• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

-Kan den magiska siffran vara ”4”?

Lauda

Diamant
2-Faktor
Jag såg här om dagen en video på Youtube där TGV på The Urban Gentry pratade om den perfekta storleken i en klocksamling där han bland annat gick igenom 4 olika typer av klockor som ”måste” finnas i varenda klocksamling.

•Länk till videon:

Det ultimata antalet klockor är en fråga som jag ofta jag funderar på. Hittills har jag känt att det är optimalt med tre stycken klockor men där får man inte riktigt med allting. Så 4 klockor som skall täcka allt låter bra.

•Hur ser det ut just nu?
Nå, det råkar finnas 4 klockor i lådan men det finns ingen direkt tanke bakom. En kronograf, två dykare och en digital worldtimer.

F1DE8553-0EB6-4394-8A6F-7E05AEC5EACE.jpeg


•Vad sägs om att ta och strukturera upp det lite?

Enligt TGV ska man ha en vardagsklocka, en sportklocka, en dressklocka och en beater. Då skulle jag möblera om i samlingen enligt nedan:

1. Vardagsklocka - Jag skulle välja Sinn U50 pga att den är både tålig, bra storlek och även är en ordentlig diver (jag älskar min Seamaster men ibland känns den för som vardagsklocka).

2. Sportklocka - Speedmastern finns redan och den stannar där den är för att användas som sportklocka.

3. Dress - GS kvarts. Bra storlek och minimala servicebehov. Den är stilren och passar både på länk och läder. Dressklocka är klockan som jag använder minst. Så hellre att ha en kvartsare som är igång och tickar än att ha en mekanisk/automatisk klocka som bara ligger.

4. Beater - En Rangeman skulle kunna vara ett bra alternativ. Kompetent G-shock som alltid är up to date då den är radiostyrd, inga batteribehov då den går på solenergi och rätt populär då man ser den i många filmer.

E27AC70F-DA0A-4200-AD46-5ECA1EDB743E.jpeg


Vilka fyra klockor har du eller skulle vilja ha för att täcka områden sport, vardag, dress och beater?
 
Landar också i fyra klockor, fast mina kategorier blir lite annorlunda. Har inte behov av en riktig beater i min vardag så jag ersätter den kategorin med någon form av rolig horologisk komplikation eller på andra sätt speciell klocka. Äger i nuläget bara vardagsklockan men tror på förhand iaf att jag hade varit väldigt tillfreds med denna kvartett.

Vardag: Speedmaster. Min nuvarande vardagsklocka och den har alla funktioner jag behöver i en vardagsklocka. Tålig, funkar på alla sorters band och jag använder faktiskt kronograffunktionen rätt ofta till typ matlagning.

Sport: Panerai 372/422. Badtålig och gillar att den utstrålar väldigt mycket Panerai. Funkar på många olika band också.

Dress: JLC Reverso. Hade även kunnat tänka mig en Cartier Tank Americaine men föredrar nog iaf i nuläget Reverson.

Special: Någon independent tillverkare eller en klocka med en ovanlig komplikation. Har tidigare varit inne på antingen en Dornblüth eller en Laine men tycker Breitlings släpp i veckan i form av premier kronograferna var riktigt fina så skulle kunna tänka mig antingen split second kronografen eller trippelkalendern.
 
Alltid lika konstigt tycker jag när det ska snackas "sport", "vardag", "dress" och klockorna är typ likadana.

Är det inte lika bra att erkänna för sig själv att man bara gillar sportklockor? Det är ju inget fel med det, även om det är lite trist.
Håller helt med, sport = beater = vardag = dykare och dykare utan vridring, så kallad field watch.
 
Alltid lika konstigt tycker jag när det ska snackas "sport", "vardag", "dress" och klockorna är typ likadana.

Är det inte lika bra att erkänna för sig själv att man bara gillar sportklockor? Det är ju inget fel med det, även om det är lite trist.

-Syftet med den här tråden är att kategorisera sportklockor till annat än vad de är...

Det är snarare så att man nämner 4 olika användningsområden där syftet är att höra vilka klockor man väljer för att täcka dessa.

Så frågan egentligen är: vilka klockor väljer du till vardag, sport, dress och beater? För min del får man gärna välja 4 olika sportklockor :)
 
Alltid lika konstigt tycker jag när det ska snackas "sport", "vardag", "dress" och klockorna är typ likadana.

Är det inte lika bra att erkänna för sig själv att man bara gillar sportklockor? Det är ju inget fel med det, även om det är lite trist.
För min del blir skillnaden mellan "vardagsklocka" och "sportklocka" att sportklockan behöver klara av att badas med. Sen är ju "vardagsklocka" som begrepp rätt vagt och individuellt.

Men håller med dig, många gillar väl mest stålklockor med länk och tycker då kanske att det är onödigt att köpa en specifik dressklocka utan man köper en dressigare sportklocka istället.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog banta ner kategorierna till tre... vardagsklocka, dressklocka och en oöm klocka.
Vardag i min bok är både jobb och den fritid man har under veckodagar.
Dressklocka när man är uppklädd eller bara känner för något stiligt.
Oöm täcker allt ifrån semesteräventyr, kroppsarbete och fritidsaktiviteter på helger.
Jag landar alltså på minst 4 x vardag, 2x dress och 2x oöm... Tur att man inte driver youtube-kanal ;)
 
Jag skulle nog banta ner kategorierna till tre... vardagsklocka, dressklocka och en oöm klocka.
Vardag i min bok är både jobb och den fritid man har under veckodagar.
Dressklocka när man är uppklädd eller bara känner för något stiligt.
Oöm täcker allt ifrån semesteräventyr, kroppsarbete och fritidsaktiviteter på helger.
Jag landar alltså på minst 4 x vardag, 2x dress och 2x oöm... Tur att man inte driver youtube-kanal ;)

-Det finns inget rätt eller fel. Det är högst individuellt hur många klockor man anser att man är i behov av.

Det intressanta i tråden är att få höra vilka klockor man hade valt om man skulle klara sig på 4st... 🙂
 
-Det finns inget rätt eller fel. Det är högst individuellt hur många klockor man anser att man är i behov av.

Det intressanta i tråden är att få höra vilka klockor man hade valt om man skulle klara sig på 4st... 🙂
ok, jag gör ett försök...
Jag postade för en tid sedan en synkad titan-trio som uppfyller nästan alla krav,
IMG_6362[24545].jpg
I från höger till vänster säger jag vardag-oöm-vardag/sport/semester. Det saknas en fjärde till dressavdelningen så jag väljer denna...
IMG_5324.jpg

men jag skulle lika gärna kunna leva med denna
IMG_5384.jpg

Eventuellt skulle denna vara vardagsklockan...
IMG_5445.jpg
 
Fyra låter bra. Men det är inget fotbollslag som ska byggas. Bättre att köpa 4st man gillar än att tänka roller 😛
+1 jag har ingen dressklocka och inte heller någon beater. Varför skall jag ha klockor jag väldigt sällan eller inte alls använder? Däremot har jag fem klockor av klass men dom är lite samma typ, fyra av dom har vridring. Men håller med, fyra klockor är rätt optimalt. När jag gått ner på tre har jag saknat en och går man upp på fem så blir det gärna att någon blir lite undanskuffad.
 
Jag har själv tänkt att 4st är den perfekta samlingen, men det är mest om man ser till rotationen. Jag kan förstå varför man vill ha olika roller men rent krasst så är vardag/sport rätt överflödigt och dress är en man inte använder särskilt ofta.

Min just nu tänkta fyra ser ut som följande:
1: Panerai luminor
2: Rolex explorer 1
3: Nomos lambda
4: Seiko spring drive (229 el 203, vilken pendlar från vecka till vecka)

Alla dessa skulle fungera som vardagsklocka och dressklocka nästan. Men kanske inte som aktivitetsklocka.

Kring det så har man såklart seikosamlingen som i princip är beatern ;)
 
Rent krasst borde man kunna täcka in de flesta situationer med 4 klockor. Många klarar sig med 1...😶
Det svåra tycker jag är sport och beater där jag gärna vill ha olika grader av oömm beroende på aktivitet. För de riktigt grisiga jobben är det ju eg bara G-shock som gäller. Jag äger själv ingen riktigt utpräglad dressklocka men skulle jag plocka ur min egen låda skulle det nog ändå bli enl nedan. Tänker här att sportklockan också behöver vara ngt oömmt som tål lite stryk och bad.
Everyday: Breitling Aerospace Avantage
Sport: Seiko 7548
Dress: Grand Seiko SBGX089
Beater/sol & bad: Tonfisk SBBN031

B9676DA0-08AD-4BA9-9E54-4804C3DA106A.jpeg
 
Det utmanar samlandet att tänka att klockorna ska fylla olika kategorier. Jag har som många andra en del klockor som liknar varandra (bortsett från några av vintageuren) Men ett försök att dra 4 ur lådan idag:

Vardag, Seiko Alpinist
Sport, Seiko Spb147
Dress, Oris Big Crown Pointerdate
Beater, Seiko Turtle
DSC_7717.jpg
DSC_7665.jpg
DSC_8267-1.jpg
DSC_7703.jpg
 
ok, jag gör ett försök...
Jag postade för en tid sedan en synkad titan-trio som uppfyller nästan alla krav,
IMG_6362[24545].jpg
I från höger till vänster säger jag vardag-oöm-vardag/sport/semester. Det saknas en fjärde till dressavdelningen så jag väljer denna...
Du har fan dom fetaste klockorna. Topptrion där är utsökt och under radarn.

En sak jag inte får ihop är att man kan sporta med en Schpeedmaster, är den ens vattentät? och hur stryktålig är kronografer generellt?
 
Du har fan dom fetaste klockorna. Topptrion där är utsökt och under radarn.

En sak jag inte får ihop är att man kan sporta med en Schpeedmaster, är den ens vattentät? och hur stryktålig är kronografer generellt?
🙏🏿😌. Jag misstänker att den du kallar schpeedmaster är Seiko Astron på bilden? Den är ju titan+keramik med 20atm och lanseras som ”sport-titanium”, så jag tar chansen 😉
 
Om jag var tvungen att välja 4 så skulle det bli DJ, Speedy, GMT Master II och Reverso. Vilken av Speedyn och GMTn som blir beatern får diskuteras :D Men har iofs ett antal beaters i lådan som inte är värda att sälja, så jag hoppas jag kan komma undan med en separat beater ;)
 
Tillbaka
Topp