• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

kalufsen

Panerai
Har goda erfarenheter av såväl vivians skrädderi som syateljé shamoon i Stockholm. Översätter man deras kostnad i jämförelse med hantverket är det värt varenda krona. Ändringsskrädderi tar tid och kostar därefter. Korta ärmar uppifrån tar tex nästan 2 timmar att göra.
Är inte Shamoon RB´s hus skräddare?

Har inga goda erfarenheter av de. Köpte kavaj hos RB och lämnade in den vid köpet. Kortade ärmar samt öppna knapphål för 800:-, dock så var ärmarna fortfarande för långa så gick till George på Sthlm skrädderi.

Lämnade in hos Vivian för några veckor sedan (dock via MM) och då fick jag kortning, öppna knapphål sen ett litet intag i rygg för 500:-
 
Senast ändrad:

Fabian

Patek
2-Faktor
Är inte Shamoon RB´s hus skräddare?

Har inga goda erfarenheter av de. Köpte kavaj hos RB och lämnade in den vid köpet. Kortade ärmar samt öppna knapphål för 800:-, dock så var ärmarna fortfarande för långa så gick till George på Sthlm skrädderi.

Lämnade in hos Vivian för några veckor sedan (dock via MM) och då fick jag kortning, öppna knapphål sen ett litet intag i rygg för 500:-

800kr är inte standard kostnad för vanlig kortning av ärmar hos shamoon. Säker på att det inte var uppifrån?

Om du fortfarande upplevde ärmarna för långa borde du ha gått tillbaka och gett dem en andra chans.
 

kalufsen

Panerai
800kr är inte standard kostnad för vanlig kortning av ärmar hos shamoon. Säker på att det inte var uppifrån?

Om du fortfarande upplevde ärmarna för långa borde du ha gått tillbaka och gett dem en andra chans.
Det var kortning från ärmslut och öppning av förberedda hål (tyckte också det var dyrt). Var tvungen att ta uppifrån hos George dock för att inte förstöra de öppna knapphålen

Ingen aning om vad deras priser är, ganska dumt av mig att inte fråga heller men var stressad då jag köpte kavajen under lunchen. Absolut det håller jag med om, men hade redan väntat i två veckor på den så var väl lite tjurig.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Stackars skräddare som tar så dåligt betalt.
Ja det är verkligen synd om människan.
Eller så har de satt sina priser baserat på en verklighetsförankring i tidsåtgången och konkurrens och kostnadsläge på deras marknad, snarare än fantasipriser för något som tar ganska marginellt med tid.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
800kr är inte standard kostnad för vanlig kortning av ärmar hos shamoon. Säker på att det inte var uppifrån?

Om du fortfarande upplevde ärmarna för långa borde du ha gått tillbaka och gett dem en andra chans.
Det var kortning från ärmslut och öppning av förberedda hål. Var tvungen att ta uppifrån hos George dock för att inte förstöra de öppna knapphålen.

Ingen aning om vad deras priser är, ganska dumt av mig att inte fråga heller men var stressad då jag köpte kavajen under lunchen. Absolut det håller jag med om, men hade redan väntat i två veckor på den så var väl lite tjurig.


Trist om resultatet av ändringen fördärva upplevelsen kring köpet av kavajen. Kom in hälsa någon gång så får jag se vad jag kan göra för att rätta till problemet.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ja det är verkligen synd om människan.
Eller så har de satt sina priser baserat på en verklighetsförankring i tidsåtgången och konkurrens och kostnadsläge på deras marknad, snarare än fantasipriser för något som tar ganska marginellt med tid.

Ser nästan ut som om du tar det personligt. Låter bara väldigt billigt i mina öron.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ser nästan ut som om du tar det personligt. Låter bara väldigt billigt i mina öron.
Nejdå, det är bara väldigt stora skillnader mellan "Stockholmspriser" och vad saker faktiskt värderas till på annat håll. Jmf kommentar från tidigare i tråden på just ändringar. Dyrare i Sthlm.
Men det är klart, huserar man i kvarter med höga hyror där kunderna cirkulerar i kostymer för femsiffriga belopp är det lättare att skinna sina kunder än för småstadssömmerskan vars kundkrets köper sina plagg på MQ.
Att ta in en kavaj i ryggen klarar en sjundeklassare på syslöjden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nejdå, det är bara väldigt stora skillnader mellan "Stockholmspriser" och vad saker faktiskt värderas till på annat håll. Jmf kommentar från tidigare i tråden på just ändringar. Dyrare i Sthlm.
Men det är klart, huserar man i kvarter med höga hyror där kunderna cirkulerar i kostymer för femsiffriga belopp är det lättare att skinna sina kunder än för småstadssömmerskan vars kundkrets köper sina plagg på MQ.
Att ta in en kavaj i ryggen klarar en sjundeklassare på syslöjden.

Då kan man ju fråga sig varför du behöver lämna in om det är så enkelt?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nejdå, det är bara väldigt stora skillnader mellan "Stockholmspriser" och vad saker faktiskt värderas till på annat håll. Jmf kommentar från tidigare i tråden på just ändringar. Dyrare i Sthlm.
Men det är klart, huserar man i kvarter med höga hyror där kunderna cirkulerar i kostymer för femsiffriga belopp är det lättare att skinna sina kunder än för småstadssömmerskan vars kundkrets köper sina plagg på MQ.
Att ta in en kavaj i ryggen klarar en sjundeklassare på syslöjden.

Sjundeklassare vette tusan. Tror även få här på klocksnack, trots högskolor och syslöjdslektioner i högstadiet, skulle klara av att sy in en kavaj. Trots allt ett typ av hantverk. Hur som, intressant pris i mitt tycke.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kostnader för Ändringsskrädderi är rätt intressant. Att betala 500kr för att sy in en kavaj kan få folk att ramla av stolen men att betala detsamma för ett besök hos frisören gör många utan att blinka...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Av samma anledning som somliga köper Rut/Rot-tjänster. Min tid är värd mer.
Jag har vid stressade tillfällen lagt upp byxor och gjort andra enklare justeringar själv, men det är klart att det är lättare för en sömmerska med vettig utrustning.
Tydligt nog?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Annars har jag hört att till och med en sjundeklassare klarar av att klippa topparna...
Absolut. Jag klipper mig själv medelst trimmer och kan på 10 minuter fixa håret fräscht. Gör man det en gång var tionde dag eller så så håller det sig trevligt. Rakar skägget själv istället för att gå till någon hipsterbarberare på Sööööder.
Kan lägga upp byxor, byta däck på bilen, renovera huset, putsa skorna och till och med peta mig i näsan utan att göra det till en outsourcad process krävandes tjänstehjon och inblandning av massa löst folk som tar mer tid än att göra jobbet själv.
Har jag inte tid eller bedömer att min tid är mer värd här och nu så köper jag tjänsten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Absolut. Jag klipper mig själv medelst trimmer och kan på 10 minuter fixa håret fräscht. Gör man det en gång var tionde dag eller så så håller det sig trevligt. Rakar skägget själv istället för att gå till någon hipsterbarberare på Sööööder.
Kan lägga upp byxor, byta däck på bilen, renovera huset, putsa skorna och till och med peta mig i näsan utan att göra det till en outsourcad process krävandes tjänstehjon och inblandning av massa löst folk som tar mer tid än att göra jobbet själv.
Har jag inte tid eller bedömer att min tid är mer värd här och nu så köper jag tjänsten.

Frågan är bara hur du hinner med läxorna mellan alla sysslor? Det är väl en hel del i sjuan nuförtiden?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Finns det något smidigt sätt att lägga ner kavajärmar när det är öppna knapphål? Tänker på Suitsupply som envisas med att köra öppna knapphål.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Går det att lägga ut midjan på ett par kostymbyxor? Så här ser de ut baktill.
7480-12.jpg
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Tänkte köpa en jacka från Barbour, har kollat på lite olika modeller (Beaufort, Bedale, Ashby, Bristol). Har haft möjlighet att prova Ashbyn som jag gillade! Men är även intresserad av de andra som jag tyvärr inte har möjlighet att prova. Är 188cm lång och väger kring 85kg och tänker ha jackan jag köper som en höst/vår jacka. Tips / åsikter om vilket, även om det är högst subjektivt.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Smak- och användningssätt avgör.

Beaufort som för mig är utgångspunkten är tänkt att (kunna) ha kavaj under. Designad för jakt.
Bedale, kortare version av Beaufort, ingen game pocket, men praktisk om man ska tex sitta/cykla, eftersom den är designad för ridning.
Bristol, smalare version av Beaufort.
Ashby, smalare verision av Bedale.
(Sen finns ju Border som är ännu längre.)

/B
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Smak- och användningssätt avgör.

Beaufort som för mig är utgångspunkten är tänkt att (kunna) ha kavaj under. Designad för jakt.
Bedale, kortare version av Beaufort, ingen game pocket, men praktisk om man ska tex sitta/cykla, eftersom den är designad för ridning.
Bristol, smalare version av Beaufort.
Ashby, smalare verision av Bedale.
(Sen finns ju Border som är ännu längre.)

/B
Åh tackar! Då om jag brukar cykla till jobbet så är Bedale/Ashby att rekommendera?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tänkte köpa en jacka från Barbour, har kollat på lite olika modeller (Beaufort, Bedale, Ashby, Bristol). Har haft möjlighet att prova Ashbyn som jag gillade! Men är även intresserad av de andra som jag tyvärr inte har möjlighet att prova. Är 188cm lång och väger kring 85kg och tänker ha jackan jag köper som en höst/vår jacka. Tips / åsikter om vilket, även om det är högst subjektivt.

Åh tackar! Då om jag brukar cykla till jobbet så är Bedale/Ashby att rekommendera?

Kan bara hålla med om tidigare tips i tråden, men vill tillägga att vissa moderna varianter kör med typ polyester eller liknande i ärmarna. Det kan upplevas som mkt obehagligt. Varning således. Klassiska modeller kan upplevas som stora över kroppen eller korta i ärmarna. Ärmarna kan dock förlängas av barboursömmerska till hyfsat pris, se bild för priser hos AD skräddare. Passa på att köra skinn på ärmslut och jackslut om du skickar in.
IMG_2106.JPG


Jag själv kör en beaufort hemma och till jobbet. I stugan kör jag sedan någon månad en border för skogspromenader etc. Har även en vintage beaufort i stugan som används den med.
 
Topp