Ja det brukar dra iväg efter visningen.Ok, får väl hålla koll fram till den 13:e då, misstänker fler är med och budar närmre slutet på auktionen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det brukar dra iväg efter visningen.Ok, får väl hålla koll fram till den 13:e då, misstänker fler är med och budar närmre slutet på auktionen?
Iom det handlar om vintageklockor så är priserna ofta helt och hållet beroende av skick. Därför är det svårt att jämföra med någon typ av referensarkiv. Överlag så brukar man kunna knipa saker något under marknadspris för det mesta. Ibland går saker över och ibland under. Vettig kvalitet brukar landa ungefär där det borde. För att saker ska ”skena” så behöver det vara relativt unikt. Något det sällan är numera.För en som aldrig kollat auktioner tidigare, hur brukar priserna dra iväg? Är slutpriserna på klubbade klockor något lägre än på säg C24 eller hos gråhandlare, eller får folk panik och budar över varann in absurdum?![]()
Framförallt snurrigt bra skick. Hade lätt betalat massor för denna om jag gillat gamla Seikos.Den här kan ju vara något för Seiko-fantasten.
En 6105 stämplad med Tre kronor. Jag känner inte till detaljerna runt modellen, men jag tror det var så att svenska röjdykare körde med en sådan och detta kan vara ett sådant ex. Någon form av "issued" alltså, men jag kan för lite för att kunna komma med mer säkra uppgifter.
![]()
Seiko, Klockor - Varunummer 1 780 545
SEIKO, s.k. "Captain Willard", "Tre Kronor", Cal 6105 B, Serie nr. 573083, Boett nr. 6105-8110, herrur, 44,5 mm, stål, automatisk, mineralglas, datum, gravyr (Tre Kronor), gummiband, ca 1975.www.kaplans.se
Framförallt snurrigt bra skick. Hade lätt betalat massor för denna om jag gillat gamla Seikos.
Each to their own. Jag gillar skick mycket mer än historia.Intressant. I min värld tolkar jag det som att klockan knappt använts i det militära utan legat på hyllan. Således faller den största attraktionen bort - historien kring klockan.
Mint militärur är något jag aldrig budar på av den anledningen. Jag vet att det kanske är förenklat att tänka så men jag tänker så kring militärur. Men vi är alla olika.
Håller helt med dig angående skick. Den förra som dök upp var knappt använd den heller. Kanske samma iofs...Intressant. I min värld tolkar jag det som att klockan knappt använts i det militära utan legat på hyllan. Således faller den största attraktionen bort - historien kring klockan.
Mint militärur är något jag aldrig budar på av den anledningen. Jag vet att det kanske är förenklat att tänka så men jag tänker så kring militärur. Men vi är alla olika.
På servicekvittot står det att visare är utbytt, kanske därför det ser off ut?Vad tror pöbeln om denna? Är tavlan utbytt, den matchar inte visarna? Sett andra där även tavlan varit mer krämig. Någon som testat något liknande storleksmässigt?
![]()
Patek Philippe, Klockor - Varunummer 1 788 124
PATEK PHILIPPE, Geneve, Aquanaut, Cal E23 SC, Serie nr. 1560863, Ref nr. 5064A-001, Boett nr. 4253859, midsize, 35 mm, stål, quartz, safirglas (repor), datum, gummiband (Tropical), viklås, cert, mars 2004, box, ytterkartong.www.kaplans.se
Aha, snyggt spanat, jag missade det! Då var det tvärtemot vad jag trodde!På servicekvittot står det att visare är utbytt, kanske därför det ser off ut?
Står även nått om lasersvetsning som de ville göra för 22k men kunden tackade nej. Kanske var det för bucklan i boetten, inte den blekasteAha, snyggt spanat, jag missade det! Då var det tvärtemot vad jag trodde!
Ja säkert, 22k, wow..Står även nått om lasersvetsning som de ville göra för 22k men kunden tackade nej. Kanske var det för bucklan i boetten, inte den blekaste![]()
Inte samma. Denna lite mer använd. Klämde på den i morse.Håller helt med dig angående skick. Den förra som dök upp var knappt använd den heller. Kanske samma iofs...
M-nummer har ju funnits sen Hedenhös, finns det en anledning till att just 6105 inte tilldelades ett sådant? Och finns det någon djupare ursprungsindikator?Inte samma. Denna lite mer använd. Klämde på den i morse.
Menade att man förr märkte klockornas baklock märktes endast med tre kronor och inte M-nummer. Varför vet jag inte.M-nummer har ju funnits sen Hedenhös, finns det en anledning till att just 6105 inte tilldelades ett sådant? Och finns det någon djupare ursprungsindikator?
Jojo, så är det. Man skriver inte ut M-nummer på fältbesticken heller. Men klockan måste ju någon gång haft ett M-nummer?Menade att man förr märkte klockornas baklock märktes endast med tre kronor och inte M-nummer. Varför vet jag inte.![]()
Jo det har den nog haft.Jojo, så är det. Man skriver inte ut M-nummer på fältbesticken heller. Men klockan måste ju någon gång haft ett M-nummer?
Så det ska alltså finnas en förklaring till deras okonsekventa helhetsbedömning i förhållande till dom separata delarna…intressant har alltid reagerat på det där.Detta förklarades av Georgios i ett podavsnitt. Expertens bedömning ska inte ses som en summa av de olika delarnas bedömning. Kommer dock inte riktigt ihåg hur han definierade det.
Finns det något mer än den existerande gravyren som tyder på att det här varit officiellt materiel? Georgios vill ju mena det men då måste det ju finnas något bevis som just dylikt M-nummer eller inköpskvitton eller förrådspapper?Jo det har den nog haft.
Intressant, kände inte ens till att försvaret använt modellen. @KlockTotte vet du mer?Den här kan ju vara något för Seiko-fantasten.
En 6105 stämplad med Tre kronor. Jag känner inte till detaljerna runt modellen, men jag tror det var så att svenska röjdykare körde med en sådan och detta kan vara ett sådant ex. Någon form av "issued" alltså, men jag kan för lite för att kunna komma med mer säkra uppgifter.
![]()
Seiko, Klockor - Varunummer 1 780 545
SEIKO, s.k. "Captain Willard", "Tre Kronor", Cal 6105 B, Serie nr. 573083, Boett nr. 6105-8110, herrur, 44,5 mm, stål, automatisk, mineralglas, datum, gravyr (Tre Kronor), gummiband, ca 1975.www.kaplans.se
Har läst om det i någon seiko-tråd men är inte så insatt i det självIntressant, kände inte ens till att försvaret använt modellen. @KlockTotte vet du mer?
Intressant, kände inte ens till att försvaret använt modellen. @KlockTotte vet du mer?
Kul! Fastnade på denna info som verkar vara för bra för att vara påhittad:Här finns ett par länkar där man diskuterar de tre kronorna.
Seiko Swedish Navy 6105-8110 — Wind Vintage
A “Holy Grail” Seiko 6105-8110 for the Swedish Navywww.windvintage.com
Vet ejFinns det något mer än den existerande gravyren som tyder på att det här varit officiellt materiel? Georgios vill ju mena det men då måste det ju finnas något bevis som just dylikt M-nummer eller inköpskvitton eller förrådspapper?
Jag är ju inte spekulant mer än att det är roligt att veta hur gamla kära moder förnedringsmakten harvat runt en gång i tiden. I klartext har ju allt från toapapper till drottningsylt M-nummer (en vän roade sig under en övning med att med katalogen i högsta hugg försöka beställa allt från hinkar med saft till saffran och snus), konstigt att en tidsgivare skulle sakna detta.Vet ejKavla upp ärmarna och grotta ner dig i arkiven. Med det som dykt upp här i tråden blir det några klockor med kronmärkning som dykt upp genom åren.
@Quaker har du letat bevis som kan stilla gäspande skorpans nyfikenhet?
Fanns en liten blänkare i en av länkarna @DrDre bifogade som låter rimlig. Väldigt få klockor det handlade om som troligtvis är inköpta/handplockade efter ett smalt behov och därmed ej är/behövde M-märkas. Kan det vara så enkelt tro?Jag är ju inte spekulant mer än att det är roligt att veta hur gamla kära moder förnedringsmakten harvat runt en gång i tiden. I klartext har ju allt från toapapper till drottningsylt M-nummer (en vän roade sig under en övning med att med katalogen i högsta hugg försöka beställa allt från hinkar med saft till saffran och snus), konstigt att en tidsgivare skulle sakna detta.
Inte säkert att m-nummer saknas. Det är ju inte så att försvarets alla saker ligger katalogiserade i lätt åtkomliga i tydliga och överskådliga databaser som allmänheten kan söka i.Jag är ju inte spekulant mer än att det är roligt att veta hur gamla kära moder förnedringsmakten harvat runt en gång i tiden. I klartext har ju allt från toapapper till drottningsylt M-nummer (en vän roade sig under en övning med att med katalogen i högsta hugg försöka beställa allt från hinkar med saft till saffran och snus), konstigt att en tidsgivare skulle sakna detta.