• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Fick äntligen tag på en harrington jacka, längtar till våren nu:cool:
IMG_20180112_131924.jpg

Bilagor

• IMG_20180112_131924.jpg
    IMG_20180112_131924.jpg
    114.3 KB · Visningar: 41
Har en i bekantskapskretsen som styrt upp en iPhone 6 till sin 6åring. Sjukt o ge en så gammal.
Jepp, håller med om att det är sjukt att ge en så pass föråldrad telefon till ungen. Det är ju fan synd om honom/henne!:D
(Och ja, jag förstår vad du menar och håller helt med dig...kunde bara inte låta bli medvetet misstolka lite...:))

Jepp, håller med om att det är sjukt att ge en så pass föråldrad telefon till ungen. Det är ju fan synd om honom/henne!:D
(Och ja, jag förstår vad du menar och håller helt med dig...kunde bara inte låta bli medvetet misstolka lite...:))
Var faktiskt meningen o skoja lite fast utan smiley. Berättade storyn för min chef (litet barn svindyr mobil) och han sa exakt så. ”Vidrigt o låta ungar gå runt med så gammal mobil och bli mobbad i skolan”

:)

Tänkte köpa en kavaj att ha till gråa flanellbyxor. Testat Oscar Jacobson Einar i butik och velar mellan storlek 148 och 150. Den förra passar bra i midja men är lite tight över axlarna (ungefär som på denna bild från Care of Carl där modellen av en händelse har exakt samma längd (188) och vikt (78) som jag och bär storlek 48). Tycker ett övre delen av överarmarna går ut en bit utanför axelsömmen. 150 sitter bra över axlarna men är lite vid i midjan. Båda hade dock ett litet veck från höger nacke och över mot framsidan av axeln (också ungefär som modellen ovan på vänster axel).

Einar blazer.jpg

Tre frågor:
1. Är det smartast att köpa storlek 150 (jag har annars normalt 148) och sy in midjan istället för 148 om den är tight över bröst och axlar?
2. Vad kostar normalt insömnad av midja och kortning av ärmar hos skräddare?
3. Kan en skräddare göra något åt vecket över höger axel som jag beskrivit ovan?

Tänkte köpa en kavaj att ha till gråa flanellbyxor. Testat Oscar Jacobson Einar i butik och velar mellan storlek 148 och 150. Den förra passar bra i midja men är lite tight över axlarna (ungefär som på denna bild från Care of Carl där modellen av en händelse har exakt samma längd (188) och vikt (78) som jag och bär storlek 48). Tycker ett övre delen av överarmarna går ut en bit utanför axelsömmen. 150 sitter bra över axlarna men är lite vid i midjan. Båda hade dock ett litet veck från höger nacke och över mot framsidan av axeln (också ungefär som modellen ovan på vänster axel).

Einar blazer.jpg

Tre frågor:
1. Är det smartast att köpa storlek 150 (jag har annars normalt 148) och sy in midjan istället för 148 om den är tight över bröst och axlar?
2. Vad kostar normalt insömnad av midja och kortning av ärmar hos skräddare?
3. Kan en skräddare göra något åt vecket över höger axel som jag beskrivit ovan?

Att ta in midja + korta ärmar är enkelt gjort hos en bra skräddare, skulle absolut säga att du ska köpa 150. Skulle räkna med typ 500 spänn.

Gällande fråga 3 är det svårt att säga utifrån bilden.

Att ta in midja + korta ärmar är enkelt gjort hos en bra skräddare, skulle absolut säga att du ska köpa 150. Skulle räkna med typ 500 spänn.

Gällande fråga 3 är det svårt att säga utifrån bilden.

Tack. Då blir det så.

Lite orolig nu dock när jag skulle betala på OJs hemsida. Stod att storleken var slut men jag kunde ändå betala den som låg i varukorgen. Hoppas att jag inte var några minuter för långsam.

Tack. Då blir det så.

Lite orolig nu dock när jag skulle betala på OJs hemsida. Stod att storleken var slut men jag kunde ändå betala den som låg i varukorgen. Hoppas att jag inte var några minuter för långsam.
Var precis in på OJ i Mall of Scandinavia och tog en Egel suit som de kommer sy in i midja + korta ärmar på och det skulle landa på 600kr när de i butiken fixar med skräddare.

Om en rock är lite tight vid axel/ armhåla, kan man lägga ut det hos en skräddare eller är det ett för komplicerat/ stort ingrepp? Någon med kunskap/ erfarenhet? Eller kommer den ge med sig med tiden och formas mer efter kroppen?

mvh, ovan med rock

Om en rock är lite tight vid axel/ armhåla, kan man lägga ut det hos en skräddare eller är det ett för komplicerat/ stort ingrepp? Någon med kunskap/ erfarenhet? Eller kommer den ge med sig med tiden och formas mer efter kroppen?

mvh, ovan med rock
Just ärmhål är svårt dessvärre, framför allt att göra det större.

Tusan, kan lägga upp bild på hur det ser ut sen så kanske någon kan komma med input om det ser ok ut eller ej.

Precis under ärmhålan finns det i regel sömnsmån. Dok aldrig längst skulderbladet eller upp mot axel. Stramar den därför över ryggeb behövs det en större storlek. Är rocken mest trång i ärmhålan kan det gå Att lösa.

Precis under ärmhålan finns det i regel sömnsmån. Dok aldrig längst skulderbladet eller upp mot axel. Stramar den därför över ryggeb behövs det en större storlek. Är rocken mest trång i ärmhålan kan det gå Att lösa.
Tack, den sitter riktigt bra i övrigt. Vet du en skräddare i Stockholm som skulle klara av det?

Tack, den sitter riktigt bra i övrigt. Vet du en skräddare i Stockholm som skulle klara av det?
Jag tror att många skräddare skulle 'klara av' det givet att förutsättningar finns. Men lite beroende på konstruktion så är det ett större ingrepp med lite oviss utgång. Vivians skrädderi på Riddargatan är min absoluta favorit, jag skulle gå dit och rådfråga.

Tillbaka
Topp