• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

1EF22DA1-5953-402E-AB2D-789D76FACD29.jpeg

Lövbergs Lila brygg i chemex.
Oväntat bra!
Inte wow på nått sätt med inte dåligt…
Klassisk kopp 🙏

Positivt överraskad av detta mikrorosteris kaffe. Fick tips om och bryggde med mokkabryggaren. Initialt hög värme på induktionshällen tills dess att kommit igång och sedan ner på så låg värme som möjligt utan att det stannade av helt. Lång bryggning med runt och enl. mig bra resultat. Bedömt med förutsättningarna att detta inte är ett "vanligt" kaffe utan mer att jämföra med då mikrobryggerierna flyttar gränserna lite i sin öltillverkning. Speciellt men inte överdrivet.
20221210_102736.jpg

Positivt överraskad av detta mikrorosteris kaffe. Fick tips om och bryggde med mokkabryggaren. Initialt hög värme på induktionshällen tills dess att kommit igång och sedan ner på så låg värme som möjligt utan att det stannade av helt. Lång bryggning med runt och enl. mig bra resultat. Bedömt med förutsättningarna att detta inte är ett "vanligt" kaffe utan mer att jämföra med då mikrobryggerierna flyttar gränserna lite i sin öltillverkning. Speciellt men inte överdrivet.
20221210_102736.jpg
Testade nyligen med recept från Hoffmans bok How to make the best coffee at home. Något grövre malning, typ som för pour over Och i övrigt som du gör, blev väldigt bra. Har alltid malt mycket finare och inte riktigt gillat min moka.

Hej kaffeälskare!
Jag tänkte skaffa mig en Lelit Victoria, någon som har tips på kvarn i vettig prisklass?
Några åsikter om Victoria för övrigt, är den i paritet med ECM Casa v som fått bra recensioner?

Hej kaffeälskare!
Jag tänkte skaffa mig en Lelit Victoria, någon som har tips på kvarn i vettig prisklass?
Några åsikter om Victoria för övrigt, är den i paritet med ECM Casa v som fått bra recensioner?

Eureka Mignon Specialita är en väldigt bra kvarn för pengarna. Värt att tänka på är att kvarnen är steglös vilket är kanon till espresso, men inte så bra om du ska ha den till olika bryggtyper.

Lelit Victoria är bra maskin för pengarna väldigt likvärdig med ECM Casa V, och bara för att göra det ännu lättare för dig så slänger jag in ett annat alternativ -> Profitec Go. Ligger i samma klass som de andra men på Profitec Go har de satt expansionsventilen synligt så man kan ändra bryggtrycket. Skitbra! :)
En annan fördel med Profitec Go är att de finns i olika färger när man har tröttnat på allt krom. :)
EDIT Kan tillägga att Profitec Go kostar ca 11k på andra ställen så ingen högoddsare om den snart blir dyrare även på Kaffecompaniet.
Av de tre maskinerna så skulle jag köpa Profitec Go.
ProfitecGO_rotgelbblauschwarz_frontal-bearbeitet_1733x640_crop_center.jpg

Senast ändrad:
Eureka Mignon Specialita är en väldigt bra kvarn för pengarna. Värt att tänka på är att kvarnen är steglös vilket är kanon till espresso, men inte så bra om du ska ha den till olika bryggtyper.

Lelit Victoria är bra maskin för pengarna väldigt likvärdig med ECM Casa V, och bara för att göra det ännu lättare för dig så slänger jag in ett annat alternativ -> Profitec Go. Ligger i samma klass som de andra men på Profitec Go har de satt expansionsventilen synligt så man kan ändra bryggtrycket. Skitbra! :)
En annan fördel med Profitec Go är att de finns i olika färger när man har tröttnat på allt krom. :)
EDIT Kan tillägga att Profitec Go kostar ca 11k på andra ställen så ingen högoddsare om den snart blir dyrare även på Kaffecompaniet.
Av de tre maskinerna så skulle jag köpa Profitec Go.
ProfitecGO_rotgelbblauschwarz_frontal-bearbeitet_1733x640_crop_center.jpg
Den där ser inte dum ut! En annan fördel är ju faktist 400 ml kokare jmf Viktoria 300 ml vilket måste vara en fördel om man ska skumma mjölk, eller?

Tips om man bor i Skåne och söker espressokvarn. Stort åbäke men köper man till en mindre bönbehållare känns den genast betydligt rimligare i ett vanligt kök. Jag har varianten utan steglös inställning och är väldigt nöjd med den.

Tips om man bor i Skåne och söker espressokvarn. Stort åbäke men köper man till en mindre bönbehållare känns den genast betydligt rimligare i ett vanligt kök. Jag har varianten utan steglös inställning och är väldigt nöjd med den.

Bra tips! Den hade jag budat på ifall jag hade närmare dit.

Jag behöver stöttning mitt beslut, tror ni jag kommer bli nöjd med en espressomaskin?
Jag har en Jura E8 som gör hyfsat kaffe och jag är rädd att inlärningskurvan kommer vara lång innan jag får en espresso eller latte som är välsmakande och slår E8an. Sitter med köpfingret på Profitec go och Mignon specialita.😩

Jag behöver stöttning mitt beslut, tror ni jag kommer bli nöjd med en espressomaskin?
Jag har en Jura E8 som gör hyfsat kaffe och jag är rädd att inlärningskurvan kommer vara lång innan jag får en espresso eller latte som är välsmakande och slår E8an. Sitter med köpfingret på Profitec go och Mignon specialita.😩
Att skapa en espresso är inte speciellt svårt! Att skapa en espresso som vinner VM är ett helskotta.. är man bara beredd på att alla koppar kommer ha lite personlighet och inte va exakt lika är det till och med roligt!

Att få till malningen är väll den jobbigaste biten men den får man koll på ganska snabbt. Rinner det för långsamt: mal grövre. rinner det för snabbt: mal finare.
lättast är att hålla sig till samma mängd kaffe i början och sen kan man börja experimentera om man tycker det är kul.
Att nå ”good enough“ är enkelt. och att ta sig därifrån till bra är en lärande upplevelse!

jag (okänd människa på interne) säger SJÄLVKLART ska du ha en espressomaskin!

Har du intresset så känns det inte som en lång inlärningskurva utan det blir roligt och spännande. :) Kan vara bra att införskaffa en liten smidig våg för att väga bönor och espresson för att lättare se hur det går. Behöver inte vara något jättedyrt utan det finns massor av små smidiga precisionsvågar på Amazon.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag och min sambo gav oss själva i julklapp förra året en ECM Classika och kvarnen du tänker på. Svårt att sätta ett nummer på det men min livskvalité är höjts med åtminstone 10% sedan dess :)
Beroende på vem som vaknar först förbereder vi varje dag en dubbel espresso till mig och en cappuccino till sambon och startar dagen genom att dricka det tillsammans. Blivit en ny traditionen och vi har inte missat många dagar sedan vi köpte den. Innan det drack vi kaffe varje morgon men utan att direkt tänka på det, nu sitter man ner någon minut och njuter av “skörden" av det jobb man gjort.
För mig som inte är en morgonmänniska är det ett lagom ansträngande sätt att vakna till liv på morgonen genom “processen” att få till en god espresso/cappuccino, och såhär 300+ försök senare smakar det riktigt bra :)

Så mitt tips, go for it!

Tack alla för input det är alltid bra med lite stöttning i sådana här beslut😃
Tyvärr lever vi ett stressigt småbarnsliv med långa jobbkvällar och tight om tid på morgnarna när alla ska iväg till sitt men vi älskar kaffe och jag tror nog också att en varsin välgjort cappuccino kan sätta ordentlig guldkant på kvällar och helger.
Jag är är väldigt intresserad av dryck generellt, både kaffe, vin och cocktails mm, så för min del är det lugnt men det är värre för sambon som gillar enkelheten med Jura automaten. Nu har jag iaf bestämt mig för ett besök på kaffekompaniet på torsdag och det lutar start mot köp👍

Tack alla för input det är alltid bra med lite stöttning i sådana här beslut😃
Tyvärr lever vi ett stressigt småbarnsliv med långa jobbkvällar och tight om tid på morgnarna när alla ska iväg till sitt men vi älskar kaffe och jag tror nog också att en varsin välgjort cappuccino kan sätta ordentlig guldkant på kvällar och helger.
Jag är är väldigt intresserad av dryck generellt, både kaffe, vin och cocktails mm, så för min del är det lugnt men det är värre för sambon som gillar enkelheten med Jura automaten. Nu har jag iaf bestämt mig för ett besök på kaffekompaniet på torsdag och det lutar start mot köp👍
Ser det lite som ”mindefullness” och en tvingad micro-paus på en annars stressig morgon att göra kaffet. Maskinen värmer sig själv och själva kaffetillverkningen + drickandet tar ca 1 minut om man vill. 15 sec malning, 5 sec efterprepp. 25 sec bryggning och 20 sec dricka Espresso…

vad tar en vanlig bryggare? 6 minuter + svalning + dricka ? Du sparar ju tid här!!

@Martin. Eran rutin låter ju magisk! Kul för er!!

Det där med sambos som bra vill ha det så enkelt som möjligt är en annan femma..
skaffa en kapselmaskin också och ha bredvid?:cool:

Kaffekompaniet är supertrevliga och duktiga, du är i bra händer där!
posta bild på resultate!
tror alla här gladeligen hjälper till med tips och tricks för en bra espresso framöver!

Ser det lite som ”mindefullness” och en tvingad micro-paus på en annars stressig morgon att göra kaffet. Maskinen värmer sig själv och själva kaffetillverkningen + drickandet tar ca 1 minut om man vill. 15 sec malning, 5 sec efterprepp. 25 sec bryggning och 20 sec dricka Espresso…

vad tar en vanlig bryggare? 6 minuter + svalning + dricka ? Du sparar ju tid här!!

@Martin. Eran rutin låter ju magisk! Kul för er!!

Det där med sambos som bra vill ha det så enkelt som möjligt är en annan femma..
skaffa en kapselmaskin också och ha bredvid?:cool:

Kaffekompaniet är supertrevliga och duktiga, du är i bra händer där!
posta bild på resultate!
tror alla här gladeligen hjälper till med tips och tricks för en bra espresso framöver!
Jag är inne på din linje, jag ska lägga fram det så😂 Jag hade en Gaggia en gång i tiden men den byttes mot en Nespresso kapselmaskin när sambon kom in bilden. När vi sen flyttade till hur byttes kapselpressen mot Jura E8 som vi har i dagsläget. E8 är nog bra för att vara automat men jag saknar riktiga smaker och allt kaffe smakar nästan lika. Det här kommer bli kul, bild kommer!😃

Nu är ju den här tråden tung på espressofronten, men jag testar ändå - kör franskpress (vanlig Bodum Chambord) hemma och en Bodum-kvarn inställd på rätt så grov malning. Kör alltid en ratio på 16-17:1 i vatten:kaffe och fem minuter bryggtid, men upplever att kaffet ibland blir ganska blaskigt. Någon som har en uppfattning om vad det kan bero på? För grovmalet kaffe (men man vill ju inte ha sump)...?

Nu är ju den här tråden tung på espressofronten, men jag testar ändå - kör franskpress (vanlig Bodum Chambord) hemma och en Bodum-kvarn inställd på rätt så grov malning. Kör alltid en ratio på 16-17:1 i vatten:kaffe och fem minuter bryggtid, men upplever att kaffet ibland blir ganska blaskigt. Någon som har en uppfattning om vad det kan bero på? För grovmalet kaffe (men man vill ju inte ha sump)...?
Jag kör 7 gram kaffe per 100g vatten, och Hoffmans recept med 5 minuter tid för att dra och sedan trycka ner kaffet och skopa ur smått. Efter det vänta 5 minuter och inte pressa för att låta allt sjunka och minimera ”sump”.
Är det blaskigt skulle jag säga för grovmalen, kör något finare och prova ovan recept.

Underbart, grattis! Har haft samma uppsättning i varukorgen men velar. Eftersom det dessutom är samma färg jag vill ha så måste jag fråga hur dom två maskinernas olika svartnyanserna / blankheten matchar varandra?
Jag ser inga bekymmer med det, de mattsvarta ytorna matchar varandra bra 👍
Har druckit så mycket espresso nu vid injusteringen att jag vill kräkas 🤢

Tillbaka
Topp