• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt klocka av känd forumsäljare. Motsvarar ej besk. Vägrar ta tillbaka klockan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Visst är det så, men här tycker jag nog att man får ta urmakaren på orden. Det resulterar i ett skick som är avsevärt sämre än förväntat och då är det rätt att ta tillbaka klockan även om man inte måste i juridisk mening. Iallafall om man vill fortsätta sälja klockor.
Måste och måste. Varan har inte inte varit som säljaren beskrivit den i sin annons, då bör det vara fog för hävning eller åtgärd enligt köplagen. En auktoriserad IWC-urmakare (vilket Nymans har) väger tungt i domstol.
 

Smulan

Rolex
Visst är det så, men här tycker jag nog att man får ta urmakaren på orden. Det resulterar i ett skick som är avsevärt sämre än förväntat och då är det rätt att ta tillbaka klockan även om man inte måste i juridisk mening. Iallafall om man vill fortsätta sälja klockor.

I det här fallet skulle jag mycket hellre se att användare uttalade sig om detta. Urmakaren uttalande säger egentligen ingeting. Det är en helt subjketiv kommerat. Kan vara 10 s/per dygn eller att den stannar helt efter en dag på armen. Det första skulle man helt klart acceptrea som OK här.
 
  • Like
Reactions: PCB
Måste och måste. Varan har inte inte varit som säljaren beskrivit den i sin annons, då bör det vara fog för hävning eller åtgärd enligt köplagen. En auktoriserad IWC-urmakare (vilket Nymans har) väger tungt i domstol.
Absolut, min poäng var mer att det är snyggt att som säljare ta tillbaka varan i situationer som denna även om juridisk grund inte finns.
 

Wheelie

Cartier
Den här säljaren är ju mer eller mindre "professionell" säljare med massvis av annonser på KS. Vet ej när jag såg ett inlägg som INTE var en säljes-annons senast.

Riktigt dåligt skött av någon som pga den stora mängden klockor som passerar ska räkna in ett och annat missöde och bete sig som ett proffs.

Detta går inte att jämföra med en säljare som lagt ut en eller två klockor till försäljning på KS alltså. Här snackar vi närmast yrkesmässig försäljning.

Till TS vill jag säg att det blev en tråkig start, hoppas att det löser sig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
I det här fallet skulle jag mycket hellre se att användare uttalade sig om detta. Urmakaren uttalande säger egentligen ingeting. Det är en helt subjketiv kommerat. Kan vara 10 s/per dygn eller att den stannar helt efter en dag på armen. Det första skulle man helt klart acceptrea som OK här.
Subjektiv kommentar? En auktoriserad urmakare säger att automatuppdragningen inte fungerar som den skall och inte håller tiden är knappast subjektivt. Fungerar klockan "som den ska" enligt säljaren så ska automatuppdragningen fungera, annars fungerar den inte som den ska. Det är inte svårare än så faktiskt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag lägger ingen värdering i frågan ännu, men jag är helt övertygad om att @aosehus kommer att bemöta kritiken, så vänta lite med uttalanden om att han skall "uteslutas" från forumet etc.

Det har gått mindre än 24h sedan trådstart, han kan vara bortrest eller bara jobbar sent.
 

Majoren

Omega
Vi är ju rätt många, som lusläser denna sida. Anmärkningsvärt att han inte har bemött kritiken överhuvudtaget! Bör han uteslutas från forumet? Jag tycker det, om han inte gör rätt för sig!

Haha, uteslutas från forumet?!? Sansa sig lite nu.

Har själv köpt en klocka av @aosehus. Mkt smidig affär som slutade med att han levererade klockan fysiskt till mig i Sverige. Good guy i min bok och skulle inte tveka att göra affär med honom igen.
 

Smulan

Rolex
Subjektiv kommentar? En auktoriserad urmakare säger att automatuppdragningen inte fungerar som den skall och inte håller tiden är knappast subjektiv. Fungerar klockan "som den ska" enligt säljaren ska man automatuppdragningen fungera, annars fungerar den inte som den ska. Det är inte svårare än så faktiskt.

Men vad är egentligen att hålla tiden på en sådan här klocka? 15 s/dygn per dygn är *inte* OK enlig specen och urmakaren som skall nå dit. Hur vet du att det inte är ett fel i den storleken som avses här?`Dock skulle samma fel ändå anses vara helt accepterbart för en 10 år gammal klocka utan service.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men vad är egentligen att hålla tiden på en sådan här klocka? 15 s/dygn per dygn är *inte* OK enlig specen och urmakaren som skall nå dit. Hur vet du att det inte är ett fel i den storleken som avses här?`Dock skulle samma fel ändå vara helt accepterbart för en 10 år gammal klocka utan service.
Du misstolkar urmakaren. Automatuppdragningen fungerar inte tillräckligt, alltså drar inte upp klockan på armen.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Fint skick med mindre spår av användning bla bla etc verkar ju vara mer eller mindre copy paste text i var och varannan annons den här snubben säljer :D seriöst å braaa
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vad är inte tillräckligt? Kontorarbete? Tennis? Min 80-åriga morsa lyckas inte alltid hålla automaten vid liv. Är det fel på klocka då?
Som urmakaren skriver så drar den inte upp klockan vid normal användning, vilket den skall göra, det är tillräckligt för att den inte ska klassas som "fungerar som den ska". Lägger man till allt annat som bortslipad AR, släpp på tavlan etc så är ärendet ganska solklart.
 

Kamelen

Cartier
Skulle det ej vara intressant med ett andra utlåtande från urmakare som ej är återförsäljare,då man frågar runt hos bilmekaniker så kan man få lite olika diagnoser beroende på vilka ekonomiska intressen de har i att reparera.
Bara en ide
 

Kamelen

Cartier
Hyfsad förflyttning av fokus. Från en shady försäljning till att AD bör man inte lita på :D

Har ej flyttat någonting bara kommit med ett förslag,detta är inget som är ovanligt att vid någon form av underhåll begära in offerter från olika källor.

Men tydligen tycker du det är en dålig ide,antagligen älskar din tandläkare dig.
 

aosehus

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag hade förväntat mig att denna tråd skulle komma och det är givetvis inget man önskar, men någon gång måste man ändå sätta ner foten när man anser sig ha rätt istället för att vara rädd att det ska skrivas något osmickrande.

I köparens första inlägg utelämnas tyvärr några bitar. Jag har alltid svarar snabbt på mail, men här verkar det som att jag direkt svarade tvärt att jag inte kommer diskutera det här. Så ligger det självfallet inte till utan så skrev jag först efter några mail när tonen eskalerade från köparen sida. Att skriva ett mail efter en vecka utan vare sig ”Hej” eller punkt på slutet och kräva hur affären ska gå vidare tycker inte jag är vidare seriöst. Till på köpet av en postare med tiotalet inlägg.

Köparen prutade kraftigt och fick klockan till ett fördelaktigt pris. Detta hör egentligen inte hit. Jag som säljare ska leverera vad jag har utlovat oavsett om han hade fått klockan för 5000kr eller för utsatt pris. Vad som däremot hör hit är att köparen hela tiden under prutningen menade på att han tänker serva klockan när han får hem den oavsett om den går bra eller ej, eftersom när senaste service är gjord är okänt. Denna detalj missar han att ta upp i sitt inlägg här ovan. Det är också därför jag kommer med mitt erbjudande om att betala för rotorstaven som är anledningen till hela denna diskussion och som varken jag eller köparen kände till innan affären avslutades. Att köparen är missnöjd över att få hem en klocka som inte går som utlovat förstår jag mycket väl. Det är bara oviljan till att lösa situationen som förbryllar. Det hela får ännu en konstig vändning när han säger sig vara villig att behålla klockan om jag bekostar hela servicen.

När jag hade klockan gick den som den skulle. Att jag skulle ha skickat iväg en trasig klocka är i min mening helt befängt med tanke på att jag är rädd om mitt rykte och hur jag skött mina tidigare affärer. Vad jag kan tänka mig finns det två möjligheter till det uppstådda problemet med den lösa rotorn. Antingen har paketet fått sig en törn i postgången, även om jag var noga med att packa ordentligt, eller så har det hänt något efter att klockan har packats upp. Det kan jag omöjligen säga något om därför erbjöd jag mig direkt att betala för denna del som annars troligtvis inte hade behövts bytas i en vanlig service.

Det finns inget intresse hos köparen att lösa den uppkomna situationen utan det är taggarna utåt direkt. Jag vet inte vad som ligger bakom detta och återigen kan jag bara spekulera och det är ju lönlöst.

Angående skicket överlag på klockan är det i min mening mycket fint. Köparen begärde att få ytterligare bilder än de som finns i annonsen och jag gjorde också klart för honom att det handlar om en begagnad klocka som är nära nog tio år gammal. Angående kronan som tydligen behöver bytas så är det nog mer något man gör vid service än som man märker vid normalt handhavande av klockan. Skadan på tavlan är för mig okänd och det måste vara något väldigt lite eftersom jag har missat detta. Jag förstår fortfarande inte exakt vad som avses, men är kanske mer av bruksspårskaraktär på en begagnad klocka. Vidare pratar urmakaren om bortslipad AR-behandling runt glaset. Vad är det för ordalydelse? Jag vet inte om de kanske menar att den har nötts genom åren eller om de faktiskt menar att någon aktivt har slipat bort den.

Återigen en mycket tråkig situation och jag förstår att detta helt tar bort glädjen att få hem en ny klocka. Om köparen kan föra en normal samtalston och är uppriktigt intresserad av att försöka lösa den uppkomna situationen får du gärna höra av dig så ger vi det ett nytt försök. Självfallet vill jag att vi löser det här på ett vettigt sätt.
 

Smulan

Rolex
Skulle det ej vara intressant med ett andra utlåtande från urmakare som ej är återförsäljare,då man frågar runt hos bilmekaniker så kan man få lite olika diagnoser beroende på vilka ekonomiska intressen de har i att reparera.
Bara en ide

Hel klart eller varför inte köparen själv! :) En klocka testas väl bäst på armen över lite tid.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Der har ju hänt, men man kan väl sluta sig till att det är en smula ovanligt...
Frågan är; what's in it for me...? Nej, just det. Inte mycket. Själv vet man ju redan vad man tycker om sin köpare/säljare och att få en boomerang på näsan gör ju ont. Såååå, bäst att knipa näbb.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hehe.
Nu när du nämner det så har jag en Sub till salu. ;)
IMG_0445.JPG
Hehe, ”Liten spricka i glaset kl 6, annars inget att anmärka” :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp