• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Håller på att komma fram till vad jag ska köpa för julklapp till en släkting. Släktingen och dennes sambo har relativt nyligen investerat i en modell dyrare kaffemaskin samt separat kvarn. Vad finns det för spännande kaffebönor man kan köpa som bör gå hem hos en kaffefanatiker?

Kan inget om kaffe själv, men ni kaffegurus här har ju benkoll:) Budget ligger runt 500kr.

Håller på att komma fram till vad jag ska köpa för julklapp till en släkting. Släktingen och dennes sambo har relativt nyligen investerat i en modell dyrare kaffemaskin samt separat kvarn. Vad finns det för spännande kaffebönor man kan köpa som bör gå hem hos en kaffefanatiker?

Kan inget om kaffe själv, men ni kaffegurus här har ju benkoll:) Budget ligger runt 500kr.
Villen bra idé till gåva!
Skulle rekommendera två olika typer av kaffe från Gallie. Ett stabilt italiensk märke som vet vad dom gör på stor skala.

eller 500g av två varianter från svenska da matteo i Göteborg.
(Förslår klassisk och mordern för att få uppleva skillnaden på olika blandningar)

Jag måste ändra dra vattnet vidare till ugnen så det kommer inte bli så mycket merarbete att få till vattnet till kaffemaskinen, (tror jag :) ). Tror det är värt det bara för känslan att det är så automatiserat som det kan bli med den typen av maskin plus att det blir väsentligt mindre rengöring, speciellt med ett kalkfilter på ledningen in i maskinen.
Där har du ju även möjlighet att kasta ut en eventuell vattenkokare och därmed få tillbaka lite av förlorad bänkyta då du alltid har varmvatten i te-röret.

Vet du om det är en espressomaskin eller typ en moccamaster?

Om espresso håller jag med ovan om lite olika blends, en mer klassisk och en mer modern.

Om moccamaster eller liknande skulle jag ta hem några påsar från exempelvis Drop Coffee, kanske en etiopier, en kenyan och en sydamerikan, för att maxa de olika smakerna och för att hitta vad man själv gillar!

Villen bra idé till gåva!
Skulle rekommendera två olika typer av kaffe från Gallie. Ett stabilt italiensk märke som vet vad dom gör på stor skala.

eller 500g av två varianter från svenska da matteo i Göteborg.
(Förslår klassisk och mordern för att få uppleva skillnaden på olika blandningar)
Jättebra, tack!

Vet du om det är en espressomaskin eller typ en moccamaster?

Om espresso håller jag med ovan om lite olika blends, en mer klassisk och en mer modern.

Om moccamaster eller liknande skulle jag ta hem några påsar från exempelvis Drop Coffee, kanske en etiopier, en kenyan och en sydamerikan, för att maxa de olika smakerna och för att hitta vad man själv gillar!
Det är ingen Moccamaster. Espressomaskin är jag nästan hundra på att det är. Det landar nog i tipset som jag fick av FilipF. Tack!

Börjat experimentera med cappuccino
924A0744-685D-49C5-BB86-18F845FDB8C5.jpeg

Ok smak med får jobba lite på konsten tror jag

Ni som kör med öppet porta är det värt pengarna att köpa ett? Ser riktigt härligt ut när man får till det men verkar som att det mest skvätter o stökar ner om man inte får till det perfekt varje gång?

Ni som kör med öppet porta är det värt pengarna att köpa ett? Ser riktigt härligt ut när man får till det men verkar som att det mest skvätter o stökar ner om man inte får till det perfekt varje gång?
Skulle klart säga att det är värt det.
Vist ställer det lite högre krav på hur du förbereder pucken men det krävs ganska mycket för att misslyckas drastiskt. Tycker det beror mycket på vilket kaffe man använder.

och mycket lättare att diagnostisera utvecklingsområden för din teknik!

Skulle klart säga att det är värt det.
Vist ställer det lite högre krav på hur du förbereder pucken men det krävs ganska mycket för att misslyckas drastiskt. Tycker det beror mycket på vilket kaffe man använder.

och mycket lättare att diagnostisera utvecklingsområden för din teknik!
Får nog bli en tidig julklapp. Vilken maskin kör du? Verkar som man kan köpa universal e61 typ denna nedan, till min lelit mara.

https://www.kaffecompagniet.se/till...r/handtag-spouts/oppet-portafilter-e61-100492

Köp en bra filterkorg, själva handtaget spelar mindre roll, har du en E61 grupphuvud så funkar allt som är tillämpat, väldigt generellt grupphuvud

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Det låter som overkill. Märker man skillnad?
Ja och nej.
grejen är att alla precisionskorgar är mer lika dana varandra. Dvs kontrollerade på dom håller en viss standard.
Säg att man ska göra 4 olika espressos och använder 4 olika korgar kommer dom, på grund av bristande tillverkning av korgen, bli väldigt olika drycker. Därför skapades en kontrollerad standard.
Om du dock bara har en korg hemma som du alltid använder så blir det inget problem. Då ställer du bara kan kvarnen och mängden kaffe efter den specifika korgen. Men så fort man har mer än en korg skulle jag rekommendera precisionskorgar.

Då jag nyligen bytte min Bialetti Venus 10 koppars mokabryggare som jag använt i över tio år mot en mindre Alessi 9090 6-koppars började jag fundera en hel del på hur jag skulle göra för att få en balanserad kopp med nya kannan. Har inte tänkt på mig själv som en kaffenörd tidigare, men i och med det här måste jag kanske inse att åtminstone vissa tendenser finns.

Efter mycket experimenterande är det här vad jag kom fram till. Kanske hjälper det någon.

Jag har en induktionsspis och använde i experimenterandet vanlig bryggmalen Zoegas Skånerost.

1 Häll kallvatten i mokabryggaren till strax nedanför ventilen. Så att vattnet precis rör vid ventilens nederkant.

2 Fyll tratten i princip till bredden med kaffe. 4 strukna skopor. Tratten behöver knackas till med fingret under fyllningen för att jämna till nivån så allt får plats och inte trillar ut. HÅRDPACKA INTE!

3 Ställ bryggaren på spisen med locket öppet.

4 Här är nyckelproceduren:
Kör plattan på max. Stäng av plattan 15 sek efter att övre behållarens botten täckts av kaffe. Låt stå kvar på (avstängda) plattan tills den inte längre flödar.

5 Rör om en aning i övre behållaren med en liten sked innan servering för att få jämn styrka.

Servera!

Otroligt nog (förväntade mig inte så mycket) så märktes skillnader framför allt på steg fyra när man varierade sig.

För lite tid och kaffet blev visserligen inte beskt, men surt (underextraherat?) och dessutom gav det en mindre kopp som inte var så varm.

Om längre tid kom en otrevlig beska (överextraherat och bränt?) i kaffet även om det blev en större kopp med bra värme och mindre syra.

Processen jag beskriver ovan balanserar allt på för mig ett bra sätt samtidigt som den inte är så komplicerad. Alltså inget förvärmt vatten i kannan, inga ändringar i plattans styrka efterhand, ingen kylning av kannan under rinnande vatten för att bromsa bryggningen.

Tricket är att tajma när man stänger av plattan vilket inte dröjer så länge från att man slår på den. 1-2 minuter ungefär som man behöver vara uppmärksam och ha ett öga på kannan och vara beredd.

Kan tänka mig att de 15 sekunderna från att botten täckts av kaffe kan variera något beroende på vilken sorts bryggare man har och vilken spis, men om man utgår från 15 och testar +/- 5 sekunder ett par gånger hittar man nog sin specifika sweet spot.

Jag är nöjd med resultatet. Vore kul att höra feedback från andra!

Då jag nyligen bytte min Bialetti Venus 10 koppars mokabryggare som jag använt i över tio år mot en mindre Alessi 9090 6-koppars började jag fundera en hel del på hur jag skulle göra för att få en balanserad kopp med nya kannan. Har inte tänkt på mig själv som en kaffenörd tidigare, men i och med det här måste jag kanske inse att åtminstone vissa tendenser finns.

Efter mycket experimenterande är det här vad jag kom fram till. Kanske hjälper det någon.

Jag har en induktionsspis och använde i experimenterandet vanlig bryggmalen Zoegas Skånerost.

1 Häll kallvatten i mokabryggaren till strax nedanför ventilen. Så att vattnet precis rör vid ventilens nederkant.

2 Fyll tratten i princip till bredden med kaffe. 4 strukna skopor. Tratten behöver knackas till med fingret under fyllningen för att jämna till nivån så allt får plats och inte trillar ut. HÅRDPACKA INTE!

3 Ställ bryggaren på spisen med locket öppet.

4 Här är nyckelproceduren:
Kör plattan på max. Stäng av plattan 15 sek efter att övre behållarens botten täckts av kaffe. Låt stå kvar på (avstängda) plattan tills den inte längre flödar.

5 Rör om en aning i övre behållaren med en liten sked innan servering för att få jämn styrka.

Servera!

Otroligt nog (förväntade mig inte så mycket) så märktes skillnader framför allt på steg fyra när man varierade sig.

För lite tid och kaffet blev visserligen inte beskt, men surt (underextraherat?) och dessutom gav det en mindre kopp som inte var så varm.

Om längre tid kom en otrevlig beska (överextraherat och bränt?) i kaffet även om det blev en större kopp med bra värme och mindre syra.

Processen jag beskriver ovan balanserar allt på för mig ett bra sätt samtidigt som den inte är så komplicerad. Alltså inget förvärmt vatten i kannan, inga ändringar i plattans styrka efterhand, ingen kylning av kannan under rinnande vatten för att bromsa bryggningen.

Tricket är att tajma när man stänger av plattan vilket inte dröjer så länge från att man slår på den. 1-2 minuter ungefär som man behöver vara uppmärksam och ha ett öga på kannan och vara beredd.

Kan tänka mig att de 15 sekunderna från att botten täckts av kaffe kan variera något beroende på vilken sorts bryggare man har och vilken spis, men om man utgår från 15 och testar +/- 5 sekunder ett par gånger hittar man nog sin specifika sweet spot.

Jag är nöjd med resultatet. Vore kul att höra feedback från andra!
Har inte kört mokabryggare så mycket men har en minimodell som jag testat lite för något år sedan. Just som du säger så tror jag inte man behöver köra förvärmt vatten om man har induktion eftersom det ändå går så fort! När det gäller mokabryggare är det ju temperaturen som är så viktig att hantera. Detta får en att fundera på hur olika storlekar på kannor påverkar smaken på kaffet. En liten modell borde blir mer svårhanterlig eftersom kaffet då bryggs (extraheras?) snabbare och man får mindre tid att surfa på temperaturskillnaderna? Därför borde kaffet lättare bli bränt och bittert?

Har inte kört mokabryggare så mycket men har en minimodell som jag testat lite för något år sedan. Just som du säger så tror jag inte man behöver köra förvärmt vatten om man har induktion eftersom det ändå går så fort! När det gäller mokabryggare är det ju temperaturen som är så viktig att hantera. Detta får en att fundera på hur olika storlekar på kannor påverkar smaken på kaffet. En liten modell borde blir mer svårhanterlig eftersom kaffet då bryggs (extraheras?) snabbare och man får mindre tid att surfa på temperaturskillnaderna? Därför borde kaffet lättare bli bränt och bittert?

Ja, man behöver nog finjustera metoden beroende på storlek på bryggare, om man använder gas, vanlig spis eller induktion och andra parametrar. Beroende på hur kräsen man är förstås.

Man blir lätt yr när man läser instruktioner från olika ställen där det heller inte framgår vilka förutsättningarna är. Liten alu-bryggare på gasspis eller stor rostfri på vanlig spis kan jag tänka mig ger rätt olika resultat.

Måste säga det var rätt roligt att prova olika varianter. Förvärmt jmf med kallstart, olika hastighet för uppkok, olika stopptider för bryggandet, kyla ned eller inte kyla ned.

Men nu ska jag bara dricka kaffet i lugn och ro ett tag. Har varit ett par intensiva, koffeinspeedade dagar. 😊

Senast ändrad:
Använder själv en liten 3-koppars mokabryggare. Har vanlig spis (gammal rackare som tar lite tid på sig). Jag kör denna proceduren;
Först förvärmer jag plattan, nivå 3 av 6. Under tiden kokar jag upp vatten, maler kaffet och preppar behållaren. När det är klart sätter jag ihop bryggaren och ställer den på plattan och låter den stå där fram tills att det börjar puttra. Då kyler jag under lite vatten. Från att jag ställen den på plattan tills att det är klart skulle jag tro att det tar ca 5 minuter. Blir rejält starkt, men ändå välbalanserat tycker jag. Perfekt som bas i cappuccino/latte vilket jag gärna dricker (har ingen espressomaskin).

Senast ändrad:
Hej! Får äntligen skriva här (50 poster som gräns tydligen) :)

Jag har de senaste 7-8 åren kört rätt mkt olika pour over, press, moka osv. Tror jag började nörda ner mig runt 2012 med en Moka. Den senaste tiden har jag kört mest med Kalita Wave för pour over och Espro Ultralight (press) vilket jag i de flesta fall levererar generellt bäst kaffe, oavsett rostning/ursprung.

Hade länge en gen1 Wilfakvarn men för något år sen tog jag den till jobbet och köpte en Wilfa Black (gen3 va?), mycket nöjd med Wilfa då jag inte kör någon espressomaskin.

Renoverar köket och mitt i allt så känns espressomaskinen stor och klumpig, trots att jag nu har 140cm mer bänkyta än tidigare.
Då det bara är jag som dricker espresso här hemma så blev fighten kort och inte till min fördel, så den fick hitta ett nytt hem igår.
Känns lite tomt både på bänken och i hjärtat.
20210116_100509.jpg

• Like
Reactions: par
Tillbaka
Topp