Hehe.En mycket bra tråd det här, om man vill lista medlemmar man nog ska akta sig för att köpa klockor av
Nu när du nämner det så har jag en Sub till salu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hehe.En mycket bra tråd det här, om man vill lista medlemmar man nog ska akta sig för att köpa klockor av
Nja. Snarare att man kan komma överens om returen och då har möjlighet att ställa krav utifrån båda parters perspektiv.Fy fan för begagnade saker
"returrätt enl. ök" är ju en smidig formulering i annonsen... mao behöver han ju aldrig komma överens om retur således ingen returrätt i själva verket
Eller så ska en annons vara en faktatext. Och möjligtvis i kombination med en känslotext om man vill beskriva hur underbart det är att bära klockan
Om man väljer att ta med spekulationer/gissningar i en annons så tycker jag att man får vara beredd på att ha ett större tillmötesgående vid en eventuell reklamation. Spekulationen går ju i 99% ut på att göra klockan mer säljbar, så det är i de allra flesta fall ingen slump att man väljer att skriva så.
Säljarens moral vet man ju ingenting om förrän efter affären.Rent rättsligt så anser jag, utefter det du presenterat, att säljaren inte gjort något fel. Det åvilar även dig som köpare att ställa "korrekta" frågor för att säkerställa skicket. Urtavlan går väl dock att argumentera för, om det skulle vara synligt med blotta ögat...
Sen går det att diskutera säljarens moral, vilket dock är en annan femma. Kanske inte supersnyggt, men å andra sidan något som hade kunnat få dig att rygga från affären.
Håller fullständigt med dig.Spontant är ju det ju ett problem med professionella säljare som poserar som privatpersoner då konsumentskyddet åsidosätts. Det blir väldigt godtyckligt vilket ansvar säljare och köpare har gentemot varandra och det blir upp till mobben på KS att bestämma.
Varför inte bara köra med öppna kort?
Säljarens moral vet man ju ingenting om förrän efter affären.
Just denna säljare verkar inte så professionell just i detta fall...Spontant är ju det ju ett problem med professionella säljare som poserar som privatpersoner då konsumentskyddet åsidosätts. Det blir väldigt godtyckligt vilket ansvar säljare och köpare har gentemot varandra och det blir upp till mobben på KS att bestämma.
Varför inte bara köra med öppna kort?
känns som AR och tavelskadorna , är väldigt hårt bedömda, känns som köparen verkligen uppmanat Nymans ,att hitta alla avsteg från nyskick,,,Har tavlan färgsläpp/släpp och AR är bortpolerat på vissa ställen bör det absolut stå, det är inte vad man normalt kan räkna med. Detta framgick inte och då bör man visa lite affärsmannaskap. Däremot behovet en vanlig fullservice inkl krona och annat är fullt normalt.
Premiumpatina i Rolle-universum.Hehe.
Nu när du nämner det så har jag en Sub till salu.
"It's what rolex fashionistas refer to as a cracked glass dial and commands a huge premium"Premiumpatina i Rolle-universum.
rätt hårt dragen slutsats, utifrån mitt intryck av just denna affärenEn mycket bra tråd det här, om man vill lista medlemmar man nog ska akta sig för att köpa klockor av
Att en klocka är i behov av vanlig service efter nio år är inga konstigheter. Men säljaren kan inte skriva "fungerar som den ska och håller tiden", vilket säljaren skrivit i annonsen, när urmakare skriver:känns som AR och tavelskadorna , är väldigt hårt bedömda, känns som köparen verkligen uppmanat Nymans ,att hitta alla avsteg från nyskick,,,
sen om det står i annonsen EJ retur ,då får man som köpare också värdera det när man överväger ett köp.
menar bara att på det stora hela, har inte säljaren gjort några större fel,,
vet också att det finns en hel del svåra köpare out there med,
därmed inte sagt att det är så i just detta fall
Fråga - vad var det som "skramlade"? Ser inget i servicebehovbeskrivningen som sticker ut och som skulle förklara det? Vad sa Nymans om skramlet?När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.
Men det värsta är väl att automatuppdragningen inte funkar som den ska, det borde säljare med lätthet kunna bedöma. Ett automatur som måste skruvas upp för hand går inte in under "fungerar som den ska".
Visst är det så, men här tycker jag nog att man får ta urmakaren på orden. Det resulterar i ett skick som är avsevärt sämre än förväntat och då är det rätt att ta tillbaka klockan även om man inte måste i juridisk mening. Iallafall om man vill fortsätta sälja klockor.Måste bara påpeka att det är urmakarens bedömnig och inget som köparen har noterat så vitt vi vet.
Vi är ju rätt många, som lusläser denna sida. Anmärkningsvärt att han inte har bemött kritiken överhuvudtaget! Bör han uteslutas från forumet? Jag tycker det, om han inte gör rätt för sig!Hoppades i första hand att jag verkligen inte skulle bli tvungen att skriva ett sånt här inlägg men säljaren @aosehus vägrar svara på mail och jag vill således varna för honom och veta vad jag kan göra för att ta detta vidare.
För cirka två veckor sedan köpte jag en klocka jag letat efter ett längre tag, en IWC Ingy 3227-01.
Säljaren, känd på forumet som @aosehus verkade ha ett fint exemplar till salu för 36800kr (annons: https://klocksnack.se/threads/iwc-ingenieur-3227-01.78831/ ).
Eftersom det var min första begagnade klocka hade jag givetvis en del frågor och verkade lite okänslig i mitt prutande initialt men båda parter kom överens om ett pris. Pengarna skickades och klockan kom snabbt därefter och var bra och genomtänkt paketerat.
När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.
Spelade in ljudfil på skramlet och skickade till @aosehus som svarade med "Det har jag aldrig hört. Måste vara något som hänt under transport. Hörs det hela tiden eller vad gör du för att det ska höras?"
Vi kom fram till att jag skulle lämna den till urmakaren och sedan ta det därifrån. Hade redan nu börjat ana lite oro och redan påpekat att om det är på detta vis (vilket inte stämmer in med annonsbeskrivningen) ville jag returnera klockan.
Under tiden ligger man uppe sent på nätterna och försöker googla fram ljud på iwc 3227 och dess movement, kontaktar användare på internationella forum och frågar hur deras ingys låter och skickar de mitt ljudklipp - alla svarar att deras inte låter.
Men men försöker ända vara optimistisk och åker till Sthlm och lämnar in på Nymans, svaret av urmakaren lyder:
Felbeskrivning:
Urverket är i behov av service.
Rotorstolpen i verket är sliten, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Kronan har sliten gänga, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Klockan har varit polerad.
Glasets antireflexbehandling är bortslipad runt kanterna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Färg har spruckit på tavlan, minutindexmarkering 15 och 30 kommer eventuellt lossna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 6600kr
Rotorstolpe 1300kr
Krona 900kr
=8800kr
Valfria åtgärder: (i samband med service)
Glas 3300kr
Tavla 7000kr
Rotorstaven, kronan, glaset och tavlan är INGA saker som påpekats i varken annonstext eller i PM. Vid förfrågan om klockan varit polerad har säljaren svarat "Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."
Skickar iväg ett mail till urmakaren frågandes om klockan verkligen håller tiden för att försäkra mig på att annonsbeskrivningen avviker och får följande svar;
"Det vi kan konstatera är att klockan fullt dragen med hjälp av kronan har gångvärden där den håller tiden någorlunda. Kraftöverföringen är dock låg och klockan är i behov av service. Det är också sådant slitage i automatuppdraget att klockan inte drar upp som den ska vid användning och således inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning.
Med vänlig hälsning,"
Redan vid första priskostnadförslaget av urmakaren kontaktade jag @aosehus och krävde att häva köpet. Han tycker att han har talat sanning om skicket - vilket är totalt fel.
Jag kräver att köpet hävs och att klockan skickas tillbaks och jag får tillbaka pengarna alt. att han betalar servicekostnaden exkl polering och att jag inte accepterar något annat.
Säljaren svarar att han inte gillar min ton och att han inte längre kommer svara på mail;
Det finns inte en enda sak som är felaktig i annonsen. Detta tillsammans med vår korrespondens innan affär gör att jag inte accepterar återköp av klockan. Jag tycker du har en otrevlig ton och vill inte diskutera detta mer. Jag har fullföljt mina åtaganden och erbjuder därtill en ersättning om 1300kr. Vänligen svara med Swish eller bankkonto dit du vill att jag betalar. Efter detta mail anser jag detta ärende avslutat och jag kommer inte att svara på ytterligare.
Hur kan man bara sluta svara på mail och tycka ärendet är avslutet?, väldigt fult och oseriöst, det känns ju som bedrägeri egentligen.
I slutändan tycker jag inte det här ska vara så svårt. @aosehus har skickat en klocka som INTE stämmer in på hans annonsbeskrivning och i sina PM.
Hoppas ju fortfarande att @aosehus betalar tillbaka pengarna och som daglig klocksäljare på forumet inser vikten av seriositeten i detta.
Skulle någon vilja ha fulla mailkonversationer i PM och mail mellan mig och aosehus kan jag sammanställa dessa också.
Det står dig såklart fritt att tycka.rätt hårt dragen slutsats, utifrån mitt intryck av just denna affären
facklor och högafflarVi är ju rätt många, som lusläser denna sida. Anmärkningsvärt att han inte har bemött kritiken överhuvudtaget! Bör han uteslutas från forumet? Jag tycker det, om han inte gör rätt för sig!
Exakt! Och säljarens "perspektiv" kan då vid varje tillfälle vara som i detta fall: jag godkänner inte din retur och gillar inte din ton så jag kommer inte svara på fler mailNja. Snarare att man kan komma överens om returen och då har möjlighet att ställa krav utifrån båda parters perspektiv.
Exakt.En mycket bra tråd det här, om man vill lista medlemmar man nog ska akta sig för att köpa klockor av