• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Då kanske det kan vara värt att borra ur den jag har.

Kommer inte ihåg var mässing ligger på skalorna men är väl mer eller mindre som du säger. Verkar dock för min del som att syrorna i kaffet inte är helt kompatibelt med metallen.

Alt köpa ett till portafilter som är bottomless, slipper man meka.

Ah! Hade samma tidigare, man blev minst sagt stark i underarmarna...
Jag har ändrat teknik sen ett par månader tillbaka. Tidigare så hade jag kvarnen ståendes på bordet när jag vevade, men nu håller jag den istället i vänsterhanden medan jag vevar med högern. Går både snabbare och är mindre jobbigt. Sen finns det säkert bättre och mer effektiva handkvarnar på marknaden om man hoppar upp några snäpp i pris. I slutändan maler den bra, men det är ju snarare villigheten som är problemet! Mindre benägen att fixa en kopp när man behöver jobba hårdare jämfört med elektrisk kvarn! :D

Citerar inte någon pga mer allmänna tankar om mokabryggare.

Känns lite som mokabryggare är lite #yolo i sitt sätt. Druckit kanske den godaste koppen någonsin ur en mokabryggare (skitig 3 koppars på Sardinien med Illy färdigmalet) medan när jag filar hemma med Commandante och "fin"bönor tycker jag det är helt värdelöst och sällan värt att böka med. Gillar inte heller ljusa bönor i moka alls, känns ändå som det borde funka, men icke för egen del :(. Som nämns ovan är det värt att kika in James Hoffmanns guide till mokabryggare för ett intro till "modern" mokabryggning.

Gillar dock mokabryggarens design, känns jävligt fräsch när det står o myser på spisen, så det är ju alltid något. Juste, kom ihåg att byta packningar i era mokabryggare nån gång om året / vid behov, när de börjar torka blir hela maskinen omöjlig att arbeta med.
Roliga idéer om mokabryggare. :)

Jag är liksom kär i själva hanteringen, böket, krånglet osv. Det är halva grejer för min del. Det bara känns bra i själen.

Det som jag, med grov dragning av asperger, tycker är både irriterande och lite roligt är det faktum att alla verkar vara lite sin kant här. Gällande mokabryggare alltså. Den ene säger att man absolut MÅSTE diska ur, det blir dåligt annat. Hittar inte klippet med det var något extrem kaffeguru på youtube med miljoner tittare som var helt bombsäker. Sen kommer nästa och säger att nyckeln till lycka (god kaffesmak alltså) är att ALDRIG diska ut. :D

Samma med hastigheten på själva "kokningen". Expert nr 1 säger "absolut så snabbt som möjligt" medans någon annat säger att det skall ta 6-7 minuter. Ha!o_O

Det här får mig, som skeptiker i grunden, att tro att de flesta bara går på känsla och svingar lite. Killgissningar kallas det har jag förstått. Nu är det inget fel i det och lite av tjusningen.

Jag håller definitivt med att just drömkoppen lika mycket är saker runt omkring såsom hur man sovit, umgånget, dagen framför sig, vad man ätit osv snarare än om man råkade ha i en centiliter ljummet vatten istället för mellan 1,5-2,3 grader Celsius. Men i detta är jag bara en mycket glas amatör och så tror jag nog att förblir.

BTW, min ena mokabryggare har jag i dagarnaåterupplivat från källaren, en +20 år gammal Bialetti. Packningarna är snustorra men drar man bara åt den ordentligt fungerar det bra. Så pass bra att jag inte tänker byta, lite patina har ingen dött av.

Jag är liksom kär i själva hanteringen, böket, krånglet osv. Det är halva grejer för min del. Det bara känns bra i själen.

Det som jag, med grov dragning av asperger, tycker är både irriterande och lite roligt är det faktum att alla verkar vara lite sin kant här. Gällande mokabryggare alltså. Den ene säger att man absolut MÅSTE diska ur, det blir dåligt annat. Hittar inte klippet med det var något extrem kaffeguru på youtube med miljoner tittare som var helt bombsäker. Sen kommer nästa och säger att nyckeln till lycka (god kaffesmak alltså) är att ALDRIG diska ut. :D

Samma med hastigheten på själva "kokningen". Expert nr 1 säger "absolut så snabbt som möjligt" medans någon annat säger att det skall ta 6-7 minuter. Ha!o_O

Det här får mig, som skeptiker i grunden, att tro att de flesta bara går på känsla och svingar lite. Killgissningar kallas det har jag förstått. Nu är det inget fel i det och lite av tjusningen.

Jag håller definitivt med att just drömkoppen lika mycket är saker runt omkring såsom hur man sovit, umgånget, dagen framför sig, vad man ätit osv snarare än om man råkade ha i en centiliter ljummet vatten istället för mellan 1,5-2,3 grader Celsius. Men i detta är jag bara en mycket glas amatör och så tror jag nog att förblir.

BTW, min ena mokabryggare har jag i dagarnaåterupplivat från källaren, en +20 år gammal Bialetti. Packningarna är snustorra men drar man bara åt den ordentligt fungerar det bra. Så pass bra att jag inte tänker byta, lite patina har ingen dött av.

Nä håller nog med dig, är också skeptisk mot det mesta men tycker ändå man kan hävda att så länge det inte finns belägg för att inte göra något så skadar det nog inte att göra det. Dvs finns inga belägg (förutom subjektiv upplevelse) för att odiskad moka skulle smaka bättre, så för min del kommer yes-flaskan gå varm :D.

Men jo, allt som allt är detta lite skitnödigt nörderi och så länge drycken du vill dricka är den du dricker är jag nöjd!

Härligt inlägg!

Tycker mycket om pysslet och själva bryggprocessen, en trevlig del av drickandet är att göra koppen. Sen gillar jag det starka kaffet men är inte sån finsmakare att jag blir särskilt upprörd om det inte smakar perfekt. Det ska mycket till att sabba en kopp om man hanterar mokan någorlunda normalt.

Får ibland intrycket att mokabryggaren är den fula ankungen för kaffenördar 😃

Det är nog James Hoffman du tänker på (gällande att diska ur alltså). Det är den metoden han använder som jag använder mig av - funkar det bra för honom så funkar det bra för mig... :)

Nån som har några bra tips på bönor och inköpsställen dessa för oss som försöker hanka oss fram med den fula ankungen (aka mokabryggare) och en enkel kvarn?:)

Nån som har några bra tips på bönor och inköpsställen dessa för oss som försöker hanka oss fram med den fula ankungen (aka mokabryggare) och en enkel kvarn?:)

Beror lite på vad du gillar för rostningsgrad och ursprung! Mina standards är väl Drop, Slöinge, Åre Kafferosteri, Broker, Muttley & Jack m.fl. tror de flesta är svåra i butik men tror alla kan beställas!

Lidl just nu

Bilagor

• 9DED355A-CB81-492C-B956-A1F8CC55AA24.jpeg
    9DED355A-CB81-492C-B956-A1F8CC55AA24.jpeg
    467.9 KB · Visningar: 143
Beror lite på vad du gillar för rostningsgrad och ursprung! Mina standards är väl Drop, Slöinge, Åre Kafferosteri, Broker, Muttley & Jack m.fl. tror de flesta är svåra i butik men tror alla kan beställas!
Hur ska jag veta det. ;)

När pöbeln är igång och provar kaffe så är det kvantitet som gäller, mitt intag har gått genom taket senaste veckorna.

Har hunnit pröva kaffet till vänster om mokabryggarna i bild. Dessa är rangordnade från vänster till höger där längre till höger är godare. Det har gjorts med en icke-randomiserad, icke-blind och totalt vrålsubjektiv metod. Till höger om bryggarna är 2 nya kombattanter inköpta idag för utvärdering.

Jag är ungefär lika systematisk med mitt kaffedrickande som vindrickande. Jag bara kör på och tycker mycket men det är mindre genomtänkt och ena gånger smakar det skit och andra himmelskt trots rätt lika upplevda förutsättningar.

Bilagor

• 315D3278-16B1-4586-BE7A-2EA12192AAE7.jpeg
    315D3278-16B1-4586-BE7A-2EA12192AAE7.jpeg
    827.3 KB · Visningar: 115
Är det någon som vet någon sort som är som Sibyllans extra mörka franskrost?
Jag vill att det luktar kaviar om det nymalda..

Senast ändrad:
Hej,
Får jag rådfråga Er kaffenördar?

Jag söker en kapselmaskin som komplement till min mm och tänkt användningsområde är en morgonkopp Americano om dagen.
Vilken och varför?
Säljpitcharna jag hört är att Nespresso är den som gäller då alla andra har frystorkat kaffe, jag bör ha de dyrare Vertuo eftersom dem är anpassade efter tänkt koppstorlek och att absolut inte köpa original och anpassa maskinen till större vattenmängd (det blir sååå beskt).
Hoppas att det är någon som har input i min fråga, och jag påminner att det är kopp-storlek jag endast vill nyttja (ca 200-250ml)

Har jag missat nåt annat system? (Senseo, Tassimo, Modo mio, Gusto)
Eller, är det bättre att köpa en automatisk alltiettmaskin och ställa den i tvättstugan pga platsbrist och oljud ifrån kvarnen?

Många frågor men bor man inte i storstad är det bara Elgiganten som står för kunskapen :)

Hej,
Får jag rådfråga Er kaffenördar?

Jag söker en kapselmaskin som komplement till min mm och tänkt användningsområde är en morgonkopp Americano om dagen.
Vilken och varför?
Säljpitcharna jag hört är att Nespresso är den som gäller då alla andra har frystorkat kaffe, jag bör ha de dyrare Vertuo eftersom dem är anpassade efter tänkt koppstorlek och att absolut inte köpa original och anpassa maskinen till större vattenmängd (det blir sååå beskt).
Hoppas att det är någon som har input i min fråga, och jag påminner att det är kopp-storlek jag endast vill nyttja (ca 200-250ml)

Har jag missat nåt annat system? (Senseo, Tassimo, Modo mio, Gusto)
Eller, är det bättre att köpa en automatisk alltiettmaskin och ställa den i tvättstugan pga platsbrist och oljud ifrån kvarnen?

Många frågor men bor man inte i storstad är det bara Elgiganten som står för kunskapen :)

Höftar till med att valfri Nespresso kommer funkar klockers för dig! Visst, kanske bättre med en allt-i-ett men känns som de ofta försöker vara bra på allt och resultatet blir soppa. Nespresso kanske inte är så ansett inom nördkretsar men de gör liksom en grej och försöker göra den okejbra iaf!

Inom väldigt kort öppnar Black Honey Coffee Roasters i Sickla/Nacka, råkade springa förbi när de pysslades lite inför öppning och växlade några ord med ägare och personal, låter RIKTIGT lovande för både kaffenördar och fikasugna. Fick med mig en påse nyrostat hem också.
35DD27AB-DBD4-45F4-8757-0539D4F0E3D1.jpeg

Var precis förbi kaffecompagniet en sväng, får jag vara med här nu? :)
Lelit MaraX och en Eureka Mignon Specialita.
Välkommen! Bra val på maskiner också. Ser att du köpte la bomba, ett tips är att det enligt mig är lättare att börja med arabica eller arabica/robusta blandning när man ställer in maskinen. Köpte också la bomba första gången! Men du kanske kört espresso förut!

• Like
Reactions: LS
Senaste dagarna har jag snöat in på Mocka-bryggning på spisen.
I teorin är det ju svinlätt och typ hela italien drivs av det i filmer och pop-kultur.. MEN JAG FÅR INTE TILL SKITEN :rage:

Antingen blir det blaskigt bryggkaffe-liknande fisk piss eller Lucifers brända galla i en kopp. Prövar alla tänkbara malningsgrader, doseringar, temperatur och rituella danser jag kan komma på. Spenderat ett antal timmar på nätet/youtube där nån äcklig fixad kaffe-influencer står och jollmar om att ”det är så lätt” ”det är så gott” bla bla bla
Överväger att slänga ut spisfan med mockabryggaren fastsvetsad på genom en vägg!!

(ja, detta skrivs innan kaffe)

Att brygga med Mockabryggar:

1. Mal kaffe någonstans mellan filter och espresso.
2. Fyll botten av mockabryggaren till säkerhetsventil med varmt vatten.
3. Placera kaffehållaren i botten och fyll hållaren med malt kaffe.
4. Skruva på ovandelen av bryggaren. Tänk på att underdelen är varm så använd ev handduk.
5. Ställ på spisplattan på ganska svag värme.
6. När kaffet börjat rinna ur den inre pipen i ovandelen stänger du av plattan med låter kannan stå kvar en stund.
7 njut av ditt kaffe

Att brygga med Mockabryggar:

1. Mal kaffe någonstans mellan filter och espresso.
2. Fyll botten av mockabryggaren till säkerhetsventil med varmt vatten.
3. Placera kaffehållaren i botten och fyll hållaren med malt kaffe.
4. Skruva på ovandelen av bryggaren. Tänk på att underdelen är varm så använd ev handduk.
5. Ställ på spisplattan på ganska svag värme.
6. När kaffet börjat rinna ur den inre pipen i ovandelen stänger du av plattan med låter kannan stå kvar en stund.
7 njut av ditt kaffe
Precis så. Busenkelt!
Bäst blir ju kaffet när det är lågtryck, nånstans mellan 1000 och 1013hPa.
Är det högtryck, testa slå på köksfläkten.
Sedan måste ju handtaget vara vridet mot Rom, men det har du så klart redan koll på:hilarious:

Precis så. Busenkelt!
Bäst blir ju kaffet när det är lågtryck, nånstans mellan 1000 och 1013hPa.
Är det högtryck, testa slå på köksfläkten.
Sedan måste ju handtaget vara vridet mot Rom, men det har du så klart redan koll på:hilarious:
Prövar Rom, Milano, Sicilien, Vatikanen till och med Libyen som va en koloni. Både handtaget och pipen :shifty:
Får pröva att möblera om köket.. kanske är nån italiensk variant av feng shui som spökar.

Har inget att tillägga angående mockabryggningen, förutom att det ser lätt ut på Youtube. 😅

Är du fortfarande nöjd med din Bianca, @FilipF ?
Är lite sugen på att skaffa en sådan eller en rocket när flyttlasset går till nytt hus om något år.

Men är lite osäker på hur mycket jag kommer hålla på med flow-control. Men det kanske är superskoj? Å andra sidan är det väl bara att ha konstant tryck på 9 bar om man bara vill göra en enkel espresso?

Senaste dagarna har jag snöat in på Mocka-bryggning på spisen.
I teorin är det ju svinlätt och typ hela italien drivs av det i filmer och pop-kultur.. MEN JAG FÅR INTE TILL SKITEN :rage:

Antingen blir det blaskigt bryggkaffe-liknande fisk piss eller Lucifers brända galla i en kopp. Prövar alla tänkbara malningsgrader, doseringar, temperatur och rituella danser jag kan komma på. Spenderat ett antal timmar på nätet/youtube där nån äcklig fixad kaffe-influencer står och jollmar om att ”det är så lätt” ”det är så gott” bla bla bla
Överväger att slänga ut spisfan med mockabryggaren fastsvetsad på genom en vägg!!

(ja, detta skrivs innan kaffe)
Jag kör på finaste malgraden på vår Wilfa wscg-2.
Fyll till bredden med kaffe i den lilla korgen, packa det inte.
Fyll på upp till ventilen med kokande vatten.
Skruva på locket och glöm inte att nederdelen är varm som nämnts innan.
Ställ på spisen på högsta värmen med öppet lock tills du ser/hör att kaffet är på gång.
sänk då ner till hälften eller ca en tredjedel av max, så att inte kaffet sprutar ut. Skulle det vara påväg lyft upp bryggaren och stäng av plattan och ställ sedan ner bryggaren igen.
Ca ungefär den proceduren brukar leverera bra kaffe här hemma. Tanken med kokar vatten och full värme är att man inte värmer på de malda bönorna mer än nödvändigt vilket kan göra att det smakar bränt, har jag läst någonstans på internet.

Har inget att tillägga angående mockabryggningen, förutom att det ser lätt ut på Youtube. 😅

Är du fortfarande nöjd med din Bianca, @FilipF ?
Är lite sugen på att skaffa en sådan eller en rocket när flyttlasset går till nytt hus om något år.

Men är lite osäker på hur mycket jag kommer hålla på med flow-control. Men det kanske är superskoj? Å andra sidan är det väl bara att ha konstant tryck på 9 bar om man bara vill göra en enkel espresso?
Jäkligt nöjd med att jag valde Biancan. Känner att jag hade vuxit ur en annan maskin för snabbt. Men då e jag också extrem nörd.
Det jag använder mest är PIDn för att ändra temperatur.

Flödesregulatorn är en kul finess men används inte supermycket aktivt. Hittat att den är bra som Quick fix om packningen inte blivit som den ska och man märker att espresson håller på att gå åt helvette. Även vissa bönor är det skönt att kunna ställa trycker..
Hade jag klarat mig fantastiskt utan den? Jo, det hade jag väll.. ångrar jag att jag köpte maskinen med den på? Nej :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp