• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fråga: nån som kan bra herrshopping i Ny? Allt från klassiskt till direkt mode är intressant men inte(!) flagship stores! Gärna personliga butiker med typ handplockade prylar.

Prisnivå: medel till övre medel. (Inte Zara, inte Loro Piana).
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Fråga: nån som kan bra herrshopping i Ny? Allt från klassiskt till direkt mode är intressant men inte(!) flagship stores! Gärna personliga butiker med typ handplockade prylar.

Prisnivå: medel till övre medel. (Inte Zara, inte Loro Piana).
Freemans Sporting Club var bra för några år sedan åtminstone. Det som inte är sytt på Manhattan är från Japan. Dyrt men inte Loro Piana :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fråga: nån som kan bra herrshopping i Ny? Allt från klassiskt till direkt mode är intressant men inte(!) flagship stores! Gärna personliga butiker med typ handplockade prylar.

Prisnivå: medel till övre medel. (Inte Zara, inte Loro Piana).
Var i NY för ett tag sen och gjorde därefter en liten (personlig) guide. Hör av dig via PM om du vill ta del av den.
 
Gjorde en reflektion idag, jag insåg att för ter dig udda byxor (ull) och kavaj som mer "uppklätt" än kostym på något sätt. Vet inte om det är det faktum att det känns som att mer tanke ligger bakom, en kostym kan alla slänga på men hitta udda byxor och i en färg som passar osv känns mycket ner medvetet och därför troligen mer dressat.

Någon mer som reflekterat över detta eller hur ni reagerar på den klädseln jämfört med kostym?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Gjorde en reflektion idag, jag insåg att för ter dig udda byxor (ull) och kavaj som mer "uppklätt" än kostym på något sätt. Vet inte om det är det faktum att det känns som att mer tanke ligger bakom, en kostym kan alla slänga på men hitta udda byxor och i en färg som passar osv känns mycket ner medvetet och därför troligen mer dressat.

Någon mer som reflekterat över detta eller hur ni reagerar på den klädseln jämfört med kostym?
Njae. Inte mer "uppklätt". Däremot kan en klockren kombo av kavaj och uddabyxa vara "snyggare" än full kostym, men det är ju en annan sak. Känner mig för övrigt snyggare i min Belstaff Roadmaster och jeans än i kostym men det kanske inte hör hit.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Gjorde en reflektion idag, jag insåg att för ter dig udda byxor (ull) och kavaj som mer "uppklätt" än kostym på något sätt. Vet inte om det är det faktum att det känns som att mer tanke ligger bakom, en kostym kan alla slänga på men hitta udda byxor och i en färg som passar osv känns mycket ner medvetet och därför troligen mer dressat.

Någon mer som reflekterat över detta eller hur ni reagerar på den klädseln jämfört med kostym?
För mig handlar det uteslutande om bäraren. Har denne koll och fantasi spelar det ingen roll vad han bär, det blir nästan alltid bättre än en utan koll och fantasi. DOCK är det så att om man vet med sig att man inte har koll så är det bättre att hålla sig till ett fåtal välsittande kostymer istället för att försöka matcha byxor och kavajer...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Gjorde en reflektion idag, jag insåg att för ter dig udda byxor (ull) och kavaj som mer "uppklätt" än kostym på något sätt. Vet inte om det är det faktum att det känns som att mer tanke ligger bakom, en kostym kan alla slänga på men hitta udda byxor och i en färg som passar osv känns mycket ner medvetet och därför troligen mer dressat.

Någon mer som reflekterat över detta eller hur ni reagerar på den klädseln jämfört med kostym?
Håller med om att det är roligare att klä sig så och att det kräver mer tanke bakom kombinationen. Kostym är mer som en uniform.
 
Då var två par byxor beställda från Stoffa via Marcus Malmborg! Ett helt fantastiskt bemötande från de båda två herrarna, snacka om service. Från tidigare erfarenheter av bemötande från andra butiker i Stockholm var jag lite tveksam först till detta, då jag är novis på skräddarsytt. Byxorna hämtas ut lagom till juni börjar och då beställer jag nog ett par till!
 
  • Like
Reactions: Oew
Testar lyckan bland er klädkonnässörer här på forumet!
Jag är på jakt efter en Canali slips, den på bilden under, tyvärr slut på diverse ställen jag varit runt på i Göteborg samt de e-handlare jag lyckats lokalisera.
Det råkar inte vara någon som sitter på en sådan till salu här alternativt vet var man ska leta? Ska på bröllop och den andre bestman vill prompt ha en likadan!
Tack på förhand!
Slipsen.jpg
 

The lord

Audemars
Jag skall på 50 års fest och klädseln är smoking eller svart kavaj, kommer jag undan med mörk kostym och färgad skjorta?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu finns det ju ingen etablerad klädkod för "svart kavaj" så det lär vara fler som får problem att tolka.
Men det är smoking eller i nödfall supermörk kostym med vit skjorta som gäller. Inga knasiga färger.
Känns som att det i många lägen är en bra idé att pejla med de som arrangerar för att se vad de menar.

Gissar att många som hostar en fest inte har koll på vad de olika klädkoderna de facto innebär.
 
Topp