• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tack! Har funderat på en overshirt. Ska ta och kolla vidare på detta.

Ofta är det kyligare på morgonen så då behöver jag en jacka. Speciellt då jag cyklar en liten bit till tåget. Hade gått med tröja men då blir det svårt att få plats med nycklar, mobiler etc.
Rent krasst, om förvaring är huvudsyftet med jackan så finns det ju... vaheterdetnu... VÄSKOR! ;)

Det har jag en också ;) Men gillar ha plånbok, nycklar och jobbmobilen i jackan.
Va i samma sits som dig, det slutade med att jag köpte en tunn regnjacka som är tillräckligt lång för en kavaj. Det enda jag gör med den jackan är att ha på mig den när jag cyklar till/från jobbet.

Senast ändrad:
Det blev en M65. Skinnjackan du hade bilder på påminner lite väl mycket om en Belstaff jacka som jag har, kan inte ha två nästan likadana. (Eller kan och kan, men någon måtta får det vara med jackor. Har redan för många ;) )
4F65FC24-04AB-4634-8E59-9C993A10C11D.jpeg
Kul, grattis! Min har suttit på hela vinter och vår, men nu är det lite för varmt... Tyvärr.

Som tur var lyckades jag fånga en safarijacka, en modell som jag ägt tidigare - men fick släppa vidare då jag växte ur den. Nu har jag trackat ner ägaren till en i storleken upp och lyckats köpa lös den.

Danolis Safari Jacket. I mina ögon den bästa safarijackan som jag sprungit på. Inte för mycket djungeljägare och i en trevlig bomullskvalité, sydd i en liten, liten upplaga. I like!

CE151A2C-16E0-418E-8F6E-3EAB48C6CD64.jpeg

Kul, grattis! Min har suttit på hela vinter och vår, men nu är det lite för varmt... Tyvärr.

Som tur var lyckades jag fånga en safarijacka, en modell som jag ägt tidigare - men fick släppa vidare då jag växte ur den. Nu har jag trackat ner ägaren till en i storleken upp och lyckats köpa lös den.

Danolis Safari Jacket. I mina ögon den bästa safarijackan som jag sprungit på. Inte för mycket djungeljägare och i en trevlig bomullskvalité, sydd i en liten, liten upplaga. I like!

CE151A2C-16E0-418E-8F6E-3EAB48C6CD64.jpeg
Den är så jävla bra. Den o COFs painter jacket har suttit på dagligen sedan början av april.
Edit: tack för att du behövde gå upp i storlek ;)

Vad använder ni för jacka när det är 18-20 (och över) grader?

Jobbar normalt i skjorta och uddabyxor men vet inte riktigt vad för jacka man ska ha vid varmare väder. Har sedan tidigare några stycken men tycker alla blir för varma (t.ex en tunnare "rock" från snoot, field jacket från OJ och några till).
Ofodrad kvaj i lämpligt material (utifrån väder och temperatur)!

Va i samma sits som dig, det slutade med att jag köpte en tunn regnjacka som är tillräckligt lång för en kavaj. Det enda jag gör med den jackan är att ha på mig den när jag cyklar till/från jobbet.
Tack, ja kanske. Ska kolla :)
Ofodrad kvaj i lämpligt material (utifrån väder och temperatur)!
Tack, har kört kavaj några gånger och det är klart ett alternativ. Men ja som ni märkt gillar jag jackor ;) (med en eller två dragkedjor).

Men nu har jag lite alternativ så får kolla vidare!

Hur gör ni med knapphålen när ni kortar ärmarna på era kavajer? Min skräddare bort dom helt och sätter enbart på knapparna igen.

Anledningen till att hon tar bort som är för att hon inte har rätt maskin för jobbet säger hon.

Skulle det se helt galet ut kanske en annan skräddare kan fixa hålen. Hon gör ett superjobb annars.

Hur gör ni med knapphålen när ni kortar ärmarna på era kavajer? Min skräddare bort dom helt och sätter enbart på knapparna igen.

Anledningen till att hon tar bort som är för att hon inte har rätt maskin för jobbet säger hon.

Skulle det se helt galet ut kanske en annan skräddare kan fixa hålen. Hon gör ett superjobb annars.
Vi pratar om vanliga slutna knapphål och inte öppna?
Om så är fallet så förstår jag inte vad hon menar med ”rätt maskin”, är ju bara stygn?
Min skräddare har mao alltid sytt nya knapphål på RTW kavajer som har stängda knapphål med bra resultat.

Vi pratar om vanliga slutna knapphål och inte öppna?
Om så är fallet så förstår jag inte vad hon menar med ”rätt maskin”, är ju bara stygn?
Min skräddare har mao alltid sytt nya knapphål på RTW kavajer som har stängda knapphål med bra resultat.
Korrekt, slutna knapphål.

Hon sa att hon inte hade rätt maskin för att sy såna knapphål, och att det tog för lång tid (och därmed kostade en slant) att sy de för hand.
Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men ser ingen anledning för henne att ljuga för mig.

Edit:
Är du säker på att din skräddare _flyttar_ knapparna?

Korrekt, slutna knapphål.

Hon sa att hon inte hade rätt maskin för att sy såna knapphål, och att det tog för lång tid (och därmed kostade en slant) att sy de för hand.
Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men ser ingen anledning för henne att ljuga för mig.
Sy för hand krävs både kunskap och tid så att det kostar en del är full förståligt. Men inte hört att det krävs ngn speciell maskin för att sy knapphålen mha maskin, oavsett öppna eller slutna.
Behöver vara lite bättre kvalitet vid öppna imho (syns mer om det är dåligt gjort) men grunden bör vara densamma. Öppna knapphålet görs efter stygnen sitter, vad jag känner till.
Med reservation för att jag killgissar och saknar kunskap inom området men lever i tron att en vanlig maskin funkar.

Edit: ja, 100% säker. Syns att det är andra stygn.

Sy för hand krävs både kunskap och tid så att det kostar en del är full förståligt. Men inte hört att det krävs ngn speciell maskin för att sy knapphålen mha maskin, oavsett öppna eller slutna.
Behöver vara lite bättre kvalitet vid öppna imho (syns mer om det är dåligt gjort) men grunden bör vara densamma. Öppna knapphålet görs efter stygnen sitter, vad jag känner till.
Med reservation för att jag killgissar och saknar kunskap inom området men lever i tron att en vanlig maskin funkar.

Edit: ja, 100% säker. Syns att det är andra stygn.
Intressant. Antingen talar hon inte sanning, eller så behövs det en maskin, eller så kanske det inte blir lika bra utan en maskin.

Nu har jag spenderat lite tid på google och diverse forum, och det visar sig att det inte är ovanligt att skräddaren syr på knapparna utan att sy på nya fake knapphål. Det verkar även som att det finns en maskin för att sy på dessa fake knapphål, men jag tror inte det nödvändigtvis krävs. Jag tror denna maskin underlättar och troligen syr fast tråden på ett sådant sätt att den lätt går att ta loss utan att lämna märken i tyget.

Nån som kan detta bättre får hemskt gärna inflika med mer information!

Misstänker att det blir dyyyyrt med handsydda knapphål. De kavajer jag lagt upp ärmarna på (och där jag tvingats flytta på knapparna) har min sömmerska tagit bort alla knapphål. Vill minnas att jag någon gång frågade om hon kunde sy på nya, men hon nekade (kan ha varit med omtanke om min plånbok, minns inte så väl). Å andra sidan är det ju inget man lägger märke till normalt sett (avsaknaden av fejkade knapphål) .

Senast ändrad:

Jag öppnar knapphål på alla mina kavajer, som tidigare påpekats så skulle det bli väldigt dyrt att göra för hand. Lämna in dina kavajer hos Viviannes på Riddargatan om du bor i Stockholm, hon är den enda som har en knapphålsmaskin i Stockholm mig veterligen. Pris beror på förutsättningar i konstruktion.

Jag öppnar knapphål på alla mina kavajer, som tidigare påpekats så skulle det bli väldigt dyrt att göra för hand. Lämna in dina kavajer hos Viviannes på Riddargatan om du bor i Stockholm, hon är den enda som har en knapphålsmaskin i Stockholm mig veterligen. Pris beror på förutsättningar i konstruktion.
Bor i Skåne, så hade behövt nån i Malmö-regionen. Känner du till någon?

Knapphål för hand är dyrt och tar tid. Vår skräddare (shamoon) gör alla för hand. Precis som tidigare nämnt vet jag bara vivian i sthlm som har maskin för detta. Kostar huggorm (hört priser om ca 200k men vet ej).

Det handlar om att kunna sy knapphål snyggt och kunna sprätta tyget utan att det går sönder mer än själva uttänka knapphålet.

Behöver nog bredda byxgarderoben.

Var köper ni chinos/uddabyxor? Mer åt det slimmade hållet.
Gillar Incotex. Gillar inte priset på dem. :)

Talade med skräddaren precis. Handsydda knapphål går totalt på 2500kr... :)

Det ska tydligen va bland de bästa knapphålen man kan få i regionen (enligt andra källor), men det var ju galet dyrt.

Tillbaka
Topp