• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

En fråga till er välklädda män här inne ! Jag börjar få till en gedigen samling finare herrskor! Har några stycken nu i dyrare segmentet med skinnsula, nu till min fråga hur gör ni till vardags? Går ni direkt och sätter dit en sparsula i gummi eller har ni med er olika skor när ni tex ska till och från jobb osv? Har märkt att dom nämligen oftast får stå i garderoben på grund av att jag inte vågar/orkar ta dom på morgonen eller ta med dom och detta är ju oerhört tråkigt tycker jag.

Vädret i sverige gör ju att det oftast inte är möjligt att valsa runt med lädersulor jämt, å tycker ju det ser lite konstigt ut med tex sneakers till kostym på väg till jobbet om ni förstår hur jag menar?

Kör lädersula till vardags ca april/maj till oktober. Om jag ser att det ska regna tar jag andra skor. Plus Swimsgaloscher på jobbet för nödfall.

/B

Edit : Aldrig satt gummisula på läder. Köper då hellre med gummi från början.

Edit 2: Andra skor = "kostymskor" med gummisula.

Lustigt att det finns en enorm brittisk skoindustri med tanke på vädret...

Ironi å sidan. Om man inte vågar prova vad lädersulor går för gör en slitsula skon i princip allvärdersredo men man får kanske se upp för snö.

Det finns kanske massa hypotetiska resonemang kring varför inte detta skulle vara sant men i praktiken är det bara att köra (gå?)

Lustigt att det finns en enorm brittisk skoindustri med tanke på vädret...

Ironi å sidan. Om man inte vågar prova vad lädersulor går för gör en slitsula skon i princip allvärdersredo men man får kanske se upp för snö.

Det finns kanske massa hypotetiska resonemang kring varför inte detta skulle vara sant men i praktiken är det bara att köra (gå?)
Ja! Använde mina crocket and jones monks på ett utomhusbröllopp förra året, skyfall i ca 15 minuter, det var det sista jag såg av dom lädersulorna!

På vintern och i regn kör jag skor med dainite gummisula och resten av året på läder eller tunn gummisula. Men det har hänt att jag använt lädersulade skor i ösregn också, dom överlever.

Som flera ovan så är det sommar respektive vinterskor. Lite regn en kortare sträcka har aldrig varit något problem. Om man går till jobbet så är andra skor inte fel. Om man går fem meter till bilen så ja, då är det bara att köra på. Inte heller fel att alltid ha galoscher och paraply på jobbet om vädret skulle vara dåligt när man ska ut och ränna eller hem.

Som flera ovan så är det sommar respektive vinterskor. Lite regn en kortare sträcka har aldrig varit något problem. Om man går till jobbet så är andra skor inte fel. Om man går fem meter till bilen så ja, då är det bara att köra på. Inte heller fel att alltid ha galoscher och paraply på jobbet om vädret skulle vara dåligt när man ska ut och ränna eller hem.
Ja på vintern så kör jag nästan alltid kängor å byter på kontoret :) tänkte mer till vardags vår-sommar-höst tack för alla svar

Någon somhar erfarenhet att lägga på en sparsula i gummi på lädersulade skor? Vad kostar det ungefär och blir det bra?
Har det på kanske 1/3 av mina lädersulade skor. Största fördelen är att det tål grus bättre. Som redan nämnts så tål en lädersula mer vatten än man tror, bara det får torka ordentligt. Men kombinationen väta och grus är ingen höjdare för en lädersula.
Prisläge 300-400 inkl omklackning.

Någon somhar erfarenhet att lägga på en sparsula i gummi på lädersulade skor? Vad kostar det ungefär och blir det bra?

Har det på kanske 1/3 av mina lädersulade skor. Största fördelen är att det tål grus bättre. Som redan nämnts så tål en lädersula mer vatten än man tror, bara det får torka ordentligt. Men kombinationen väta och grus är ingen höjdare för en lädersula.
Prisläge 300-400 inkl omklackning.

Kör det på 2/3 av mina lädersulade just av grusskäl. Bor man som jag lite semi-ruralt så är det en klar fördel med en tunn slitsula av gummi. Betalar dock hälften av ovan angivna pris till min lokala puppsvarvare. Har förmodligen storkundsrabatt. ;)

Ja! Använde mina crocket and jones monks på ett utomhusbröllopp förra året, skyfall i ca 15 minuter, det var det sista jag såg av dom lädersulorna!
På vilket sätt förstördes sulorna? Jag brukar gå långt in i november med lädersulor. Även efter att de börjat sanda och regn. Under ett par år gick jag till och från jobbet i alla väder med lädersula, 2km enkelväg. Gjorde inte heller något direkt underhåll mer än att inte ta samma skor dagen efter om de blivit ordentligt blöta.

På vilket sätt förstördes sulorna? Jag brukar gå långt in i november med lädersulor. Även efter att de börjat sanda och regn. Under ett par år gick jag till och från jobbet i alla väder med lädersula, 2km enkelväg. Gjorde inte heller något direkt underhåll mer än att inte ta samma skor dagen efter om de blivit ordentligt blöta.
Nja överdrev lite, blev ordentligt slitna bara då regnet kom å sedan oundvikligen va tvungen att gå i grus å även sedan fortsätta använda dom hela kvällen!

Hur ofta la du på ny sula då? Även om dom torkar osv blir det väll ordentligt med slitage? Eller kansle bara jag som är för kinkig :)

Jag använder mina lädersulor oavsett regn eller inte, tycker det är löjligt att ha lädersulor om man bara använder dom under vissa förhållanden. Absolut att jag kanske kör gummisula om det spöregnat och fortsätter, under dagen men att jag skulle kolla vädret och sedan välja skor skulle aldrig falla mig in. Sedan kör jag mest gummisula på vintern eftersom vägarna saltas och ser inte varför man skulle ha boots med lädersula.

Jag slänger alltid på en tunn slitsula i gummi då jag går rätt mycket i mina skor och tycker att läderkulorna slits rätt så snabbt. Slitsulorna är förvisso inte så snygga, men de är väldigt tunna och syns knappt. Är det bara av estetiska skäl som man inte ska lägga på en slitsula eller finna det någon annan nackdel?

Jag slänger alltid på en tunn slitsula i gummi då jag går rätt mycket i mina skor och tycker att läderkulorna slits rätt så snabbt. Slitsulorna är förvisso inte så snygga, men de är väldigt tunna och syns knappt. Är det bara av estetiska skäl som man inte ska lägga på en slitsula eller finna det någon annan nackdel?

Bra tråd som svarar på det. Läs @Whedda's inlägg längre ned:

http://www.shoegazing.se/forumen/topic/ladersula-fordelar-och-nackdelar/

Har en kavaj som, när den används och "värms upp", börjar lukta gammal svett i armhålorna. Har ni några bra tips på hur jag får bort det? Inte så sugen på att hela garderoben ska lukta ättika och vad jag förstått biter inte kemtvätt på svettlukt i en kavaj?

Hittade billiga kostymbyxor på stan idag som jag blev sugen på att köpa, jobbar dock på en arbetsplats där jeans/chinos med random överdel och sneakers är standardklädsel. Min fråga är om det är gångbart eller helt åt helvete att bära udda kostymbyxor tillsammans med T-shirt eller typ stickad tröja och sneakers?

Hittade billiga kostymbyxor på stan idag som jag blev sugen på att köpa, jobbar dock på en arbetsplats där jeans/chinos med random överdel och sneakers är standardklädsel. Min fråga är om det är gångbart eller helt åt helvete att bära udda kostymbyxor tillsammans med T-shirt eller typ stickad tröja och sneakers?
Har också ett jobb (kontor) där det är avslappnad klädsel, men jag tycker att kostymbyxor och en stickad tröja är perfekt. Lagom dressat. Kör dock på ett par oxfords istället, det höjer klädseln rejält men blir samtidigt inte överklätt.

Tillbaka
Topp