• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt klocka av känd forumsäljare. Motsvarar ej besk. Vägrar ta tillbaka klockan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
En mycket bra tråd det här, om man vill lista medlemmar man nog ska akta sig för att köpa klockor av :D
Hehe.
Nu när du nämner det så har jag en Sub till salu. ;)
IMG_0445.JPG
 

Cryssarn

Rolex
Väldigt knepig och olycklig situation. Sist och slutligen är okänd historik alltid lite riskabelt. Dock så låter det som att oljudet var väldigt tydligt.
Kan ta det från en annan vinkel. Säg att jag köpt klockan begagnad och sen sålt den till dig. Om man bortser från missljudet så hade jag inte haft en aning om något av det andra som är fel med klockan vid försäljning till dig.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Fy fan för begagnade saker :stop:

"returrätt enl. ök" är ju en smidig formulering i annonsen... mao behöver han ju aldrig komma överens om retur således ingen returrätt i själva verket :D:rolleyes:
Nja. Snarare att man kan komma överens om returen och då har möjlighet att ställa krav utifrån båda parters perspektiv.
 

gorosen

Omega
Rent rättsligt så anser jag, utefter det du presenterat, att säljaren inte gjort något fel. Det åvilar även dig som köpare att ställa "korrekta" frågor för att säkerställa skicket. Urtavlan går väl dock att argumentera för, om det skulle vara synligt med blotta ögat...

Sen går det att diskutera säljarens moral, vilket dock är en annan femma. Kanske inte supersnyggt, men å andra sidan något som hade kunnat få dig att rygga från affären.
 

Smulan

Rolex
Eller så ska en annons vara en faktatext. Och möjligtvis i kombination med en känslotext om man vill beskriva hur underbart det är att bära klockan :)

Om man väljer att ta med spekulationer/gissningar i en annons så tycker jag att man får vara beredd på att ha ett större tillmötesgående vid en eventuell reklamation. Spekulationen går ju i 99% ut på att göra klockan mer säljbar, så det är i de allra flesta fall ingen slump att man väljer att skriva så.

Men detta var inte med i annonsen om jag fattat rätt, utan kom som svar på en fråga i ett PM. Om någon skulle fråga mig i det läget skulle jag svara med min bästa bedömning. Klockaniborde i det här fallet då som mest vara varsamt polerad om säljarens svar skall ha någon bäring antar jag...
 
Rent rättsligt så anser jag, utefter det du presenterat, att säljaren inte gjort något fel. Det åvilar även dig som köpare att ställa "korrekta" frågor för att säkerställa skicket. Urtavlan går väl dock att argumentera för, om det skulle vara synligt med blotta ögat...

Sen går det att diskutera säljarens moral, vilket dock är en annan femma. Kanske inte supersnyggt, men å andra sidan något som hade kunnat få dig att rygga från affären.
Säljarens moral vet man ju ingenting om förrän efter affären.
 

Hugii

Audemars
Spontant är ju det ju ett problem med professionella säljare som poserar som privatpersoner då konsumentskyddet åsidosätts. Det blir väldigt godtyckligt vilket ansvar säljare och köpare har gentemot varandra och det blir upp till mobben på KS att bestämma.
Varför inte bara köra med öppna kort?
Håller fullständigt med dig.

Frågan är om man SKA erbjuda 14dagars ångerrätt om man säljer fler än tex 3klockor/mån eller vad som är rimligt. Skatteverket har säkert än bra förklaring när en privatperson ska anses som näringsidkare.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Spontant är ju det ju ett problem med professionella säljare som poserar som privatpersoner då konsumentskyddet åsidosätts. Det blir väldigt godtyckligt vilket ansvar säljare och köpare har gentemot varandra och det blir upp till mobben på KS att bestämma.
Varför inte bara köra med öppna kort?
Just denna säljare verkar inte så professionell just i detta fall...
 

Smulan

Rolex
Summering: Går inte klockan som den ska? (Nymans ur säger något men hur är det IRL?) Syns färgsläppet med blotta ögat? Är den hårt eller dåligt polerad? Är missljudet från verket så att man kan höra det utan att ha klockan på örat? Om det är ja på någon av dessa frågor borde säljare ta den i retur. /Mina två ören...
 
Senast ändrad:

PCB

Audemars
Har tavlan färgsläpp/släpp och AR är bortpolerat på vissa ställen bör det absolut stå, det är inte vad man normalt kan räkna med. Detta framgick inte och då bör man visa lite affärsmannaskap. Däremot behovet en vanlig fullservice inkl krona och annat är fullt normalt.
känns som AR och tavelskadorna , är väldigt hårt bedömda, känns som köparen verkligen uppmanat Nymans ,att hitta alla avsteg från nyskick,,,
sen om det står i annonsen EJ retur ,då får man som köpare också värdera det när man överväger ett köp.

menar bara att på det stora hela, har inte säljaren gjort några större fel,,
vet också att det finns en hel del svåra köpare out there med,
därmed inte sagt att det är så i just detta fall
 

Cryssarn

Rolex
Är jag blind? Jag kan inte hitta färgsläppet på bilderna. Är lite chockad över den delen. Tavlan på min Hydronaut har inga fel. IWC ska väl vara minst lika bra?
 

Smulan

Rolex
Lustig formulering från Nymans :)
"Klockan (därför) inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning."
 
Senast ändrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
Lägger ingen värdering i vem som har rätt eller fel. Konstaterar bara att en missnöjd köpare gör ingen säljare glad och det gynnar inte @aosehus då denne riskerar att bli rätt bränd. Ytterligare en besvärande omständighet för köparen torde vara att säljaren finns i ett icke EU land. Det kan komplicera den rättsliga processen avsevärt om nu köparen driver på detta.

För @aosehus del, är det i min värld inte mkt att bråka om, skulle nog tro att en någorlunda jämn uppdelning av kostnaden för service hade gjort köparen tillfreds och säljaren....ja jag antar att sova skönt om nätterna är värt en del. Det torde finnas ett mervärde för köparen att få en helt nyservad klocka och kanske skulle kunna tänka sig ta en del av den totala kostnaden.

Skulle vara intressant att höra @aosehus syn på det hela som ändå säljer riktigt mkt här.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
känns som AR och tavelskadorna , är väldigt hårt bedömda, känns som köparen verkligen uppmanat Nymans ,att hitta alla avsteg från nyskick,,,
sen om det står i annonsen EJ retur ,då får man som köpare också värdera det när man överväger ett köp.

menar bara att på det stora hela, har inte säljaren gjort några större fel,,
vet också att det finns en hel del svåra köpare out there med,
därmed inte sagt att det är så i just detta fall
Att en klocka är i behov av vanlig service efter nio år är inga konstigheter. Men säljaren kan inte skriva "fungerar som den ska och håller tiden", vilket säljaren skrivit i annonsen, när urmakare skriver:
"Det är också sådant slitage i automatuppdraget att klockan inte drar upp som den ska vid användning och således inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning."
Detta är ju solklart att klockan inte går eller fungerar som den ska. Jag tror säljaren är helt rökt på KS om inte detta löses sig.
 
Senast ändrad:

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.
Fråga - vad var det som "skramlade"? Ser inget i servicebehovbeskrivningen som sticker ut och som skulle förklara det? Vad sa Nymans om skramlet?
 
Tråkigt, men vete fan om bedrägeri är en rättvis bedömning av situationen. Att rotorstolpe och krona är kaputt på en 10 år gammal klocka är väl inte direkt skäl till förargelse, och med okänd servicehistorik bör man nog för säkerhets skull räkna med att det är dags. Ligger inte på säljarens bord att ha exakt information om urverkets tillstånd.

Däremot tycker jag att glas och tavla (om det är så illa som beskrivs) bör vara skäl till retur. Det är inget man har fog att förvänta sig. Men det värsta är väl att automatuppdragningen inte funkar som den ska, det borde säljare med lätthet kunna bedöma. Ett automatur som måste skruvas upp för hand går inte in under "fungerar som den ska".

Hoppas ni kan lösa detta snyggt!
 

Smulan

Rolex
Men det värsta är väl att automatuppdragningen inte funkar som den ska, det borde säljare med lätthet kunna bedöma. Ett automatur som måste skruvas upp för hand går inte in under "fungerar som den ska".

Måste bara påpeka att det är urmakarens bedömnig och inget som köparen har noterat så vitt vi vet.
 
  • Like
Reactions: PCB

Jockinho

Patek
2-Faktor
Rent generellt anser jag:
Jag förstår att det är surt/omständigt som säljare sälja en vara och behöva ta tillbaka den och med vetskap om att den inte är okej och den förlust det blir. Men om det stämmer som ts skriver är det fult låta köparen stå för notan när det är säljaren som gjort fel. Casha upp för det som är trasigt eller köp tillbaka och sälj som rep- eller serva sen sälja...

Men jag hör gärna motparten innan bedömning av denna affär, tråkigt när det strular iaf
 
Måste bara påpeka att det är urmakarens bedömnig och inget som köparen har noterat så vitt vi vet.
Visst är det så, men här tycker jag nog att man får ta urmakaren på orden. Det resulterar i ett skick som är avsevärt sämre än förväntat och då är det rätt att ta tillbaka klockan även om man inte måste i juridisk mening. Iallafall om man vill fortsätta sälja klockor.
 
Hoppades i första hand att jag verkligen inte skulle bli tvungen att skriva ett sånt här inlägg men säljaren @aosehus vägrar svara på mail och jag vill således varna för honom och veta vad jag kan göra för att ta detta vidare.

För cirka två veckor sedan köpte jag en klocka jag letat efter ett längre tag, en IWC Ingy 3227-01.
Säljaren, känd på forumet som @aosehus verkade ha ett fint exemplar till salu för 36800kr (annons: https://klocksnack.se/threads/iwc-ingenieur-3227-01.78831/ ).
Eftersom det var min första begagnade klocka hade jag givetvis en del frågor och verkade lite okänslig i mitt prutande initialt men båda parter kom överens om ett pris. Pengarna skickades och klockan kom snabbt därefter och var bra och genomtänkt paketerat.
När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.

Spelade in ljudfil på skramlet och skickade till @aosehus som svarade med "Det har jag aldrig hört. Måste vara något som hänt under transport. Hörs det hela tiden eller vad gör du för att det ska höras?"
Vi kom fram till att jag skulle lämna den till urmakaren och sedan ta det därifrån. Hade redan nu börjat ana lite oro och redan påpekat att om det är på detta vis (vilket inte stämmer in med annonsbeskrivningen) ville jag returnera klockan.

Under tiden ligger man uppe sent på nätterna och försöker googla fram ljud på iwc 3227 och dess movement, kontaktar användare på internationella forum och frågar hur deras ingys låter och skickar de mitt ljudklipp - alla svarar att deras inte låter.

Men men försöker ända vara optimistisk och åker till Sthlm och lämnar in på Nymans, svaret av urmakaren lyder:

Felbeskrivning:

Urverket är i behov av service.

Rotorstolpen i verket är sliten, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)

Kronan har sliten gänga, måste bytas.
(framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)

Klockan har varit polerad.

Glasets antireflexbehandling är bortslipad runt kanterna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)

Färg har spruckit på tavlan, minutindexmarkering 15 och 30 kommer eventuellt lossna.
(framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)


Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service inkl. polering 6600kr

Rotorstolpe 1300kr

Krona 900kr

=8800kr


Valfria åtgärder: (i samband med service)

Glas 3300kr

Tavla 7000kr


Rotorstaven, kronan, glaset och tavlan är INGA saker som påpekats i varken annonstext eller i PM. Vid förfrågan om klockan varit polerad har säljaren svarat "Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."

Skickar iväg ett mail till urmakaren frågandes om klockan verkligen håller tiden för att försäkra mig på att annonsbeskrivningen avviker och får följande svar;

"Det vi kan konstatera är att klockan fullt dragen med hjälp av kronan har gångvärden där den håller tiden någorlunda. Kraftöverföringen är dock låg och klockan är i behov av service. Det är också sådant slitage i automatuppdraget att klockan inte drar upp som den ska vid användning och således inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning.
Med vänlig hälsning,"

Redan vid första priskostnadförslaget av urmakaren kontaktade jag @aosehus och krävde att häva köpet. Han tycker att han har talat sanning om skicket - vilket är totalt fel.
Jag kräver att köpet hävs och att klockan skickas tillbaks och jag får tillbaka pengarna alt. att han betalar servicekostnaden exkl polering och att jag inte accepterar något annat.
Säljaren svarar att han inte gillar min ton och att han inte längre kommer svara på mail;
Det finns inte en enda sak som är felaktig i annonsen. Detta tillsammans med vår korrespondens innan affär gör att jag inte accepterar återköp av klockan. Jag tycker du har en otrevlig ton och vill inte diskutera detta mer. Jag har fullföljt mina åtaganden och erbjuder därtill en ersättning om 1300kr. Vänligen svara med Swish eller bankkonto dit du vill att jag betalar. Efter detta mail anser jag detta ärende avslutat och jag kommer inte att svara på ytterligare.

Hur kan man bara sluta svara på mail och tycka ärendet är avslutet?, väldigt fult och oseriöst, det känns ju som bedrägeri egentligen.

I slutändan tycker jag inte det här ska vara så svårt. @aosehus har skickat en klocka som INTE stämmer in på hans annonsbeskrivning och i sina PM.

Hoppas ju fortfarande att @aosehus betalar tillbaka pengarna och som daglig klocksäljare på forumet inser vikten av seriositeten i detta.

Skulle någon vilja ha fulla mailkonversationer i PM och mail mellan mig och aosehus kan jag sammanställa dessa också.
Vi är ju rätt många, som lusläser denna sida. Anmärkningsvärt att han inte har bemött kritiken överhuvudtaget! Bör han uteslutas från forumet? Jag tycker det, om han inte gör rätt för sig!
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Nja. Snarare att man kan komma överens om returen och då har möjlighet att ställa krav utifrån båda parters perspektiv.
Exakt! Och säljarens "perspektiv" kan då vid varje tillfälle vara som i detta fall: jag godkänner inte din retur och gillar inte din ton så jag kommer inte svara på fler mail :rolleyes:
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Finns nåt index vid 15 minuter som kan komma att lossna någon gång? Ser inget index där alls.

Var det rotorn som lät pga sliten axel och lagring? Annars är trögande automatuppdrag vanligt när klockan behöver servas.

Oavsett detta fallet som det saknas info om för att jag ska ha nån egentlg synpunkt på det; om man lämnar in äldre klocka för inspektion hos urmakare kommer denne praktiskt taget _alltid_ att kunna hitta fel på den av olika slag, tro inget annat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp