• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans - Klockkvaliten – Lördag 22 maj 2021

Sen finns det också gott om forskning inom budgivning som visar på att slutpriserna i genomsnitt blir högre ju fler som lockas med i budgivningen och att lockpriser faktiskt funkar, i alla fall för auktionshuset och de flesta säljarna.
Absolut. Men varför ska de riskera 0 för att ev nå marginellt högre? Varför gör man inte alltid det isåfall?

Man ser ofta direkt om en klocka är inlämnad av en dealer eller samlare. De kräver ofta högre utrop än originalägare med dålig koll på marknaden.

Absolut. Men varför ska de riskera 0 för att ev nå marginellt högre? Varför gör man inte alltid det isåfall?

Man ser ofta direkt om en klocka är inlämnad av en dealer eller samlare. De kräver ofta högre utrop än originalägare med dålig koll på marknaden.
Jo, låter man Kaplans sätta utrop vill väl de ha lågt eftersom de drar nytta av det i det långa loppet medan vissa individer får sälja alltför billigt. En handlare har väl koll på detta och är inte så intresserad av en liten extra uppsida vs risken att göra förlust förstås.

Antar att det är vad du menar?

Jo, låter man Kaplans sätta utrop vill väl de ha lågt eftersom de drar nytta av det i det långa loppet medan vissa individer får sälja alltför billigt. En handlare har väl koll på detta och är inte så intresserad av en liten extra uppsida vs risken att göra förlust förstås.

Antar att det är vad du menar?
Man ska inte tro att deras prio är att sälja högt. Deras prio är att sälja. Ett högt pris är bara en bonus.

Kaplans har ofta konstigt låga utrop. Det är antagligen för att skapa intresse och få igång budgivningen
Man kan ju undra ungefär hur många procent under marknadspriset som de sätter utropspris? Utropspris måste ju baseras på nånting. Det kan ju inte bara vara en siffra från tomma intet.
jag skulle förstå om de alltid satte 30% under marknadspris, men så verkar det ju heller inte vara.

Vad skulle ni säga är max man ska ge för den som är rimligt? Tack för svar
Det är en modern klocka. Den kommer att sälja nära marknadsvärdet inkl provision. Kanske något under. Kanske något över. Bjud det som känns bra för att få en klocka du kan hämta ut lokalt med de garantier som auktionshuset erbjuder.

• Like
Reactions: Laz
Vad tycker ni är maxpris för Rollen, tacksam för svar 😊

Bilagor

• F9721BA9-9287-4714-8749-BA2F0B01AA0C.png
    F9721BA9-9287-4714-8749-BA2F0B01AA0C.png
    85 KB · Visningar: 15
Vad tycker ni är maxpris för Rollen, tacksam för svar 😊
Svårt att värdera med fel baklock och servicetavla/visare/insert. Jag skulle inte köpa den alls men vill man ha den så är det väl bara att buda på. Det är fortfarande en 1675 och jag skulle tro att den kommer att slå mellan 75-90. Sånt här kostar det någon är villig att betala. Svårt att säga vad som är ”rätt” pris. Delarna lösa blir inte så mycket pengar som den kommer att sälja för.

Vad säger ni om auktionsnr 17? Prisvärd eller inte pga renoverad tavla?
Blir återigen extremt subjektivt med klockor som har issues. Kan man leva med dem så är det väl prisvärt måhända. Dagen man ska sälja den så kommer den att behöva vara prisvärd igen. :)

Blir återigen extremt subjektivt med klockor som har issues. Kan man leva med dem så är det väl prisvärt måhända. Dagen man ska sälja den så kommer den att behöva vara prisvärd igen. :)
Är väl dock mer regel än undantag att gamla otäta Pateks är ommålade? Har ingen aning om denna är det eller om den är sämre än de brukar. Just den låga kvaliteten på tavlorna har gjort att jag sällan blir köpsugen på Pateks i allmänhet.

Är väl dock mer regel än undantag att gamla otäta Pateks är ommålade? Har ingen aning om denna är det eller om den är sämre än de brukar. Just den låga kvaliteten på tavlorna har gjort att jag sällan blir köpsugen på Pateks i allmänhet.
Så är det definitivt. Hade jag varit intresserad så hade jag dels pratat med Kaplans för att höra hur de kommit fram till sin dom och sedan också letat runt på liknande 3420 från samma år. Jag hade också sett till att titta på den live. Jag kan inte utifrån dessa bilder gå på mycket mer än det Kaplans säger och i ärlighetens namn så vet jag inte hur bra koll de har på ämnet.

I slutändan så kostar den billigaste på C24 86k och är osåld. Då vet jag inte om denna är prisvärd? Sedan så känns det inte heller som att prisvärdhet är det man ska gå efter när man köper vintageklockor men each to their own om det. :)

Så är det definitivt. Hade jag varit intresserad så hade jag dels pratat med Kaplans för att höra hur de kommit fram till sin dom och sedan också letat runt på liknande 3420 från samma år. Jag hade också sett till att titta på den live. Jag kan inte utifrån dessa bilder gå på mycket mer än det Kaplans säger och i ärlighetens namn så vet jag inte hur bra koll de har på ämnet.

I slutändan så kostar den billigaste på C24 86k och är osåld. Då vet jag inte om denna är prisvärd? Sedan så känns det inte heller som att prisvärdhet är det man ska gå efter när man köper vintageklockor men each to their own om det. :)
Håller med. Om man känner sig ok med ommålad tavla (jag är en sån om det är gjort hos tillverkaren) så kör på. Men alltid lite avigt inställd till vintage Patek pga servicekostnader som kan vara skyhöga, och då blir helt plötsligt ett kap ganska dyrt och trist. Lite synd att Patek, VC och AP håller på så då det kraftigt sänker intresset för oss "vanliga" människor att äga dessa ofta underbara gamla klockor.

Svårt att värdera med fel baklock och servicetavla/visare/insert. Jag skulle inte köpa den alls men vill man ha den så är det väl bara att buda på. Det är fortfarande en 1675 och jag skulle tro att den kommer att slå mellan 75-90. Sånt här kostar det någon är villig att betala. Svårt att säga vad som är ”rätt” pris. Delarna lösa blir inte så mycket pengar som den kommer att sälja för.
Ok fattar, men gillar klockan och det är inte hela världen att allt inte är rätt delar om jag får den till ett vettigt pris, men då får det bli max 60-65

Överlag väldigt alldagliga objekt. Hjälp mig hitta något som står ut? Försöker hitta något i ren tristess men kan seriöst inte ens hitta något att hoppas på.

Överlag väldigt alldagliga objekt. Hjälp mig hitta något som står ut? Försöker hitta något i ren tristess men kan seriöst inte ens hitta något att hoppas på.
Tyckte att det var lite kul med en välanvänd, nästan sliten RM och kanske en av de första spider-dials jag tycker lyfter en klocka, blev nästan pavé-känsla i vissa vinklar/ljus.

Ingen aning om det är vettiga köp dock...

20210522_113256.jpg

20210522_110739.jpg

Vad tycks om denna? Gillar modellen men har dålig koll på Longines överlag

Tyckte att det var lite kul med en välanvänd, nästan sliten RM och kanske en av de första spider-dials jag tycker lyfter en klocka, blev nästan pavé-känsla i vissa vinklar/ljus.

Ingen aning om det är vettiga köp dock...

20210522_113256.jpg

20210522_110739.jpg
Nä. Men kul du hittat ett par guldkorn. :)

RM är måhända prisvärd om man vill ha en. Jag har svårt för prisnivån sett till vad det är.

Jag har sagt det förr, när det gått för långt och kickarna uteblir måste man byta drog eller lägga in sig på rehab. Efter att ha sett din De Bethune skulle jag råda dig att gå över till Heroin ett tag.

Jag har sagt det förr, när det gått för långt och kickarna uteblir måste man byta drog eller lägga in sig på rehab. Efter att ha sett din De Bethune skulle jag råda dig att gå över till Heroin ett tag.
Äh.. Jag går igång på massor. Det räcker egentligen med något halvfint i bra skick. Oavsett märke och pris. Men svårt att ens hitta det idag tycker jag.

Tillbaka
Topp