• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Erik1

Patek
2-Faktor
Har någon tips på lite tjockare oxfordskjortor, eller buttondowns öht.? Har kört en del på tailorstores 160gr/m2 men tycker de är sisådär och lite få färger
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har någon tips på lite tjockare oxfordskjortor, eller buttondowns öht.? Har kört en del på tailorstores 160gr/m2 men tycker de är sisådär och lite få färger
Tycker att Brooks Brothers är rätt stadiga. Dessutom snygga kragar. Vet inte vilken vikt per m2 de är i dock.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har sett butiker i Aten av alla ställen så ja. Finns säkert i London, kolla hemsidan. Jag köper alltid några när jag är i NYC, vilket inte händer så ofta, men det är en trevlig ritual. :) Då mäter de hals och armar och föreslår storlek. Vet m a o inte hur tts de är, men skulle anta att de är rätt "normala". Observera dock att standard-BD:n är klassiskt tält-stor om man är van vid modernare snitt. Jag köper deras extra slim-fit (som för säkerhets skull inte heter så utan något annat), och jag är inte särskilt slim, mer normalbyggd.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har sett butiker i Aten av alla ställen så ja. Finns säkert i London, kolla hemsidan. Jag köper alltid några när jag är i NYC, vilket inte händer så ofta, men det är en trevlig ritual. :) Då mäter de hals och armar och föreslår storlek. Vet m a o inte hur tts de är, men skulle anta att de är rätt "normala". Observera dock att standard-BD:n är klassiskt tält-stor om man är van vid modernare snitt. Jag köper deras extra slim-fit (som för säkerhets skull inte heter så utan något annat), och jag är inte särskilt slim, mer normalbyggd.
Kom hem från NY igår och var några vändor på BB. Deras vanliga skjortmodell heter Regent och slim hette Milano. Regent är som sagt för vid. Upplevde deras Milano som väldigt tajt över axlarna. Så blev inget köp av skjorta då ingen av modellerna passade mig, tyvärr lite väl stora skillnader i modellerna. Köpte en piké i modelll slimfit i stället hos dem
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bröllopsinbjudningarna duggar tätt nu...
Svägerskan gifter sig snart, och det finns inte ens klädkod angivet.
Jag skulle ha gått all-in på knaskläder, om det inte vore för att jag ska vara toastmaster, och jag vet att brudgummen av någon anledning ska ha en extremt enkel grå kostym.
Bröllopet ska gå i någon slags "halvbohemisk" stil. Min kära fru ska (nog) köra en Ewa i Walla-outfit, med volanger och jox.
Vad ska jag ha, tro? Enkel kostym, punkt, eller lite mer utåt kanterna?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Bröllopsinbjudningarna duggar tätt nu...
Svägerskan gifter sig snart, och det finns inte ens klädkod angivet.
Jag skulle ha gått all-in på knaskläder, om det inte vore för att jag ska vara toastmaster, och jag vet att brudgummen av någon anledning ska ha en extremt enkel grå kostym.
Bröllopet ska gå i någon slags "halvbohemisk" stil. Min kära fru ska (nog) köra en Ewa i Walla-outfit, med volanger och jox.
Vad ska jag ha, tro? Enkel kostym, punkt, eller lite mer utåt kanterna?
Jag hade hoppat i en befintlig kostym som jag kände mig ok i samt piffat med en lagom rolig slips. Inget mer. Men det är jag det. Om du anar att folk kommer se ut lite hur som helst så är det ju friare.
 
Ska på bröllop med dresscode smoking. Äger ingen sedan tidigare och går mer eller mindre aldrig på smoking events. Tips på var man kan hyra en uppsättning i centrala Stockholm gärna nära stureplan? Misstänker att de går lös på ganska många tusen om man ska köpa... :) Gällande smoking är lackskor, gördel osv "obligatorisk"? Är novis på ämnet...
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ska på bröllop med dresscode smoking. Äger ingen sedan tidigare och går mer eller mindre aldrig på smoking events. Tips på var man kan hyra en uppsättning i centrala Stockholm gärna nära stureplan? Misstänker att de går lös på ganska många tusen om man ska köpa... :) Gällande smoking är lackskor, gördel osv "obligatorisk"? Är novis på ämnet...
Sök på manolo. De hade en bra guide för inte så länge sedan
 

MartinGFX

Cartier
Jag påbörjade faktiskt MTM från brothers i veckan. Fanns otroligt många olika tyger och diverse val att göra så kändes riktigt kul. Professionell sömmerska också som verkligen lyssnade på vad jag var ute efter. Får återkomma angående resultat men hittills känns det riktigt bra och prisvärt:)
Kul! Fått väldigt bra intryck av Benjamin på Brothers de få gånger jag varit där och ställt frågor om tjänsten :) Ska nog boka in en tid och beställa ett par byxor inom kort.
 

majsch

Omega
Jag påbörjade faktiskt MTM från brothers i veckan. Fanns otroligt många olika tyger och diverse val att göra så kändes riktigt kul. Professionell sömmerska också som verkligen lyssnade på vad jag var ute efter. Får återkomma angående resultat men hittills känns det riktigt bra och prisvärt:)
Kan man boka tid för att bara göra ett par byxor eller måste man göra en hel kostym?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ska på bröllop med dresscode smoking. Äger ingen sedan tidigare och går mer eller mindre aldrig på smoking events. Tips på var man kan hyra en uppsättning i centrala Stockholm gärna nära stureplan? Misstänker att de går lös på ganska många tusen om man ska köpa... :) Gällande smoking är lackskor, gördel osv "obligatorisk"? Är novis på ämnet...

En vän köpte en smoking på H&M idag för 450 kr. Hyra kostar över 1000. Finns en runt hörnet från Dramaten, tror den heter Östermalms smoking eller liknande.


Själv har jag två smokingar, en asgammal från grosshandlaren och en från tiger. Om man vet att man använder den ett par ggr per år (som jag gör) så skulle jag rekommendera att köpa en. Är själv svårt sugen på en midnattsblå med dubbelknäppning :)
 
En vän köpte en smoking på H&M idag för 450 kr. Hyra kostar över 1000. Finns en runt hörnet från Dramaten, tror den heter Östermalms smoking eller liknande.


Själv har jag två smokingar, en asgammal från grosshandlaren och en från tiger. Om man vet att man använder den ett par ggr per år (som jag gör) så skulle jag rekommendera att köpa en. Är själv svårt sugen på en midnattsblå med dubbelknäppning :)

Intressant, vad ingick i dem 450kr och ser den alldeles förskräcklig ut? Grejen är att detta är första tillfället jag använder smoking och tror att jag i framtiden kommer använda de max 1ggr/år så känns inte så kul att lägga 5k+ :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Intressant, vad ingick i dem 450kr och ser den alldeles förskräcklig ut? Grejen är att detta är första tillfället jag använder smoking och tror att jag i framtiden kommer använda de max 1ggr/år så känns inte så kul att lägga 5k+ :)

Kan be honom fota sig, har inte sett den själv. Men han har bra smak i övrigt så helt katastrof kan det inte vara.
 

JayJay

Rolex
Ngn som testat kavajer och/eller byxor från Suitsupply i deras traveller tyg? I s f, hur upplevs det. Är sugen men är lite fundersam över konceptet.
 

Vincent

Cartier
Känslan i en "skrynkelfri" ull. Är den bra eller känns den syntetisk eller ngt annat? Om den hade varit helt som vanligt ulltyg så hade ju rimligen allt tyg tillverkats på detta vis (bortsett från att det möjligen är dyrare/svårare?).
Jag har ett par byxor i traveler. Känns rätt syntetiskt, dock är de sjukt luftiga så kommer nog vara riktigt härliga i sommar.
 

Leif

Cartier
Var på Linnegatan 2 och fick tag på denna sjukt snygga jacka. Det är en Herno Bomber i blå mocka. Sjukt snygg. Första gången jag fått kommentarer av människor så som "Snyggaste jackan jag sett, vilken färg!" o.s.v.
Skärmbild från 2017-05-15 17-56-27.png
 

Nebulosa

Breitling
Jag blir snart tokig....är på jakt efter ett par mer dressade byxor nu för sommaren och det går inte särskilt bra. Är 190 lång och slank, inte särskilt muskulösa ben och rumpan är inget att hurra över.

Jag bor i Huvudstaden. Budget: 1500 SEK (dyrare kvalitetsbyxor får vänta) Färg: navy, créme-vitt, etc (klassiska färger som fungerar väl till det mesta)

Har ni något konkret tips på vart jag kan finna byxor som gärna är lite längre, högre midja och hyfsat smala? Är det lönlöst att leta i butik här pga min budget? Bör jag satsa på suitsupply?

Tack på förhand klocksnackare!
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jag blir snart tokig....är på jakt efter ett par mer dressade byxor nu för sommaren och det går inte särskilt bra. Är 190 lång och slank, inte särskilt muskulösa ben och rumpan är inget att hurra över.

Jag bor i Huvudstaden. Budget: 1500 SEK (dyrare kvalitetsbyxor får vänta) Färg: navy, créme-vitt, etc (klassiska färger som fungerar väl till det mesta)

Har ni något konkret tips på vart jag kan finna byxor som gärna är lite längre, högre midja och hyfsat smala? Är det lönlöst att leta i butik här pga min budget? Bör jag satsa på suitsupply?

Tack på förhand klocksnackare!
Kör Suitsupply är mitt råd. Jämför måtten med dina egna, beställ hem i olika modeller/storlekar och se vilken som funkar. Väldigt smidig retur osv.
 
Jag blir snart tokig....är på jakt efter ett par mer dressade byxor nu för sommaren och det går inte särskilt bra. Är 190 lång och slank, inte särskilt muskulösa ben och rumpan är inget att hurra över.

Jag bor i Huvudstaden. Budget: 1500 SEK (dyrare kvalitetsbyxor får vänta) Färg: navy, créme-vitt, etc (klassiska färger som fungerar väl till det mesta)

Har ni något konkret tips på vart jag kan finna byxor som gärna är lite längre, högre midja och hyfsat smala? Är det lönlöst att leta i butik här pga min budget? Bör jag satsa på suitsupply?

Tack på förhand klocksnackare!
Jag skulle besökt SIR of Sweden, det har nog något som skulle passa dig!
 

Zingo

Rolex
Ska på bröllop med dresscode smoking. Äger ingen sedan tidigare och går mer eller mindre aldrig på smoking events. Tips på var man kan hyra en uppsättning i centrala Stockholm gärna nära stureplan? Misstänker att de går lös på ganska många tusen om man ska köpa... :) Gällande smoking är lackskor, gördel osv "obligatorisk"? Är novis på ämnet...
Du kan hyra hos Östermalm frack och smoking, ligger bakom Dramaten.
 

Aelgen

Omega
Jag blir snart tokig....är på jakt efter ett par mer dressade byxor nu för sommaren och det går inte särskilt bra. Är 190 lång och slank, inte särskilt muskulösa ben och rumpan är inget att hurra över.

Jag bor i Huvudstaden. Budget: 1500 SEK (dyrare kvalitetsbyxor får vänta) Färg: navy, créme-vitt, etc (klassiska färger som fungerar väl till det mesta)

Har ni något konkret tips på vart jag kan finna byxor som gärna är lite längre, högre midja och hyfsat smala? Är det lönlöst att leta i butik här pga min budget? Bör jag satsa på suitsupply?

Tack på förhand klocksnackare!
En ren chansning, men kolla Brothers. Köpte ett par uddabyxor i riktigt skönt och lätt material för 800 vill jag minnas. Jag är 182 cm och de fick läggas upp en hel del så de bör kunna funka för dig längdmässigt. Jag är inte van med höga byxor utan har för det mesta "vanliga" jeans med relativt låg midja, så jag tycker dessa var ganska höga i midjan. Kvalitén är helt ok hittills sett till priset, kört dem i 2 tvättar som de klarat bra.
Kan vara värt att slänga ett öga på.
 
Topp