Det gjorde den!Hoppas det smaka!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det gjorde den!Hoppas det smaka!
Välkommen till det förlovande kaffelandet. Om du kör presskanna ska du ha grovmalet kaffe helst. Ska se om jag kan hitta något bra Youtube-klipp åt digEfter att under några veckors tid kikat i denna trevliga tråd, bestämde jag mig tillslut för att köpa en presskanna och en kaffekvarn. Som total nybörjare har jag självfallet omgående fått problem…
Oavsett hur fint jag maler bönorna eller hur många minuter kaffet får dra så är det smaklöst och blaskigt, vilket jag förstått innebär att det är underextraherat? Har testat proportioner allt ifrån 6gr till 9gr per dl vatten. Allt från grövre malning till mer ”standard” som ungefär motsvarar färdigmalt bryggkaffe (det sistnämnda är även den finaste nivån min handvevade sak från Peugeot kan producera). Låter kaffet blomma i 30-60 sekunder innan allt vatten hälls på.
Använder dessa bönor. https://kafferosterietkoppar.se/kop/kaffebonor/brasilien-sao-lucas-kaffebonor/
Vad gör jag för fel?
Mvh
Gary Coleman
Välkommen till det förlovande kaffelandet. Om du kör presskanna ska du ha grovmalet kaffe helst. Ska se om jag kan hitta något bra Youtube-klipp åt dig
Det var han jag tänkte på men missat denna filmen. Håller med om att allt för grovt blir inte bra men för fint blir lätt sumpigt
Vad kör du för kvarn?Efter att under några veckors tid kikat i denna trevliga tråd, bestämde jag mig tillslut för att köpa en presskanna och en kaffekvarn. Som total nybörjare har jag självfallet omgående fått problem…
Oavsett hur fint jag maler bönorna eller hur många minuter kaffet får dra så är det smaklöst och blaskigt, vilket jag förstått innebär att det är underextraherat? Har testat proportioner allt ifrån 6gr till 9gr per dl vatten. Allt från grövre malning till mer ”standard” som ungefär motsvarar färdigmalt bryggkaffe (det sistnämnda är även den finaste nivån min handvevade sak från Peugeot kan producera). Låter kaffet blomma i 30-60 sekunder innan allt vatten hälls på.
Använder dessa bönor. https://kafferosterietkoppar.se/kop/kaffebonor/brasilien-sao-lucas-kaffebonor/
Vad gör jag för fel?
Mvh
Gary Coleman
Blir tydligare med bilder. Den översta är det grövst jag testat, den understa är hur jag tolkade ”medel till grovmalet”![]()
![]()
Tack för input! Ja jag reagerade faktiskt på det själv. Kändes märkligt att bitarna blev så ojämna när jag skulle mala grövre.För att hoppa in, uninvited, i diskussionen. Vad det ser ut som på din bild med det grövsta maler din kvarn EXTREMT ojämnt, för att inte överdriva. Detta är nog vad som leder till att du upplever det blaskigt oavsett hur du maler. Grejen med ojämn malgrad är att se största bitarna inte extraheras ordentligt, medan de mindre extraheras korrekt/för mycket. Det leder i sin tur till att koppen smakar både underextraherat (blaskigt) och överextraherat (kan kännas på flera sätt). Rekommenderar att du ber nån lokak kaffeperson mala åt dig, eller om det känns relevant, skaffa ny kvarn![]()
Tack för input! Ja jag reagerade faktiskt på det själv. Kändes märkligt att bitarna blev så ojämna när jag skulle mala grövre.
Nu testade jag på nytt. Blev relativt finmalet och jag upplever ändå att framförallt sötma och fyllighet jag ej tidigare känt av fanns där. Tyvärr blev det lite ”sumpigt” i botten. Dock ett steg framåt känner jag.
Jag är ju van vid mörkrost. Insåg att min upplevelse av blaskig smaklöshet även möjligtvis skulle kunna handla om vad smaklökarna är vana vid? Krävs det tillvänjning om man går från mörk till ljusare eller vad är era erfarenheter?
Tillägg: ser ju även ganska geggigt ut i botten på presskannan…![]()
Har nu även beställt hem Kafferosteriet Koppars franskrost i både hela bönor och bryggkaffe. Blir intressant att jämföra lite, men som du skriver så är det säkerligen mina smaklökar i kombination med att jag körde för ojämn/grov malning och sen möjligtvis inte tillräckligt varmt vatten.Om du kommer från mörkrost är det nog det som spökar, främst. Tycker det ser rimligt ut i botten, sumpigheten får man nog i franskpress se som en feature, not a bug. Om du inte bryggt mellan/ljus-rost innan skulle jag också rekommendera varmare vatten, eftersom franskpress har svårt att komma upp i temp. Kör på med kokande vatten direkt så ska du nog uppleva bättre extraktion.
Om du verkligen inte vill ha sump får man låta kannan stå typ 10 min efter bryggning, enligt Hoffman. Tar typ 10-15 min totalt att brygga, så kör ofta fransk press with pulp, så att säga.
Blev bjuden på franskpress med färdigmalet brygg-Gevalia idag. Tänkte att detta går åt helvete men det smakade förvånansvärt gott/mycket.Har nu även beställt hem Kafferosteriet Koppars franskrost i både hela bönor och bryggkaffe. Blir intressant att jämföra lite, men som du skriver så är det säkerligen mina smaklökar i kombination med att jag körde för ojämn/grov malning och sen möjligtvis inte tillräckligt varmt vatten.
Tackar ödmjukast för alla hjälp!
Det brukar vara en kvalitetsmärkning när de anger rostningsdatum, som de gjort här. Bäst före-datum som många anger säger inte så mycket. Skulle jag hitta något negativt så saknas fördelningen mellan de olika kaffesorterna, speciellt den billigare, ftfullare och mer koffeinstarka sorten Robusta. Den vill man gärna veta hur stor andel den utgör. Arabican är mer nyansrik men dyrare.Nypåfyllt efter en vecka i kylen (hoppern måste ju tömmas).
Det har sina fördelar att handla direkt i rosteriet
![]()
Vad använder du för bönor? Satsa på några kvalitetsbönor som du inte redan gjort det.Efter att under några veckors tid kikat i denna trevliga tråd, bestämde jag mig tillslut för att köpa en presskanna och en kaffekvarn. Som total nybörjare har jag självfallet omgående fått problem…
Vad gör jag för fel?
Mvh
Gary Coleman
Det första jag tänker på är att du låter kaffet dra för kort tid. Jag har detsamma som du, en pressokanna (Bodum) och en elektrisk kvarn (Ascaso). Så här gör jag iaf och jag får alltid gott kaffeEfter att under några veckors tid kikat i denna trevliga tråd, bestämde jag mig tillslut för att köpa en presskanna och en kaffekvarn. Som total nybörjare har jag självfallet omgående fått problem…
Vad gör jag för fel?
Mvh
Gary Coleman
Den är ju från Gringo och jag tror de blandar efter att den skall ha samma smak snarare än samma kvantitet. Men det bör ju egentligen inte hindra att de skriver ut förhållandet.Det brukar vara en kvalitetsmärkning när de anger rostningsdatum, som de gjort här. Bäst före-datum som många anger säger inte så mycket. Skulle jag hitta något negativt så saknas fördelningen mellan de olika kaffesorterna, speciellt den billigare, ftfullare och mer koffeinstarka sorten Robusta. Den vill man gärna veta hur stor andel den utgör. Arabican är mer nyansrik men dyrare.
Lite finare:Vad tycker ni om malningsgraden till moccamaster?
![]()
Prova det lite finare alternativet skulle jag säga. Utan erfarenhet av moccamaster men kör pour over.Lite finare:
Bra början med den kvarnen. Har kört min länge nu för presso. Börjar bli dags för uppgradering. Kör en 1zpresso J-Max för espresso och pour over.Hej! En nybörjare här!
Måste ju börja nånstans!Kör tyvärr bara på en Moccamaster än så länge . Men köpt en del goda kaffsorter.
Funkar den okej till brygg? Jag är också sugen på att testa lite Chemex i framtidenBra början med den kvarnen. Har kört min länge nu för presso. Börjar bli dags för uppgradering. Kör en 1zpresso J-Max för espresso och pour over.