• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om någon är intresserad kan jag tipsa om att det var riktigt bra rea på Belstaff vaxjackor på NK i Stockholm när jag gick förbi tidigare idag. 50% och några till och med nedsatta med 70%, helt ok utbud av storlekar fanns kvar. Men med över 30 grader utomhus så är det kanske inte konstigt att de inte direkt flyger iväg.
Butiken precise intill Eton.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Fick hem 5kg begagnade kläder idag varav dessa kavajer. Hur är passformen? Bortsett från armlängden.
20180718_121021.jpg
20180718_121137.jpg
20180718_121245.jpg
20180718_120740.jpg
20180718_120834.jpg
Svårt att säga.
Kan vara vinkeln men imho så ser alla ut att vara lite korta. Men, det är oxå lite tycke och smak.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fick hem 5kg begagnade kläder idag varav dessa kavajer. Hur är passformen? Bortsett från armlängden.
20180718_121021.jpg
20180718_121137.jpg
20180718_121245.jpg
20180718_120740.jpg
20180718_120834.jpg
Hade du mött mig i något jobbsammanhang i dessa kläder har jag förmodligen inte reagerat alls. På vad ska jag reagera? Möjligen att du verkar gilla kläder och har mod att blanda lite personligt.
 

Hutti

Cartier
Tips på en fysisk butik där man kan köpa galgar med bred axel? Har alltid slängt de som följt med för att dom tagit så mycket plats på klädstången :banghead:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tips på en fysisk butik där man kan köpa galgar med bred axel? Har alltid slängt de som följt med för att dom tagit så mycket plats på klädstången :banghead:
Ingen aning. De jag har är märkesgalgar och upp till 25 år gamla. Prova att gå till en klädesaffär som inte tillhör de stora kedjorna. De kan ha några över som du säkert kan få.
 

Hutti

Cartier
Är lite osäker på axeln? Allt annat passar perfekt men axeln är ju väldigt viktig.. Vad säger ni?
 

Bilagor

  • 20180720_102139.jpg
    20180720_102139.jpg
    63.8 KB · Visningar: 17
  • 20180720_102150.jpg
    20180720_102150.jpg
    55.3 KB · Visningar: 12
  • 20180720_102144.jpg
    20180720_102144.jpg
    51 KB · Visningar: 13
  • 20180720_102200.jpg
    20180720_102200.jpg
    81.6 KB · Visningar: 9

Hutti

Cartier
Ser bättre ut än på 99,9% kavajbärare man ser på stan.
Hur känns det?

Det känns ganska bra, det är mer på baksidan av axeln det inte ser riktigt bra ut. Även när jag lyfter på armarna men det är väl kanske inte så ovanligt?. Det är en den finaste kavajen jag har så hade känns tråkigt att behöva sälja den. En boglioli, jag kör mest Tiger och OJ..
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det känns ganska bra, det är mer på baksidan av axeln det inte ser riktigt bra ut. Även när jag lyfter på armarna men det är väl kanske inte så ovanligt?. Det är en den finaste kavajen jag har så hade känns tråkigt att behöva sälja den. En boglioli, jag kör mest Tiger och OJ..
Boglioli har ju en naturlig axel och den bör forma sig lite efter din axel efter några användningar.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Beställt en MTM-kostym från Suitsupply Stockholm. Min första MTM-kostym vilket gjorde att jag hade höga förväntningar men dess uppfylldes med råge. Ted hjälpte mig på ett fantastiskt sätt och jag tror/hoppas slutresultat kommer bli kanon.

Blev en klassisk mörkgrå kostym med bredare trubbiga slag på kavajen, stängda fickor, 2-knäppning, helfodrad, mörkbruna hornknappar, mjuka ofodrade axlar och med en längd som precis täcker stussen.

Byxorna blev ett par med högre midja (strax under naveln), djupa frontveck, side adjusters, och 5 cm slag. Tyget var deras mörkaste grå i basutbudet. 6000 kr allt som allt och kommer i början av augusti.. spännande!
 
Senast ändrad:

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Beställt en MTM-kostym från Suitsupply Stockholm. Min första MTM-kostym vilket gjorde att jag hade höga förväntningar men dess uppfylldes med råge. Ted hjälpte mig på ett fantastiskt sätt och jag tror/hoppas slutresultat kommer bli kanon.

Blev en klassisk mörkgrå kostym med bredare trubbiga slag på kavajen, stängda fickor, 2-knäppning, helfodrad, mörkbruna hornknappar, mjuka ofodrade axlar och med en längd som precis täcker stussen.

Byxorna blev ett par med högre midja (strax under naveln), djupa frontveck, side adjusters, och 5 cm slag. Tyget var deras mörkaste grå i basutbudet. 6000 kr allt som allt och kommer i början av augusti.. spännande!
Behövde du boka tid?
 
Nu har jag måttat upp min första MTM-kostym. Valde ett av deras standardtyg på 280g. Stod mellan det och ett från Loro Piana på 270g. Loro Piana kostade lite mer, så valde det billigare, nu vid min första MTM-kostym. Ett alternativt tyg låg på 360g, men jag tyckte det var lite väl grovt för ett året-runt. Jag har som sagt ingen större erfarenhet, så valde att lita på personalen.

Väldigt mycket ändringsmöjligheter, vilket jag utnyttjade till fullo. Justera ärmhål, rotation på insättningen av ärmen, längd på kavaj, knäppning, etc. Kanske är standard, men kändes som det fanns allt för att få det att sitta bra.

Totalt landade det på 8500kr. Det dyrare tyget från Loro Piana låg på 10500kr totalt.

Blir det här bra, och måtten fungerar, så kör jag på ett lite roligare tyg i framtiden.

För de nyfikna är det här de exakta detaljerna det blev till slut:

Kavaj
  • Fickor: flap pockets (som går att stoppa in)
  • Quarters: Semi-closed
  • Slag: Trubbiga (Notch) på 10cm
  • Ärmar: 4 knappar, kissing
  • Knäppning: Rullad 3a
  • Tyg: 280g (minns ej exakt vilket, får ringa och fråga imorgon) - mörkblått
  • Foder: Fodrade sidor, ärmar och övre rygg/nacke. Han tyckte det var bättre att låta resten vara ofodrat då det gav lite skönare stretch eller nåt sånt. Jag valde att lita på honom. Valde en mellan/mörkbrun färg som fungerade bra med det mörkblåa tyget. Priset var det samma för alla oavsett.
  • Knappar: Mörkbruna horn med lite sprängning i
  • Axel: Ofodrad axel
  • Övrigt: Lång kavaj, runt 75cm.
Byxor
  • Pleats: Enkel plissering
  • Midja: Side adjusters och hög midja, strax under naveln på mig.
  • Avslut: 5cm slag.
 
Senast ändrad:

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Nu har jag måttat upp min första MTM-kostym kostym. Valde ett av deras standardtyg på 280g. Stod mellan det och ett från Loro Piana på 270g. Loro Piana kostade lite mer, så valde det billigare, nu vid min första MTM-kostym. Ett alternativt tyg låg på 360g, men jag tyckte det var lite väl grovt för ett året-runt. Jag har som sagt ingen större erfarenhet, så valde att lita på personalen.

Väldigt mycket ändringsmöjligheter, vilket jag utnyttjade till fullo. Justera ärmhål, rotation på insättningen av ärmen, längd på kavaj, knäppning, etc. Kanske är standard, men kändes som det fanns allt för att få det att sitta bra.

Totalt landade det på 8500kr. Det dyrare tyget från Loro Piana låg på 10500kr totalt.

Blir det här bra, och måtten fungerar, så kör jag på ett lite roligare tyg i framtiden.

För de nyfikna är det här de exakta detaljerna det blev till slut:

Kavaj
  • Fickor: flap pockets (som går att stoppa in)
  • Quarters: Semi-closed
  • Slag: Trubbiga (Notch) på 10cm
  • Ärmar: 4 knappar, kissing
  • Knäppning: Rullad 3a
  • Tyg: 280g (minns ej exakt vilket, får ringa och fråga imorgon) - mörkblått
  • Foder: Fodrade sidor, ärmar och övre rygg/nacke. Han tyckte det var bättre att låta resten vara ofodrat då det gav lite skönare stretch eller nåt sånt. Jag valde att lita på honom. Valde en mellan/mörkbrun färg som fungerade bra med det mörkblåa tyget. Priset var det samma för alla oavsett.
  • Knappar: Mörkbruna horn med lite sprängning i
  • Axel: Ofodrad axel
  • Övrigt: Lång kavaj, runt 75cm.
Byxor
  • Pleats: Enkel plissering
  • Midja: Side adjusters och hög midja, strax under naveln på mig.
  • Avslut: 5cm slag.
Kul! Vilken butik?
 

Falken

Panerai
Ska sy upp två par MTM byxor i veckan men kan inte bestämma mig angående tyg/färg. Ett par ska vara ljusgrå iaf men det andra paret? Viktigt att det är ett ”year around” tyg, då jag endast kommer kunna köpa två par.

Har tidigare haft ett par svarta byxor, ett par grå och ett par blå jeans som jag roterat rätt flitigt. Men svarta byxor är väl lite av en vattendelare...

Förslag?
 

Yfront

Omega
Ska sy upp två par MTM byxor i veckan men kan inte bestämma mig angående tyg/färg. Ett par ska vara ljusgrå iaf men det andra paret? Viktigt att det är ett ”year around” tyg, då jag endast kommer kunna köpa två par.

Har tidigare haft ett par svarta byxor, ett par grå och ett par blå jeans som jag roterat rätt flitigt. Men svarta byxor är väl lite av en vattendelare...

Förslag?
Ska dom användas till kavaj/blazer så vore det intressant att höra vilka färger dessa är i
 
Ska sy upp två par MTM byxor i veckan men kan inte bestämma mig angående tyg/färg. Ett par ska vara ljusgrå iaf men det andra paret? Viktigt att det är ett ”year around” tyg, då jag endast kommer kunna köpa två par.

Har tidigare haft ett par svarta byxor, ett par grå och ett par blå jeans som jag roterat rätt flitigt. Men svarta byxor är väl lite av en vattendelare...

Förslag?
Kör ett par mörkgrå också!
Absolut inte svarta.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Nu har jag måttat upp min första MTM-kostym kostym. Valde ett av deras standardtyg på 280g. Stod mellan det och ett från Loro Piana på 270g. Loro Piana kostade lite mer, så valde det billigare, nu vid min första MTM-kostym. Ett alternativt tyg låg på 360g, men jag tyckte det var lite väl grovt för ett året-runt. Jag har som sagt ingen större erfarenhet, så valde att lita på personalen.

Väldigt mycket ändringsmöjligheter, vilket jag utnyttjade till fullo. Justera ärmhål, rotation på insättningen av ärmen, längd på kavaj, knäppning, etc. Kanske är standard, men kändes som det fanns allt för att få det att sitta bra.

Totalt landade det på 8500kr. Det dyrare tyget från Loro Piana låg på 10500kr totalt.

Blir det här bra, och måtten fungerar, så kör jag på ett lite roligare tyg i framtiden.

För de nyfikna är det här de exakta detaljerna det blev till slut:

Kavaj
  • Fickor: flap pockets (som går att stoppa in)
  • Quarters: Semi-closed
  • Slag: Trubbiga (Notch) på 10cm
  • Ärmar: 4 knappar, kissing
  • Knäppning: Rullad 3a
  • Tyg: 280g (minns ej exakt vilket, får ringa och fråga imorgon) - mörkblått
  • Foder: Fodrade sidor, ärmar och övre rygg/nacke. Han tyckte det var bättre att låta resten vara ofodrat då det gav lite skönare stretch eller nåt sånt. Jag valde att lita på honom. Valde en mellan/mörkbrun färg som fungerade bra med det mörkblåa tyget. Priset var det samma för alla oavsett.
  • Knappar: Mörkbruna horn med lite sprängning i
  • Axel: Ofodrad axel
  • Övrigt: Lång kavaj, runt 75cm.
Byxor
  • Pleats: Enkel plissering
  • Midja: Side adjusters och hög midja, strax under naveln på mig.
  • Avslut: 5cm slag.
Bild? :)
 
Topp