• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Jag har inte provat att köra Bam Bam hemma, men det jag fick på deras hak på söder var riktigt surt. Hade jag vevat ihop det hemma hade jag gissar att det var fel, tycker inte det stämmer med smakprofilen de beskriver på deras hemsida.

Johan och Nyströms Bob-o-link är nog det jag fått till bäst hemma i roboten.
Också prövar deras ställe på söder med precis samma reflektion. Märkligt.

Någon här som har Fellow ode kvarn? Funderar på att uppgradera från min Wilfa, men oklart om det är värt pengarna? Eller någon som har något annat tips på annan kvarn?

Någon här som har Fellow ode kvarn? Funderar på att uppgradera från min Wilfa, men oklart om det är värt pengarna? Eller någon som har något annat tips på annan kvarn?
Jag är inne på den jag med, har bara inte kommit till skott då min Wilfa fortfarande fungerar. För pengen verkar den svårslagen. Alternativt Wilfa Uniform WSFBS-100B ska vara kompetent, men jag föredrar det mindre avtrycket och känslan i Ode.

Aaaaaahhh.. dagens första espresso
78FF949F-3793-4DFC-98E6-72BF4B3AFD8B.jpeg
Va ute på en liten roadtrip för nån helg sen och hittade en delikatessbutik i en mindre stad. Dom sålde ett kaffe från en lokal talang som rostade men det va bara lite ljusare saker. Dom hade även detta kaffe 40/60 Robusta/Arabica men utan mer info än ”det är italienskt”. Chansade och tog hem ett halv kilo för kaffet va ändå slut hemma. Det har väll inte direkt lagrats korrekt hos butiken, därav lättare crema. Men bra fyllighet och munkänsla ändå! upplevs nästan trögflytand.
17 in
35 ut
29 sec
87 grader
8-10 bar
Gillar det. Precis som jag vill ha min espresso. Aggressiv, förbannad, ogästvänlig. ”Som att få en smekning på kinden, från ett basebollträ, på en bil”
Eftersmaken sitter kvar en halvtimme och påminner en om att ”jag vill ge dig frätskador på insidan!”

Vi letar alla efter olika saker i vårt morgonkaffe…

Allt gott
/ F

Fråga till experterna, vad kan man ta för en Gaggia Classic Pro v3 och Eureka Mignon Specialita?
Båda är från 2019 och extremt lite använda. Pappa tyckte det blev för bökigt och köpte sig istället en Jura, efter det blev de bara ståendes.
Jag själv är för nöjd med min Barista Express för att byta. :)

C106F56C-BC48-4457-A2CE-5EDEDF772BE1.jpeg

B0B296DF-5FE0-43C8-973C-F345581C4AA3.jpeg

Fråga till experterna, vad kan man ta för en Gaggia Classic Pro v3 och Eureka Mignon Specialita?
Båda är från 2019 och extremt lite använda. Pappa tyckte det blev för bökigt och köpte sig istället en Jura, efter det blev de bara ståendes.
Jag själv är för nöjd med min Barista Express för att byta. :)

C106F56C-BC48-4457-A2CE-5EDEDF772BE1.jpeg

B0B296DF-5FE0-43C8-973C-F345581C4AA3.jpeg
Ingen aning men jag måste säga att kvaliten på dessa apparater är otrolig i min erfarenhet eller så har jag haft tur med min gamla Classic. Köpt för 15-20 år sen skulle jag tro. Inlämnad på service en enda ggn under denna tid. Står numera i sommarstugan och tjänstgör. 👌

Fick hem detta bryggkaffe från Da Matteo i gbg tyckte det påminde lite om smaken på Sandby, nötigt gott ganska lätt 😍🙏

Bilagor

• ImagefromiOS_4_394x.jpg
    ImagefromiOS_4_394x.jpg
    26.6 KB · Visningar: 5
Hej,

Har ni tips på ett espresso kaffe som är starkt/fylligt men samtidigt inte så beskt?

Precis köpt en enkel espressomaskin för framförallt cappuccinos.

Hittade en DeLonghi Dedica + Wilfa Solito för 700kr på marketplace och tänkte det kunde vara kul att testa göra espresso hemma. Är det grejer som kan ge en ok espresso eller är det bara pengar i sjön? Det som känns mest tveksamt är väl om kvarnen maler tillräckligt fint?

Hittade en DeLonghi Dedica + Wilfa Solito för 700kr på marketplace och tänkte det kunde vara kul att testa göra espresso hemma. Är det grejer som kan ge en ok espresso eller är det bara pengar i sjön? Det som känns mest tveksamt är väl om kvarnen maler tillräckligt fint?
Kommer funka prima.
DeLonghi har ett speciellt filter som bygger upp trycket, vilket gör att pucken inte behöver vara perfekt.
Tycker den gör en god kopp och skulle välja den över Nespresso alla dagar i veckan.

Någon som har tips på en bra termosmugg(runt 40cl) som både håller värmen bra men även ör god att dricka ut?

Den kmr enbart att användas hemma framför datorn, kaffet blir kallt innan jag har hunnit dricka upp det:(

Någon som har tips på en bra termosmugg(runt 40cl) som både håller värmen bra men även ör god att dricka ut?

Den kmr enbart att användas hemma framför datorn, kaffet blir kallt innan jag har hunnit dricka upp det:(

Eva Solo To Go termosmugg/kopp är den absolut bästa jag haft. Är på 35cl och håller temperaturen riktigt bra. Finns i lite olika färger och till bra priser just nu.

(Bild lånad på nätet)
to-go-cup-farger.jpg

Bra priser här t ex.

Tillbaka
Topp