• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

kan denna presidentlänk vara äkta?

Varför kommer man med KONSTIGA FRÅGOR, efter att ha köpt ? Är det inte lättare att fråga först, innan köp ? Du kan lägga handpenning, så att ingen hinner ta den under tiden, som du undersöker klockan.
Ehhh funkar inte så på en pantauktion. Värdelösa bilder, obefintlig info, inga svar. Inte riktigt som en butik. Normalt ska det vara äkta grejer men ibland slinker det igenom saker. Har tipsat dem om mer än en skum sak på panten. I detta fall är det mycket svårt att bedöma kvaliteten innan köp. Fast du kanske aldrig har handlat på pantauktioner och blandar ihop det med vanliga köp i butik. Handpenning på auktion, öhh, inte riktigt va.

Kaplans friskriver sig i princip helt från allt som har med panten att göra. Sefina skriver beskrivningar och tar bilder. Kaplans ser det mest som att de "hyr ut sitt system". Jag har diskuterat det mer än en gång med dem. De tar betalt för tjänsten som vanligt av mig som köpare, det står kaplans på kvittot, det är de ordnar visning etc. Den enda skillnaden är att det inte är privata inlämnare utan Sefina. Tycker de borde ta bättre ansvar och inte skylla ifrån sig. Sefina har noll koll på vad de lämnar in och hänvisar till Kaplans för visning etc. Tyvärr är det mycket svårt att handla på panten om man inte går dit ock kollar själv. Detta är stor skillnad från Kaplans vanliga auktioner där de tar fullt ansvar för produkterna de säljer. Helt omöjligt för köparen att förstå skillnaden och som sagt det är ett mycket tveksamt rättsläge där jag tror kaplans ligger risigt till om det prövas.

Tror bara florentine/moiré finns på 18XX så detta är en struktur som är pålagd i efterhand. Om viklåset är äkta eller ej vet jag inte, har inte koll på alla varianterna. Vad man däremot kan se är att det är tokpolerad med en mjuk trissa...

Jag säger falsk, stämplar fattas på claspen och vissa sitter på fel plats, t ex Geneve och Swiss Made ska stå längre ner...
Händer ibland att pantbanker säljer klockor med falska delar...

Jo det var många tecken på att den ej var orginal, tror de var guld ialf =)

Tolkar det som att länken visat sig vara 100% fejk. (Vilket ju inte är samma sak som icke original = den länk som satt på då klockan lämnade fabriken).
Mindre vanligt med fejk-länkar i äkta guld, tänker jag dock.

Lycka till med reklamationen. Återkoppla gärna med Kaplans respons. Pinsamt för dem såklart om de släpper igenom fejks. Tycker nog att de i så fall borde ta kostnaden för intyg också, på good-will kontot.

Nice!
Dem stämplarna såg inte bra ut asså...
Hoppas allt löser sig smidigt nu och att dem tror på den här "experten". Vet två fall där inte ens AD kunnat se äkthet på presidentlänkar.
Lycka till!

För 20-25 år sen dök det upp otroligt många Dat-Date ock Datejust i 18 ct. Jag vet att 20 st.hamnade, blev pantade på Pantbanken i Malmö. Day-Date fick dom 30.000 kr. Alla kom från Italien. Idag är man mycket mer noga med att undersöka , vad som är äkta,mm Det skulle inte förvåna mig , att dom tog armbandet ( Fake ) ock satte på en äkta Day-Date.

Det finns massor med kopior på presidentlänkar i 18 k guld, tyvärr, kan vara svårt att se om det är äkta Rolex från fabrik eller kopior gjorda i tex Italien, kollar man på presidentlänkar på DD på Chrono24 så är det många länkar som ej är orginal. Många handlare i USA verkar byta till nya kopior som standard, istället för gamla slappare orginallänkar.

Ska bli intressant att höra vad Kaplans säger om det här. Även om de friskriver sig så ser det ju inte så bra ut att sakerna säljs genom deras verksamthet. Hoppas allt löser sig så smidigt som möjligt.

Det finns massor med kopior på presidentlänkar i 18 k guld, tyvärr, kan vara svårt att se om det är äkta Rolex från fabrik eller kopior gjorda i tex Italien, kollar man på presidentlänkar på DD på Chrono24 så är det många länkar som ej är orginal. Många handlare i USA verkar byta till nya kopior som standard, istället för gamla slappare orginallänkar.
Det är stor skillnad på omärkta länkar och piratkopior med Rolexmärkning. Vad bygger du påståendet att många handlare i usa byter ut slitna mot nya kopior? Vilka handlare? Och vem var denne expert som dömde ut länken?

• Like
Reactions: Per

Vilka "handlare" i USA då om man får fråga?

Aurum, Handlare som byter länkarna, syftar främst på Beckertime, omärkta utan rolexkronan på claspen, men dock kopia på presidentdesignen.

Ang vem som skrev intyget, återkommer om det när jag har intyget i min hand.

Tillbaka
Topp