• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Threeone

Omega
Inte precis, är civilingenjör och jobbar som projektledare inom fastighetsutveckling. Kanske lite luddig "titel" men något jag tycker är ruggigt kul och utvecklande :)

Bra insikt, får helt enkelt köra på kostym och udda blazer vid tillfällen då det passar. Sen får jag förmodligen leta efter något mer dressat i framtiden för att inte bara köra dykare de närmaste åren :)
Tackar för de bra tipsen :)
Jobbar som managementkonsult på Big 4 med mörk kostym som dress code. Kör allt som oftast Submariner med natoband varvat med plexi-datejust – inga konstigheter.

Jag såg en kvinnlig junior kollega med Seiko med gummiband häromveckan; mad props! Tror inte ditt klockval kommer skapa någon uppståndelse direkt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Första skjortan från Luxire kom hem igår :)
Väldigt nöjd överlag! Kragen är lite för hög för att funka utan slips så nästa gång får det bli någon standardvariant.
F324FD11-54FB-429C-8DD1-B1139627B851.jpeg
33B13FA0-ED9A-4B49-BE41-5FB27D9A5220.jpeg
Härlig slips! Varifrån?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu när jag ändå har er involverade skulle jag vilja ställa en kompletterande fråga gällande anpassning till mitt nya jobbs klädkod. (dvs "kavaj" där majoriteten går i navy & grå kostym)

Idag äger jag endast dykarklockor (Tudor BB & Longines Hydroconquest) och undrar ifall det är accepterat att glida runt med en dykarklocka på ett kontor där majoriteten har tunnare dress-klockor och några enstaka GMT master II. Jag har uppnått ca 60% av mina sparmål för att införskaffa en 116710BLNR men blev nu väldigt osäker ifall det är rätt väg att gå och börjar istället kika på nya datejusten. Vad tycker ni? Är sport-Rolex och kostym ett stort "no-no" eller skulle det kunna fungera?

I övrigt så är jag 28 år (kommer bli yngst på kontoret) och jobbar inom fastighetsbranschen med fokus på kundkontakter och ekonomi. Min ålder kanske tillåter lite annan klädstil än mina framtida kollegor som är runt 40-50 år?
Dan Henry kanske kan vara ett snyggt alternativ? https://danhenrywatches.com/products/1970-automatic-diver-watch#details
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nu när jag ändå har er involverade skulle jag vilja ställa en kompletterande fråga gällande anpassning till mitt nya jobbs klädkod. (dvs "kavaj" där majoriteten går i navy & grå kostym)

Idag äger jag endast dykarklockor (Tudor BB & Longines Hydroconquest) och undrar ifall det är accepterat att glida runt med en dykarklocka på ett kontor där majoriteten har tunnare dress-klockor och några enstaka GMT master II. Jag har uppnått ca 60% av mina sparmål för att införskaffa en 116710BLNR men blev nu väldigt osäker ifall det är rätt väg att gå och börjar istället kika på nya datejusten. Vad tycker ni? Är sport-Rolex och kostym ett stort "no-no" eller skulle det kunna fungera?

I övrigt så är jag 28 år (kommer bli yngst på kontoret) och jobbar inom fastighetsbranschen med fokus på kundkontakter och ekonomi. Min ålder kanske tillåter lite annan klädstil än mina framtida kollegor som är runt 40-50 år?

Skulle köpt en billigare dressklocka för jobbet än de alternativen. Inget fel i sig med de andra och många har ”sportklockor” till kostym men tycker personligen det är snyggare med mer dressigt alternativ. Och också mer praktiskt då de är tunnare.

:)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller med dig om att Dan Henry 1970 är en snygg klocka (har en orange själv), men tror inte att det är rätt klocka utifrån att @Oliver söker en mer kavaj-/kostymanpassad klocka än de han redan har.
Bild på min Danne:
1202-jpg.681297
Det var nog din som gav mig inspiration. Jag blev sugen på en sån, gärna på orange som du har. Den skulle jag själv gärna bära till en marinblå kostym. Vågat? Ja, men fortfarande inom boxen för vad som går. Är det ett väldigt strikt ställe går det nog inte. Isf får man hålla tillgodo med något calatrava-likt.
 
Senast ändrad:

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra kemtvätt i centrala Göteborg, gärna i närheten av Linnéstaden?
 
Senast ändrad:

Hutti

Cartier
Nu tar jag examen om några dagar och ska sedan börja jobba på ett jobb där kostym gäller (Revision). Nu undrar jag på hur ni rekommenderar att man går tillväga inför det. Tänker att det är dags att skapa en ny garderob där jag säljer av de flesta kavajer man äger. Skjortor också.

Tänker därmed att man kanske skall köpa 3-5 kostymer i olika färger av grå och marinblå. Sen kanske 5 skjortor i vitt och ljusblått till att börja med från någon MTM firma, exempelvis tailorstore.

Har ni några tips från när ni själva var i liknande situation? Tips på butiker?

Jag är fattig student och kommer inte att jobba till sommaren. Så tänker mig en budget på ca 10000kr. Skor har jag orimliga mängder av så det behövs inte oroas för, även slipsar och näsdukar osv.

Edit: Tips på bra skräddare i Lund eller centralt i Malmö?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nu tar jag examen om några dagar och ska sedan börja jobba på ett jobb där kostym gäller (Revision). Nu undrar jag på hur ni rekommenderar att man går tillväga inför det. Tänker att det är dags att skapa en ny garderob där jag säljer av de flesta kavajer man äger. Skjortor också.

Tänker därmed att man kanske skall köpa 3-5 kostymer i olika färger av grå och marinblå. Sen kanske 5 skjortor i vitt och ljusblått till att börja med från någon MTM firma, exempelvis tailorstore.

Har ni några tips från när ni själva var i liknande situation? Tips på butiker?

Jag är fattig student och kommer inte att jobba till sommaren. Så tänker mig en budget på ca 10000kr. Skor har jag orimliga mängder av så det behövs inte oroas för, även slipsar och näsdukar osv.

Edit: Tips på bra skräddare i Lund eller centralt i Malmö?
Jag tänker att en junior nyanställd som glider in dressad till tänderna blir lite fånigt.
Gör dig själv en tjänst och håll det enkelt.
Jag inledde min karriär som managementkonsult i liknande situation som du. Köpte två kostymer från OJ i marin och mörkgrått samt körde 5-6 vita, ljusblå och diskret randiga skjortor. Köpte extra brallor till kostymerna - ett måste när man sitter på r"ven hela dagarna.
Köpte 1-2 kostymer till efter nåt halvår när jag kände mig säker på snit och passform.
Nya skjortor ibland.
Inte så krångligt.

OM du är "fattig" finns det säkert lämpliga "studenterbjudande" på typ Brothers där du kan sno åt dig nåt halfhyfsat att börja med. Ingen marker skillnad så länge det passer din kropp någorlunda. Allra minst beiga revisorer i för stora kostymer... :)
 

Zingo

Rolex
Nu tar jag examen om några dagar och ska sedan börja jobba på ett jobb där kostym gäller (Revision). Nu undrar jag på hur ni rekommenderar att man går tillväga inför det. Tänker att det är dags att skapa en ny garderob där jag säljer av de flesta kavajer man äger. Skjortor också.

Tänker därmed att man kanske skall köpa 3-5 kostymer i olika färger av grå och marinblå. Sen kanske 5 skjortor i vitt och ljusblått till att börja med från någon MTM firma, exempelvis tailorstore.

Har ni några tips från när ni själva var i liknande situation? Tips på butiker?

Jag är fattig student och kommer inte att jobba till sommaren. Så tänker mig en budget på ca 10000kr. Skor har jag orimliga mängder av så det behövs inte oroas för, även slipsar och näsdukar osv.

Edit: Tips på bra skräddare i Lund eller centralt i Malmö?
Sommarrean börjar i juni, bra tillfälle att fylla på med jobb kläder. Inte lika hetsigt som julrean men med samma nivå på rabatt.
 
Jag tänker att en junior nyanställd som glider in dressad till tänderna blir lite fånigt.
Gör dig själv en tjänst och håll det enkelt.
Jag inledde min karriär som managementkonsult i liknande situation som du. Köpte två kostymer från OJ i marin och mörkgrått samt körde 5-6 vita, ljusblå och diskret randiga skjortor. Köpte extra brallor till kostymerna - ett måste när man sitter på r"ven hela dagarna.
Köpte 1-2 kostymer till efter nåt halvår när jag kände mig säker på snit och passform.
Nya skjortor ibland.
Inte så krångligt.

OM du är "fattig" finns det säkert lämpliga "studenterbjudande" på typ Brothers där du kan sno åt dig nåt halfhyfsat att börja med. Ingen marker skillnad så länge det passer din kropp någorlunda. Allra minst beiga revisorer i för stora kostymer... :)

Håller med här, är visserligen anställd på brothers men ett par av våra kostymer är otroligt bra för pengen, vilket kan vara ett bra insteg innan du har funnit dig själv i snitt, längd osv. Även skjortorna är väldigt bra pang för pengen. Där du kan få 3 valfria skjortor för 1399:-
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Nu tar jag examen om några dagar och ska sedan börja jobba på ett jobb där kostym gäller (Revision). Nu undrar jag på hur ni rekommenderar att man går tillväga inför det. Tänker att det är dags att skapa en ny garderob där jag säljer av de flesta kavajer man äger. Skjortor också.

Tänker därmed att man kanske skall köpa 3-5 kostymer i olika färger av grå och marinblå. Sen kanske 5 skjortor i vitt och ljusblått till att börja med från någon MTM firma, exempelvis tailorstore.

Har ni några tips från när ni själva var i liknande situation? Tips på butiker?

Jag är fattig student och kommer inte att jobba till sommaren. Så tänker mig en budget på ca 10000kr. Skor har jag orimliga mängder av så det behövs inte oroas för, även slipsar och näsdukar osv.

Edit: Tips på bra skräddare i Lund eller centralt i Malmö?
Super Skrädderi på Kärleksgatan i Malmö ska enligt ryktet vara bäst i Malmö. Jag har använt Erikssons skrädderi i Lund också utan synpunkter, men det har bara varit för uppläggning av ärmar och byxor så kan inte uttala mig om mer avancerade ingrepp.
 
Super Skrädderi på Kärleksgatan i Malmö ska enligt ryktet vara bäst i Malmö. Jag har använt Erikssons skrädderi i Lund också utan synpunkter, men det har bara varit för uppläggning av ärmar och byxor så kan inte uttala mig om mer avancerade ingrepp.
Erikssons skrädderi i Lund har fått mkt skit på google reviews, så jag har aldrig vågat.
 
Topp