• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vi diskutera 34mm och handledsstorlekar?

partyb

Breitling
Hallå! Moderator får flytta/radera detta om det redan diskuterats någonstans men jag lyckades inte hitta en tråd för det..

Ni som bär 34mm, vad har ni för storlek på handlederna och kör ni 34mm som dressklocka eller vardagsklocka? När tycker ni 34mm ser för litet ut?

Skicka gärna bild på just din!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju helt omöjligt att säga för det beror helt på vad det är för typ av klocka. Ett 34mm dressur eller sportur bärs tex större än en dykare med samma mått. Här är min 34mm Squale på en 16,5cm handled.
1000004751.jpg
1000004752.jpg
 

partyb

Breitling
Haha nej 34mm är inte nödvändigtvis litet, men utan att hålla på för mycket med PK så tror jag de flesta förstår vad jag menar..
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hallå! Moderator får flytta/radera detta om det redan diskuterats någonstans men jag lyckades inte hitta en tråd för det..

Ni som bär 34mm, vad har ni för storlek på handlederna och kör ni 34mm som dressklocka eller vardagsklocka? När tycker ni 34mm ser för litet ut?

Skicka gärna bild på just din!
Storleken på handled har verkligen blivit ett ämne som verkar outtömligt...
Under ´80-´90 talet var i princip alla klassiska klockor runt 34mm, det togs liksom ingen hänsyn till hur stor handled olika personer hade. Med klassiska menar jag det som var vardagsklockor för gemene man. Visst fanns det de som hade fler klockor som bars, men generellt var det inte så vanligt.
Specifika klockor var dimensionerade efter användningsområde, typ dykare och flygare, men överlag fanns inte klockor över 40mm att köpa hos den lokala klockbutiken (om det inte var en plast digitalare).
Jag bär flera klockor i storlek mellan 33mm-36mm, och jag har 18,5-18,7cm, och då till vardsgs eftersom det oftast är vad jag klassar som "klassiska" klockor med datum och sekundvisare
*jag skulle klassa Rolex DJ som en klassisk klocka, inte dress-ur
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är på väg stt beställa en ny klocka som finns i både 34, 36 och 38 storlek, samma modell i övrigt. Valet verkar falla på 34 mm versionen.
Nu har jag 16,5 i handled och ganska platt men har klockor på 42 mm som jag bär utan problem visserligen. Har även 33 och nedåt 31, vintage men även nya 35mm..

Generellt trivs jag bäst i klockor av de mindre storlekarna har jag kommit fram till. Har aldrig känt det skulle påverka nåt särskilt annat område. Det är en märklig tanke att det skulle det.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
IMG_5321.jpeg
IMG_5062.jpeg
DSC02754.jpeg
FF89B8AC-97AD-4394-BA83-8E95CCB25444.jpeg
IMG_3148.jpeg
IMG_20190728_134715_Original.jpeg
Kör 34 som vardagsklocka, helt perfekt storlek. Kanske inte skulle köpa en dykare med fet vridring i 34mm.
Har ca 17cm runt handleden.

Men det beror ju på vad man trivs med också, för mig funkar storleken men det sagt så gäller det inte alla såklart.
 
Senast ändrad:
Topp