• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Oew

Rolex
Hur menar du att den ska rulla istället?:)
Ungefär så här ;) Men tycker verkligen inte det är nått fel med hur @kalufsen krage är, han klär sig föredömligt som vanligt!
9223FB1C-EAB4-4F3D-93B0-64CE0ABF2BDA.jpeg
 
Nu närmar det sig min första MTM-kostym (första mötet fredag), och jag hade tänkt gå för en klassisk navy-blå enkelknäppt kostym. Hade behövt lite hjälp med att tänka på vilka detaljer jag behöver ha i åtanke, så jag inte upptäcker nåt jag ogillar eller vill ändra i framtiden. Ni får gärna även kommentera på mina anteckningar nedan.

Här är en lista på vad jag lärt mig av er i tråden än så länge:

Kavaj
  • Fickor: patch pockets? Welt pockets? Flap pockets (som kanske går att fälla in)? Inte bestämt mig ännu.
  • Quarters: Semi-closed, vill inte det öppnar sig för mycket.
  • Slag: Trubbiga (notch), åt det bredare hållet, 9cm kanske i storlek 48.
  • Ärmar: 4 knappar
  • Knäppning: Rullad 3-knäppning tycker jag bäst om, men vanlig 2-knäppning kan också fungera.
  • Tyg: Nåt tungt mellantjockt tyg, som fungerar större delen av året (men kanske inte de kallaste eller varmaste dagarna på året).
  • Foder: Gärna helfodard, tycker det ger ett välarbetat plagg. Eventuellt kanske ofodrad i ryggen?
  • Knappar: Mörkgrå? Svarta? Mörkbruna?
  • Axel: Mjuk axel, minimalt fodrad eller ofodrad.
  • Övrigt: Lite längre kavaj, normal eller lite slimmad.
Byxor
  • Pleats: Enkla eller dubbla, nåt av det.
  • Midja: sideadjusters och något högre
  • Avslut: Utan slag, tror jag. Har slag på alla mina uddabyxor så känner jag behöver köra utan på kostymen.
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Nu närmar det sig min första MTM-kostym (första mötet fredag), och jag hade tänkt gå för en klassisk navy-blå enkelknäppt kostym. Hade behövt lite hjälp med att tänka på vilka detaljer jag behöver ha i åtanke, så jag inte upptäcker nåt jag ogillar eller vill ändra i framtiden. Ni får gärna även kommentera på mina anteckningar nedan.

Här är en lista på vad jag lärt mig av er i tråden än så länge:

Kavaj
  • Fickor: patch pockets? Welt pockets? Flap pockets (som kanske går att fälla in)? Inte bestämt mig ännu.
  • Quarters: Semi-closed, vill inte det öppnar sig för mycket.
  • Slag: Trubbiga (notch), åt det bredare hållet, 9cm kanske i storlek 48.
  • Ärmar: 4 knappar
  • Knäppning: Rullad 3-knäppning tycker jag bäst om, men vanlig 2-knäppning kan också fungera.
  • Tyg: Nåt tungt mellantjockt tyg, som fungerar större delen av året (men kanske inte de kallaste eller varmaste dagarna på året).
  • Foder: Gärna helfodard, tycker det ger ett välarbetat plagg. Eventuellt kanske ofodrad i ryggen?
  • Knappar: Mörkgrå? Svarta? Mörkbruna?
  • Axel: Mjuk axel, minimalt fodrad eller ofodrad.
  • Övrigt: Lite längre kavaj, normal eller lite slimmad.
Byxor
  • Pleats: Enkla eller dubbla, nåt av det.
  • Midja: sideadjusters och något högre
  • Avslut: Utan slag, tror jag. Har slag på alla mina uddabyxor så känner jag behöver köra utan på kostymen.
Kul! Tycker du är inne på rätt spår, här är vad jag skulle gjort
Fickor: Flap pockets - så länge de är välgjorda går de alltid att stoppa in
Quarters: Semi-closed
Slag: 9cm låter perfekt
Ärmar: 4 knappar
Knäppning: Rullad trea
Tyg: Någon 4-säsongs ull omkring 300gr typ Smiths Blue Riband eller Caccioppoli 570203 om du vill ha lite mer liv
Foder: Helfodrad
Knappar: Beror på tyget men svart eller mörkbrun/horn
Axel: Beror på din kroppstyp men gillar mjuka axlar
Byxor: Enkla plisseringar
Midja: Helt rätt
Avslut: Jag gillar slag och har det på nästan alla mina kostymer+udda byxor, så jag skulle även ta det här.
 

Erik83

Cartier
Måste bara säga att den här tråden är guld värd! Igår fyndade jag en massa saker på rea, en del hade jag inte tänkt på om det inte vore för er. Långärmad och kortärmad piké samt flannellbyxor på Dressmann, D+LJ. Riktigt härligt! Hittade dessutom en piké i merinoull på John Henric. Allt detta och lite till för under tusenlappen.
 

Hutti

Cartier
Vad är ett bra pris för att korta en helt vanlig kavajärm? Med sprund, foder och icke fungerande knappar.

Försöker hitta det bästa priset här i GBG, är ju inget avancerat precis.
 
Topp