• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ponlarsson

Panerai
Kan tipsa intresserade för att Volt kör "merry knitmas" just nu, 2 x These Glory Days-stickat (bland annat polo) för 999kr! Tror det är 799kr styck som gäller annars.
Jag har tre stycken därifrån sedan tidigare som jag är väldigt nöjd med. Men får väl slänga in brasklappen att jag inte tvättat någon av dem. Tvättar sällan stickade ullplagg över huvud taget, är de inte fläckiga räcker det med att vädra. Har en kashmirtröja som är fem år och som jag fortfarande aldrig tvättat.
 

Yrsnö

Cartier
Har köpt jeans för första gången på säkert 10år, blev ett par Levi Vintage Clothing 501Z. Sitter tight och bra i midjan men är nog minst 5cm för långa.
Ni som kan, hur fungerar shrink-to-fit och hur mycket kryper de?
 
1711480F-0563-436F-AD02-D681A1DAA5EA.jpeg
 

Yfront

Omega
Mellangrå flanell hade nog funkat perfekt :)



Råa jeans hade nog funkat till denna, helt klart. Gällstad korrekt!

Sist jag var där, för några månader sen, så var det riktigt välsorterad. Då hade dom rätt så fräcka grejer från provkollektionen. blev sugen på ett återbesök nu. Kör dom några extra reor? Man får väl överleva jul och nyår först kanske... :banghead::)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Sist jag var där, för några månader sen, så var det riktigt välsorterad. Då hade dom rätt så fräcka grejer från provkollektionen. blev sugen på ett återbesök nu. Kör dom några extra reor? Man får väl överleva jul och nyår först kanske... :banghead::)

De skulle köra 3 för 2 i hela butiken under mellandagarna förstod jag det som :)
 

Yrsnö

Cartier
Exakt vilken modell är det? Länka gärna. Är det ett z med i namnet bör nämligen jeansen vara sanforized, alltså motsatsen till shrink-to-fit.
501z är väl 501 från 1954, första med dragkedja.

Tack för svaren!
Det är dessa jag köpt: https://www.levi.com/SE/sv_SE/klader/herr/jeans/1954-501-jeans/p/501540068

Så de lär krypa en heldel alltså, vill behålla dem så mörka som möjligt så kommer undvika tvätt i största möjliga mån.
Låter som om de blir bra i längd, men om även midjan krymper ska jag då gå runt med två storlekar för stora byxor tills det är dags för tvätt?

Funderar på om man kan doppa endast benen i varmt badkar och låta dem torka, thoughts?
 
Tack för svaren!
Det är dessa jag köpt: https://www.levi.com/SE/sv_SE/klader/herr/jeans/1954-501-jeans/p/501540068

Så de lär krypa en heldel alltså, vill behålla dem så mörka som möjligt så kommer undvika tvätt i största möjliga mån.
Låter som om de blir bra i längd, men om även midjan krymper ska jag då gå runt med två storlekar för stora byxor tills det är dags för tvätt?

Funderar på om man kan doppa endast benen i varmt badkar och låta dem torka, thoughts?
Jag drog på mig jeansen och satte mig i badkaret med ljummet vatten så att de krympte. Sedan töjer de ut sig något utom på längden när man använder dem. Vattenbadet påverkar inte färgen speciellt mycket.
Men jag är ingen jeans expert och det finns ett gäng olika åsikter om vad som är bäst när det gäller jeans. Vissa tycker väl att man ska ha på sig dem ett tag innan man krymper dem.
 

Yrsnö

Cartier
Jag drog på mig jeansen och satte mig i badkaret med ljummet vatten så att de krympte. Sedan töjer de ut sig något utom på längden när man använder dem. Vattenbadet påverkar inte färgen speciellt mycket.
Men jag är ingen jeans expert och det finns ett gäng olika åsikter om vad som är bäst när det gäller jeans. Vissa tycker väl att man ska ha på sig dem ett tag innan man krymper dem.

Låter klokt, de krympte alltså på längden efter badet men inte midjan efter som du bar dem?
Skönt att höra att färgen inte helt spolats bort :)
 
Jag orkar inte oroa mig över storleken och det faktum att allt jag rör de närmsta månaderna kommer färgas blått, så jag köper tvättade jeans.
 
Låter klokt, de krympte alltså på längden efter badet men inte midjan efter som du bar dem?
Skönt att höra att färgen inte helt spolats bort :)
Typ så.
Nä färgen spolas def inte bort, men den ändras lite, det blir helt enkelt en liten annan typ av blå. Som jag har förstått det hela rätt så menar vissa att man ska ha dem okrympta ett tag för att få en snyggare/mer markerad slitning. Samtidigt så färgar de ju av sig ganska rejält då. Jag valde därför att krympa dem men har sedan varit försiktig med tvätt.

Som sagt en hel vetenskap med jeans och många åsikter. Jeans är inte riktigt min grej så jag har inte nördat ner mig. Oavsett det så har du köpt ett jättebra par. Tycker 501z är LV snyggaste 501-variant med en perfekt avsmalning på benen. Har även LV 501 1947 men de är mer raka och därför vidare nertill vilket jag inte tycker är lika snyggt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Risken är att man har en lite för tajt rock att man inte kan addera ett tunt dunlager under. Då finns det risk att det får lite effekten som nedan. (hittade ingen bättre bild) :) Men som @christian-h påpekar så är problemet snarare rocken som är för tajt än västen.

gettyimages-942415290.jpg



Absolut, men med tanke på att jag inte vet hur rocken ser ut så kan det vara bra att prova innan.
Kul bild. Den får formen av en morgonrock.
 
Topp