• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kinesiska klockor

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det någon som vet om ST2528 urverket är riktig månfas eller bara dag/natt visning?

EDIT:// Bild på klocka med ST2528
image.jpeg
 

huggorm

Breitling
Hur fungerar det med service på kinesiska klockor? T.ex. en Seagull M199s, det är ju ett tämligen avancerat verk i dessa. Går det att skicka till någon renommerad urmakare i kina lika gärna eller ska man jaga rätt på någon AD i Europa? Är ju en såpass billig klocka så det känns ju lite sådär att en service i Europa kanske kostar det dubbla mot vad klockan kostar. o_O
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur fungerar det med service på kinesiska klockor? T.ex. en Seagull M199s, det är ju ett tämligen avancerat verk i dessa. Går det att skicka till någon renommerad urmakare i kina lika gärna eller ska man jaga rätt på någon AD i Europa? Är ju en såpass billig klocka så det känns ju lite sådär att en service i Europa kanske kostar det dubbla mot vad klockan kostar. o_O
Självklart lite av ett problem, även om t.ex. en sea-gull kronograf är billig i inköp, kommer servicekostnaden/arbetskostnaden för service inte att bli billigare än för en dyrare kronograf. Många gånger kommer tyvärr även servicekostnaden att överstiga nyköpspriset.

Edit: Har ingen koll på urmakare i Kina, men skull du få fatt på någon går det säkert att serva billigare. :)
 

huggorm

Breitling
Självklart lite av ett problem, även om t.ex. en sea-gull kronograf är billig i inköp, kommer servicekostnaden/arbetskostnaden för service inte att bli billigare än för en dyrare kronograf. Många gånger kommer tyvärr även servicekostnaden att överstiga nyköpspriset.

Edit: Har ingen koll på urmakare i Kina, men skull du få fatt på någon går det säkert att serva billigare. :)

Ja om man nu ändå ska gå "billigt" i kina kan man ju lika gärna leta upp en urmakare där med. Det borde inte vara så svårt att hitta någon som har ett bra rykte och kan tänka sig att serva och skicka en klocka!
 

paradis

Audemars
Detta är min andra . Den första köpte jag på EBay för ca.1800 som min kompis ville inte släppa när han såg den . Den här köpte jag av en KS säljare . Dom såldes bara i Tyskland , dom som är original . Det finns en större model från USA , som är inget att ha .
 

huggorm

Breitling
Tänkte lägga ett gott ord för http://www.good-stuffs.com eftersom de säljer rätt mycket kinesiskt och en del verkar handla därifrån. Köpte en Sea Gull m199s i våras som efter några månader började tappa gångtid och blev trög i kronan. Hade inte allt för stora förhoppningar om att säljaren skulle bry sig om detta men mailade och frågade om garanti. Det fanns tydligen fungerande garanti och bad mig skicka klockan på egen kostnad till Kina för översyn. De löste problemet (inte för att jag fick någon vettig förklaring på vad felet var iof) och då den släpade några sekunder på dygnet justerade de även det. Det hela tog nog 3v då de lät den gå ett tag hos dom för test tydligen. Skickades sedan tillbaka med DHL Express på deras kostnad. Så det känns som en goodguy so far iaf.
 

Psykel

Patek
Tänkte lägga ett gott ord för http://www.good-stuffs.com eftersom de säljer rätt mycket kinesiskt och en del verkar handla därifrån. Köpte en Sea Gull m199s i våras som efter några månader började tappa gångtid och blev trög i kronan. Hade inte allt för stora förhoppningar om att säljaren skulle bry sig om detta men mailade och frågade om garanti. Det fanns tydligen fungerande garanti och bad mig skicka klockan på egen kostnad till Kina för översyn. De löste problemet (inte för att jag fick någon vettig förklaring på vad felet var iof) och då den släpade några sekunder på dygnet justerade de även det. Det hela tog nog 3v då de lät den gå ett tag hos dom för test tydligen. Skickades sedan tillbaka med DHL Express på deras kostnad. Så det känns som en goodguy so far iaf.
Tycker den här ser rätt kul ut! http://www.good-stuffs.com/Classic-Shanghai-A581-reissue-hand-wound-mechanical-watch_p_324.html
Bra storlek, 35mm. Manuellt verk, tjusig tavla... 89 dollar!
a581reissue1.jpg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Någon som vet något om denna.
Seagull no1, starkt sugen på en, kan det måhända vara någon som har en och vill skriva några rader om den.
IMG_0075.JPG
Den gröna stålversionen av samma har det funnits iaf en på forumet. @MekansikaUr @MickeJ kanske kan komma med input
https://klocksnack.se/threads/paket...la-type-99-tank-commander.51789/#post-1305431

Har inte testat denna själv. finns i ett par versioner. Denna som ser ut att vara PVD, sen den gröna i två versioner med lite olika bakboettlock. ST25-verket är ett av Seagulls standardautomatverk som finns i olika utföranden, månfas, big date, sub-sekund. Den har hacking och är väldigt stabil men utan finess. Rotorn brukar vara väldigt högljudd och uppdraget lite "grusigt", men det kommer med största sannolikhet ticka på bra.
 

MickeJ

Panerai
Den gröna stålversionen av samma har det funnits iaf en på forumet. @MekansikaUr @MickeJ kanske kan komma med input
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-sea-gull-d813-581-le-chinese-pla-type-99-tank-commander.51789/#post-1305431

Har inte testat denna själv. finns i ett par versioner. Denna som ser ut att vara PVD, sen den gröna i två versioner med lite olika bakboettlock. ST25-verket är ett av Seagulls standardautomatverk som finns i olika utföranden, månfas, big date, sub-sekund. Den har hacking och är väldigt stabil men utan finess. Rotorn brukar vara väldigt högljudd och uppdraget lite "grusigt", men det kommer med största sannolikhet ticka på bra.

@Roland-1970

Jag hade min en kort tid och använde den bara några gånger. Kan således inte uttala mig om hållbarhet över tid. Däremot kändes den riktigt välgjord i relation till vad den kostar, kul klocka till rimlig peng kort sagt. :)
 
Kör en liten kinesisk paketöppning:)
seagull box.jpg

seagull box2.jpg

seagull plast.jpg

saegull baksida.jpg

seagull tavla.jpg


Blå visare även om de oftast ser svarta ut.
seagull blåvis.jpg


Stats:
Seagull 819.368
38mm i diameter enligt mina mätningar, 46mm lug to lug, också enligt mina mätningar. Andra mått förekommer på nätet men jag litar på mitt skjutmått.
Funkar bra sitter bra.
Over and out:cigar:
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Vet någon var man kan köpa Beijing Pilot-klockan? Vad är det för märke/tillverkare?

17332740_401295916903076_3838937667194585088_n.jpg
Ser ut som min bild..
Märket är Beijing watch factory. Modellen Beijing Hongru 16d B078201445S
Köpte min via Taobao, men inte säker på att den går att få tag på längre.
Kan vara värt att testa att maila good-stuffs.com . Jun har tidigare kunnat hjälpa till att hitta lite udda modeller. Pma om du vill ha mer hjälp
 

cvk

Breitling
Ser ut som min bild..
Märket är Beijing watch factory. Modellen Beijing Hongru 16d B078201445S
Köpte min via Taobao, men inte säker på att den går att få tag på längre.
Kan vara värt att testa att maila good-stuffs.com . Jun har tidigare kunnat hjälpa till att hitta lite udda modeller. Pma om du vill ha mer hjälp
Såpass! Är det du som har Singular Straps? :)
Tack! Äntligen har jag ett namn på klockan att utgå från. Nu ska jag bara utmana mina halvknackiga kinesiska-skills för att hitta en!
Minns du vad du fick ge för den i runda slängar?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Såpass! Är det du som har Singular Straps? :)
Tack! Äntligen har jag ett namn på klockan att utgå från. Nu ska jag bara utmana mina halvknackiga kinesiska-skills för att hitta en!
Minns du vad du fick ge för den i runda slängar?
Inte jag som har Singular, men ett singularnato på så han har använt min bild.

Den gick på runt 2500 med alla avgifter och moms m.m från Kina . Kan kolla några av mina gamla bokmärken och se om den finns kvar nånstans
 

cvk

Breitling
Inte jag som har Singular, men ett singularnato på så han har använt min bild.

Den gick på runt 2500 med alla avgifter och moms m.m från Kina . Kan kolla några av mina gamla bokmärken och se om den finns kvar nånstans
Hehe ok, alltid tänkt att han sitter på alla klockor man ser på bilderna.
Tack, det vore skitschysst! Hittade den precis på Aliexpress [ länk ] för $535, men det kändes lite väl saftigt.
 

simtod

Omega
Har kineserna något super "high-end" märke idag som man pratar mycket om?
Försökt googla för att hitta ett ärligt svar, mest artiklar som kan tolkas lite hur som helst.
Någon med insyn?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte min Fiskmås 1963 i höstas och än så länge funkar den bra. Fantastiskt att man kan köpa en mekanisk kronograf för 2,5 tkr!

QjXQiA0.jpg

IMG_3569.JPG
Köpte en Sea Gull efter att ha läst detta . Tycker den är riktigt fin , går jätte bra .

Har själv funderat på en sådan senaste par veckorna. Men de som jag hittar nu verkar inte ha två rader tecken vid kl. 6, bara en rad med fyra tecken. Dessutom lite dyrare än 2,5 men bara lite. Verkar finnas 38 och 42 mm, akrylglas eller safir och sen closed eller see-thru caseback. Vet inte om alla kombinationer är möjliga, men verkar finnas en del iaf. Även lite olika med 19 eller 21 "zuan" (juveler antar jag) på tavlan. Hursomhelst känns det lockande att kunna testa en mekanisk kronograf för runt 3 papp!

Är de fortfarande till behag, ni som har en 1963-variant? :)
 
Topp