• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det där blev ju riktigt bra! @Tomas Eriksson är den mindre mycket sämre?
Som @TomasBStockholm säger så är det hyffsad skillnad i mängden ånga och framförallt hur länge man kan ånga innan man måste fylla på igen. Ett plus till handsteamern är att den är väldigt snabbstartad, tar under minuten från att man kopplat in den till att den producerar ånga.
Du kan få testa min om du vill avgöra om den är tillräckligt bra för att vara värd ett inköp :)

Som @TomasBStockholm säger så är det hyffsad skillnad i mängden ånga och framförallt hur länge man kan ånga innan man måste fylla på igen. Ett plus till handsteamern är att den är väldigt snabbstartad, tar under minuten från att man kopplat in den till att den producerar ånga.
Du kan få testa min om du vill avgöra om den är tillräckligt bra för att vara värd ett inköp :)
Min tar kanske 20-30s innan den e igång ordentligt.

Tack för svar! Blir nog den större då, kändes smidigt att kunna ta med den andra på resor, men hotellen har ju oftast kemtvätt iallafall

Skrev ju för några dagar sedan och frågade lite om hur nära i färg ett par bruna skor och ett läderarmband till klockan bör vara. Såhär blev det till slut och jag känner mig nöjd!

IMG_20180803_194235.jpg

Funderar på vilken typ av ledig kavaj/blazer jag bäst kombinerar med dessa Ermenegildo Zegna sneakers?
Har en massa loafers jag brukar köra till kavaj på sommaren, men ute efter en lite mer casual look
2B18762B-334F-4FC6-9BE9-413C7FF587D4.jpeg

Funderar på vilken typ av ledig kavaj/blazer jag bäst kombinerar med dessa Ermenegildo Zegna sneakers?
Har en massa loafers jag brukar köra till kavaj på sommaren, men ute efter en lite mer casual look
Lasse Kroner säger att det ska vara vita sneakers till kostymen!
I övrigt känns sneakers + kavaj lite som typ svarta Oxfords till skinnpaj, men ja, ja, jag vet att kidzen på Insta och även senaste deltagarna i Mello beg to differ.
Ska du tvunget kavaja till det så kanske en okonstruerad kavaj i seersucker el någon linneblandning funkar drägligt. Glöm inte att bära byxorna så korta att nittiotalet ringer och ber om sina piratbyxor tillbaka.

Lasse Kroner säger att det ska vara vita sneakers till kostymen!
I övrigt känns sneakers + kavaj lite som typ svarta Oxfords till skinnpaj, men ja, ja, jag vet att kidzen på Insta och även senaste deltagarna i Mello beg to differ.
Ska du tvunget kavaja till det så kanske en okonstruerad kavaj i seersucker el någon linneblandning funkar drägligt. Glöm inte att bära byxorna så korta att nittiotalet ringer och ber om sina piratbyxor tillbaka.
Vi får se, blir mer som ett experiment i sådana fall, har aldrig tidigare tänkt tanken på sneakers till blazer. Riktigt korta byxor är dock inte riktigt min stil

Pelle tessuta! Mycket snyggt!

Personligen tycker jag att sneakers passar bästa till bomullsbyxor, skjorta och eventuellt någon stickad tröja. Alternativt någon kavaj i mörk kulör med utanpåliggande fickor.

Slog till på ett par chelsea boots inför hösten från samsoe & samsoe, modell: Tasman 5935.
IMG_2480.JPG

Och en trevlig utility skjorta från filippa-k! Väldigt casual och perfekt inför hösten
IMG_2479.JPG

Skrev ju för några dagar sedan och frågade lite om hur nära i färg ett par bruna skor och ett läderarmband till klockan bör vara. Såhär blev det till slut och jag känner mig nöjd!
IMG_20180803_194235.jpg
Bra färgmatchning men skulle personligen gå för ett tunnare mer traditionellt band till den klockan.:)
Hade varit mer orolig över det bandet till den klockan.
Du får gärna förtydliga vad du menar, istället för att bara låta otrevlig.
Du får vänja dig. Det är hans stil här med korta kryptiska inlägg.:confused:
Tycker synd om uret som fått ett så grovt, tjockt och asymmetriskt modeband.
Se där, det går faktiskt att vara konstruktiv också!:wideyed: (Även om det hade varit trevligare att presentera ett förslag på ett passande band)

Senast ändrad:
Jag testade steamern ytterligare idag och kan väl säga den inte ersätter ett strykjärn för skjortor iaf. Den kan nog hjälpa avlägsna rynkor från garderoben, men de behöver nog strykas iaf. En slapp linneskjorta kanske går ann, men annars inte.

Vad den fungerar väldigt bra för är t-shirts, pikeér, och liknande grejer, som kan va sega att stryka. Misstänker även den fungerar bra på att fräscha upp kashmir-tröjor och kavajer/sommarjackor.

Jag testade steamern ytterligare idag och kan väl säga den inte ersätter ett strykjärn för skjortor iaf. Den kan nog hjälpa avlägsna rynkor från garderoben, men de behöver nog strykas iaf. En slapp linneskjorta kanske går ann, men annars inte.

Vad den fungerar väldigt bra för är t-shirts, pikeér, och liknande grejer, som kan va sega att stryka. Misstänker även den fungerar bra på att fräscha upp kashmir-tröjor och kavajer/sommarjackor.

Vilken steamer? Min har helt ersatt strykjärn. Den enda ggn jag använder strykjärn är om krage eller manschetter blivit knepiga i tvätten. Annars kör jag bara steamer.

Denna köpte jag: https://steamery.se/produkter/1/cumulus-steamer-vit

Kanske även är så jag inte är så vass på tekniken? Känns väldigt svårt att dra plagget rätt på den instabila galgen.

Hehehe ... ja det är onekligen en viss teknik. Tog en 5-10 försök innan jag började få till snitsen!

Sträck tyget samtidigt som du steamar är väl det enklaste tipset.

Men min galge är inte instabil? Däremot går det att fästa och lossa själva underredet på den ...

Köper det, känns ändå orättvist. Den större individen har ju köpt mer material och arbetskraft än vad den mindre har. Tekniskt sett betalar de mindre personerna mer än vad de större gör. Framförallt tänker jag på en dyr kavaj som kan kosta lika mycket oavsett storlek. Hade du däremot måttat upp kavajen hade du betalt per m2 tyg, varpå det hade blivit dyrare för den större, eller?
Tvärtom! Myyycket jobbigare att sy inuti en trång 48a än en rejält rymlig 58a!!

Hehehe ... ja det är onekligen en viss teknik. Tog en 5-10 försök innan jag började få till snitsen!

Sträck tyget samtidigt som du steamar är väl det enklaste tipset.

Men min galge är inte instabil? Däremot går det att fästa och lossa själva underredet på den ...
Har du samma maskin eller?

Jag känner att när jag sträcker och drar så välter jag nästan hela maskinen. Uppenbarligen har jag inte bemästrat tekniken :D

Har du samma maskin eller?

Jag känner att när jag sträcker och drar så välter jag nästan hela maskinen. Uppenbarligen har jag inte bemästrat tekniken :D

Hahahaha!
Jag har en svart men samma maskin. Jag sulade handsken direkt och tog av munstycket med ”håren”.

Jag fattar inte riktigt hur du lyckas välta hela rasket däremot. Det är nästan en bedrift! Du hänger ju upp exvis skjortan. Sen sträcker du ut tyget och drar den längst tyget. Hur hårt sliter du? :-D

Hahahaha!
Jag har en svart men samma maskin. Jag sulade handsken direkt och tog av munstycket med ”håren”.

Jag fattar inte riktigt hur du lyckas välta hela rasket däremot. Det är nästan en bedrift! Du hänger ju upp exvis skjortan. Sen sträcker du ut tyget och drar den längst tyget. Hur hårt sliter du? :-D
Handsken verkar ju smidig, ångan är ju trots allt ganska varm!

Är det så att du har den lite biffigare varianten? (Denna: https://steamery.se/produkter/144/kraft-och-elegans-stratus-no-2-professional-steamer-steamery)

Över lag så är den ju inte superstabil, och jag tycker det är svårt att få det bra när man har insydda skjortor eller veck eller liknande. Därför känns det smidigare med strykjärn för mina lite mer dressade skjortor. Ska testa den ordentligt imorgon efter jag tvättat.

Vet du om det är enklare att steama dem när de är blöta/fuktiga eller torra?

Handsken verkar ju smidig, ångan är ju trots allt ganska varm!

Är det så att du har den lite biffigare varianten? (Denna: https://steamery.se/produkter/144/kraft-och-elegans-stratus-no-2-professional-steamer-steamery)

Över lag så är den ju inte superstabil, och jag tycker det är svårt att få det bra när man har insydda skjortor eller veck eller liknande. Därför känns det smidigare med strykjärn för mina lite mer dressade skjortor. Ska testa den ordentligt imorgon efter jag tvättat.

Vet du om det är enklare att steama dem när de är blöta/fuktiga eller torra?

Jag steamar alltid torra skjortor. Men mina skjortor hängs alltid på galge efter tvätt (oavsett om de ska strykas eller steamas). Det gör en viss skillnad också!

@Lindrian,

Prova att steama från insidan. Har använt min resesteamer från samma märke i flera år. Inga problem alls med skjortor. Ärmarna kan du hålla ut rakt på sidorna bara och köra utsidan.

Vill du tex fräscha till pressveck på byxorna kan du vika de enligt vecken och hålla byxorna på längden mot väggen (eller något annat hård underlag) så drar du långsamt med lite tryck.

@Lindrian,

Prova att steama från insidan. Har använt min resesteamer från samma märke i flera år. Inga problem alls med skjortor. Ärmarna kan du hålla ut rakt på sidorna bara och köra utsidan.

Vill du tex fräscha till pressveck på byxorna kan du vika de enligt vecken och hålla byxorna på längden mot väggen (eller något annat hård underlag) så drar du långsamt med lite tryck.
Kör du bara med resesteamern? Har den ersatt strykjärn för dig med? Cumulus Steamer ser ut som ett monster.

Kör du bara med resesteamern? Har den ersatt strykjärn för dig med? Cumulus Steamer ser ut som ett monster.

Ja, bara resesteamern. Den har ersatt helt. Var lite orolig först att den inte skulle klara pressvecken men det löste jag ändå som sagt.

Tjejen har en från Philips och den är inte i närheten av lika bra. Så jag förstår att folk gnäller på steamers ifall de bara har provat sämre.

Tillbaka
Topp