• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Auktioner tråden!

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3526/vara/1519589

Titta lite på ovan länkade quartz Certina med kronograf de har på auktion. Tycker däremot att informationen är bristfällig, står att kronografen inte nollställer korrekt men inget om övrig funktion. Kan ju vara så enkelt att den bara behöver kalibreras. Vad tror ni, värt att lägga ett bud eller ska man låta bli?
Är nog värt ett bud. Brukar stå defekt om det är värre fel.

Hej!
Budade nyligen på en klocka hos kaplans, vann dock inte auktionen men när jag försökte hitta referensen gick jag bet. Frågade även i identifieringstråden här på forumets vintage del.
Det slutade med att jag skickade ett mail till girrad perregaux gällande klockan som ses i länken nedan :
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3695/vara/1618758
Svaret jag fick från GP var följande
"Hello,
I have well received your recent enquiry. Could you double-check the reference number of the watch? 8022 corresponds to 1961 as a year of manufacture and obviously, this watch is much younger.

Thanks & best regards."

Det kan vara så att de skrivit ut fel boettnummer, jag vet inte mer än så. Men ifall det är någon här på forumet som har plockat hem klockan så vill jag bara ge en heads up att kontakta GP

Med vänlig hälsning Benny

Hej!
Budade nyligen på en klocka hos kaplans, vann dock inte auktionen men när jag försökte hitta referensen gick jag bet. Frågade även i identifieringstråden här på forumets vintage del.
Det slutade med att jag skickade ett mail till girrad perregaux gällande klockan som ses i länken nedan :
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3695/vara/1618758
Svaret jag fick från GP var följande
"Hello,
I have well received your recent enquiry. Could you double-check the reference number of the watch? 8022 corresponds to 1961 as a year of manufacture and obviously, this watch is much younger.

Thanks & best regards."

Det kan vara så att de skrivit ut fel boettnummer, jag vet inte mer än så. Men ifall det är någon här på forumet som har plockat hem klockan så vill jag bara ge en heads up att kontakta GP

Med vänlig hälsning Benny

Kaplans gonna Kaplans ;)

Tittade noga på bilden nu. Klart skum baksida. Knappast äkta. Eftersom länken har en "rolex krona" så är det inte OK.

Tycker sällan utbud och pris är särskilt attraktivt på Kaplans. Anstränger sig verkar de heller inte göra - oftast sunkiga bilder. Ser inte värdet..

Har lite svårt att bestämma mig för om jag gillar eller hatar tavlan och visarna i det här skicket : ) priset är jag jäkligt osäker på. Inga bud än så länge så jag är väl inte ensam om det:)

BBE3579E-3166-4280-B303-78FED1C4E639.png 19B4D0C0-85C1-4EF9-846F-0440B97FBF8D.png 9FC39F8D-8870-4A16-90D7-3DD602FE483D.jpeg

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3794/vara/1676394

Vad vissa tycker är skador tycker andra är patina. På denna modellen skulle jag inte vilja ha en sådan (skadad) urtavla och dessutom är det en variant som saknar den integrerade länken, vilket imho är central för RO's design. Jag skulle stått över.

Tapisserie-tavlor åldras så där ofta så där. Den där kan nog anses vara tropical även om visarna tydligt visar på vattenskada. Sedan är det upp till var och en att värdera men det där är ofta premium. Modellen är dock ganska tråkig och oefterfrågad så frågan är väl om någon kommer att vilja ha den. Den är liksom inte billig..

Personligen är jag inget direkt fan av denna patina överlag men alla gillar vi olika. :)

Jag är inte spekulant utan mest fascinerad av prissättningen och skicket. Håller med om att en AP RO ska vara på länk. Hade varit jäkligt intressant att se hur den skulle ha sett ut mtp boettens skick.
Kan dock inte släppa att tavlan och visarna samtidigt var rätt coola:)

Skaka liv i denna tråd kanske? är sugen på nedan. Tankar kring pris, skick osv? Är newbie delux på breitling men klockor överlag. Dock fastnat för aerospace, gillar den starkt!

https://klocksnack.se/threads/den-mustiga-👌🏼-aerospace-tråden.132984/

Här kan du läsa på lite om modellen. Jag skulle dock personligen inte köpa med trasigt alarm.

Jag var intresserad av en Patek Golden Ellipse med läderband som det budades friskt på före auktionen. Jag hade enbart sett den referensen på länk tidigare.
När jag frågade om klockan verkligen var original med bandhorn och läderrem gick Kaplans in till Patek med en förfrågan om certificate d'origin.
Klockan drogs därefter bort från auktionen! Heder åt Kaplans!

Jag var intresserad av en Patek Golden Ellipse med läderband som det budades friskt på före auktionen. Jag hade enbart sett den referensen på länk tidigare.
När jag frågade om klockan verkligen var original med bandhorn och läderrem gick Kaplans in till Patek med en förfrågan om certificate d'origin.
Klockan drogs därefter bort från auktionen! Heder åt Kaplans!
Vad ville de ha för den innan de tog bort?

Då många verkar ha koll på Kaplans auktioner, att dom finns menar jag. Så tänkte jag, att jag skapar en tråd där man kan ställa frågor beträffande klockor som ligger på just kaplans, och som är på G att gå på auktion. Tanken är, att här kan man förhoppningsvis få hjälp med vissa objekt som man är intresserade av, innan man kanske lägger sitt bud. Här kan du fråga om klockan har rätt tillbehör, tex, är länken på klockan tidsenlig, är skicket bra, sitter det rätt tavla osv.

Att alla inte kommer att digga denna tråd är ju fullt naturligt, då man kanske inte är sugen att skylta med sitt köp, men det kan ju vara bra att man får lite matnyttig information oavsett kan jag tycka. För är man inte intresserad själv, så måste det väl vara kul om man kanske kan hjälpa en forummedlem att få hjälp, och på så vis kanske det hjälper till att man köper klockan.

Kanske tom blir en tråd där man ser till att man inte bjuder mot varandra, men det visar väl sig hur det blir med det!

Jag har en fråga angående denna länk som sitter på denna 16753, att det är rätt refernsnr: på länken och på ändlänkarna vet jag, men står 14 för att det skulle vara 14k på guldet?!
14k.JPG
Det va tider de! Rolle GMT för 35k 😂

Jag vet inte om det finns en annan tråd om Kaplans så jag fortsätter på den här.
Jag har kollat på några klockor där och en sak som slår mig är att klockorna verkar oerhört slitna med massa missfärgningar på länkar osv.
Sådant som man aldrig ser på klockor irl eller på andra sidor.

Frågar er som har erfarenhet, brukar det se ut såhär på deras bilder när det är en relativt fräsch klocka?
Jag tänker om det är deras bilder som är ovanligt detaljrika/skev färgsättning.

kaplans2.JPG

Kaplans.JPG

Jag vet inte om det finns en annan tråd om Kaplans så jag fortsätter på den här.
Jag har kollat på några klockor där och en sak som slår mig är att klockorna verkar oerhört slitna med massa missfärgningar på länkar osv.

Frågar er som har erfarenhet, brukar det se ut såhär på deras bilder när det är en relativt fräsch klocka?

kaplans2.JPG

Kaplans.JPG

Ser ut som den aldrig blivit tvättad bara. Fördel som köpare skulle jag säga, det skrämmer säkert iväg någon men är samtidigt lätt att åtgärda.

kaplans2.JPG

Kaplans.JPG
Det basta ar ju om du har mojlighet att ga dit sjalv pa visningen och kontrollera. Har du inte mojlighet sa ring kundtjanst. De brukar vara bra att ha och gora med.

kaplans2.JPG

Kaplans.JPG
Det är smuts/gammal hud, klockorna har inte tvättats innan bilden är tagen.

Tillbaka
Topp