• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köptips runt 20 tkr? *Paketöppning igen, 9/4*

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Rber skrev:
theargonaut skrev:
JohanHLM skrev:
TheKing skrev:
Jag har två förslag.

Breitling Superocan Chrono...Den förra modellen. Sjukt snygg vare sig den har svart urtavla med guldaktiga subdials eller den vita urtavlan med blåa subdials. Ruskigt fin sommarklocka. jag har ägt båda och sålt dem, men ångrar det MYCKET
Beg.pris mellan 16-19 kkr

Breitling Seawolf SS...personligen tycker jag om den gula och gråa urtavlan
Beg.pris mellan 18-21 kkr

Lycka till ;)

Gillar inte brattar med chrono vilket gör att de flesta försvinner :(
Just idag känns det som jag ska ställa in mig på det mest klassiska för att inte tröttna så fort.
Då känns det som att utvalet är begränsat till Datejust alt. Speedy, eller?
Köper jag en tudor sub är jag rädd att jag kommer känna att jag borde köpt en Rolle.
Är det någon som kan svara på frågan angående om det går att byta till svart bezel insert på Black Bay?
Dude, det finns ingen Rolle sub att köpa med flingvisare vad jag vet ;) Annars skulle en Bratte headwind vara rätt fräck. Går väl att få för din budget, och bl.a. @Ricrob kanske kan fylla på med sin erfarenhet av den...
+1 på Headwinden. Jag har Ricrobs;). Dräller inte av dem, men du hittar en fräsch fullset för 15-20 tusen utan problem. Sjukt fin klocka, min lämnar mig aldrig!

Roligt att du är så nöjd med den :)
Tror inte det blir en sådan för min del. Ta inte illa upp nu men för mig skulle det kännas som ett billigt substitut till en day-date.
En Headwind är ju något helt annat än en Day-date, IMHO!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

micke_s skrev:
Fan nu är jag också i behov av bra tips runt 20k. Datejust går bort för de är för små, Black Bay har jag redan avverkat. Suktar på Vaniljglass Flinga men vet inte om jag är så såld på det blåa... Longines Legend Diver är många som pratar om men den känns inte gjuten på handleden.

Kom igen alla, mer sköna tips nu för runt 20k, vilka sjuka problem man har!

ps. jag håller på att kika på en Rolex Oysterquartz på TZ-UK men får se hur det går...
Oysterquartz är ju snygga, men det är ju trots allt en quartz. Jag vet vad jag skulle satsa på, då du testat BB, och förmodligen är redo för "the real deal", och inget, dock snyggt, men fortfarande lite halvtramsigt heritage/homage/tribute/re-issue etc. ;)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

theargonaut skrev:
JohanHLM skrev:
Rber skrev:
theargonaut skrev:
JohanHLM skrev:
TheKing skrev:
Jag har två förslag.

Breitling Superocan Chrono...Den förra modellen. Sjukt snygg vare sig den har svart urtavla med guldaktiga subdials eller den vita urtavlan med blåa subdials. Ruskigt fin sommarklocka. jag har ägt båda och sålt dem, men ångrar det MYCKET
Beg.pris mellan 16-19 kkr

Breitling Seawolf SS...personligen tycker jag om den gula och gråa urtavlan
Beg.pris mellan 18-21 kkr

Lycka till ;)

Gillar inte brattar med chrono vilket gör att de flesta försvinner :(
Just idag känns det som jag ska ställa in mig på det mest klassiska för att inte tröttna så fort.
Då känns det som att utvalet är begränsat till Datejust alt. Speedy, eller?
Köper jag en tudor sub är jag rädd att jag kommer känna att jag borde köpt en Rolle.
Är det någon som kan svara på frågan angående om det går att byta till svart bezel insert på Black Bay?
Dude, det finns ingen Rolle sub att köpa med flingvisare vad jag vet ;) Annars skulle en Bratte headwind vara rätt fräck. Går väl att få för din budget, och bl.a. @Ricrob kanske kan fylla på med sin erfarenhet av den...
+1 på Headwinden. Jag har Ricrobs;). Dräller inte av dem, men du hittar en fräsch fullset för 15-20 tusen utan problem. Sjukt fin klocka, min lämnar mig aldrig!

Roligt att du är så nöjd med den :)
Tror inte det blir en sådan för min del. Ta inte illa upp nu men för mig skulle det kännas som ett billigt substitut till en day-date.
En Headwind är ju något helt annat än en Day-date, IMHO!

Håller med om att det är helt olika typer av klockor men jag tycker det känns som att Breitling sneglat på en DD tavla då de tog fram Headwinden. Jag är väldigt tacksam för förslaget men eftersom det inte är aktuellt byter jag ämne.

Vilka ref. på Datejust och Speedy är det rimligt att hitta för ca 20 och är någon av dessa att föredra?
Har aldrig haft något handjagat men eftesom den troligtvis kommer användas i princip dagligen bör jag kanske köra på en auto?

Vill även passa på och tacka för all input!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Hittade denna på kaplans klockauktion. Tycker Kaplans generellt har överpriser men är dåligt insatt i vad en nysverad datejust ligger på. Är det rimligt att betala 14-15 k +20% provision? Har ingen brådska med mitt köp så är det inte ett bra pris kommer jag att avstå
http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionAr ... uktID=2439

Du tror inte 34 mm blir lite väl litet?
Skulle nog kollat på 1601, dvs 36 mm.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

DW6900MS skrev:
JohanHLM skrev:
Hittade denna på kaplans klockauktion. Tycker Kaplans generellt har överpriser men är dåligt insatt i vad en nysverad datejust ligger på. Är det rimligt att betala 14-15 k +20% provision? Har ingen brådska med mitt köp så är det inte ett bra pris kommer jag att avstå
http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionAr ... uktID=2439

Du tror inte 34 mm blir lite väl litet?
Skulle nog kollat på 1601, dvs 36 mm.

Tack för upplysningen!
Tänkte inte på att den var 34 trots att det stod mitt framför ögonen :)
Vet inte var gränsen mellan stiligt och pluttigt går men det är kanske vid 36 mm.
Borde testa en på innan jag slår till.
Hoppas du lyckats justera länken på Orisen så den sitter bra på handleden!
 

emilarne

Cartier
Re: Köptips runt 20 tkr?

Men för en 20:a kan du säkert hitta en Zenith el primero rainbow flyback... sålde en för inte länge sen och har jäävligt svårt att hitta nåt att ersätta den med :oops:
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

emilarne skrev:
Men för en 20:a kan du säkert hitta en Zenith el primero rainbow flyback... sålde en för inte länge sen och har jäävligt svårt att hitta nåt att ersätta den med :oops:
Den sticker iallafall ut :)
Såg att det kommit in en Cartier Santos på Pantbanken och blev faktiskt lite sugen.
Visst det är quartz men här är ju prisklassen 5-8tkr. Någon som har klämt på en sådan och har lite tankar runt den?
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

micke_s skrev:
Cartier Santos går väl på runt 20 och är autmatare?
Gäller den gamla klassiska Santos (inte Santos 100) som finns både som auto och quartz.
Utropet på pantbanken är 4000kr. Tyvärr hänger sig mig iPhone då jag ska gå in och länka men du hittar ju den lätt själv.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Snabba svängningar här :) Funderar mer o mer på Panerai. Vilka modeller kan jag hitta för ca 20 000kr?
Bör jag köra på en Luminor eller Radiomir? Bär alltid skjorta och det känns som att Radiomir kanske passar bättre då men det bör väll funka med båda så länge det sitter ett schysst läder på. Är andrahandsvärdet sämre på Radiomir och kan jag därmed få mer för pengarna om jag riktar in mig på den? Känns som att de är hyfsat lättsålda oavsett modell i denna prisklass eller har jag fel?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Per skrev:
Radiomir är självklart om du går på Panerai. :)
Har du någon uppfattning angående de övriga frågeställningarna jag hade ovan?
Får jag mer för pengarna och är de hyfsat lättsålda oavsett modell?
Vågar inte säga då jag kan för lite. Går du efter de billiga Black Seal för ca 25 så tror jag de är ganska lättflippade. Vanliga Luminor är kanske mer poppis men samtidigt är utbudet mycket större. Mer för pengarna när det gäller Panerai är väl en smaksak. Du får ungefär vad du betalar för med Panerai-mått. Det är en dyr klocka om man ser till innehållet men som med så mycket annat så betalar du för märke, utseende och marknadsföring.

Gillar du dem borde du slå till. Tror det är en ganska safe "investering" om du ser det på det sättet. Radiomir är lite ovanligare och lite roligare än de vanliga svensson-paneraierna. :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Per skrev:
JohanHLM skrev:
Per skrev:
Radiomir är självklart om du går på Panerai. :)
Har du någon uppfattning angående de övriga frågeställningarna jag hade ovan?
Får jag mer för pengarna och är de hyfsat lättsålda oavsett modell?
Vågar inte säga då jag kan för lite. Går du efter de billiga Black Seal för ca 25 så tror jag de är ganska lättflippade. Vanliga Luminor är kanske mer poppis men samtidigt är utbudet mycket större. Mer för pengarna när det gäller Panerai är väl en smaksak. Du får ungefär vad du betalar för med Panerai-mått. Det är en dyr klocka om man ser till innehållet men som med så mycket annat så betalar du för märke, utseende och marknadsföring.

Gillar du dem borde du slå till. Tror det är en ganska safe "investering" om du ser det på det sättet. Radiomir är lite ovanligare och lite roligare än de vanliga svensson-paneraierna. :)

Precis som du säger är det ett överpris om man ser till vilka urverk som sitter i men det är ju samma sak på flertalet märken t.ex. Breitling och Tudor. Ser det inte som en investering men eftersom det finns så mycket jag gillar men endast kommer ha en klocka känns det skönt att kunna byta den om något år och att den då som värst kanske tappat typ 5 papp.
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Med lite flyt får du en PAM000 för 20k. Lägg till runt 5k och du hittar en vettig 005'a om du har lite tålamod.
Min erfarenhet säger att en Panerai tappar mindre i värde än exempelvis en Breitling pga de låga tillverkningsserierna.
Nymans hade i alla fall tidigare ca ett års väntetid på de billigare Luminor-modellerna. De säljs ofta snabbt på begagnatmarknaden.
Köp det du gillar mest och skit i värdeminskningen är mitt råd om du har för avsikt att behålla den några år.
Jag har haft både PAM005, Breitling Superocean Steelfish och Breitling Seawolf.
Förbannat schyssta klockor allihop!
Lycka till i jakten.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Vnagenius skrev:
Med lite flyt får du en PAM000 för 20k. Lägg till runt 5k och du hittar en vettig 005'a om du har lite tålamod.
Min erfarenhet säger att en Panerai tappar mindre i värde än exempelvis en Breitling pga de låga tillverkningsserierna.
Nymans hade i alla fall tidigare ca ett års väntetid på de billigare Luminor-modellerna. De säljs ofta snabbt på begagnatmarknaden.
Köp det du gillar mest och skit i värdeminskningen är mitt råd om du har för avsikt att behålla den några år.
Jag har haft både PAM005, Breitling Superocean Steelfish och Breitling Seawolf.
Förbannat schyssta klockor allihop!
Lycka till i jakten.

Problemet här är att budgeten är begränsad till 20 tkr men jag gör ett försök genom att sätta in en WTB.
Verkar som vår smak är hyfsat lika, Superocean och Seawolf är i princip det enda som tilltalar mig från Breitling.
Om du skulle köpt något i denna prisklass idag hade du då valt en 1år gammal Seawolf alt. Superocean eller en 3-7 år gammal Panerai? För det är väll ungefär så prisbilden är.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Vnagenius skrev:
Med lite flyt får du en PAM000 för 20k. Lägg till runt 5k och du hittar en vettig 005'a om du har lite tålamod.
Min erfarenhet säger att en Panerai tappar mindre i värde än exempelvis en Breitling pga de låga tillverkningsserierna.
Nymans hade i alla fall tidigare ca ett års väntetid på de billigare Luminor-modellerna. De säljs ofta snabbt på begagnatmarknaden.
Köp det du gillar mest och skit i värdeminskningen är mitt råd om du har för avsikt att behålla den några år.
Jag har haft både PAM005, Breitling Superocean Steelfish och Breitling Seawolf.
Förbannat schyssta klockor allihop!
Lycka till i jakten.

Problemet här är att budgeten är begränsad till 20 tkr men jag gör ett försök genom att sätta in en WTB.
Verkar som vår smak är hyfsat lika, Superocean och Seawolf är i princip det enda som tilltalar mig från Breitling.
Om du skulle köpt något i denna prisklass idag hade du då valt en 1år gammal Seawolf alt. Superocean eller en 3-7 år gammal Panerai? För det är väll ungefär så prisbilden är.

Lägg ut en WTB med dina kriterier, det värsta som du kan ge någon är ett nej tack.
 

JohanHLM

Rolex

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Vnagenius skrev:
Med lite flyt får du en PAM000 för 20k. Lägg till runt 5k och du hittar en vettig 005'a om du har lite tålamod.
Min erfarenhet säger att en Panerai tappar mindre i värde än exempelvis en Breitling pga de låga tillverkningsserierna.
Nymans hade i alla fall tidigare ca ett års väntetid på de billigare Luminor-modellerna. De säljs ofta snabbt på begagnatmarknaden.
Köp det du gillar mest och skit i värdeminskningen är mitt råd om du har för avsikt att behålla den några år.
Jag har haft både PAM005, Breitling Superocean Steelfish och Breitling Seawolf.
Förbannat schyssta klockor allihop!
Lycka till i jakten.

Problemet här är att budgeten är begränsad till 20 tkr men jag gör ett försök genom att sätta in en WTB.
Verkar som vår smak är hyfsat lika, Superocean och Seawolf är i princip det enda som tilltalar mig från Breitling.
Om du skulle köpt något i denna prisklass idag hade du då valt en 1år gammal Seawolf alt. Superocean eller en 3-7 år gammal Panerai? För det är väll ungefär så prisbilden är.


Såg din wtb.
Jag säger som de andra, testa läget med en wtb. Det värsta som kan hända är att intresset är svalt när budgeten är på gränsen. Samtidigt vet jag att de går att hitta för de pengarna.
Svårt att välja mellan klockorna. Pannan och Breitlingen är ju två helt skilda stilar.
Superocean steelfish tycker jag är riktigt schysst och betydligt snyggare än nya Superocean. Den slutade tillverkas 2010 har jag för mig men var relativt lätt att köpa ny hos AD under hela 2011. Numera är den ganska attraktiv och ligger runt 15k för ett fullset i bra skick.
Seawolfen med batondial sökte jag under ganska lång tid men när jag väl köpt den tyckte jag den var för tjock med sina nästan 19 mm. Det är en riktig kloss som kräver sin handled. Steelfishen är då mycket enklare att bära upp och lotten skulle falla på den om jag skulle välja mellan de två.
En av få klockor som jag ångrat att jag sålt var min PAM005. Jagar just nu en PAM111 och verkar ha en på g.

Sammanfattningsvis om jag skulle välja mellan de klockor du nämner och din budget är satt till 20k hade jag gått på en Superocean steelfish i gott skick med fullset. Risken när din budget är 20k är att du kommer att behöva göra avkall på paneraien i form av skick, ålder eller fullset. Och samtidigt är du hänvisad till 000'an alt en radiomir så dina val är ganska snäva.
Med detta sagt så säger jag inte att det är omöjligt. Har du lite flyt så hittar du en relativt ny basemodell komplett för dryga tjugo.

Hoppas du hittar det du söker och att jag varit till någon hjälp.
Viktor
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Vnagenius skrev:
JohanHLM skrev:
Vnagenius skrev:
Med lite flyt får du en PAM000 för 20k. Lägg till runt 5k och du hittar en vettig 005'a om du har lite tålamod.
Min erfarenhet säger att en Panerai tappar mindre i värde än exempelvis en Breitling pga de låga tillverkningsserierna.
Nymans hade i alla fall tidigare ca ett års väntetid på de billigare Luminor-modellerna. De säljs ofta snabbt på begagnatmarknaden.
Köp det du gillar mest och skit i värdeminskningen är mitt råd om du har för avsikt att behålla den några år.
Jag har haft både PAM005, Breitling Superocean Steelfish och Breitling Seawolf.
Förbannat schyssta klockor allihop!
Lycka till i jakten.

Problemet här är att budgeten är begränsad till 20 tkr men jag gör ett försök genom att sätta in en WTB.
Verkar som vår smak är hyfsat lika, Superocean och Seawolf är i princip det enda som tilltalar mig från Breitling.
Om du skulle köpt något i denna prisklass idag hade du då valt en 1år gammal Seawolf alt. Superocean eller en 3-7 år gammal Panerai? För det är väll ungefär så prisbilden är.


Såg din wtb.
Jag säger som de andra, testa läget med en wtb. Det värsta som kan hända är att intresset är svalt när budgeten är på gränsen. Samtidigt vet jag att de går att hitta för de pengarna.
Svårt att välja mellan klockorna. Pannan och Breitlingen är ju två helt skilda stilar.
Superocean steelfish tycker jag är riktigt schysst och betydligt snyggare än nya Superocean. Den slutade tillverkas 2010 har jag för mig men var relativt lätt att köpa ny hos AD under hela 2011. Numera är den ganska attraktiv och ligger runt 15k för ett fullset i bra skick.
Seawolfen med batondial sökte jag under ganska lång tid men när jag väl köpt den tyckte jag den var för tjock med sina nästan 19 mm. Det är en riktig kloss som kräver sin handled. Steelfishen är då mycket enklare att bära upp och lotten skulle falla på den om jag skulle välja mellan de två.
En av få klockor som jag ångrat att jag sålt var min PAM005. Jagar just nu en PAM111 och verkar ha en på g.

Sammanfattningsvis om jag skulle välja mellan de klockor du nämner och din budget är satt till 20k hade jag gått på en Superocean steelfish i gott skick med fullset. Risken när din budget är 20k är att du kommer att behöva göra avkall på paneraien i form av skick, ålder eller fullset. Och samtidigt är du hänvisad till 000'an alt en radiomir så dina val är ganska snäva.
Med detta sagt så säger jag inte att det är omöjligt. Har du lite flyt så hittar du en relativt ny basemodell komplett för dryga tjugo.

Hoppas du hittar det du söker och att jag varit till någon hjälp.
Viktor

Tackar för synpunkterna och engagemanget!
Trodde faktiskt inte att andrahandsvärdet var så pass bra. Känns som att de nästan gått om Rolex men det är kanske bara som jag inbillar mig. Gick en fullset Pam380 från 2011-12 här för några veckor sedan i linje med min budget så med lite tålamod bör det inte vara ett problem att hitta en. Tyvärr hade jag inte siktet 100% inställt på Panerai då.

Hoppas vi snart hittar varsin ;)
 
Re: Sv: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Camo00 skrev:
Sir_Pierre skrev:
Skööönt inlägg!! Kul att nån mer uppskattar SMP iaf... Den får så mycket skit här annars... ;)

Konstigt att den är till salu när den är så himla bra :mrgreen:
Tackar för förslaget men som jag nämnt tidigare i denna tråd är det inget som intresserar mig för tillfället.

Den köptes enbart för att kunna glädja någon annan
 

JohanHLM

Rolex
Re: Sv: Köptips runt 20 tkr?

Sir_Pierre skrev:
JohanHLM skrev:
Camo00 skrev:
Sir_Pierre skrev:
Skööönt inlägg!! Kul att nån mer uppskattar SMP iaf... Den får så mycket skit här annars... ;)

Konstigt att den är till salu när den är så himla bra :mrgreen:
Tackar för förslaget men som jag nämnt tidigare i denna tråd är det inget som intresserar mig för tillfället.

Den köptes enbart för att kunna glädja någon annan

Behåll den själv och sälj en av dina Panerai till mig istället ;)
Tyvärr ryms de väll inte i min budget men det kanske finns fler i samlingen än de som visas på bilderna.
 
Topp