• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Längtar till imorgon när man får dra en espresso igen!

Just nu i kvarnen är ”Kersh” från Gustavsberg. Närmare bestämt deras Moka. Jag hittar solmogen citron i början. Len mjölkchoklad i mitten och en örfil av indisk robusta i slutet. Härligt!
C548197F-2E84-463B-8B70-00D882B04210.jpeg
Mycket mysig din PO2500... blir alltid glad när jag ser en fin sån.

Har nyss köpt Kersh Moka från rosteriet i Gurra och ska proppa ned det i mokabryggaren imorgon. Ser fram mot det!

Senast ändrad:
Mycket mysig din PO2500... blir alltid glad när jag ser en fin sån.

Har nyss köpt Kersh Moka från rosteriet i Gurra och ska proppa ned det i mokabryggaren imorgon. Ser fram mot det!
Tack! Prövar några POs men första varianten är i mina ögon klart överlägsen. Så enkel och precis lagom :)

Spännande i moccabryggare. Ser fram emot utlåtande.

Precis fått tag på några påsar från Waxholms rosteri (Waxholms krut och Svart Bomb) som jag kör i espressomaskinen. Riktigt nöjd hitintills, kul med små producenter!

Tack! Prövar några POs men första varianten är i mina ögon klart överlägsen. Så enkel och precis lagom :)

Spännande i moccabryggare. Ser fram emot utlåtande.

Precis fått tag på några påsar från Waxholms rosteri (Waxholms krut och Svart Bomb) som jag kör i espressomaskinen. Riktigt nöjd hitintills, kul med små producenter!

Håller med, nya 8500 går jag inte igång på riktigt, den gamla är en liten pärla tycker jag.

Har den röda spetsen på sekundvisaren blekts med tiden så den nu är vit? Har aldrig sett det förr men har läst att det kan hända.

8500 i 42mm blir för hög, i 45 blir det för stort. Hade en 8900 i 43,5 mm som funkade men 2500 i 42 är för mig en sweet spot!
Ja, toppen på sekundvisaren är svagt ljust orange numera. Övervägt om man ska byta den men gillar det mer och mer!

Antar att det här är lite för låg nivå för tråden kanske.

Men efter att ha harvat runt med MM i +10 år så fick jag lite feeling och köpte en ny mokabryggare 6 koppar för induktion. Jag har ingen kaffekvarn dock och det skulle jag vilja investera i.

Så, utan att göra någon vidare utläggning, vilken kvarn är det jag ska sikta in mig på? Jag fattar att dyrare säkert är bättre men jag är på en låg entusiastisk kaffenivå och vill ta nästa steg från färdigmalet kaffe. Så typ.

Konkreta förslag uppskattas!. :)

Men efter att ha harvat runt med MM i +10 år så fick jag lite feeling och köpte en ny mokabryggare 6 koppar för induktion. Jag har ingen kaffekvarn dock och det skulle jag vilja investera i.

Så, utan att göra någon vidare utläggning, vilken kvarn är det jag ska sikta in mig på? Jag fattar att dyrare säkert är bättre men jag är på en låg entusiastisk kaffenivå och vill ta nästa steg från färdigmalet kaffe. Så typ.

En som är så tyst som möjligt.

Wilfa wscg-2 :)

Typ handjagare såsom Peugeot?
Det beror nog på hur nördig man är.
För egen del är jag uppe tidigare än övriga familjen och måste således mala en massa kaffe dagen innan.
Det bästa är ju att mala kaffet då man ska dricka.
Med det oljud som många kaffekvarnar sliter med så blir det ett irritationsmoment i vardagen.
Jag mal typ 14 koppar åt gången och stör mig en gång om dagen och inte 14 gånger om dagen.

Det beror nog på hur nördig man är.
För egen del är jag uppe tidigare än övriga familjen och måste således mala en massa kaffe dagen innan.
Det bästa är ju att mala kaffet då man ska dricka.
Med det oljud som många kaffekvarnar sliter med så blir det ett irritationsmoment i vardagen.
Jag mal typ 14 koppar åt gången och stör mig en gång om dagen och inte 14 gånger om dagen.
Ja, jag är ju uppe runt 05-06 så det är klart att ett satans skrammel inte faller väl ut.

Men går det såååå stor skillnad om man kör en repa dagen innan för nästa dag? Ja, det är klart dett det är nördtråden men jag vill bara ha gott kaffe. :D

Ja, jag är ju uppe runt 05-06 så det är klart att ett satans skrammel inte faller väl ut.

Men går det såååå stor skillnad om man kör en repa dagen innan för nästa dag? Ja, det är klart dett det är nördtråden men jag vill bara ha gott kaffe. :D
Ingen aning faktiskt. Över lag gillar jag inte maskiner som väsnas, så jag funderar på en Siemens espressomaskin med dubbla bönhållare.

Har också Wilfan och föredrar den framför MM. Lika bra kafe i båda, men för mig vinner Wilfan i användarvänlighet och utseende.
Nja, Niche zero röstar jag på, något att växa med också samt betydligt högre kvalitet på malningen. Ska man budget så handjagat och då Kinu m47 classic som är riktigt trevlig

Se mitt svar ovan vad gäller bra kvarnar, en runt 3k och en 6,5k båda utmärkta. Kaffet ska malas i direkt anslutning, det är en jättestor skillnad faktiskt.

Är inte Mocca Master fortfarande den mest stabila kaffebryggaren vad det kommer till värmehållning?
jag dricker inte brygg men jag har för mig det fortfarande (Y)
Bra temp och stabil generellt :)

Längtar till imorgon när man får dra en espresso igen!

Just nu i kvarnen är ”Kersh” från Gustavsberg. Närmare bestämt deras Moka. Jag hittar solmogen citron i början. Len mjölkchoklad i mitten och en örfil av indisk robusta i slutet. Härligt!
C548197F-2E84-463B-8B70-00D882B04210.jpeg
Bryggde just samma kaffe i moka och du beskrev det bra tycker jag. En god citron med en robustakick på slutet. Hade för egen del gärna sett lite mer bett från robusta, är i en period just nu då jag uppskattar det. Den blev ganska mild ändå.

Gott kaffe som jag ser fram mot att hinka i mig mer av. Dessutom trevligt att stödja mindre rosterier som du säger. Pratade lite med herr Kersh själv medan han malde kaffet igår.

Se mitt svar ovan vad gäller bra kvarnar, en runt 3k och en 6,5k båda utmärkta. Kaffet ska malas i direkt anslutning, det är en jättestor skillnad faktiskt.
Tänkte på en så där manuell sak, Kinu. Kan den på en ”omgång” göra så pass att man får ut till 6 koppars mockabryggare? Eller måste man ladda om om det finns en begränsning i hur mycket man kan göra per omgång? Antar att man måste få ut ca 25 gram.

Tänkte på en så där manuell sak, Kinu. Kan den på en ”omgång” göra så pass att man får ut till 6 koppars mockabryggare? Eller måste man ladda om om det finns en begränsning i hur mycket man kan göra per omgång? Antar att man måste få ut ca 25 gram.
25 gram får du ut. Det är lite arbete men det är inget i jämtarförelse med andra handkvarnar som tar x5 tiden. Jag bryggde 8 koppars drip coffee och det var lite drygt 1 påfyllning. Sedan beror allt på smak, malningsgrad etc. 18 gram espresso tar kanske 40 sekunder att mala för.

Senast ändrad:
Ber om ursäkt på förhand ifall min fråga inte är tillräckligt nördig.

Jag har sedan en tid tillbaka mest druckit snabbkaffe men är nu sugen på att slå till på en kapselmaskin/espressomaskin. Då det endast är jag hemma som dricker kaffe vill jag inte lägga ner alltför mycket men vill samtidigt ogärna tumma på kvaliteten i kaffet. Jag har varit och kikat på Nespresso Vertuo Next som jag tyckte såg/smakade bra. Undrar om ni har någon erfarenhet av denna maskin alternativt kan rekommendera någon annan (helst under 3 000 kr).

Kan tilläggas att jag egentligen föredrar bryggkaffe med mjölk men känner mig alldeles för lat för att brygga kaffe till mig själv bara.

Jag har sedan en tid tillbaka mest druckit snabbkaffe men är nu sugen på att slå till på en kapselmaskin/espressomaskin. Då det endast är jag hemma som dricker kaffe vill jag inte lägga ner alltför mycket men vill samtidigt ogärna tumma på kvaliteten i kaffet. Jag har varit och kikat på Nespresso Vertuo Next som jag tyckte såg/smakade bra. Undrar om ni har någon erfarenhet av denna maskin alternativt kan rekommendera någon annan (helst under 3 000 kr).

Kan tilläggas att jag egentligen föredrar bryggkaffe med mjölk men känner mig alldeles för lat för att brygga kaffe till mig själv bara.
Om du tyckte om Nespresso så kanske det är rätt för dig, speciellt om du också verkar söka enkelheten. Du kan testa att gå till t ex Johan&Nyström och be dem göra en kopp espresso med varm mjölk. Tycker du att det är så mycket godare att det är värt lite mer jobb, skulle jag gå på en ny/begagnad espressomaskin med elektrisk kvarn. Det är det roligaste sättet och också det mest naturliga. Det är också det stora nöjet med kaffe, att köpa olika sorters kaffebönor som du mal själv. Det sistnämnda, som jag själv har, är en kvarn, bra kaffe som jag mal själv och en pressokanna. Det blir gott och det är enkelt, förutom att matningen väsnas i 25 sekunder när resten av familjen tänkt ha sovmorgon 😌

Senast ändrad:

Kör på denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php...NdNuoeZchdCKyC4LoyOBqABPX5KCvUGRoCfskQAvD_BwE

Lite mix och trix, men man kan få till riktigt bra kaffe. En kvarn behövs dock.

Kollat runt lite och är den allmänna uppfattningen att tyo en WSCG-2 jämfört färdigmalet är en stor skillnad medans att gå från typ WSCG-2 till en kvarn för massa pengar, 3-6 Tkr inte ger en lika stor skillnad? Givet att jag kör enkel Bialetti mokabryggare och inte någon espressomaskin för 50 papp. :)
Absolut! Nu är inte jag kaffenördarnas kaffenörd men enligt min erfarenhet
utifrån de kvarnar jag provat, vad jag läst mig till, så är den definitivt bäst ”bang for the buck” och en riktigt stabil ”instegskvarn” som har de funktioner man behöver och är konstruerad på ett bra vis. Den stora skillnaden i färdigmalet/nymalet kommer definitivt till sin rätt med den! Kör på, du kommer knappast bli besviken!

Köpte en sån där 750-kronors Wilfa WSCG-2 och är nu igång sedan en vecka typ tillammans med mina olika mokabryggare.

Det blev absolut bättre än färdigmalet, men inte någon halleluja direkt. Det är nog en liten vanesak också, som med mycket annat. Men jag ska testa med lite olika bönor också.

Tillbaka
Topp