• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitet Lördag 13/11 2021

Fanns en liten blänkare i en av länkarna @DrDre bifogade som låter rimlig. Väldigt få klockor det handlade om som troligtvis är inköpta/handplockade efter ett smalt behov och därmed ej är/behövde M-märkas. Kan det vara så enkelt tro?
Det kan vara så enkelt. Likväl känns det som falskmyntarens våta dröm. Skulle vara gött att ha svart på vitt liksom.

• Like
Reactions: v0n
Jag har haft en lista jag fått direkt från FMV med klockor som köpts in och använts inom försvarsmakten. Enligt den listan så köptes ett mindre antal 6105 in och användes. Ska försöka rota fram listan. :)
Öpp, öpp! Det kan vara straffbart att publicera försvarshemligheter. Dessutom vore det förödande för ks om gissningar, spekulationer och teorier fick ett så abrubt slut.

En vän till mig är/var intresserad av Gripen Breitlingen och mailade till Kaplans. Förutom svar på sina frågor fick han även info om att den som vinner auktionen på klockan är tvungen att åka till kaplans för att skriva på ett papper kring alarmet som finns på emergencyn. Tydligen är det en 50.000 euro bot om man av misstag aktiverar larmet.

Kan det stämma? Har för lite kunskap kring modellen och om hur Breitlings alarmsystem fungerar.

Någon som vet ifall de brukar skicka med äkthetsintyg på de klockor som säljs utan cert?
Nix, det har jag inte varit med om att man får. Vill du ha skriftligt intyg är det en tjänst de säljer separat. Om du är orolig för att det skulle förekomma kopior på auktionen så är det ett brott att sälja kopior och Kaplans är kunniga så det är liten risk att några fejkklockor säljs här.

En vän till mig är/var intresserad av Gripen Breitlingen och mailade till Kaplans. Förutom svar på sina frågor fick han även info om att den som vinner auktionen på klockan är tvungen att åka till kaplans för att skriva på ett papper kring alarmet som finns på emergencyn. Tydligen är det en 50.000 euro bot om man av misstag aktiverar larmet.

Kan det stämma? Har för lite kunskap kring modellen och om hur Breitlings alarmsystem fungerar.
Pratas om det i nån pod eller youtube kanal också, minns inte om det var en svensk eller engelsk. Men där boten och summan också nämns. Och att just den administrativa biten kring det var en huvudvärk när modellen utvecklades och skulle säljas till allmänheten.

Men det ska tydligen vara typ omöjligt att av misstag aktivera en utryckning.

Folk får panik. 😜 Brukar bli höga priser på Kaplans kvalitet.
Som en liten illustration kan vi
studera trendkurvan på alla Kaplans auktioner för t ex alla sålda 16610 och 16610 T sedan 2009.
Senaste sålda på klockkvaliteten i våras för 80 K och de från 2009 såldes för 30 K

kaplans_16610.jpg

Väldigt intressant klocka, hade missat den helt. Läste på lite, ska tydligen inte ha inkommit några falsklarm från klockan (iaf om man litar på den här artikeln 2019). Man behöver skruva på en krona för att alarmet ska dras.

Pratas om det i nån pod eller youtube kanal också, minns inte om det var en svensk eller engelsk. Men där boten och summan också nämns. Och att just den administrativa biten kring det var en huvudvärk när modellen utvecklades och skulle säljas till allmänheten.

Men det ska tydligen vara typ omöjligt att av misstag aktivera en utryckning.

Väldigt intressant klocka, hade missat den helt. Läste på lite, ska tydligen inte ha inkommit några falsklarm från klockan (iaf om man litar på den här artikeln 2019). Man behöver skruva på en krona för att alarmet ska dras.

Låter som en uppmaning till nån stekig Göteborgare att bli först en sen kväll på Avenynnnn. 😄

På servicekvittot står det att visare är utbytt, kanske därför det ser off ut?
Förvånad att inte typ halva tråden handlar om denna. Att byta visarna så att lumen på tavlan är gulnad medan visarna är krispigt kritvita ser u inte klokt ut. Den kommer säkert få ett högt pris ändå pga hype men den stackars klockan är ju totalt förstörd, ser ut som ett elakt skämt om varför man inte ska serva vintage.

Förvånad att inte typ halva tråden handlar om denna. Att byta visarna så att lumen på tavlan är gulnad medan visarna är krispigt kritvita ser u inte klokt ut. Den kommer säkert få ett högt pris ändå pga hype men den stackars klockan är ju totalt förstörd, ser ut som ett elakt skämt om varför man inte ska serva vintage.
Så halva tråden bör handla om att de bytt ut en sekundvisare på en PP 5064 vid en service?

Det är ju inte helt ovanligt att delar byts ut vid service. Kolla t ex SD 1665:an (auktionsnr. 67)
Sen är det ju upp till var och en att göra en egen bedömning…

Nu är det väl inte ens lume på sekundvisaren på Aquanaut så det lär ju inte ha gjort någon skillnad.
Och särskilt vintage är den inte heller ännu, den är trots allt bara 17 år gammal.

Verkar ha gjort bort mig, var inte den klockan jag hade sett som jag citerade 😂 Var tog aquanauten vägen med helvita visare och gräddigt gula index på tavlan? 🤔 Det var väl två olika där en såg ut som hej kom och hjälp mig och den andra, som jag råkade citera, såg rätt schysst ut. Men nu hittar jag bara denna på sidan.

Var det valdigt laga utropspriser for att fa igang budgivningen?
Tycker var och varannan klocka gick for 20-50% over startbud.
Ja helt klart.

Allmänt lite action i salen, men en del roliga dueller på telefon och herrn i salen som jag höll tummarna för på FP Journe.

Rolex fortsatt starkt, men inga fantasipriser. Men konstaterar att Daytonas faktiskt går för 300-papp och Kermiten för 200-papp var nog den jag blev mest förvånad över.

Ja helt klart.

Allmänt lite action i salen, men en del roliga dueller på telefon och herrn i salen som jag höll tummarna för på FP Journe.

Rolex fortsatt starkt, men inga fantasipriser. Men konstaterar att Daytonas faktiskt går för 300-papp och Kermiten för 200-papp var nog den jag blev mest förvånad över.
Far hoppas det blir en bra auktion nar jag ar i Sverige sa kanske vi ses?
Kanns svart att buda pa nagot jag i basta fall fatt en beskriving av saljaren over telefon pa...

Tyckte det kandes som hoga priser for Sverige nar kopprovis lagts pa,men det ar val jag som inte riktigt hangt med i att klockmarknaden "pa hemmaplan" ar internationell numer.

Någon som köpte något?

Är Navin äntligen på väg upp i pris?
C3276327-C6BF-4935-9819-298EAB843C8B.png

Ganska prisvärd jämfört med övriga DD
4CF1DCD8-D48C-42FB-BAB9-3E3AC0342ED7.png

Dyra dussin DJs

C6D330D7-5698-45E6-AAD8-452FE7206F8C.png
7DE4118D-0576-4F94-B583-34E568686F82.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp