• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Auktioner tråden!

Då många verkar ha koll på Kaplans auktioner, att dom finns menar jag. Så tänkte jag, att jag skapar en tråd där man kan ställa frågor beträffande klockor som ligger på just kaplans, och som är på G att gå på auktion. Tanken är, att här kan man förhoppningsvis få hjälp med vissa objekt som man är intresserade av, innan man kanske lägger sitt bud. Här kan du fråga om klockan har rätt tillbehör, tex, är länken på klockan tidsenlig, är skicket bra, sitter det rätt tavla osv.

Att alla inte kommer att digga denna tråd är ju fullt naturligt, då man kanske inte är sugen att skylta med sitt köp, men det kan ju vara bra att man får lite matnyttig information oavsett kan jag tycka. För är man inte intresserad själv, så måste det väl vara kul om man kanske kan hjälpa en forummedlem att få hjälp, och på så vis kanske det hjälper till att man köper klockan.

Kanske tom blir en tråd där man ser till att man inte bjuder mot varandra, men det visar väl sig hur det blir med det!

Jag har en fråga angående denna länk som sitter på denna 16753, att det är rätt refernsnr: på länken och på ändlänkarna vet jag, men står 14 för att det skulle vara 14k på guldet?!
14k.JPG
Är mycket tveksam till om saker går helt rätt till när man lämnar bud på förhand och de ska automatiskt bjuda om någon bjuder över. Har köpt 5-6 klockor exakt på mitt maxbud. Då Kaplans tar 20 % upp och 20% ner så har de mycket, mycket att vinna på att vara finurliga...

Är mycket tveksam till om saker går helt rätt till när man lämnar bud på förhand och de ska automatiskt bjuda om någon bjuder över. Har köpt 5-6 klockor exakt på mitt maxbud. Då Kaplans tar 20 % upp och 20% ner så har de mycket, mycket att vinna på att vara finurliga...
Jag har handlat rätt mycket där och det är rätt ofta man "testar motståndet" och då hamnar buden i maxläge. Ser inga konstigheter i buden. Du ser ju vilka som lämnat bud. På de grejer jag brukar köpa känner jag igen rätt många kundnummer.

Jag har handlat rätt mycket där och det är rätt ofta man "testar motståndet" och då hamnar buden i maxläge. Ser inga konstigheter i buden. Du ser ju vilka som lämnat bud. På de grejer jag brukar köpa känner jag igen rätt många kundnummer.
Jag säger inte att det är lurt, men de har absolut statistiken emot sig.

Jag säger inte att det är lurt, men de har absolut statistiken emot sig.
Men det är väl klart man hamnar på maxbud. Förmodligen har man lagt sig i närheten av vad objektet är värt. Beroende på budstegen så är det inte värt att bjuda över. Många objekt har rätt klara prisnivåer, särskilt på lilla klockor. Då hamnar man på maxbud rätt ofta. Inget konstigt alls.

Men det är väl klart man hamnar på maxbud. Förmodligen har man lagt sig i närheten av vad objektet är värt. Beroende på budstegen så är det inte värt att bjuda över. Många objekt har rätt klara prisnivåer, särskilt på lilla klockor. Då hamnar man på maxbud rätt ofta. Inget konstigt alls.
Jag testade på en dam Tudor med ett pris som var 75% över utrop (inte så dyrt men några tusenlappar handlade det om). Även den bjöds automatiskt upp till exakt hundringen under mitt maxbud. Lite för bra för att vara slumpen...

Jag testade på en dam Tudor med ett pris som var 75% över utrop (inte så dyrt men några tusenlappar handlade det om). Även den bjöds automatiskt upp till exakt hundringen under mitt maxbud. Lite för bra för att vara slumpen...
Men är du så misstänksam tycker jag du ska göra en polisanmälan. Alla budgivare syns. Är det en budrobot lär det synas.

Och ärligt talat, det är absolut noll business men väldigt hög risk att hålla på att fejka bud för en sketen provis. De tjänar pengar på volymen. Det du talar är bedrägeri med risk för fängelsestraff. Tror inte någon anställd på kaplans skulle riska det.

Låt oss leka med siffror för skojs skull. Säg att du äger ett auktionshus och har 2-3 auktioner i veckan. En vanlig auktion har kanske 500 utrop varav kanske 100 har bud är man kan plussa på en 500hundring i snitt, somliga mer och somliga mindre men i genomsnitt 500 kr. Det är 150 000 kr extra i försäljning i veckan eller nästan 8 miljoner på ett år varav över 3 miljoner i extra intäkter för den som driver auktionshuset. Din 500hundring tänker kanske inte du som bjuder något extra på men kom ihår att bedrägerier har skett för betydligt mycket mindre pengar än 3 miljoner...

Låt oss leka med siffror för skojs skull. Säg att du äger ett auktionshus och har 2-3 auktioner i veckan. En vanlig auktion har kanske 500 utrop varav kanske 100 har bud är man kan plussa på en 500hundring i snitt, somliga mer och somliga mindre men i genomsnitt 500 kr. Det är 150 000 kr extra i försäljning i veckan eller nästan 8 miljoner på ett år varav över 3 miljoner i extra intäkter för den som driver auktionshuset. Din 500hundring tänker kanske inte du som bjuder något extra på men kom ihår att bedrägerier har skett för betydligt mycket mindre pengar än 3 miljoner...
Jag betvivlar inte att det finns många kriminella människor som gör bedrägerier. Kolla bara på libor skandalen. Den enda som har motiv att rigga ett auktionssystem är ägaren, inte de anställda. Beloppen i förhållande till risken är fortfarande alldeles för små. Det är helt omöjligt att göra detta om du inte involverar ganska många. Du måste lägga upp massa falska köpare som aldrig hämtar ut varorna, hantera betalningsflöden från konton med falska identiteter. För har du massa riktiga människor som agerar på ditt uppdrag kostar de pengar och du riskerar att hemligheten sprids. Jag tycker att du är helt ute o cyklar. Antingen gör du polisanmälan eller så slutar du fantisera här.

Nja, den algoritmen skulle jag kunna programmera själv, enkelt. Har man bara tillgång till maxbudet är det som att spela på hästar efter att loppet sprungit. Då vet ytterst få vad som sker - och i familjeföretag som Kaplans... Du pratar polisanmälan... ha, ha. Polisen är ju nedlagd i Sverige. Småflickor blir våldtagna och polisen utreder inte. Vid inbrott ombeds folk som bor där själva leta spår... Nä bedrägeri är nog helt säkert att syssla med 2016 i Sverige.

Jag betvivlar inte att det finns många kriminella människor som gör bedrägerier. Kolla bara på libor skandalen. Den enda som har motiv att rigga ett auktionssystem är ägaren, inte de anställda. Beloppen i förhållande till risken är fortfarande alldeles för små. Det är helt omöjligt att göra detta om du inte involverar ganska många. Du måste lägga upp massa falska köpare som aldrig hämtar ut varorna, hantera betalningsflöden från konton med falska identiteter. För har du massa riktiga människor som agerar på ditt uppdrag kostar de pengar och du riskerar att hemligheten sprids. Jag tycker att du är helt ute o cyklar. Antingen gör du polisanmälan eller så slutar du fantisera här.
Har du varit på klubbauktion med förhandsbud? Vet att de iaf inte alltid går ut på lägsta pris...

Nja, den algoritmen skulle jag kunna programmera själv, enkelt. Har man bara tillgång till maxbudet är det som att spela på hästar efter att loppet sprungit. Då vet ytterst få vad som sker - och i familjeföretag som Kaplans... Du pratar polisanmälan... ha, ha. Polisen är ju nedlagd i Sverige. Småflickor blir våldtagna och polisen utreder inte. Vid inbrott ombeds folk som bor där själva leta spår... Nä bedrägeri är nog helt säkert att syssla med 2016 i Sverige.
Algoritmen är inte problemet. Du missar själva det praktiska utförandet. Kaplans är inte ett enmansföretag där ägaren sitter i hus i skogen o kodar. Du kan ju själv se alla lagda onlinebud i budhistoriken med kundnummer och det väldigt långt tillbaka. Det skulle ta max en handfull auktioner innan alla anställda fattar hur det fungerar. Datat är öppet så du kan ju samla in det från alla auktioner och se vilka kundnummer som du misstänker är robotar. Du verkar ju sysslolös ändå.

Har du varit på klubbauktion med förhandsbud? Vet att de iaf inte alltid går ut på lägsta pris...
Var på klubbauktion senast i lördags. Hade hyfsad koll på förhandsbuden som låg via webben men de som finns på telefon syns ju inte. Var ett par budstrider med kundtjänst. I de fall det låg onlinebud så verkade de börja där. Jag ropade in ett objekt som hade ett förhandsbud och behövde bara lägga ett bud för att gå över.

Det finns massa auktionssiter som inte presenterar budhistorik utan bara visar "liveresultat" i auktionsögonblicket. Tänker närmast på en ganska stor aktör inom konkursauktioner. Där skulle jag vara betydligt mer bekymrad eftersom du aldrig ser budgivare eller något arkiverat resultat. Klart lätt att manipulera. Auktionssiter där budhistoriken är transparent är betydligt svårare att manipulera eftersom vem som helst enkelt kan göra en analys av budbetende per kundnr. Men som sagt allt bygger på att mycket få personer känner till bedrägeriet eftersom risken för upptäckt annars blir för stor. Samt naturligtvis så är det dyrt att köpa så många människors tystnad. Du kanske tycker tre mille är mycket. Det räcker inte ens till ett boende i sthlm. Ingen jag känner skulle riskera jobb, familj mm för en sådan skitsumma. Det räcker inte till något bekvämt liv i ett annat land. Möjligtvis kan man bo några år i ett lopphål i thailand men vem fan vill det. Nej de enda som skulle begå brott för de beloppen är pundarloosers utan framtid som snor fälgar på nätterna och drömmer om ett liv i en smutsig bungalow i ett u-land.
Edit: och det finns ju rätt många idioter som gör vad som helst för några hundralappar precis som du säger. Tror dock inte att någon av dem ansvarar för kaplans auktioner.
Edit: dessutom så skulle de tre mille du talar om dras moms på, betalas bolagsskatt och sedan kapital/löneskatt på beroende på hur du tar ut dem. Att rigga 100 bud per auktion är ganska orimligt då de flesta auktioner inte har särskilt många utrop. Det är bara panten som har en stor volym där dessutom ganska stor del förblir osåld. Nej du är ute o cyklar i detta fall.

Senast ändrad:
Fick svar från Kaplans (mailade dem i gårkväll), det svarar att "urverket är bytt någon gång och då inte signerat av Omega med fortfarande samma urverk".

Fick svar från Kaplans (mailade dem i gårkväll), det svarar att "urverket är bytt någon gång och då inte signerat av Omega med fortfarande samma urverk".
Just det, så ur värdesynpunkt är det inte ett original urverk. På kvartsare kanske det inte uppfattas lika illa som på mekaniska. Många finmärken har ju ETA verk (mekaniska) med/utan modifikation. Kaplans tar ju inte in Rolex som har en aftermarket glasring. Lite konstigt att de tar in omegor med andra urverk kan man tycka.

Lite OT men ändå KS. Hittade den här på panten, någon som känner igen den.... Något för admin att ha kanske :)
Ganska fet med 115 gram
Edit: hittade ett park KS klackringar också.

image.png

image.png
Haha, de nedersta med blinget var ju riktigt fet :D Ser mig framför att KS-admins har dessa och alla medlemmar på höstens 5års fest får kyssa ringen innan de ens blir insläppta.

:hilarious: ok nu ska jag lugna mig.. ;)

Imorgon är det dags för lite klockor igen. Är det här vi ska komma överens om vem som ska ha vad så vi inte bjuder mot varandra spm @Criss Cross o jag gjorde igår. Själv är jag sugen på nr 153 upp till 40+ provis då landar den på 48 vilket är ok med tanke på

Imorgon är det dags för lite klockor igen. Är det här vi ska komma överens om vem som ska ha vad så vi inte bjuder mot varandra spm @Criss Cross o jag gjorde igår. Själv är jag sugen på nr 153 upp till 40+ provis då landar den på 48 vilket är ok med tanke på
Så kan det gå när telefonen ringer, redigeringstiden hinner gå ut. Tänkte skriva ".. med tanke på tillbehören trots skicket, dvd skadan på boetten."

Tillbaka
Topp