• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kaffe är fint, men jag dricker mest kapsel-kaffe. Har varit rätt torrt på den fronten den senaste tiden. Annars vet jag att världens dyraste kaffe är med i "The Bucket List" som för övrigt är väldigt sevärd :)
 

demondave

Rolex
Det kan man väl inte påstå, dricker dock tidvis bortemot kopiösa mängder. Lackat ur på kapselmaskinen jag fick, det blir ju bara småljummet och inte vidare värst bra. Funderar på bryggare igen, funkar Moccamastern för hemmabruk? Vet ju att dom håller ungefär hur länge som helst, men det mesta jag druckit ur sådana har varit ur väl ingrodda arbetsplatsbryggare. Hur står dom sig hemma, med en diskning emellanåt?

Ser för övrigt Löfbergs fabrik hemifrån, så kaffemärket är rätt givet. Underbart att vakna upp en sommarmorgon till doften av nyrostat kaffe från fabriken!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
+1 Men visst finns det ett intresse. Inte fan duger bryggkaffe.

Edit: MEN DET VIKTIGASTE ÄR KOFFEINET!
Tycker mest att det skall vara smidigt. En kaffe är en kaffe till vardags. Men visst ibland kan det vara gott med en espresso på café. Frågan är bara om det är kaffet eller sällskapet som är grejen.
 

Khaleesi

Omega
Tycker mest att det skall vara smidigt. En kaffe är en kaffe till vardags. Men visst ibland kan det vara gott med en espresso på café. Frågan är bara om det är kaffet eller sällskapet som är grejen.


Kaffepausen är ju fin, men jag har blivit förstörd. Har man vart på en arbetsplats med något sån där maskin som gör på fina bönor så tröttnar jag på det vanliga :p. Jo, sällskapet är ju kul det med, en fika är alltid bra som belöning.

Det kan man väl inte påstå, dricker dock tidvis bortemot kopiösa mängder. Lackat ur på kapselmaskinen jag fick, det blir ju bara småljummet och inte vidare värst bra. Funderar på bryggare igen, funkar Moccamastern för hemmabruk? Vet ju att dom håller ungefär hur länge som helst, men det mesta jag druckit ur sådana har varit ur väl ingrodda arbetsplatsbryggare. Hur står dom sig hemma, med en diskning emellanåt?
Ser för övrigt Löfbergs fabrik hemifrån, så kaffemärket är rätt givet. Underbart att vakna upp en sommarmorgon till doften av nyrostat kaffe från fabriken!

Nespressos maskiner gör det brännhett, åtminstone dom 3 jag haft :).
 
Kaffemaskiner hit och kapslar dit, ni borde veta hut när skam går på torra land hela bunten! Jag vet inte hur många gånger jag blivit serverad dåligt kaffe när jag varit på cafe, på tok för många är det runda antalet. Antar att miljön man sitter i är viktigare och folk inte dricker sitt kaffe svart längre eller kanske bara har dålig smak...

Kokar mitt kaffe i petter på spisen som sig bör och maler bönorna själv även om det inte är ett måste. Konstigt att inte fler här inne gör så då många inte skulle gå runt med quartz på armen i första taget. Kanske tidigt uttala sig om det än dock tills fler skrivit i tråden. (=
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har kört Moccamaster och Zoegas sedan Hedenhös åkte till Amerikatt. Har även en kapselmaskin som jag vann på jobbet. Används ibland till Espresso.. Har funderat på en helautomatisk maskin men är för snål! Eller så lägger jag hellre de slantarna på klockor..;-)
Har kört "Kopi Luwak" från "The Bucket list" i Mockamastern med gott resultat. Kommer jag köpa kaffet igen? Jaa kanske men det sk nog vara till ngt speciellt tillfälle. Sååå jäkla gott var det inte. Köpte det i en affär i Vasastan, expediten hade ett korsförhör om vilken metod jag skulle använda och Moccamastern fick med beröm godkännt..:)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vad vill du veta? Det är världens ensammaste intresse. Man slutar fika på stan, väljer te hemma hos sina vänner. När man bjuder någon på ett perfekt skott yirgachefe muttrar vederbörande sannolikt om "smakar inte kaffe...bergamott och citron, vad tusan..." När flickvännen vill fika på torget i siena hävdar man att det är vansinnigt, kaffet smakar alltid cykelslang på såna ställen, och föreslår ett skabbigt hål i väggen på en bakgata istället. Jag är klar med kaffenördandet!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Har kört Moccamaster och Zoegas sedan Hedenhös åkte till Amerikatt. Har även en kapselmaskin som jag vann på jobbet. Används ibland till Espresso.. Har funderat på en helautomatisk maskin men är för snål! Eller så lägger jag hellre de slantarna på klockor..;-)
Har kört "Kopi Luwak" från "The Bucket list" i Mockamastern med gott resultat. Kommer jag köpa kaffet igen? Jaa kanske men det sk nog vara till ngt speciellt tillfälle. Sååå jäkla gott var det inte. Köpte det i en affär i Vasastan, expediten hade ett korsförhör om vilken metod jag skulle använda och Moccamastern fick med beröm godkännt..:)
Jag fick en påse Luwak av min bror som var i Indonesien ... Var kul , dock inget jag hade köpt själv här hemma....
(Luwak = kaffe som någon slags mårdliknande djur som har käkat kaffefrukterna och som man senare när de passerat igenom djuret tar vara på och rostar ... Finns även motsvarande fågelvarianter....)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Passa er för att köpa bur-'odlad' Kopi Luwak bara. Sjukt osmaklig hantering.

Enligt uppgift finns det inte någon seriös aktör som säljer katt-bajs-kaffe i Sverige längre pga. svårigheten att garantera att den kommer från frigående Luwakar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det några kaffenördar här på klocksnack?
Svar ja. Bra timing har du dessutom. Jag ska precis rosta lite råkaffe. Robusta såklart.
image.jpg
 

Cyklisten

Cartier
Ja jag har hängt en del på riktigtkaffe, men det är väl i dagsläget lite dött där. Maskinparken består av en Rancilio Silvia och en Rocky. I övrigt har jag en aeropress för brygg, den är ju bara så bra.

Nedan drar jag en naken singel! Mycket gott!
image.jpg
 

Cyklisten

Cartier
Vad vill du veta? Det är världens ensammaste intresse. Man slutar fika på stan, väljer te hemma hos sina vänner. När man bjuder någon på ett perfekt skott yirgachefe muttrar vederbörande sannolikt om "smakar inte kaffe...bergamott och citron, vad tusan..." När flickvännen vill fika på torget i siena hävdar man att det är vansinnigt, kaffet smakar alltid cykelslang på såna ställen, och föreslår ett skabbigt hål i väggen på en bakgata istället. Jag är klar med kaffenördandet!
Haha känner igen det där! Blir många vita lögner när man är hemma hos vänner för en kopp kaffe.
 

san

Cartier
2-Faktor
Ja jag har hängt en del på riktigtkaffe, men det är väl i dagsläget lite dött där. Maskinparken består av en Rancilio Silvia och en Rocky. I övrigt har jag en aeropress för brygg, den är ju bara så bra.

Nedan drar jag en naken singel! Mycket gott!
image.jpg

Jäklar vad gott det där ser ut att vara.

*häller i sig blaskigt automatkaffe på jobbet mot sin vilja*
 
Topp