• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan inte bestämma mig

Speedmaster Moonwatch Professional 42mm eller Seamaster Diver 300m


  • Totala väljare
    184
  • Enkät stängd .

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Gå på dina känslor. Båda har sina för- och nackdelar. Själv så gillar jag inte seamasterns länk och visare. Därför skulle jag välja Speedmastern, som jag har haft två av och sålt för att de var för stora. Så, prova dig fram.
 
  • Like
Reactions: A95

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tänder inte riktigt på någon av dem men skulle ändå välja speedyn. Känns roligare och den kommer tåla allt du skulle utsätta seamastern för (om du inte är dykare).
Fan, nu blev jag sugen på en speedy ;)
 
D

Deleted member 11690

Guest
Hade tagit speedyn av dom två. Mycket snyggare (smaksak såklart) samt en ikon :) dock är väl seamastern något mer praktisk om du tänkt vara owg, automatiskt urverk och säkrare att bada med. Med det sagt, ta den som gör dig gladast att ha på armen :)
 
  • Like
Reactions: A95

Rossi

Rolex
2-Faktor
Kul att höra, verkligen, och inte mer än rimligt.

Jag har dock inte hört Omega eller någon handlare säga samma sak, med SMP:n är jag säker. Den har klarat både dusch, hopp ner i plurret och över 3 meters djup....
Med en modern speedy har du ju 26 meter till godo. Det är ruggigt mycket marginal. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, kanske som bromsstäcka med en bil eller nåt. :) På en badsemester skulle jag vara mer orolig för att får sand i kronografknapparna. Och nej, innan diskussionen kommer upp, det momentana trycket på klockan ökar inte nämnvärt för att man "rör sig på maxdjup". Då bör man istället kolla på vattendensiteten där man är exempelvis i Vättern med sötvatten vid -1 vs Dahab som är +28 och salt
 
Senast ändrad:
omega-water-resistance-screenshot-2014-06-30-09-21-39-jpg.63428

I stand corrected. Tack för källan!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad problemet är med att ingen vill bada med sin Speedmaster. Jag förstår oron med att starta kronografen under ytan men att duscha och plaska?

Boetten är tryckt till 15ATM dock garanterar bara Omega 5ATM.

Edit. Fel ställa att diskutera detta. Min röst går till Speedmaster!
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Känns som det finns två läger avseende vattenresistens - det ena säger att 30 meter duger till dykning för ingen människa dyker till 200 meter (nja...) och det andra lägret som delar in klockor i två kategorier - (1) minst 200 meter ISO-certifierade dykarur och (2) alla andra klockor som läcker som såll. Lite onyanserat..
 
  • Like
Reactions: A95

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ni som rekommenderar Seamastern baserat på att den tål bad osv, hur mycket badar ni med era klockor?

Dessutom, vem väljer klocka på praktiska skäl när ni ändå bara lever helt ordinära kontorsliv de flesta av er (inklusive mig själv)?

Testa båda klockorna och köp den du inte kan glömma.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ni som rekommenderar Seamastern baserat på att den tål bad osv, hur mycket badar ni med era klockor?

Dessutom, vem väljer klocka på praktiska skäl när ni ändå bara lever helt ordinära kontorsliv de flesta av er (inklusive mig själv)?

Testa båda klockorna och köp den du inte kan glömma.

Typ. Aldrig :D
Men visst tål Seamastern lite mer stryk (dörrkarms-bumpar) än Speedyn?
 
  • Like
Reactions: A95
C

Coach

Guest
Jag har aldrig haft behov av att bada med mina klockor.
Det fåtal gånger om året det blir bad så klarar jag mig gott utan.
Regn ska den klara och det är mitt enda minimikrav i vattenfrågan.
 
  • Like
Reactions: A95

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att speedmastern är en snyggare klocka ,med bättre historia och trevligare verk ,och klarar väl merparten av de sysslor man gör dagligen lika bra som seamaster ( utom just vatten i större mängder / tryck då, och linjer på boett / känsligare ” bezel ” som är knepigare att fixa till Vid ev skador. )
Vissa gillar charmen med att dra upp klockan vart annat dygn ,men personligen skulle jag själv se just det som nackdelen med speedmastern som enda klocka ( ett måste i en samling, men skulle inte välja den som enda klocka utan mera något man varvar med någon vecka då och då under året )
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som rekommenderar Seamastern baserat på att den tål bad osv, hur mycket badar ni med era klockor?

Dessutom, vem väljer klocka på praktiska skäl när ni ändå bara lever helt ordinära kontorsliv de flesta av er (inklusive mig själv)?

Testa båda klockorna och köp den du inte kan glömma.
När jag valde min SMP så var en stor del att den tålde vatten då jag alltid utsätter mina klockor för vatten och där även dykning till ca.40m djup. Sen har designen alltid tilltalat mig lite mer, trotts att jag även älskar speedyn!

@A95 valet mellan dessa kan jag förstå är svårt, jag rekommenderar som många andra att du provar båda hos AD och ser vilken du klickar bäst med. Två otroliga klockor och det är extremt sd kort för oss att säga vad som passar din stil ouch livsstil bäst! :)
 
  • Like
Reactions: A95

v0n

Patek
2-Faktor
Ni som rekommenderar Seamastern baserat på att den tål bad osv, hur mycket badar ni med era klockor?

Dessutom, vem väljer klocka på praktiska skäl när ni ändå bara lever helt ordinära kontorsliv de flesta av er (inklusive mig själv)?

Testa båda klockorna och köp den du inte kan glömma.
Dyker, badar och lever ett ganska tooligt utomhusliv så prioriterar alltid praktiskt. Vi/du vet ju ingenting om TS livsstil (även om din teori säkert stämmer).
Sen att vissa personer begåvats med medfödd klumpighet går inte att skoja bort i sammanhanget :oops:
 

jukkatahtinen

Breitling
jätte svår fråga, men för mig så är speedmaster mer dressig och seamaster lite mer tool. jag hade nog valt seamastern.
Men oavsett vilket du väljer kommer det vara oerhört bra klocka.
 
  • Like
Reactions: A95

PNM

Panerai
Absolut medhåll. Att börja dagen med att dra upp klockan blir snart en trevlig morgonritual, ett sätt att starta dagen med lite lugn och kontemplation. :)

Absolut medhåll x2. Min dagliga arbetsklocka måste jag dra upp varje morgon. Var tveksam innan men det är inte ett dugg jobbigt, snarare något harmoniskt. Nu börjar jag alltid med att dra upp mina automatiska också :)
 

Portofino

Panerai
Två riktigt snygga klockor! Jag lägger min röst på Speedyn. Med det sagt så beror det naturligtvis lite på vad du har för livsstil och om du har några andra klockor som du roterar med. Det är såväl klyschigt som självklart att det är du som ska bära den och den enda åsikten som egentligen spelar någon roll är din egen. Det spelar ingen roll om hela forumet tycker en sak och du baserar ditt köp på det, om du sedan inte riktigt känner dig nöjd. Så prova bägge ett par gånger och sedan ett par gånger till. Lyssna sedan på den där primala känslan och köp den som får dig att dra på smilbanden lite extra när du kollar på armen. Lycka till!
 
  • Like
Reactions: A95

A95

Omega
Jag vill tacka alla som kom in och delade sina tankar och råd. Vilken av klockorna som kommer att ackvireras är ganska solklart. En tidigare kommentar sa köp en tröttna på den, sälj och köp den ena, så jag kör på det. (Men vem skulle kunna tröttna på en speedmaster :) )
Tackar!
 

mouqvist

Rolex
Speedyn får mig att drömma om rymden och flyghistorien, den är läcker och saknar datum, vilket jag föredrar
Den nya Seamastern är ful tyvärr. Hade det handlar om en tidigare modell såsom SMPc hade det varit svårare.
Sen är en viktig faktor klockans funktionalitet, vill du bada/dyka med den är kanske Speedyn bästa valet, men förutom det vinner den alla dagar i veckan
 
  • Like
Reactions: A95

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag vill tacka alla som kom in och delade sina tankar och råd. Vilken av klockorna som kommer att ackvireras är ganska solklart. En tidigare kommentar sa köp en tröttna på den, sälj och köp den ena, så jag kör på det. (Men vem skulle kunna tröttna på en speedmaster :) )
Tackar!
Hehe många tydligen men många vill ju köpa igen så det låter som ett säkert val!
 
  • Like
Reactions: A95

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag vill tacka alla som kom in och delade sina tankar och råd. Vilken av klockorna som kommer att ackvireras är ganska solklart. En tidigare kommentar sa köp en tröttna på den, sälj och köp den ena, så jag kör på det. (Men vem skulle kunna tröttna på en speedmaster :) )
Tackar!
Jag har gjort det. Men jag svänger i frågan.
Det coolaste med Speedyn är att den är en av få klockmodeller som knappt förändrats alls sedan modellen lanserades. Vinnande design helt enkelt. :)
 
  • Like
Reactions: A95

seikosha

Rolex
2-Faktor
Personligen hade jag valt Speedyn, med anledningen till att jag har dykare i samlingen. Skulle jag däremot inte ha någon klocka som tål lite hårdare tag som sport/bad etc. hade jag gått på Seamastern direkt och senare kompletterat med en Speedy.
 
  • Like
Reactions: A95
Topp