• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Vet att intresset för smycken här är ganska svalt, men jag tycker det är lika roligt som klockor. Har börjat jobba som lärling hos en silversmed i Nepal. Vi använder väldigt enkla verktyg (blåslampa, hammare, fil och polermaskin) så allt tar ganska lång tid att göra. PM:a vid intresse! Har bra kontakt för stenar också om någon är intresserad.
Grym du är!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Vet att intresset för smycken här är ganska svalt, men jag tycker det är lika roligt som klockor. Har börjat jobba som lärling hos en silversmed i Nepal. Vi använder väldigt enkla verktyg (blåslampa, hammare, fil och polermaskin) så allt tar ganska lång tid att göra. PM:a vid intresse! Har bra kontakt för stenar också om någon är intresserad.
WTF?!
Shit vilken häftig början på en häftig historia!
Hur hamnade du där och när bestämde du dig för detta?

WTF?!
Shit vilken häftig början på en häftig historia!
Hur hamnade du där och när bestämde du dig för detta?

Haha, jag vet inte riktigt. Gillar silver och och är alltid på jakt efter smycken när jag reser. Hamnade hos en silversmed en dag när jag hade riktigt tråkigt och hängde kvar hos honom i några dagar. Åker tyvärr hem till Sverige imorgon, men kommer börja leta verkstad i söderort direkt. Planerar dessutom åka tillbaka hit och arbeta en längre tid om ett par månader.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Roligt med människor som gör sin "grej". Det smala armbandet var snyggt, även om dessa blivit lite "trendiga" nu. Skulle kunna tänka mig köpa något liknande av dig om du slår upp portarna för något eget. ;)

Köpte byxor i helgen och fick dem upplagda av skräddare. Upptäckte dock när jag kom hem att dem blev lite väl korta. Går detta att åtgärda, eller är det bara att bita i det sura? Tänker ifall uppvicket går att lägga ner igen?
20161025_210705.jpg
20161025_210649.jpg

Köpte byxor i helgen och fick dem upplagda av skräddare. Upptäckte dock när jag kom hem att dem blev lite väl korta. Går detta att åtgärda, eller är det bara att bita i det sura? Tänker ifall uppvicket går att lägga ner igen?
20161025_210705.jpg
20161025_210649.jpg
Inga problem att släppa ner vad jag gissar på ett par cm

20161025_210705.jpg
20161025_210649.jpg
det där bör inte vara något problem att ta ned ytterligare någon centimeter.

går det att pruta i svenska butiker om man handlar för mycket pengar under ett och samma tillfälle? om man tex köper kvalitetsskor som c&j 5 par på en och samma gång tex i sverige och om det går hur mkt % är rimligt?

går det att pruta i svenska butiker om man handlar för mycket pengar under ett och samma tillfälle? om man tex köper kvalitetsskor som c&j 5 par på en och samma gång tex i sverige och om det går hur mkt % är rimligt?
Klart att det går. Men om du ska ha 5 par så kan du unna dig en weekend i London för mellanskillnaden du sparar på att köpa dem där...

Tack för responsen! Har redan fått ett gäng PM både här och på Instagram (carlantonberg). Hänget på kedjan och armbandet är tillverkade helt av mig och är till salu, men båda är on hold till två KS:are tills vidare. Kedjan kan jag inte göra själv, men min verkstad kan tillverka på beställning. Då varje länk är gjord helt för hand tar det nästan en vecka att tillverka ett enda halsband.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jag hade tänkt köpa rock för första gången sedan jag hade en "nuvilljagvaravuxen"-period på högstadiet samt tunnare begravningsrock.
Då jag inte riktigt känner mig helt bekväm i det mer klassiska snittet så har jag hittat en rock från Tiger, Egal Coat i antingen charcoal eller light ink. Jag gillar den dolda knäppningen och kragen som jag inte vet vad den kallas, och tänker att den mer passar till min stil. Ser framför mig att den kommer bli utmärkt att matcha med ett par grövre kängor och en bylsig handduk :)

Nu till frågan. Är det någon som har koll på kvalitén hos Tigers kläder? Som vanligt har de valt en tråkig modellbild.

T61657002_053_main.jpg
T61657002_053_campaign2.jpg

Det går att få lite rabatt. Allt ifrån 10%-40% är vanligt beroende på de vanliga faktorerna: känd kund, om du handlar mycket, hur du beter dig, marginaler etc. Jag gissar att det är närmare 10% än 40% vid köp av så många C&J. Eller att de kanske väljer att slänga med ett skovårdskit - för en butik vill inte gå minus på en affär. Kanske blir det bättre siffror för butiken med ett skovårdskit än viss procent?

Ett tips är att bara fråga om de kan göra något på priset, istället för att "kräva" en viss procent.

Det går att få lite rabatt. Allt ifrån 10%-40% är vanligt beroende på de vanliga faktorerna: känd kund, om du handlar mycket, hur du beter dig, marginaler etc. Jag gissar att det är närmare 10% än 40% vid köp av så många C&J. Eller att de kanske väljer att slänga med ett skovårdskit - för en butik vill inte gå minus på en affär. Kanske blir det bättre siffror för butiken med ett skovårdskit än viss procent?

Ett tips är att bara fråga om de kan göra något på priset, istället för att "kräva" en viss procent.
Jag får för mig att det finns en rolig historia om rabatt, Crockett & Jones och inspelningen av en James Bond-film. Är det någon som känner igen det? Någon ynklig liten procent var allt, typ.

Jag kör på Leonard-modellen, ser nästan precis likadan ut. En av de skönaste och bästa rockarna jag äger. Köp!

Har mycket annat från Tiger också, kostymer, skjortor, tröjor, t-shirtar osv och aldrig varit missnöjd med något jag köpt.

Grymt, tack för svar. Återstår bara att välja färg. Har provat och gillar verkligen "charcoal" men är lite nyfiken att se hur "light ink" ser ut live. Har inte hittat den i butik än, men får kanske åka förbi på Torsgatan...där borde den rimligtvis finnas.

Hur skulle du säga att min totala amatöranalys av stilen på rocken stämmer? Är en mer casual eller fungerar den till mer strikt klädsel också?

Grymt, tack för svar. Återstår bara att välja färg. Har provat och gillar verkligen "charcoal" men är lite nyfiken att se hur "light ink" ser ut live. Har inte hittat den i butik än, men får kanske åka förbi på Torsgatan...där borde den rimligtvis finnas.

Hur skulle du säga att min totala amatöranalys av stilen på rocken stämmer? Är en mer casual eller fungerar den till mer strikt klädsel också?
Light ink är nog trevlig, kan tänka mig att det är en mörk navy som nästan drar till det svarta hållet, har ej sett den live dock men har en kostym i vad som ser ut att vara samma färg.

Det som är så trevligt med den är den är att den, enligt mig funkar så bra till allt. Så pass stilren och simpel att den passar som överrock till kostym men kan samtidigt bäras så pass ledigt att den passar till ett par RMW-boots, slitna jeans och en oversized scarf.

Light ink är nog trevlig, kan tänka mig att det är en mörk navy som nästan drar till det svarta hållet, har ej sett den live dock men har en kostym i vad som ser ut att vara samma färg.

Det som är så trevligt med den är den är att den, enligt mig funkar så bra till allt. Så pass stilren och simpel att den passar som överrock till kostym men kan samtidigt bäras så pass ledigt att den passar till ett par RMW-boots, slitna jeans och en oversized scarf.

Perfekt...det är precis den mer lediga stilen jag har tänkt mig, men självklart är det en bonus att den är mer mångsidig än så.

Jag hade tänkt köpa rock för första gången sedan jag hade en "nuvilljagvaravuxen"-period på högstadiet samt tunnare begravningsrock.
Då jag inte riktigt känner mig helt bekväm i det mer klassiska snittet så har jag hittat en rock från Tiger, Egal Coat i antingen charcoal eller light ink. Jag gillar den dolda knäppningen och kragen som jag inte vet vad den kallas, och tänker att den mer passar till min stil. Ser framför mig att den kommer bli utmärkt att matcha med ett par grövre kängor och en bylsig handduk :)

Nu till frågan. Är det någon som har koll på kvalitén hos Tigers kläder? Som vanligt har de valt en tråkig modellbild.

T61657002_053_main.jpg
T61657002_053_campaign2.jpg
Klyscha men sann; allt är relativt.
Tiger gör bra produkter om du jämför med hm o dressman. Men inte jämfört vissa andra o bättre. Tiger är extremt bra på att ta betalt i förhållande till kvalitet. Det finns andra märken som har lika kvalitet men billigare. Tiger är ok att köpa på rea i min värld, aldrig till full pris. Om du inte bryr dig om pris kontra kvalitet: Köp om du tycker rocken är fin.

Jag ska rätta ordet "märken". Det är just avsaknaden av "märken" som gör att priset går ned. När det gäller kvalitet på bättre herrkläder som ex. kostymer, byxor, rockar så finns det bara 2 saker som avgör. Tygets kvalitet och att det sytts ihop professionellt (inkl söm, foder, form etc) . Leverantörer av bra tyg finns det en del av men i förhållande till alla dåliga är de få. Kolla ex här; www.sir.se jag skulle hellre köpa en kostym här än en Tiger som har högst medelmåttig leverantör av tyg. Priset är det samma men du får inte "flashiga" Tiger.

Tack för input. Nu hade ju ditt tips inga rockar att köpa iofs ;) Men jag förstår poängen du vill få fram.

Däremot är det ju precis det som du skriver om i ditt andra inlägg, det som är knepigt. Du skriver att Tiger har en medelmåttig leverantör av tyg, men utan någon form av mer matig info blir det ju ett ganska tomt påstående, (menar det inte på ett otrevligt sätt). Sen vet jag inte om Tiger anses så speciellt flashigt...då finns det nog märken med samma/högre prisbild som har en väsentligt högre flashstatus, det är bara att läsa lite i sko/kläd-trådar på KS så märker man att det är relativt likriktat med vad som folk går igång på.

Men du har helt rätt i att man ska köpa det man gillar, det var syftet till att jag ställde frågan. Är hyfsat chosefri när det kommer till märken, och hade samma rock funnits på H&M för en fjärdedel av priset hade jag köpt den direkt, men nu är det ju hyfsat mycket pengar för Tiger-rocken och då vill jag naturligtvis att det ska vara bättre kvalité.

Tack för input. Nu hade ju ditt tips inga rockar att köpa iofs ;) Men jag förstår poängen du vill få fram.

Däremot är det ju precis det som du skriver om i ditt andra inlägg, det som är knepigt. Du skriver att Tiger har en medelmåttig leverantör av tyg, men utan någon form av mer matig info blir det ju ett ganska tomt påstående, (menar det inte på ett otrevligt sätt). Sen vet jag inte om Tiger anses så speciellt flashigt...då finns det nog märken med samma/högre prisbild som har en väsentligt högre flashstatus, det är bara att läsa lite i sko/kläd-trådar på KS så märker man att det är relativt likriktat med vad som folk går igång på.

Men du har helt rätt i att man ska köpa det man gillar, det var syftet till att jag ställde frågan. Är hyfsat chosefri när det kommer till märken, och hade samma rock funnits på H&M för en fjärdedel av priset hade jag köpt den direkt, men nu är det ju hyfsat mycket pengar för Tiger-rocken och då vill jag naturligtvis att det ska vara bättre kvalité.
Spana in J.Lindeberg som brukar ha en del fina rockar. Polaren köpte nyligen en grå som var riktigt snygg.
Annars kan jag tipsa om Massimo Dutti som vanligt, bättre kvalité än Tiger IMO, till halva priset. (Finns en butik i Mall of Scandinavia om du nu bor i Stockholm)

Vad kostar just den rocken från Tiger?

Vad kostar just den rocken från Tiger?

Ordinarie pris ca 4.500sek. Har lekt med tanken att gambla lite och se om tex Best of Brands inkluderar den i sin decemberrea, men det är ju nu som jag vill ha den :)

Spana in J.Lindeberg som brukar ha en del fina rockar. Polaren köpte nyligen en grå som var riktigt snygg.
Annars kan jag tipsa om Massimo Dutti som vanligt, bättre kvalité än Tiger IMO, till halva priset. (Finns en butik i Mall of Scandinavia om du nu bor i Stockholm)

Tack för tips. Är helt med på att Massimo Dutti har riktigt bra kläder. Har ett par byxor därifrån och har faktiskt varit inne och provat rock, men de har inte just den modellen som jag har fastnat för. J.Lindeberg hade en variant på Tiger-rocken, men den såg för dressad ut främst på grund av tyget.

Jag börjar fundera på om man ska gå på dubbel manschett eller inte.
Jag bär enkelfärgade, färgglada skjortor tillsammans med chinos och lite finare skor varje dag.
Kör i dagens läge helt vanliga skjortor, men tycker att dubbel manschett är riktigt snyggt!
Ska man köra på det eller är det ett big no-no om man inte kör kostym?

Jag bär enkelfärgade, färgglada skjortor tillsammans med chinos och lite finare skor varje dag.
Kör i dagens läge helt vanliga skjortor, men tycker att dubbel manschett är riktigt snyggt!

Finns inga "no no" så länge du själv trivs i det. Varför bry sig om vad någon grav-konservativ tröttmössa tycker om dina kläder? :)

Personligen tycker jag att det ser flöjtigt ut utan kostym men alla har sin take på frågan

Tillbaka
Topp