• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans - Klockkvaliten – Lördag 22 maj 2021

För den oinvigde, vad gör prislappen på .19? Är det tavlan?
Håller med om Longinesen, mycket fin

224B6C05-83CE-4FCF-AE7F-C9795D0BF6A1.jpeg

svinfet

För den oinvigde, vad gör prislappen på .19? Är det tavlan?
Håller med om Longinesen, mycket fin
Lapis är extremt ovanligt i sportklockor. Personligen så hade jag gillat om den haft papper som stärkt att den fötts så där. Rätt vanligt att dessa tavlor fanns i tvåtonssubbar av någon anledning. De brukar snabbt kunna bytas till guldklockor. :)

Priset hintar om att det är en dealer som lämnat in. Inte supersäker på att den säljer

13zn är NOS. Spännande att se var den landar. Väldigt trevlig. Kan bli väldigt dyr.

Lapis är extremt ovanligt i sportklockor. Personligen så hade jag gillat om den haft papper som stärkt att den fötts så där. Rätt vanligt att dessa tavlor fanns i tvåtonssubbar av någon anledning. De brukar snabbt kunna bytas till guldklockor. :)

13zn är NOS. Spännande att se var den landar. Väldigt trevlig. Kan bli väldigt dyr.
👏

Blir spännande att se hur suget är nu i vår, med börsen på all time high. Extra kul med en Ultraman tycker jag.

Det har poppat upp ett par fantastiska ex (sett på Omegaforum tror jag) i liknande orört skick med ursprung hos en urmakare i Norge. Något ex som varit gåva till nån samarbetspartner vill jag minnas. Undrar om det är samma källa? Det var också ex från sent 40-tal.
Låter väl hyfsat troligt. Personligen så hade jag föredragit att de använts varsamt så man sluppit ful radium burn från visarna.

Men denna hittar säkert en lycklig ny ägare.

Det har poppat upp ett par fantastiska ex (sett på Omegaforum tror jag) i liknande orört skick med ursprung hos en urmakare i Norge. Något ex som varit gåva till nån samarbetspartner vill jag minnas. Undrar om det är samma källa? Det var också ex från sent 40-tal.
Säkert inte samma källa, men det jag nästan tyckt varit roligast är de oanvända klockor Kaplans haft under en lång tid nu. Någon lär ha suttit på ett stort lager. De jag tänker på är inga eftertraktade modeller, köpte en Movado själv, men det är trevligt.

33x33mm är inte det ganska stort?

Stemmer nok det, her er to andre NOS eksemplarer fra samme leveranse:)

208DE387-5C4A-46F6-82FC-7C0BA9B4CADE.jpeg

991BF032-307B-4765-B9BB-04BC0FE870A4.jpeg

Senast ändrad:
Nån som tänker gå in och buda? Lägsta pris endast 800 000 kr

1619114464492.png

Nån som tänker gå in och buda? Lägsta pris endast 800 000 kr

1619114464492.png

Och Kaplans provision blir inte så hög heller när det rör sig om priser i denna klass då de inte kör samma procentsats oavsett belopp som många andra aktionshus.

Kaplans köparprovision:
Upp till 200 000 kr: 20 % av försäljningspriset
200 000 - 500 000 kr: 10 % på överskjutande del
Över 500 000 kr: 5 % på överskjutande del

Är det någon som vet om man kommer kunna få katalogen hemskickat denna gång också? Ser inget sådant alternativt på deras hemsida just nu.

Är det någon som vet om man kommer kunna få katalogen hemskickat denna gång också? Ser inget sådant alternativt på deras hemsida just nu.
Det skulle jag tro men den brukar komma rätt nära auktionsstart. Jag fick mail om att den fanns att beställa 2 veckor innan höstens auktion.

Märkligt lågt lägsta pris på denna.
De ligger väl över 100k eller är det något jag missat?

Tavla 4/10 är ju inte bra...

Är väl kronon som ligger där med dessa kring 50-60-strecket. Gick annars en krono på Kaplans för ca två år sedan som gick för kring 65 innan prov.

Kaplans har ofta konstigt låga utrop. Det är antagligen för att skapa intresse och få igång budgivningen

Kaplans har ofta konstigt låga utrop. Det är antagligen för att skapa intresse och få igång budgivningen
Eller mer troligt för att säljaren inte har någon koll. De vill sälja så lägsta möjliga utrop är enkelt och bra. Stor skillnad i peng för Kaplans om något inte säljer alls eller om det ev går aningens lågt.

Marknaden sätter priset så utgångspriset är hyfsat irrelevant. Är det för högt så riskerar Kaplans att inte sälja och då blir deras intäkt noll.

Eller mer troligt för att säljaren inte har någon koll. De vill sälja så lägsta möjliga utrop är enkelt och bra. Stor skillnad i peng för Kaplans om något inte säljer alls eller om det ev går aningens lågt.

Marknaden sätter priset så utgångspriset är hyfsat irrelevant. Är det för högt så riskerar Kaplans att inte sälja och då blir deras intäkt noll.
Sen finns det också gott om forskning inom budgivning som visar på att slutpriserna i genomsnitt blir högre ju fler som lockas med i budgivningen och att lockpriser faktiskt funkar, i alla fall för auktionshuset och de flesta säljarna.

Tillbaka
Topp