• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Var förbi gringo kafferosteri idag. Ska bli kul att testa :)
D9F15CF7-94D5-4BE2-BAB4-B73F37283964.jpeg
Fortaleza är min absoluta favorit! 😊

Vad använder du för bönor? Satsa på några kvalitetsbönor som du inte redan gjort det.
Det första jag tänker på är att du låter kaffet dra för kort tid. Jag har detsamma som du, en pressokanna (Bodum) och en elektrisk kvarn (Ascaso). Så här gör jag iaf och jag får alltid gott kaffe 😄 .

Köp bra färskt kaffe. Kaffekvaliten är det viktigaste av allt, annars blir det inte så gott.
Mal grovt som det ska vara till en pressokanna. Jag är just nu osäker på mängden kaffe för jag låter det mala direkt i pressokannan i 25 sekunder.
Häll i sjudande hett vatten som från början var iskallt och därmed syrerikt
Rör om ordentligt med ett plastföremål eller trä, ej metall för då kan kannan gå sönder.
På med locket och låt det dra i 4 minuter.
Pressa ner filtret sakta ända till botten.
Häll upp och njut!
Tack för input! Fick tillslut ordning på det. Kokande hett vatten, finare malning (köpte deras presskanne-malda bönor och jämförde med hur mitt blev) och 6 minuters dragtid var lösningen. Men var även fel på mina smaklökar, dvs det krävdes uppenbarligen en rejäl invänjningsperiod på några veckor från att tidigare ha druckit överdoserat bryggkaffe för att kunna känna alla nyanser.

Tack till alla i tråden för hjälpen!

Tack för input! Fick tillslut ordning på det. Kokande hett vatten, finare malning (köpte deras presskanne-malda bönor och jämförde med hur mitt blev) och 6 minuters dragtid var lösningen. Men var även fel på mina smaklökar, dvs det krävdes uppenbarligen en rejäl invänjningsperiod på några veckor från att tidigare ha druckit överdoserat bryggkaffe för att kunna känna alla nyanser.

Tack till alla i tråden för hjälpen!
Fint, det låter helt klart som att du är på rätt väg. Jag förstår hur du menar :D med att gå från överdoserat bryggkaffe till presso och ännu tydligare blir den skillnaden om du samtidigt går från bryggkaffe med robusta till presso-malt kaffe gjort på 100% arabica. Kaffe ska vara gott, inte starkt.

Fint, det låter helt klart som att du är på rätt väg. Jag förstår hur du menar :D med att gå från överdoserat bryggkaffe till presso och ännu tydligare blir den skillnaden om du samtidigt går från bryggkaffe med robusta till presso-malt kaffe gjort på 100% arabica. Kaffe ska vara gott, inte starkt.
Väl talat. Tidigare har jag varit av åsikten att kaffe som endast smakar starkt = gott kaffe. Tog som sagt några veckor att lära om… Vilken skillnad det är!

Har köpt en hel del kaffe från Johan & Nyström i färdiga små fina dropp-påsar. Perfekt att ha med sig ut.
Lite väl dyrt dock, runt 20 kr/påsen.

Hittade identiska tomma dropppåsar (förslutna) som då inte hade kaffe i sig på Amazon.
Out of stock nu, men finns säkert fler om man söker. Här köpte jag:
Blev 1,90 kr/st (plus då kaffe som man själv väljer).

Man måste inte dricka blaskkaffe bara för att man gör det ute i det vilda. ☺️

IMG_6099.JPG

Hur snabbt tycker ni att smaken försvinner från kaffet när man väl öppnat kaffepåsen och låter den stå framme även fast det är en försluten påse?
Förvarar ni allt kaffe i frysen och tar upp för varje gång ni ska mala?

Hur snabbt tycker ni att smaken försvinner från kaffet när man väl öppnat kaffepåsen och låter den stå framme även fast det är en försluten påse?

Förvarar bara i påse försluten med en påsklämma, har aldrig nog kaffe hemma för det ska vara värt att frysa, möjligtvis om det är något väldans exklusivt man vill dryga ut färskheten på. Brukar väl dricka en 250g påse per vecka/två veckor, så blir aldrig gammalt nog för att upplevas "tråkigt", men dricker framför allt naturals, vilka peakar senare än washed eller dyl. Efter 4+ veckor är det vanligtvis ganska tråk, men helt ok!

Finns egentligen ingen anledning till att förvara kaffe i frysen. Rekommenderar att ta steget till en kvarn så har du alltid färskmalet kaffe hemma och det är en otrolig skillnaden i smak. Sen kan man likt mig och många andra gå djupt in i det och köpa olika kaffesorter och olika bryggmetoder. Men en kvarn är en stark rekommendation.

Men annars så säger jag köp/öppna inte mer kaffe än vad du tror du kommer göra åt den närmsta tiden, du kan lägga ner påsen i en kaffeburk eller hälla över kaffet till en burk och förvara det i skafferiet eller ett skåp. Där mår det bäst i mörkret.

Allt gott ☕

Finns egentligen ingen anledning till att förvara kaffe i frysen. Rekommenderar att ta steget till en kvarn så har du alltid färskmalet kaffe hemma och det är en otrolig skillnaden i smak. Sen kan man likt mig och många andra gå djupt in i det och köpa olika kaffesorter och olika bryggmetoder. Men en kvarn är en stark rekommendation.

Men annars så säger jag köp/öppna inte mer kaffe än vad du tror du kommer göra åt den närmsta tiden, du kan lägga ner påsen i en kaffeburk eller hälla över kaffet till en burk och förvara det i skafferiet eller ett skåp. Där mår det bäst i mörkret.

Allt gott ☕
Tack för tipsen.

Jag använder kvarn och maler varje morgon. Dricker bara en kopp kaffe om dagen, så en påse räcker väldigt länge, därav mina funderingar. Köper bara kaffe i påsar som har ventil så man kan trycka ut luften.

Men då verkar det vara lugnt, just nu ligger påsarna i frysen men kan lika med ta upp och förvara i skåpet alltså.

Borde kanske investera i en annan mugg för lekplatser och bilresor. Några förslag?
5EE01D78-4F64-4993-A79F-B5AED2156E9E.jpeg
Om du vill ha en som håller värmen onödigt bra och är tät tycker jag Thermos variant är riktigt klockren.
Nog smal för mugghållare i bilen oxå.

Tack för tipsen.

Jag använder kvarn och maler varje morgon. Dricker bara en kopp kaffe om dagen, så en påse räcker väldigt länge, därav mina funderingar. Köper bara kaffe i påsar som har ventil så man kan trycka ut luften.

Men då verkar det vara lugnt, just nu ligger påsarna i frysen men kan lika med ta upp och förvara i skåpet alltså.
Då förstår jag. Då kan du införskaffa i en burk med ventil annars. Har en liggandes någonstans så kan visa bild sen

Om du vill ha en som håller värmen onödigt bra och är tät tycker jag Thermos variant är riktigt klockren.
Tack för tips. Värmen är inte alltid så viktigt. Beror på vad jag ska göra. Många av mina kaffen smakar bättre när de svalnar med så. Men ibland vill man ju bevara temperaturen i kaffet helt klart

Tack för tipsen.

Typ en sådan
6E1E5887-CDA2-4A54-817C-82107114357A.jpeg

Jag kör på det enkla.
Fördelar: Pris, tydlighet om man har ett par olika påsar igång.
Nackdelar: utseende, man gillar ju prylar.
20220528_193155.jpg

Ska in till stan och skaffa nytt kaffe imorgon. på jakt efter nått mellanrostat att dra ner i espresson. Tröttnat lite på det kolsvarta hårt rostade som jag brukar köra och vill inte ha ljusgrönt från en specifik plats. Nått där emellan… tips/förslag?

Ska in till stan och skaffa nytt kaffe imorgon. på jakt efter nått mellanrostat att dra ner i espresson. Tröttnat lite på det kolsvarta hårt rostade som jag brukar köra och vill inte ha ljusgrönt från en specifik plats. Nått där emellan… tips/förslag?
Åk in till Pascal och köp deras espressoblend, de är ljusrostat och relativt nyrostat då de har börjat rosta sitt egna kaffe.

Om vi ändå ska prata thermomuggar vill jag förespråka Primos vacuum commuter! Va noga med att ta den i stål!
haft min rackare i 10+ år nu.
kaffet är fortfarande för varmt för att dricka efter 3-4 h och tät som ett dykarur.
29D66D42-4F1B-46E8-9456-8744CF8F2F91.jpeg

Denna håller värmen nästan för bra, behöver ofta öppna min ett bra tag i förväg för att kaffet ska gå att dricka utan att bränna tungan

Paket på ingång!!
Vidgar vyerna och kör nått mellanrostat från Kenya (kafferäven) och Sol från Grinigo.
Återkommer med tankar innom kort.

Det blev nya inköp idag!

Gringos sommarblandning ”SOL”, perfekt för nästan alla typer av bryggmetoder som pour over, press osv :)

Samt en klassiker från Lykke, ” BAM BAM ”, en ganska lättrostad espressoböna :)

Bilagor

• 262C1D57-0C1E-4281-A775-A3C845C44015.jpeg
    262C1D57-0C1E-4281-A775-A3C845C44015.jpeg
    917 KB · Visningar: 12
  • 234EFAF4-23BD-49D6-BA9B-E984C626753F.jpeg
    234EFAF4-23BD-49D6-BA9B-E984C626753F.jpeg
    426.9 KB · Visningar: 13
Blir galen!!
Köpte nytt kaffe för ett tag sen och ställde in allt så det blev bra. Kärligt krämigt och fantastisk.
Sen från ingenstans börjar allt bete sig stökig!
Gick från att va härligt flöde med bra textur till att börja spruta, kvätta och jävlas. Första tanken:
Aaaha! Kanaler!! det vet jag ju hur man löser.

Men jag har ju inte ändrat min pre-rutin från innan och efter? (spraya, mala, WDT, tampa, pre-infusion)
börjar laborera med kvarnen och det blir bara värre. Tillslut får jag till nått någolunda men skiter ser ut såhär och rinner inte speciellt stabilt:
8AC568B1-2D02-4E73-BE19-25F88D909D8D.jpeg

Flyter igenom (18 in) 38 gram på ca 30 sek så det är inte för fint malt.
Allt är rengjort och som det ska.

Jag fattar verkligen inte varför det bråkar med mig. Några idéer?

Blir galen!!
Köpte nytt kaffe för ett tag sen och ställde in allt så det blev bra. Kärligt krämigt och fantastisk.
Sen från ingenstans börjar allt bete sig stökig!
Gick från att va härligt flöde med bra textur till att börja spruta, kvätta och jävlas. Första tanken:
Aaaha! Kanaler!! det vet jag ju hur man löser.

Men jag har ju inte ändrat min pre-rutin från innan och efter? (spraya, mala, WDT, tampa, pre-infusion)
börjar laborera med kvarnen och det blir bara värre. Tillslut får jag till nått någolunda men skiter ser ut såhär och rinner inte speciellt stabilt:
8AC568B1-2D02-4E73-BE19-25F88D909D8D.jpeg

Flyter igenom (18 in) 38 gram på ca 30 sek så det är inte för fint malt.
Allt är rengjort och som det ska.

Jag fattar verkligen inte varför det bråkar med mig. Några idéer?
Har du samma bönor som du brukar ha eller bytt där?

Tillbaka
Topp