• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan vi lägga till prefixet "Vintage" i K&S

Varför är det dåligt att den är grön? Tydligheten om vad som är vintage blir ju större om färgen skiljer sig.
Dels undrar jag vad tanken är med att tydligt peka ut dessa annonser då man via taggen enkelt kan välja att enbart se vintage om man nu vill det men det motsatta verkar inte vara möjligt, vilket innebär att alla ser dessa illgröna taggar även om man inte är ett dugg intresserad av vintage då det inte går att sortera bort.

Vid en snabb anblick tycker åtminstone jag och ett par andra användare dessutom att det ser ut som avslutade annonser vilket är lite förvirrande.

Dels undrar jag vad tanken är med att tydligt peka ut dessa annonser då man via taggen enkelt kan välja att enbart se vintage om man nu vill det men det motsatta verkar inte vara möjligt, vilket innebär att alla ser dessa illgröna taggar även om man inte är ett dugg intresserad av vintage då det inte går att sortera bort.

Vid en snabb anblick tycker åtminstone jag och ett par andra användare dessutom att det ser ut som avslutade annonser vilket är lite förvirrande.
Läser man diskussionsdelen är man härdad av trams och van att leta vettiga inlägg som nålar i höstackar, vintagefolket är bortskämda (eller närsynta nördar med flaskbottenbrillor) och behöver hjälp med sorteringen i bruset. Klart som korvspad.

Är de inte per automatik utsorterade ur ditt flöde nu när du ser dem så tydligt? Jag menar gör det det inte mycket enklare för dig mfl då att INTE gud förbjude råka trycka på en vintageannons? :)

Läser man diskussionsdelen är man härdad av trams och van att leta vettiga inlägg som nålar i höstackar, vintagefolket är bortskämda (eller närsynta nördar med flaskbottenbrillor) och behöver hjälp med sorteringen i bruset. Klart som korvspad.
Är du inte intresserad av att läsa trams, så fortsätt gärna att häcka på vintageavdelningen;) Här finns säkert både närsynta och mindre belevade, men vi trivs ihop:)

Är de inte per automatik utsorterade ur ditt flöde nu när du ser dem så tydligt? Jag menar gör det det inte mycket enklare för dig mfl då att INTE gud förbjude råka trycka på en vintageannons? :)
Du tycker inte att det känns lite kontraproduktivt? :) Som jag nämnde tidigare verkar det för övrigt finnas möjlighet att välja flera olika taggar inbyggt i systemet men att man av någon anledning bara kan välja en i taget. Det borde vara rätt enkelt att åtgärda och skulle göra det väldigt enkelt att välja alla kategorier förutom just vintage om man inte vill se det.

Är det någon slags bugg eller bara en inaktiverad funktion? @hook

Screenshot_20190530-230228_Firefox.jpg

Vilka är "vi"? Hela den här tråden med alla ryggdunkningar bland de egna är ju ett ganska tydligt exempel på det jag ifrågasätter. Jag är rätt övertygad om att en omröstning i diskussionsforumet hade fått ett helt annat resultat men det får vi väl aldrig veta då det bara verkar ha diskuterats inom den egna intressesfären...?

Jag har inget emot vintage men det är märkligt hur man bara väljer att klubba igenom ett sånt här beslut. Finns det några tidigare diskussioner (i den generella diskussionsdelen, inte ett nischat subforum) där man mer eller mindre kommit fram till samma resultat eller är det ett egentaget beslut av @hook/vintageklubben? Det jag menar är bara att de flesta har ett intresse av att läsa om och kunna påverka den här typen av ändringar och då känns det rätt fair om alla uppmärksammas om det och får komma till tals.
Många tror felaktigt att forumet är en demokrati Jag välkomnar ägarnas beslut i detta fall. Finns annat jag kanske inte gillar eller hade velat ha på annat sätt här men jag inser att jag är gäst hos forumägarna och då får man finna sig i vissa beslut även om de inte är exakt det man hade valt själv.

Du tycker inte att det känns lite kontraproduktivt? :) Som jag nämnde tidigare verkar det för övrigt finnas möjlighet att välja flera olika taggar inbyggt i systemet men att man av någon anledning bara kan välja en i taget. Det borde vara rätt enkelt att åtgärda och skulle göra det väldigt enkelt att välja alla kategorier förutom just vintage om man inte vill se det.

Jo kanske. Mest tycker jag gnället är kontraproduktivt men konkreta förslag tycker jag alla får/bör göra! Som du gör nu. Det var min poäng från början.

En funktion som inte finns.

Många tror felaktigt att forumet är en demokrati Jag välkomnar ägarnas beslut i detta fall. Finns annat jag kanske inte gillar eller hade velat ha på annat sätt här men jag inser att jag är gäst hos forumägarna och då får man finna sig i vissa beslut även om de inte är exakt det man hade valt själv.

Denna slutsats borde vara den sista spiken i diskussionen. Instämmer i varje bokstav!

Senast ändrad:
Tycker det var ett kul tillskott i forumet. Gillar det. Den gröna färgen sticker ut och gör att man ser det direkt. Bra jobbat. Tycker f.ö att OT kunde tas bort . Ska dom inte ligga under lifestyle? Knappt en annons sen 2017. En nyligen men den borde inte varit där utan i säljes.

En funktion som inte finns.
Ok, tyckte bara att det såg märkligt ut då det finns ett tagg-fält avsett att kunna kombinera olika taggar så det verkar ändå finnas i forummjukvaran. Jag sökte runt lite och hittade vad jag skulle tro är lösningen på problemet: https://xenforo.com/community/resources/multi-prefix.6281/

Jag vet inte vem som sköter utvecklingen och driften av KS men är det något ni skulle kunna tänka er att implementera (förutsatt att det fyller den funktion som jag tror att det gör)? :)

Alla skulle kunna välja de kategorier man själv är intresserad av (t.ex. allt utom vintage ;)) och det öppnar även upp för fler alternativ som t.ex. uppdelning efter klocktyp, storlek osv. men det kräver samtidigt att användarna aktivt tillämpar rätt taggar i sina annonser.

Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.

Senast ändrad:
Haha vad yrar du om? Du missförstår mig.
Jag postade ett helt annat förslag här i tråden och mitt inlägg hade INGENTING med just vintage och göra eller någon fördelning av vintage.

Jag gjorde en avstickare och frågade hook om att skilja på SAMTLIGA "Exklusiva ur" däribland de märken ja nämnde ovan och ha en Köp- och Sälj för Casio, Certina et.c et.c
La förslaget när hook nu verkar vara på humör för förändringar :)

Ytterligare exempel som rolexforums har "For sale: Rolex watches" och "For Sale: Non-Rolex watches" fast nu då Exklusiva klockor - och andra märken i den lägre prisklassen.
Förlåt för att jag blev irriterad igår...

Jag tyckte att ni kom in och gnällde och "skrek" och när vi frågade vad som var fel var det bara massa trams och irrationella argument. Även safirgossar är ju hjälpta av det som redan nämnts, men ni missade det helt i er ilska över färgen... Ok att ni inte gillar färgen men att börja skicka iväg massa tomma argument mot taggen som sådan innan ni läst på, funderat och vägt alternativ är störigt. Sedan kommer det några förslag som kanske är vettiga (annan färg tex) men det försvinner i att det kommer levererat i massa gnäll. Om det hade lagts fram trevligt hade knappen kanske haft annan färg nu... Istället blir det tjafts om minoriteter som röstar igenom saker som påverkar alla och man framhäver vintage etc etc...

Ang exklusiva ur går det helt enkelt inte att göra gränsdragningen, även om det är lite lättare bland moderna ur. Det blir alltid subjektivt. Dels finns många märken i mitten - tudor, Sjöö Sandström, Omega etc. Sedan blir det ju konstigt att en Rolex för 15k är exklusiva ur, men Tissoten som förra veckan såldes på Tradera för 56k och sedan vidare till Tyskland för 90k är inte exklusiv? Eller Certinor för 50k+? Bland vintage finns det Tissot, Certina, Omega etc som kostar mer än "exklusiva" SafirRollar.

Senast ändrad:
vad är definitionen på "vintage" taggen? :bag:
står det för något speciellt eller är det bara en allmänt flummig benämning på "klocka äldre än c:a 30 år"?
Tror du lättast söker och läser. Finns ingen tydlig definition utan är väl mer en känsla - men vi har trots det nästan inget modernt i vintagedelen... :)

Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp