• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kanjiklub™ - är du medlem?

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack till alla för det varma välkomnandet och vad roligt att se att inlägget uppskattas (likaså min avatar)!

Du är inte fel ute, men det bör uppmärksammas att även om japanska och kinesiska i mångt och mycket använder samma tecken så gäller det inte alltid. Ska slänga med en brasklapp här då min kunskap i kinesiska är ytterst begränsad, men here goes. Förenklat består kinesiska skriftspråket av traditionella tecken samt förenklade tecken. Japansk kanji består av en blandning mellan de traditionella tecknen och de förenklade. 星期日 är inte ett (korrekt) ord på japanska, men tack vare att varje tecknen också har en innebörd - som stämmer överens mellan de båda språken - så blir översättningen till japanska, om än lite märklig, "stjärndagen".

Kort kan sägas att innebörden av ett ord skrivet med kinesiska tecken ofta kan förstås av såväl japaner som kineser, men uttalat kommer nästan alltid att vara helt olikt. Sedan ska tilläggas att man i japanskan använder ytterligare två alfabet i kombination med kanji: ひらがな (hiragana) och カタカナ (katakana). Dessa två alfabet är unika för japanskan och används inte i kinesiska.

Tack, jag väntar med spänning på klockan!

Passar på att önska alla en trevlig fredag!

/SP
Kanji, hiragana och katakana kände jag till sedan tidigare (tittar lite för mycket på Abroad in Japan på Youtube) men det är ganska mycket att hålla reda på. Ska ju ärligt säga att jag inte fattat det till 100%, är ju inte helt enkelt något av det, hehe. Kul med så mycket information, det är alltid trevligt. :)

Ha en trevlig fredag du med!
 
Har kommit över denna riktigt snygga 5 Actus Kanji i otroligt bra skick, av allt att döma verkar allt vara original.

Finns det någon här som har en uppfattning om marknadsvärde på denna eller kan bedöma om något inte stämmer? Vad kan jag läsa mig tlll kan den vara rätt ovanlig och urverken i dessa skall vaa av bättre kvalitet...


IMG_1177.jpg
IMG_1178.jpg
IMG_1179.jpg
IMG_1181.jpg
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har kommit över denna riktigt snygga 5 Actus Kanji i otroligt bra skick, av allt att döma verkar allt vara original.

Finns det någon här som har en uppfattning om marknadsvärde på denna eller kan bedöma om något inte stämmer? Vad kan jag läsa mig tlll kan den vara rätt ovanlig och urverken i dessa skall vaa av bättre kvalitet...


IMG_1177.jpg
IMG_1178.jpg
IMG_1179.jpg
IMG_1181.jpg
Klockan i sig får jag väl säga att den är fulsnygg, hehe. När det gäller urverket så är bilden lite suddig men om jag inte ser helt snett ser det ut att sitta ett 6105 i den och är det i bra skicks så är det värt lite pengar. Samma urverk som satt i andra generationens Seiko-dykare 6105-8000 mfl. Svårt att hitta delar till dem.
 
Klockan i sig får jag väl säga att den är fulsnygg, hehe. När det gäller urverket så är bilden lite suddig men om jag inte ser helt snett ser det ut att sitta ett 6105 i den och är det i bra skicks så är det värt lite pengar. Samma urverk som satt i andra generationens Seiko-dykare 6105-8000 mfl. Svårt att hitta delar till dem.

Urverket är ett helt genomgånget och servat 6105C vilket kan ses på denna bild då den fick service.
42325073_2250732948288415_6111564984183947264_n.jpg
 

Psykel

Patek
Har kommit över denna riktigt snygga 5 Actus Kanji i otroligt bra skick, av allt att döma verkar allt vara original.

Finns det någon här som har en uppfattning om marknadsvärde på denna eller kan bedöma om något inte stämmer? Vad kan jag läsa mig tlll kan den vara rätt ovanlig och urverken i dessa skall vaa av bättre kvalitet...


IMG_1177.jpg
IMG_1178.jpg
IMG_1179.jpg
IMG_1181.jpg
Läcker! Fulsnygg, som sagt. Men det är inget negativt i mina ögon! Skulle väl tippa på att en klocka med det utseendet inte tilltalar den stora massan, direkt. Så värdet kanske skulle ligga nånstans omkring 1-2.000. Seiko 5 ses ju som en lite billigare variant nuförtiden, dock var 5actus lite finare.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Dagens nytillskott och min inträdesbiljett i klubben. Ska förstås korrigera både tid och datum men var tvungen prioritera klubbmedlemskap framför sådana petitesser. Visst finns det fler exemplar av den här modellen på KS? @MaBr ?
Grattis, riktigt trevlig den där. Det stämmer att jag hade en liknande men den har jag gjort mig av med. Nu får jag väl stryk här för att jag postar den ändå men den hade tyvärr inte kanji. Ser att kronorna är olika också men i övrigt ser det ut att vara samma modell. Perfekt storlek på dem med sina 38mm och bara 10mm tjocka också. :)
20181001_092324.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis, riktigt trevlig den där. Det stämmer att jag hade en liknande men den har jag gjort mig av med. Nu får jag väl stryk här för att jag postar den ändå men den hade tyvärr inte kanji. Ser att kronorna är olika också men i övrigt ser det ut att vara samma modell. Perfekt storlek på dem med sina 38mm och bara 10mm tjocka också. :)
20181001_092324.jpg
Ja de är riktigt trevliga. Säljaren påstod att den var 36 mm så drygt 38 var en trevlig överraskning. Har ingen aning om kronan på min är original. Den hade fått ett glas som inte var det iallafall. Kul klocka oavsett om den inte är ett perfekt samlarexemplar. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja de är riktigt trevliga. Säljaren påstod att den var 36 mm så drygt 38 var en trevlig överraskning. Har ingen aning om kronan på min är original. Den hade fått ett glas som inte var det iallafall. Kul klocka oavsett om den inte är ett perfekt samlarexemplar. :)
Jag är inte heller så säker på att kronan på min var original men det spelar mindre roll på en bruksklocka. Tycker att det är en kul modell för den är inte så vanlig. :)
 
Senast ändrad:
Topp