• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

JLC

Panerai
2-Faktor
Måste väcka denna tråd... Fick lite nytt igår. Fika funkar utmärkt i Moccamastern. Den andra luringen sparar jag till Chemexkannan i helgen..
IMG_3790.JPG
En 16600 är aldrig fel. Ångrar jag sålde min. Perfekt utformad klocka IMHO.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Den har koniska malskivor. Sedan finns det platta malskivor. Finns många trådar på utländska forum om vad som är bäst. :)

556x191xconical-vs-flat-burrs.jpg.pagespeed.ic_.Xf8EBm0s8R.jpg
Har för mig att dyrare maskiner har platta malskivor, men kan ha fel, som sagt inte nördat ner mig i tekniska aspekter, råkar bara gilla gott kaffe och köpt bra utrustning för att göra det... Fin och tydig bild btw, tack för förtydligande.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det finns inget bra sätt att försegla paketet igen efter att du har öppnat det då?

Det finns det säkert - jag har inte lyckats hitta något som gör att kaffet blir lika bra som under de första veckorna(an) än dock.

Försökt läsa på lite och koncensus verkar vara: förbruka kaffet fort som attan. Det gör tyvärr inte jag! :)
 

Isodor

Audemars
Någon som provat någon annat av Caffe Mauro än deras orange "De Luxe" som är rätt vanligt förekommande? Har den hemma just nu, men alltid kul att prova nytt.

Säljs på min ICA så lätt att få tag på när jag storhandlar.. Vilken ska man gå på näst tycker panelen?
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Espresson är en självklarhet!
Frugan kör kapslar men jag maler eget.
Kvarnen
IMG_1773.JPG


Maskinen
IMG_1775.JPG


Favoritkaffet
IMG_1776.JPG


Slutprodukten
IMG_1781.JPG


Snyggt! Vacker klocka också! :)

Har alltid sagt att den dagen jag köper hus så ska jag ha en Espresso maskin. Nu är huset köpt, så då måste jag ju köpa en maskin. Är Gaggia bra? Eller har ni andra tips på en första, kanske instegsmodell, men framförallt en bra maskin!?

Fick lite tips om manuella maskiner som inte är så dyra, har ni några erfarenheter av det?
Alla tips och idéer uppskattas! :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Snyggt! Vacker klocka också! :)

Har alltid sagt att den dagen jag köper hus så ska jag ha en Espresso maskin. Nu är huset köpt, så då måste jag ju köpa en maskin. Är Gaggia bra? Eller har ni andra tips på en första, kanske instegsmodell, men framförallt en bra maskin!?

Fick lite tips om manuella maskiner som inte är så dyra, har ni några erfarenheter av det?
Alla tips och idéer uppskattas! :)


Rancilio, Gaggia och Jura är kanon.
Rancilio har bra instegsmaskiner. Även Gaggia Classic är toppen.
 

Sledger

Cartier
Snyggt! Vacker klocka också! :)

Har alltid sagt att den dagen jag köper hus så ska jag ha en Espresso maskin. Nu är huset köpt, så då måste jag ju köpa en maskin. Är Gaggia bra? Eller har ni andra tips på en första, kanske instegsmodell, men framförallt en bra maskin!?

Fick lite tips om manuella maskiner som inte är så dyra, har ni några erfarenheter av det?
Alla tips och idéer uppskattas! :)

Budget? Kvarnen är oftast viktigare än espressomaskinen så snåla inte in på den. Om du vet att du enbart ska använda kvarnen till espresso så skaffa en steglös anpassad för just espresso. Kommer du köra mjölkdrinkar eller bara espresso? Ångfunktionen är olika bra på olika maskiner så ska du ånga mjölk ofta så läs på om maskinen är bra. Om du ska ånga mycket kan det vara värt att satsa på en dubbelkokare. Annars måste du vänta på temperatur upp och ner.
Om du skaffar en enkelkokare så är det en fördel att skaffa en med PID så du slipper tempsurfa, men kommer man in i det så är det inte hela världen.
Vad gäller Gaggia så har de blivit mycket sämre vad jag läst. Gaggia köptes upp av Saeco, en del av Philips, för några år sedan, och de sänkte kvaliteten på Gaggia Classic rejält tydligen. Ska tydligen inte alls vara lika bra delar invändigt som det var tidigare.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Rancilio, Gaggia och Jura är kanon.
Rancilio har bra instegsmaskiner. Även Gaggia Classic är toppen.

Budget? Kvarnen är oftast viktigare än espressomaskinen så snåla inte in på den. Om du vet att du enbart ska använda kvarnen till espresso så skaffa en steglös anpassad för just espresso. Kommer du köra mjölkdrinkar eller bara espresso? Ångfunktionen är olika bra på olika maskiner så ska du ånga mjölk ofta så läs på om maskinen är bra. Om du ska ånga mycket kan det vara värt att satsa på en dubbelkokare. Annars måste du vänta på temperatur upp och ner.
Om du skaffar en enkelkokare så är det en fördel att skaffa en med PID så du slipper tempsurfa, men kommer man in i det så är det inte hela världen.
Vad gäller Gaggia så har de blivit mycket sämre vad jag läst. Gaggia köptes upp av Saeco, en del av Philips, för några år sedan, och de sänkte kvaliteten på Gaggia Classic rejält tydligen. Ska tydligen inte alls vara lika bra delar invändigt som det var tidigare.

Tusen tack för era tips. Angående budget så har jag inte funderat så mycket ännu, Såg att Gaggia ligger runt 4000, så kanske runt 5´? Men lägger hellre till så att det blir bra. Jag kommer mest köra esspresso men någon mjölkdrink ibland kan ju vara trevligt, och då antar jag att ångfunktionen duger på de flesta instegsmaskinerna :)

Tack för lärdomen om kvarnen! - Det visste jag inte om, ska läsa på om det. Har du några tips om bra kvarnar?
hmm. Om nu inte Gaggia är lika bra längre, är det bättre att investera i en Rancillio?
 

Isodor

Audemars
Tusen tack för era tips. Angående budget så har jag inte funderat så mycket ännu, Såg att Gaggia ligger runt 4000, så kanske runt 5´? Men lägger hellre till så att det blir bra. Jag kommer mest köra esspresso men någon mjölkdrink ibland kan ju vara trevligt, och då antar jag att ångfunktionen duger på de flesta instegsmaskinerna :)

Tack för lärdomen om kvarnen! - Det visste jag inte om, ska läsa på om det. Har du några tips om bra kvarnar?
hmm. Om nu inte Gaggia är lika bra längre, är det bättre att investera i en Rancillio?

Köpte själv en Silvia för någon månad sen och är nöjd.
Man kör lite youtube tips samtidigt som man provar sig fram efter tycke och smak.
Dricker mest espresso. Eventuellt någon cappuccino till kärringen på helgen, men då är mjölkskummaren mycket kraftfull.
Tycker själv att jag redan efter såhär kort tid gör godare espresso än det man får på kaféer till stor del.

Fördelen med Silvian är att den ser rätt schysst ut designmässigt och verkar hålla riktigt bra.
 
Jag älskar kaffe, framförallt espressobaserat kaffe. Jag syftar på en vanlig espresso, macchiato eller cappuccino - aldrig att jag skulle dricka en latte. Kör Krups espressomaskin och en kaffekvarn från Wilfa. Bönor varierar, gillar 70/30-blandningar mest. Tips på sådana för ett vettigt pris? :)
 

romanov

Cartier
Det finns det säkert - jag har inte lyckats hitta något som gör att kaffet blir lika bra som under de första veckorna(an) än dock.

Försökt läsa på lite och koncensus verkar vara: förbruka kaffet fort som attan. Det gör tyvärr inte jag! :)
Jag har själv haft det problemet när man köper finare kaffe... Testat olika saker men som du säger blir det inte helt lika bra som den första veckan
 

Isodor

Audemars
Det ändå man kan göra är väl :
1) Rosta bönorna själv i små batchar (vem pallar detta om man inte är arbetslös?)
2) Köpa små påsar
3) Klippa litet hål på kaffepåsen så att så lite syre som möjligt träffar bönorna, sedan försluta skiten och sula i i frysen. Man tar upp denna och fyller upp en tätförslutande burk som räcker ca 1 vecka i stöten.
4) slutar dricka espresso.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag kör en Acaso Dream retro och röd. Till den har jag en kvarn med keramiska valsar. Det viktigaste ledet att man kan göra en espresso från böna till färdig dryck i samma stund. En kaffeböna har bra hållbarhet medan malt kaffe förstörs fort. Följer man det ledet blir det både gott och ekonomiskt. En kvarn håller många år och är viktig för smaken så köp en som har keramiska valsar. Det är mitt råd. Undvik definitivt maskinerna som tvingar dig att köpa deras egna portionsförpackningar. Då blir du både låst och blåst. Kaffe ska vara frihet! Rosta bönor själv är enkelt och kul, men jag har aldrig lyckats få smaken att bli högre än medelbra.
IMG_0714.JPG
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver hjälp! Blev inspirerad i denna kaffetråd, så jag tänkte fördjupa mig lite inom denna värld med. I nuläget har jag en Mokabryggare och en Zassenhaus malkvarn. Tänkte uppgradera mig till en elektroniskt kaffekvarn då jag har tröttnat på att mala för hand. Skitkul i början. Men fan va tid det tar att mala.

Velar mellan dessa två, Severin vs. Wilfa.
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/232020-severin_kaffekvarn_km3873_vit-silver

Och:
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/206055-wilfa_kaffekvarn_wscg-2

Åsikter?
 

Esh

Omega
2-Faktor
Behöver hjälp! Blev inspirerad i denna kaffetråd, så jag tänkte fördjupa mig lite inom denna värld med. I nuläget har jag en Mokabryggare och en Zassenhaus malkvarn. Tänkte uppgradera mig till en elektroniskt kaffekvarn då jag har tröttnat på att mala för hand. Skitkul i början. Men fan va tid det tar att mala.

Velar mellan dessa två, Severin vs. Wilfa.
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/232020-severin_kaffekvarn_km3873_vit-silver

Och:
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/206055-wilfa_kaffekvarn_wscg-2

Åsikter?

Inte provat någon av dem själv men vet att många rekommenderar Wilfa kvarnen. (är själv i tankarna att köpa den men funderar mycket över nödvändigheten av kvarn och dyrare kaffeförbrukning som student.) (dumsnål)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Behöver hjälp! Blev inspirerad i denna kaffetråd, så jag tänkte fördjupa mig lite inom denna värld med. I nuläget har jag en Mokabryggare och en Zassenhaus malkvarn. Tänkte uppgradera mig till en elektroniskt kaffekvarn då jag har tröttnat på att mala för hand. Skitkul i början. Men fan va tid det tar att mala.

Velar mellan dessa två, Severin vs. Wilfa.
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/232020-severin_kaffekvarn_km3873_vit-silver

Och:
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/206055-wilfa_kaffekvarn_wscg-2

Åsikter?
Ingen av dem! En bra kaffekvarn kostar minst 3000 kr.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen av dem! En bra kaffekvarn kostar minst 3000 kr.
Nåja... Beror inte det lite på? Jag tycker min Wilfa funkar bra. Nu gör jag ingen Espresso utan kör bara Moccamaster eller Chemex kanna. Tror de ändrade lite på Wilfan för några år sedan så att den nu även ska kunna mala fint nog för Espresso. Men du kanske menar att den är obra av något annat skäl?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nåja... Beror inte det lite på? Jag tycker min Wilfa funkar bra. Nu gör jag ingen Espresso utan kör bara Moccamaster eller Chemex kanna. Tror de ändrade lite på Wilfan för några år sedan så att den nu även ska kunna mala fint nog för Espresso. Men du kanske menar att den är obra av något annat skäl?
Det är som du säger just espressomalning som är den känsligaste så att alla små korn mals i lika stora bitar och inte krossas till rätt storlek. Vad jag förstår är det en jämn kvalitet i materialvalen som skiljer. Jag kan inte de grejer du har. För 5 år sedan, när jag var som mest aktiv, fanns det mer plast i klenare konstruktioner under 3K och alla saknade keramiska plattor som mal, inte krossar. Med alla ingenjörer som lärt sig att skapa produkter som håller max 3 år tror jag inte billigare blivit bättre.
 
Senast ändrad:

Djstrahl

Omega
Behöver hjälp! Blev inspirerad i denna kaffetråd, så jag tänkte fördjupa mig lite inom denna värld med. I nuläget har jag en Mokabryggare och en Zassenhaus malkvarn. Tänkte uppgradera mig till en elektroniskt kaffekvarn då jag har tröttnat på att mala för hand. Skitkul i början. Men fan va tid det tar att mala.

Velar mellan dessa två, Severin vs. Wilfa.
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/232020-severin_kaffekvarn_km3873_vit-silver

Och:
large

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/206055-wilfa_kaffekvarn_wscg-2

Åsikter?
Jag har wilfa kvarnen, kan inte säga något om den andra. I det stora hela är jag nöjd med den. Den gör det den ska och kostar inte för mycket. Däremot ska jag nog nämna att det är den tredje maskinen jag har nu. De två första gick sönder ganska fort, men de gick under garantin så jag fick en ny. Den jag har nu har klarat sig i några år så jag hade nog bara otur med de två första. Tänkte bara att det kunde vara bra att veta innan du bestämmer dig för vilken du skal köpa. :)
 
Topp