• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vem som helst ha en Rolex?

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som sagt, vem som helst kan bära en Rolex. Oavsett vem du är, hur du är och varför du bär den. Visst, idag bar jag den till mjukisar och löparskor och det är inte bästa kombon i mina ögon. Kanske inte utstrålar självsäkerhet.

Alla människor dömer av naturliga skäl och första intrycket blir ofta enda intrycket. Hade jag burit mina "vanliga" kläder hade människor fått andra intryck.

Bara att testa själv, gå in till en finare butik med finare kläder kontra "fulare" kläder och du kommer i 9/10 fall få bättre service när du är finare klädd. En fin klocka ger ofta ännu bättre intryck, kanske stöter du på en annan klockgalning och får ett klocksnack!

Bär Rolex om du vill. Men låna aldrig pengar för att köpa en klocka!

Vansinne att tro att en Rolex passar bäst till fina kläder.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Inte ens 2,6 miljoner människor på flykt hindrar vissa från att bära Rolex. Då förstår du kanske hur viktigt det är att du har Rolex på dig.

VA1vByR.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vansinne att tro att en Rolex passar bäst till fina kläder.

Inte vad jag skrivit heller. Jag skrev om intryck, vilket Sond var inne och nosade på lite. Ett helhetsintryck.

Tänk dig själv hur det är om du går in i en butik. Vilka hjälper personalen? Vilka tar de i andra hand? Jag gillar inte den typen av service. Verkligen inte. Det är en av flera anledningar till att jag vill arbeta som butikssäljare.
 

Whedda

Rolex
Kan vem som helst bära upp en Rolex utan att man blir betraktad som en idiot?

Tro mig...Det sitter inte i klockan
Jag menar inget illa men du framstår som en större idiot om du behöver fråga andra hur vida DU kan bära upp ett visst klockmärke.

Varför skulle du bli betraktad som en idiot för att du bar Rolex?

Varför skulle man behöva vara uppklädd för att bära Rolex?

Sluta oroa dig för hur andra skall uppfatta dig. Var den du är, behandla andra som du själv vill bli behandlad och bär det du gillar så är jag övertygad om att de kommer se förbi vad du har för klocka eller kläder.

Hoppas du inte tar illa upp utan menar bara väl. Tror absolut inte du är en idiot och drar någon den slutsatsen baserat på klädsel eller klocka så är man inte den skarpaste kniven i lådan själv.
 

SSL

Audemars
Trivs du inte med att bära Rolex så skit i det. Finns andra märken folk inte lägger märke till på samma sätt och som ger dig mindre uppmärksamhet, men som också håller bra kvalité.

Går lite OT nu men det är som klädmärket Stone Island som säkert en del här hört talas om. Vissa verkar få panik så fort SI kommer på tal, och ännu värre om någon hittat en snygg SI-tröja men måste rådfråga hela bekantskapskretsen samt halva internet om dom kommer klassas som en dödshuligan om dom köper tröjan.

Känns det inte rätt - skippa!
Känns det rätt - Kör!
 

Whedda

Rolex
Trivs du inte med att bära Rolex så skit i det. Finns andra märken folk inte lägger märke till på samma sätt och som ger dig mindre uppmärksamhet, men som också håller bra kvalité.

Går lite OT nu men det är som klädmärket Stone Island som säkert en del här hört talas om. Vissa verkar få panik så fort SI kommer på tal, och ännu värre om någon hittat en snygg SI-tröja men måste rådfråga hela bekantskapskretsen samt halva internet om dom kommer klassas som en dödshuligan om dom köper tröjan.

Känns det inte rätt - skippa!
Känns det rätt - Kör!

Förstår vad du säger men hävdar fortfarande att sålänge inte -big kahuna- tycker man ser ut som en idiot i en Rolex så finns det ingen anledning att fundera över vad en liten grupp inskränkta människor har för förutfattade meningar. Det finns ju inget klockmärke i världen som bärs upp av fler människor med olika klädstil än Rolex. Det är ju helt omöjligt att dra hela märkets bärare över en kam när det sträcker sig från foppatofflor till skräddarsydd kostym och YM2 i helguld till en vintage Paul Newman i stål.

De huliganer jag känt och träffat genom åren har inte behövt bära varken Stone Island eller Rolex för att framstå som idioter och jag tror att de flesta sunda människor kan hålla isär person och klädsmak. Dyker man upp med spruckna ögonbryn och knogar hade jag däremot börjat undra...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Citat taget ur ask men: "You're right, a Rolex is not suitable for a 21-year-old. Rolexes are watches for slightly older men and you can do better."
Skönt att man inte är 21 längre då, så behöver man inte bekymra sig om att "do better", vad nu "better" kan tänkas vara.

Är det för övrigt verkligen vuxna män, som ligger bakom svaren på AskMen? :p

A
 

Sten

Cartier
Skönt att man inte är 21 längre då, så behöver man inte bekymra sig om att "do better", vad nu "better" kan tänkas vara.

Är det för övrigt verkligen vuxna män, som ligger bakom svaren på AskMen? :p

A
Jag tippar att det är en kvinna med svåra klimakteriebesvär som döljer sig bakom svaren ;)
Märkliga svar iaf...
 

Sond

Patek
Jag pratade med en som kan en hel del om varumärket Grand Seiko. När jag frågade vem som är den typiske köparen sa personen i fråga ungefär så här: Dels är det riktiga finsmakare som förstår att uppskatta det utsökta hantverket och dels är det personer på viktiga befattningar som inte känner att de kan delta på alla typer av möten med en Rolex.

Grundfrågan om vem som helst kan ha en Rolex är ju enkel att besvara. Micke Ni lägger ju ut texten på ett bra sätt kring det..:)

Men frågan borde kanske ställas om en Rolex kan bäras i alla situationer? Ni vet säkert att mitt svar är nej. Eller man bör i alla fall ha tänkt igenom situationen. Om det nu inte enbart är den fysiska möjligheten att bära en Rolex vi pratar om.
 

mrgd

Omega
Fördomar är det som kan stoppa. Vissa tycker en Merca är gubbig, en Rolex är snobbig, en HD är... Bryr man sig om detta så får man väl tänka två gånger oavsett vad det gäller. Men jag tycker det finns en sak gällande Rolex som är speciell, det finns många kopior. Jag kan bara gå till mig själv när jag spottat en Rolle och tänkt att personen antagligen har mycket pengar eller varit i Thailand.... Gällande kläder och klockor tycker jag det i kostymfallet gäller att matcha på samma sätt som t.ex. färg på bälte och skor. Personligen har jag t.ex stål eller gummi till jeans och läder eller guld till kostym. Skulle nog inte ha Nato till kostym oavsett klockfabrikat
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var på ett spankingmöte hos Sveriges Riksbank, de två herrarna vi träffade hos dem, bägge 50+ are bar var sin Hublot Big Bang i guld....mådde ganska bra då och deras skäll fastnade inte.....funderade mest på om de varit nere och tullat på guldreserven....

Så..... även andra fabrikat än Rolex kan göra avtryck...
 

point1

Cartier
Skönt att man inte är 21 längre då, så behöver man inte bekymra sig om att "do better", vad nu "better" kan tänkas vara.

Är det för övrigt verkligen vuxna män, som ligger bakom svaren på AskMen? :p

A

Det är från the watch snob. Om man klipper in lite till så ser man:

"You're right, a Rolex is not suitable for a 21-year-old. Rolexes are watches for slightly older men and you can do better. While I could suggest something from Jaeger-LeCoultre, its most worthy timepieces in your price range are too conservative, and I find its sport watches to be too trendy — despite their mechanical prowess. No, what I am going to recommend may surprise you: a Zenith.

The Zenith ship has finally been righted after its years of wallowing at a severe list. Gone are the whims of its deranged egomaniacal upper management and the brand is again playing to its strengths — classic sport watches that play up Zenith's excellent El Primero chronograph movements. Yes, Zenith is a bit of a one-hit wonder but that doesn't detract from its merits. And best of all, there are several references in your price range. The one I recommend is the 38mm El Primero 36,000 vph. It is nearly the perfect diameter and has enough classic styling and movement chops to make it a solid long-term piece while staying youthful and sporty enough to suit someone your age."

Det vill säga ett ganska sunt förslag. Vilket jag håller med om i stort (iaf att det finns bättre alternativ än Rolex ;) ), dock tycker jag gott att en 21-åring kan köpa en Jaeger-LeCoultre, framför allt deras mer klassiska modeller.
 

n1tro

Panerai
En datejust sticker inte ut. Kan du ha till vad som helst. En riktig klassisk allroundare.


Grejen är att den sticker inte ut, men den kan blinga av rätt bra i de polerade länkarna. Problemet är inte att det är en Datejust eller Sub, utan får "de" nys om att det är en RÅLEX är det kört ändå - för ALLA RÅLEX kostar 200k och uppåt - finns inget annat. :D
 

emilarne

Cartier
Haha ja det är ju så jäkla sant som många i tråden säger, ingen förutom såna som oss bryr sig det minsta om vilka klockor folk har.. eller snarare ser inte skillnaden :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Haha ja det är ju så jäkla sant som många i tråden säger, ingen förutom såna som oss bryr sig det minsta om vilka klockor folk har.. eller snarare ser inte skillnaden :)

Mja. Men när många väl får reda på att det är en :rolex: då är det så förbaskat brackigt. Du kunde väl ha nöjt dig med en vanlig "finklocka" för svennebanan typ Gant eller Armani. Tänk på barnen i Afrika för Guds skull...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nej, alla kan säkert bära en Rolex - men det är tveklöst ett oerhört laddat varumärke. Samtidigt som 95% av alla människor inte skulle se vad det var ens om man körde upp klockan i ansiktet på dem har nästan alla en åsikt, en åsikt som inte sällan kanske inte är helt positiv. Medan klockapor som vi ser Rolex som ett gediget företag med klassiska modeller, hög kvalitet och rik historia ser många andra det som ren vräkighet och en osmaklig statussymbol utan att ens veta vad det är för produkter. Rolexsjukan ÄR, precis som n1tro skriver, jävligt knepig eftersom den ofta sätter en etikett på bäraren så fort en inte alltför upplyst betraktare får nys om varumärket.

Som en konsekvens av det så vågar jag tro att jag aldrig säger att jag bär en Rolex. Om någon, som inte är klockapa, säger "Snygg klocka, vad är det för något?" (vilket händer nån gång i veckan och är skitkul!) så blir det ett nästan urskuldande "åh, bara en gammal nittiotalsstålis, Daytona heter den..." för att jag inte ORKAR restdiskussionen.
 

Zose

Omega
2-Faktor
Som någon tidigare nämnde så är det väl nästan endast klockintresserade som spanar in vad för klocka man bär så det skall väl inte vara några problem att ha en Rolex DJ på jobbet.
Skulle se upp att bära den på krogen dock om man är ute för en blöt kväll:).
 

Capo

Omega
2-Faktor
I teorin - ja. I praktiken? Nej. Men vem som kan/inte kan vill jag inte nämna närmare. Till syvende och sist är det den som ska bära klockan som vet huruvida det gör sig bra eller ej.
 

Whedda

Rolex
Nej, alla kan säkert bära en Rolex - men det är tveklöst ett oerhört laddat varumärke. Samtidigt som 95% av alla människor inte skulle se vad det var ens om man körde upp klockan i ansiktet på dem har nästan alla en åsikt, en åsikt som inte sällan kanske inte är helt positiv. Medan klockapor som vi ser Rolex som ett gediget företag med klassiska modeller, hög kvalitet och rik historia ser många andra det som ren vräkighet och en osmaklig statussymbol utan att ens veta vad det är för produkter. Rolexsjukan ÄR, precis som n1tro skriver, jävligt knepig eftersom den ofta sätter en etikett på bäraren så fort en inte alltför upplyst betraktare får nys om varumärket.

Som en konsekvens av det så vågar jag tro att jag aldrig säger att jag bär en Rolex. Om någon, som inte är klockapa, säger "Snygg klocka, vad är det för något?" (vilket händer nån gång i veckan och är skitkul!) så blir det ett nästan urskuldande "åh, bara en gammal nittiotalsstålis, Daytona heter den..." för att jag inte ORKAR restdiskussionen.

Visst finns det fördomar men du kan ju inte gissa dig till hur människor i din omgivning uppfattar diverse märken och produkter och än mindre försöka anpassa sig för att passa in i en sådan värld. Personen du träffar kan ju precis lika gärna vara klockintresserad och i det fallet blir en Daytona kanske en fördel under ett möte.
Oavsett så menar jag bara att det är helt åt helvete att inte kunna bära ett varumärke för att vissa människor har en uppfattning om något de inte vet något om. Jag har ingen ambition att någonsin behöva förlita mig på hur någon sådan människa uppfattar mig för att få jobb, lån eller bli behandlad med respekt.
 

Rivalen

Rolex
Ja det är mkt brist på logik i reaktionerna på en pryl som kostar mindre än en kvällstidning varje dag gör.

Men visst, chefen köpte Audi före Merca eller BMW för att Audi sticker mindre. Bara genom att göra/äga som vi har lust kan vi nånsin hoppas att ta kål på Jante. Genom att anpassa oss göder vi "honom".
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Nickelallergiker brukar ha svårt att bära Rolex, men om du inte tillhör den skaran så är det bara att köra!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Grejen är att den sticker inte ut, men den kan blinga av rätt bra i de polerade länkarna. Problemet är inte att det är en Datejust eller Sub, utan får "de" nys om att det är en RÅLEX är det kört ändå - för ALLA RÅLEX kostar 200k och uppåt - finns inget annat. :D


Jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning bland bekanta och bekantas bekanta. Ingen trodde att en klocka var så dyr, 116710 runt 20 och rose Aquan 30-40. När jag bad en herre att verkligen dra till så sade han 70.. Tilläggas bör att denne herre går alltid i fejkklockor och ändå visste han inte vad orginalen kosta. För vanliga människor är 10 tkr för en klocka dåraktigt mycket pengar..
 

Mr Chance

Kalmar
Jätteintressant att läsa alla inlägg. Mina funderingar omkring detta går ungefär så här:

Jag kan ju inte veta hur andra människor uppfattar olika tillverkare, jag kan ju bara veta vad jag själv tycker. Så för mig handlar det om vad jag är bekväm med för klocka med hänseende till de situationer jag kommer befinna mig i under dagen. Egentligen är det inte konstigare än att jag funderar ett extra varv på vilka kläder jag tar på mig om jag ska på anställningsintervju, exempelvis.

För mig, som jobbar inom socialtjänsten och (iofs inte så ofta, då jag är chef) träffar människor som inte lyckats så bra i livet, känns det naturligt att då och då välja bort en klocka som kostar mer än vad de kan spara ihop på en hel livstid och i stället välja en som inte är lika dyr (eller i vart fall inte så välkänd). Och jag vet, det säger lika mycket om mig som om de jag träffar.

Och nej, jag skäms inte för att jag lyckats bättre och nej, jag har inga problem med att människors livsvillkor är olika. Men jag behöver inte trycka upp det i ansiktet på dem. Så att säga.

Imho.
 
Topp