• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag slänger alltid på en tunn slitsula i gummi då jag går rätt mycket i mina skor och tycker att läderkulorna slits rätt så snabbt. Slitsulorna är förvisso inte så snygga, men de är väldigt tunna och syns knappt.
Lägger man på en tunn slitsula är det max 0,01% av befolkningen som möjligtvis märker det. Så det estetiska skulle jag inte bry mig särskilt mycket om.
Är det bara av estetiska skäl som man inte ska lägga på en slitsula eller finna det någon annan nackdel?
Vissa påstår att skorna skulle andas bättre genom (en stenhård och kompakt) lädersula. Inget jag märkt av.
Några påstår att det är bekvämare med lädersula. Kan möjligtvis förstå att man känner skillnaden mellan en tunn lädersula och en lädersula med väldigt tjock slitsula (inte alltid till lädersulans fördel, hur kul är det att känna grus och stenar när man har en riktigt tunn lädersula?).

Hittade billiga kostymbyxor på stan idag som jag blev sugen på att köpa, jobbar dock på en arbetsplats där jeans/chinos med random överdel och sneakers är standardklädsel. Min fråga är om det är gångbart eller helt åt helvete att bära udda kostymbyxor tillsammans med T-shirt eller typ stickad tröja och sneakers?
Om du menar tunna, dressade kostymbyxor i ull med pressveck så kan jag tänka mig ett antal kombinationer som är roligare, ja. Som t ex sagda byxor men med en skjorta och vuxna skor istället för sneakers. Men vad vet jag, jag är nog gubbe. (37)

Om du menar tunna, dressade kostymbyxor i ull med pressveck så kan jag tänka mig ett antal kombinationer som är roligare, ja. Som t ex sagda byxor men med en skjorta och vuxna skor istället för sneakers. Men vad vet jag, jag är nog gubbe. (37)

Sant, man får ju välja byxorna med noggrannhet. Ett par lite grövre flanellbyxor med pressveck nu framåt höst/vinter tycker jag dock gör sig riktigt bra med en stickad tröja.

En fråga till er välklädda män här inne ! Jag börjar få till en gedigen samling finare herrskor! Har några stycken nu i dyrare segmentet med skinnsula, nu till min fråga hur gör ni till vardags? Går ni direkt och sätter dit en sparsula i gummi eller har ni med er olika skor när ni tex ska till och från jobb osv? Har märkt att dom nämligen oftast får stå i garderoben på grund av att jag inte vågar/orkar ta dom på morgonen eller ta med dom och detta är ju oerhört tråkigt tycker jag.
Problemet med lädersulor i stan är att man iallafall i Stockholm sandar med kross, inte sand. Skillnaden är att krosskornen är vassa vilket sliter skinnsulor(och cykeldäck), dessutom är det lite si så där med sopningen på våren. Vatten är inget problem om man tar hand om den blöta skon efter konstens alla regler, läs på på Shoegazing.

Lägger man på en tunn slitsula är det max 0,01% av befolkningen som möjligtvis märker det. Så det estetiska skulle jag inte bry mig särskilt mycket om. Vissa påstår att skorna skulle andas bättre genom (en stenhård och kompakt) lädersula. Inget jag märkt av.
Några påstår att det är bekvämare med lädersula. Kan möjligtvis förstå att man känner skillnaden mellan en tunn lädersula och en lädersula med väldigt tjock slitsula (inte alltid till lädersulans fördel, hur kul är det att känna grus och stenar när man har en riktigt tunn lädersula?).
Det är nog också 0,01 % av befolkningen som märker när jag har på mig en blå Tom Ford-skjorta och inte en vanlig blå skjorta från något annat märke. Men alla ladies på kontoret kommenterade direkt (och positivt!) när jag hade på mig en superblommig blå John Henric-skjorta... Så den brände jag direkt efteråt!

Det är nog också 0,01 % av befolkningen som märker när jag har på mig en blå Tom Ford-skjorta och inte en vanlig blå skjorta från något annat märke. Men alla ladies på kontoret kommenterade direkt (och positivt!) när jag hade på mig en superblommig blå John Henric-skjorta... Så den brände jag direkt efteråt!
Man får starta trenden igen med att ha märket kvar på kostymärmen om man vill att det skall synas ;)

Största nackdelen med en slitsula i gummi är att skon blir lite mindre flexibel. En väl ingången lädersula är otroligt följsam och skön.

Är det så? Bra å veta i så fall, kan man ju göra det efter hand om man känner för det!
Jo, skomakaren behöver slipa ner sulan lite för att lägga på slitsulan.
Vissa skokunniga och även skomakare tycker det är bäst att lägga på slitsulan direkt på nya skor då slipningen är ganska minimal och den fäster bättre på nya skor. Har själv satt på slitsula på nya och använda skor och inte märkt någon skillnad i hållbarhet, men kan ha haft tur.

Jo, skomakaren behöver slipa ner sulan lite för att lägga på slitsulan.
Vissa skokunniga och även skomakare tycker det är bäst att lägga på slitsulan direkt på nya skor då slipningen är ganska minimal och den fäster bättre på nya skor. Har själv satt på slitsula på nya och använda skor och inte märkt någon skillnad i hållbarhet, men kan ha haft tur.
Tror det har att göra med hur jämnt man slitit sulan också. Om du gått ojämnt måste skomakaren slipa ner resterande område så att slitsulan fästs "plant". Därför blir det enklare om man gör det direkt.

Tror det har att göra med hur jämnt man slitit sulan också. Om du gått ojämnt måste skomakaren slipa ner resterande område så att slitsulan fästs "plant". Därför blir det enklare om man gör det direkt.
Stämmer bra det.
Lite info om ämnet ifrån en erkänt duktig skomakare.
http://www.davidsonsskomakeri.com/skomakeri/sparsulning/
Och även info från Shoegazing och kommentarer ifrån skomakare. (Bl.a. ovan)
http://www.shoegazing.se/2014/03/23/guide-omsulningar-och-klackning/

Från ovan länk:
”Man måste ändå slipa precis lika mycket i lädersulan och det handlar inte om flera millimeter utan snarare 0,5 mm. Man behöver bara slipa bort ytskiktet och rugga upp lädret. Bättre att lägga på sparsulorna direkt så har du mer kvar av sulan och skorna klarar fler sparsulningar.”

Senast ändrad:
Som jag har väntat, hösten, come at me!

BUCO J-22

superdenimtherealmccoys0100171011.jpg

superdenimtherealmccoys0102171011.jpg

Senast ändrad:
Hur kall vinter det än blir vet jag att jag inte kommer frysa i den här. :)
Supertjock skottsk tweed och som inte det vore nog dessutom pälsfodrad.
Troligen från 60-talet. Köpte den för några hundra på en second hand på 90-talet.
Används typ var fjärde vinter eftersom det sällan blir tillräckligt kallt i Stockholm.
83FC2544-DCDC-42F4-958C-A77E1188FFAE.jpeg

6BFAE997-0E1B-4D27-82BC-48080B4696A1.jpeg

Det är så det alltid har sett ut. Jag antar att kolädret lämpar sig bättre till just bältet än hästläder.

Här är en originaljacka med patina.

IMG_1545-3-e1382109418431.jpg
Dax att produktutveckla mao:D
Gissar att det kanske är dyrt att få bitar som passar till bälte ifrån häst då det krävs typ 1m eller liknande (visserligen smalt) vs jackans bitar.
Men, bara min gissning:)

Beställde pikéer från Berg&Berg som satt bra när de anlände. Efter tvätt envisas de dock med att "buckla" sig på axlarna, hur jag än försöker återforma plagget efter tvätten. Har testat att även torka det som det är, utan att forma till det. Någon som har tips på hur jag kan slippa dessa bucklor? Har skickat ett mail till Berg&Berg också men inte fått något svar än.
IMG_20180807_110007__01.jpg

Tillbaka
Topp