Roliga idéer om mokabryggare.
Jag är liksom kär i själva hanteringen, böket, krånglet osv. Det är halva grejer för min del. Det bara känns bra i själen.
Det som jag, med grov dragning av asperger, tycker är både irriterande och lite roligt är det faktum att alla verkar vara lite sin kant här. Gällande mokabryggare alltså. Den ene säger att man absolut MÅSTE diska ur, det blir dåligt annat. Hittar inte klippet med det var något extrem kaffeguru på youtube med miljoner tittare som var helt bombsäker. Sen kommer nästa och säger att nyckeln till lycka (god kaffesmak alltså) är att ALDRIG diska ut.
Samma med hastigheten på själva "kokningen". Expert nr 1 säger "absolut så snabbt som möjligt" medans någon annat säger att det skall ta 6-7 minuter. Ha!
Det här får mig, som skeptiker i grunden, att tro att de flesta bara går på känsla och svingar lite. Killgissningar kallas det har jag förstått. Nu är det inget fel i det och lite av tjusningen.
Jag håller definitivt med att just drömkoppen lika mycket är saker runt omkring såsom hur man sovit, umgånget, dagen framför sig, vad man ätit osv snarare än om man råkade ha i en centiliter ljummet vatten istället för mellan 1,5-2,3 grader Celsius. Men i detta är jag bara en mycket glas amatör och så tror jag nog att förblir.
BTW, min ena mokabryggare har jag i dagarnaåterupplivat från källaren, en +20 år gammal Bialetti. Packningarna är snustorra men drar man bara åt den ordentligt fungerar det bra. Så pass bra att jag inte tänker byta, lite patina har ingen dött av.