• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Paraply pojkar! Behöver ett av god kvalite som går att fälla ihop. Tips?
Skulle verkligen rekommendera Mario Talarico. Var där i somras och köpte ett paraply. Är extremt nöjd. Glömde att säga att de hade både vanliga paraplyn och ihop fällbara.
DSC00713.jpg

Någon som har en Berg&Berg button down-skjorta och kan säga något om kragen? Blir det bra rullning på kragen irl? Har en Berg&Berg skjorta med cutawaykrage och den är verkligen perfekt, men just bd-kragarna är jag rejält kräsen med!
Tänker på dessa: https://bergbergstore.com/clothing/shirts/filip-bengal-stripe-button-down-shirt-navy-white.html
Ingen erfarenhet men...verkar iaf ha tillräcklig höjd på kragen för ett bra resultat. Första bilden nedan (från B&B) visar dock på ett nedslående resultat (beroende förstås med vad du menar med en "bra rullning"), jag gillar mer hur det ser ut på de två andra bilderna .
fw17_hadrien-2225_1.jpg

collar-roll.jpg

1963914

Någon som har en Berg&Berg button down-skjorta och kan säga något om kragen? Blir det bra rullning på kragen irl? Har en Berg&Berg skjorta med cutawaykrage och den är verkligen perfekt, men just bd-kragarna är jag rejält kräsen med!
Tänker på dessa: https://bergbergstore.com/clothing/shirts/filip-bengal-stripe-button-down-shirt-navy-white.html
Jag har en sån skjorta som är cirka 2 år gammal. Jag tycker den har en av de bättre rullningarna på kragen i min garderob (säger inte så mkt iof) men det liknar mer den andra bilden på skjortan än den med en pojke iklädd i den.
Dock tycker jag att tyget är tunt, en knapp börjar släppa redan och den är den svåraste att stryka av alla mina skjortor.

Ingen erfarenhet men...verkar iaf ha tillräcklig höjd på kragen för ett bra resultat. Första bilden nedan (från B&B) visar dock på ett nedslående resultat (beroende förstås med vad du menar med en "bra rullning"), jag gillar mer hur det ser ut på de två andra bilderna .
fw17_hadrien-2225_1.jpg

collar-roll.jpg

1963914
Exakt, håller helt med om att de två sista är riktigt schyssta! Tycker både Berg&bergs modeller och kragar är "stela" på bilden, så kanske kan mjukas upp och formas på
liknande sätt som de två sista. Får nog hugga en på rea och testa :)

Ugh vilken otur jag har.

Upptäckte nyss detta på rocken jag beställde för nån vecka sedan (som jag fortfarande inte burit). Får ta och kontakta kundtjänst och se hur vi kan lösa det...

(Jag vet bilden inte är den bästa. Vad som hänt är att de dekorativa stygnen saknas på drygt 5cm och trådarna hänger fritt)

Bilagor

• IMG_0524.jpg
    IMG_0524.jpg
    370.6 KB · Visningar: 205
Ugh vilken otur jag har.

Upptäckte nyss detta på rocken jag beställde för nån vecka sedan (som jag fortfarande inte burit). Får ta och kontakta kundtjänst och se hur vi kan lösa det...

(Jag vet bilden inte är den bästa. Vad som hänt är att de dekorativa stygnen saknas på drygt 5cm och trådarna hänger fritt)
Surt! Är det den från Sir? Jag har en likadan, nu måste jag luppkolla den.
Den känns ju gedigen nog i övrigt, schysst tyg från Loro piana etc.

Har klurat rätt kraftigt på detta och skulle uppskatta lite input. Hur skulle ni tolka följande inbjudan?

Tid: 18:30
Dress code: Black tie / Cocktail
Syfte: Release

Kan jag tolka det som max smoking med fluga, minst kostym med vit skjorta och slips?
29D7CC1E-BD2F-4EDE-929C-69AB4B81666A.jpeg

Jag har ju vanligtvis alltid helsvart på mig men tänkte eventuellt piffa till det lite enligt ovan fast vit skjorta & svart slips. Alternativt motsvarande kostym i svart med ”smoking-inspirerad” krage.

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar?
Borde jag helt enkelt köra smoking och fluga?

Har klurat rätt kraftigt på detta och skulle uppskatta lite input. Hur skulle ni tolka följande inbjudan?

Kan jag tolka det som max smoking med fluga, minst kostym med vit skjorta och slips?

Jag har ju vanligtvis alltid helsvart på mig men tänkte eventuellt piffa till det lite enligt ovan fast vit skjorta & svart slips. Alternativt motsvarande kostym i svart med ”smoking-inspirerad” krage.

Black tie --> Smoking med vit skjorta och svart fluga. :)

Oavsett så tycker jag att smokingen på bilden är lite väl blå, den kan vara svår att bära upp

Tänker spontant på dessa:
IMG_1651.JPG

Min åsikt: Antingen smoking och fluga ELLER kostym och slips, inga egna påhitt! Sedan är det en smaksak men personligen gillar jag inte flärp-krage och absolut inte till kostym. Blanka svarta skor såklart men måste inte vara lack till smoking utan går med andra släta och rejäl puts. Cocktail är tveksam som klädkod men blir väl svid i så fall.

Är du i Stockholm? Viktigast med MTM är att den som tar måtten vet vad den gör vilket ofta inte är fallet. Vet inte hur det är på Brothers, men de verkar rätt vettiga på Drottninggatan.
Var inne på Brothers i ringen idag för att kolla upp deras made to measure, men glömde bort att fråga när jag såg att de hade 50-90% rea på deras "The Tailoring Club"-linje. Riktigt bra grejer faktiskt.
Köpte en ull/Cashmere-blazer som satt kanon för 1700 istället för 3500 ( https://www.brothers.se/varumarken/the-tailoring-club/tc-sutton-flannel-blazer-bla)
Plus ett gäng skjortor som alla hade kostat över 1000 kr för 199kr styck. (!)
Kan rekommenderas.

När det gäller MTM så kommer jag köra med J.Lindeberg istället. De kommer starta med MTM i februari på biblioteksgatan.
Köpte en flanellkostym där idag, och de verkade veta vad de höll på med.

Har aldrig varit med om att män och kvinnor ges olika klädkod. ”Cocktail” öppnar upp för annat än smoking.
Om du har en smoking skulle jag ta tillfället i akt alla dagar i veckan att vädra den. Finns inget snyggare! Just sayin’ och i så fall kör!!! Om inte blir det iof lite klurigare...

Kolla med värden/värdinnan/värdparet vad som gäller? Enkelt och bra.

Tillbaka
Topp