• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitet Lördag 13/11 2021

Gummo

Joker
2-Faktor
Nu är katalogen uppe!
Kanske ska lämna vintageträsket och slå till på en Emergency? Eller en F.P. Journe? Nä, vid närmare eftertanke blir det nog en guld-speedy:cigar::cigar::cigar:

emergency.png
Fp.jpeg

speedy.png

Senast ändrad:
Gillar Movadon. Får läsa in mig lite på modellen.

Skärmavbild 2021-09-21 kl. 12.04.01.png
Ja man borde väl kanske ha en orca-tavlad kronograf i lådan.

För en som aldrig kollat auktioner tidigare, hur brukar priserna dra iväg? Är slutpriserna på klubbade klockor något lägre än på säg C24 eller hos gråhandlare, eller får folk panik och budar över varann in absurdum? 😊

Gillar Movadon. Får läsa in mig lite på modellen.

Skärmavbild 2021-09-21 kl. 12.04.01.png
Fastnade också för den, riktigt läcker och lite mer i rätt prisklass jämfört med Lange Datograph Flybacken som också är fantastisk.

För en som aldrig kollat auktioner tidigare, hur brukar priserna dra iväg? Är slutpriserna på klubbade klockor något lägre än på säg C24 eller hos gråhandlare, eller får folk panik och budar över varann in absurdum? 😊
Tycker det brukar vara ungefär "vanliga" priser man ser på blocket och KS. Iaf typ rolex, omega, breitling. Man får komma ihåg att lägga på 20% på slutpriset. Man kan lätt gå in och se vad tidigare auktioner gått för om man vill jämföra.

Brukar roa mig med bläddra i gamla kataloger från tidigare auktioner (ja mitt liv är inte mer spännande än så…). Det är väldigt sällan jag tänker att något gått för jävla dyrt. Oftast tvärtom, varför i helvete köpte jag inte 🤷‍♂️

Brukar roa mig med bläddra i gamla kataloger från tidigare auktioner (ja mitt liv är inte mer spännande än så…). Det är väldigt sällan jag tänker att något gått för jävla dyrt. Oftast tvärtom, varför i helvete köpte jag inte 🤷‍♂️

Jag håller med, kikade runt lite igår och det ser ut som att priserna ofta blir rätt bra!

Jag håller med, kikade runt lite igår och det ser ut som att priserna ofta blir rätt bra!
”Rätt bra” är ju lite tvetydigt beroende på om man är säljare eller köpare… ;)

Vissa enstaka objekt kan ju självklart balla ur och gå dyrt och andra lite billigare än marknaden i stort men generellt brukar de flesta gå runt rådande marknadspris.
Katalogen kommer ju utökas men just nu var det inget man gick i taket över.

Tycker f.ö Kaplans objektbeskrivningar är jäkligt bra överlag om man jämför med t ex Bukowskis.

Vissa enstaka objekt kan ju självklart balla ur och gå dyrt och andra lite billigare än marknaden i stort men generellt brukar de flesta gå runt rådande marknadspris.

Tycker f.ö Kaplans objektbeskrivningar är jäkligt bra överlag om man jämför med t ex Bukowskis.
Japp, det är också min bild av auktionerna här i Sverige, det mesta går runt marknadsvärde med ett fåtal undantag.

Kaplans har absolut bäst objektbeskrivningar och verkar ha mest kunnig personal också. Tänk om de kunde få till lika högupplösta bilder som Bukowski bara, det vore nästan för bra för att vara sant. 😊

Tänkte mer i linje med priser här på KS t.ex., C24 känns ju dyrare men det kanske är önskepriser från säljarna där..

Håller med om objektsbeskrivningarna! Har tittat en del på Uret vintage, där tycker jag det är rörigt som jämförelse :)

Är det inte ofta så att det var normalpris till dyrt när det klubbades men två år senare känns det som en fynd med tanke på prisutvecklingen?

Kaplans har absolut bäst objektbeskrivningar och verkar ha mest kunnig personal också.
Lite OT men även om Kaplans har kompetent personal ska man inte underskatta Carl Palmegren & Co på Bukowkis som också är mycket kompetenta och trevliga.
(Önskar dock att de kunde hålla samma nivå på nätet som IRL. :cigar:)

Japp, det är också min bild av auktionerna här i Sverige, det mesta går runt marknadsvärde med ett fåtal undantag.

Kaplans har absolut bäst objektbeskrivningar och verkar ha mest kunnig personal också. Tänk om de kunde få till lika högupplösta bilder som Bukowski bara, det vore nästan för bra för att vara sant. 😊
Var väl dock ett tag sedan de kunde klassas som kunniga? De verkar även tappat upplösningen i sina bilder? Har för mig de var bra tidigare.

Var väl dock ett tag sedan de kunde klassas som kunniga? De verkar även tappat upplösningen i sina bilder? Har för mig de var bra tidigare.
Tänker du att Kaplans har tappat i kvalitet och kunskap eller syftar du på Bukowski? Har inte lika lång historia inom klockor som du och har säkert inte gått lika djupt heller men det är sällan eller aldrig jag ertappat Kaplans med felaktigheter men när det gäller Bukowski händer det allt som oftast. Även på deras flaggskepp Important Timepieces. Därmed inte sagt att Kaplans är perfekta och de kan mycket väl ha tappat, jag saknar som sagt historiken.

Tänker du att Kaplans har tappat i kvalitet och kunskap eller syftar du på Bukowski? Har inte lika lång historia inom klockor som du och har säkert inte gått lika djupt heller men det är sällan eller aldrig jag ertappat Kaplans med felaktigheter men när det gäller Bukowski händer det allt som oftast. Även på deras flaggskepp Important Timepieces. Därmed inte sagt att Kaplans är perfekta och de kan mycket väl ha tappat, jag saknar som sagt historiken.
Syftade på Kaplans.

Ovanligt lite jag vill bjuda på men Speedy är fin även om länken är tokslut

Jag kan inte låta bli att kommentera expertens gradering av klockans separata delar och sedan hans han totalbedömning
Skärmklipp.JPG

Hmm (8+8+6+2)/4=6 , inte 9
Känns nästan som om ngn på Marcels watches tagit jobb på Kaplans :eek:
Mvh
Ola G

Ovanligt lite jag vill bjuda på men Speedy är fin även om länken är tokslut

Jag kan inte låta bli att kommentera expertens gradering av klockans separata delar och sedan hans han totalbedömning
Skärmklipp.JPG

Hmm (8+8+6+2)/4=6 , inte 9
Känns nästan som om ngn Marcels watches tagit jobb på Kaplans :eek:
Mvh
Ola G
Detta förklarades av Georgios i ett podavsnitt. Expertens bedömning ska inte ses som en summa av de olika delarnas bedömning. Kommer dock inte riktigt ihåg hur han definierade det.

Detta förklarades av Georgios i ett podavsnitt. Expertens bedömning ska inte ses som en summa av de olika delarnas bedömning. Kommer dock inte riktigt ihåg hur han definierade det.
JA de har säkert en (eventuellt bra) förklaring, men för oss som inte sett detta podavsnitt så drar det ett löjets skimmer över hela deras ratingsystem
Mvh
Ola G

Det var väl att det var olika separata bedömningar vilket i sammanhanget är lite snurrigt. Hade kanske varit bättre med en ”expertens kommentar” istället.

Det har kommit upp lite fler klockor nu, brukar folk berätta här om de köpt dyrgriparna? 😃 Tycker Navitimern från 60-talet är fin, har folk koll på vad som är rimligt för en sådan?

Det har kommit upp lite fler klockor nu, brukar folk berätta här om de köpt dyrgriparna? 😃 Tycker Navitimern från 60-talet är fin, har folk koll på vad som är rimligt för en sådan?
35-40 har de gått för vad jag har sett de senaste två åren. Denna var ju väldigt fin och hade lite tillbehör så runt 40 är säkert rimligt, vilket brukar innebära att den går dyrare än så. Breitling har inte stuckit i pris som många andra märken.

35-40 har de gått för vad jag har sett de senaste två åren. Denna var ju väldigt fin och hade lite tillbehör så runt 40 är säkert rimligt, vilket brukar innebära att den går dyrare än så. Breitling har inte stuckit i pris som många andra märken.
Ok, får väl hålla koll fram till den 13:e då, misstänker fler är med och budar närmre slutet på auktionen?

Tillbaka
Topp