• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan inte bestämma mig

Speedmaster Moonwatch Professional 42mm eller Seamaster Diver 300m


  • Totala väljare
    184
  • Enkät stängd .

A95

Omega
Så jag har sparat ihop en viss summa som jag planerar att slösa nu, en lång period har jag fixerat blicken mot två klockor och jag har aldrig kunnat att bestämma mig vilken av dem jag skulle kunna ackvirera. Nu vädjar jag om er hjälp. Jag skulle gärna vilja ha båda två men så funkar det inte.
Så vad tycker ni?

omega-210.30.42.20.01.001.jpg

omega-311.30.42.30.01.005.jpg
 
C

Coach

Guest
Speedy djävulen har slagit klorna i mig med.
Förövrigt den bekvämaste klocka jag någonsin haft. Hade en från -92.
Frågan är bara om man ska köra på vintage eller nytt. Vill ha en igen oavsett.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Båda är trevliga klockor, men jag skulle gå på Seamastern!

Frågar du mig så är Speedmastern ett schysst, roligt komplement om du har några andra klockor i lådan!

Att börja med en bra beater är aldrig fel!!!
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade valt Seamastern. Speedyn känns mer som en klocka man har tillsammans med andra klockor då jag inte skulle bada med den. Seamastern kan du ha till allt till en början. Sen om du fastnar i träsket så att säga kan du köpa Speedyn någon gång i framtiden, om du vill. Den kommer ju finnas kvar så att säga ;)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Föredrar helt klart Speedmaster och skulle personligen köpt den. Dock är nog Seamastern "bättre" som en vardagsklocka, med sina 300m WR etc.
Kolla annars upp Tudor BB58, ett bra alternativ till Seamastern. Men som sagt skulle jag helt klart ta Speedmastern utan dem två, men då har jag redan flera dykare i samlingen också.
 

A95

Omega
Speedyn får min röst. Det är två helt olika klockor - vad har du tänkt använda den (du köper) till?
Helt enkelt en present till mig själv, som jag vill ha på mig varje dag. Fördelen med seamaster är att jag kan bada med den vilket jag aldrig skulle göra med en speedmaster. Sen fördelen med speedmastern är ju att den är Moonwatch :) och stilig i designen, men även nackdelen är ju att den inte är en automat och jag skulle inte kunna tänka mig och köpa reduced.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Helt enkelt en present till mig själv, som jag vill ha på mig varje dag. Fördelen med seamaster är att jag kan bada med den vilket jag aldrig skulle göra med en speedmaster. Sen fördelen med speedmastern är ju att den är Moonwatch :) och stilig i designen, men även nackdelen är ju att den inte är en automat och jag skulle inte kunna tänka mig och köpa reduced.
Så, om ska bada: Seamaster. Om du ska till månen: Speedy. ;)

Skämt åsido hade jag tagit Speedyn alla dagar i veckan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Helt enkelt en present till mig själv, som jag vill ha på mig varje dag. Fördelen med seamaster är att jag kan bada med den vilket jag aldrig skulle göra med en speedmaster. Sen fördelen med speedmastern är ju att den är Moonwatch :) och stilig i designen, men även nackdelen är ju att den inte är en automat och jag skulle inte kunna tänka mig och köpa reduced.
Låter som det lutar åt seamastern alltså.
 
Skitsvårt val. För mig blev valet Seamastern pga. Praktiska aspekter.

När man är i praktiken OWG så får manuellt, datumlöst, icke-chronometrisk och knappt stänktät stå åt sidan mot Seamasterns imponerande spec. Lista, oavsett hur ball speedyn än är:/
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Båda är riktigt stiliga klockor men fyller olika funktioner, vad vill du ha klockan till och har du någon dykare sedan tidigare?
 
  • Like
Reactions: A95

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag har ägt båda.
Mycket beror på hur man klär sig. Bär man ofta kostym så skulle jag inte valt Seamaster.

Men klär man sig oftast mer avslappnat så väljer jag Seamastern alla dagar i veckan.

Och som några har skrivit innan så skulle jag välja en vintage speedmaster med härligt gula index om det blir dags för en speedy igen.
 
C

Coach

Guest
Jag hade en ny förra gången, köper jag en igen blir det en vintage!
Appropå vintage och Speedmaster. Är det någon årgång som man ska undvika utifrån ex lättservat/svårservat urverk eller finns det något annat att tänka på med dessa årgångar ?
Jag skulle helst vilja ha en från runt -79 dvs som en årsklocka.
Vore intressant med lite input i ämnet :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kommer inte överens med nya Seamastern. Sämre tavla och 10tkr(-ish?) högre nypris jämfört med gamla keramiska. Känns som en dålig uppgradering.
 
  • Like
Reactions: A95

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fråga @Hasse Varg, han vet garanterat!
Tja, delar till 321 verk är ju svårare att få tag på än delar till 861 verk. En Speedmaster årsklocka för @Breitlingfan blir en tidig 145.022-78 som tillverkades 1979-1982 eller en mycket sen 145.022-76 som tillverkades 1976-1978/79, båda har 861 verk. Om en 861 är lättare att serva än en 321 vet jag dock inte, min urmakare tycker att det är lättare att ta bort och sätta dit visarna på en 321 än på en 861 men han har inte kommenterat hur det är att serva urverket.
 
C

Coach

Guest
Tja, delar till 321 verk är ju svårare att få tag på än delar till 861 verk. En Speedmaster årsklocka för @Breitlingfan blir en tidig 145.022-78 som tillverkades 1979-1982 eller en mycket sen 145.022-76 som tillverkades 1976-1978/79, båda har 861 verk. Om en 861 är lättare att serva än en 321 vet jag dock inte, min urmakare tycker att det är lättare att ta bort och sätta dit visarna på en 321 än på en 861 men han har inte kommenterat hur det är att serva urverket.
Tack för det utförliga svaret :) Då har jag lite att gå på i Speedy djungeln.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Svårt att svara på utan att veta vem du är. Är du en konsult som smäller av några GIG excel varje dag, stinker av automatkaffe och fickan full med rabattkuponger; då är SMP med dess länk "the shit!" Om du däremot är en kille som vill ha en tidlös klocka som alltid är rätt; köp Speedyn.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Äpplen o päron dvs rejält olika. Men två skitbra klockor. Skulle välja att börja med SMP då den är badbar. Glöm snacket att den inte passar till kostym, det där avgör var och en själv. Skulle ha noll problem med SMP som OWG-klocka, det har jag också varit om än med äldre modell.
Edit: Jag har lite problem med länken till nya SMP, utseendet är ok IMO men den är lite tung och klumpig samt claspen är för stor (har både dykförlängning och mikrojustering). Gummit är däremot kanonbra! Jag hade struntat i länken och köpt den på enbart gummi. Finns en krispigt vit tavla numera till SMP och det tycker jag ser väldigt bra ut på svart gummi. Gillar Speedy-länken klart bättre men man saknar tillräckliga justeringsmöjligheter eller halvlänkar.
 
Senast ändrad:

jappel

Omega
2-Faktor
Jag stod vid precis samma vägskäl för drygt två månader sedan. Slog till på en speedy och kunde inte vara mer nöjd. För mig föll det på länkens utseende hos seamastern bla
Köper dock resonemangen ovan gällande beater/badklocka kanske kan gå i första hand om du inte har något sådant redan:)

Jag är Säker på att du blir nöjd oavsett vilken du köper, lycka till!
 
  • Like
Reactions: A95
Topp