Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Kläderna gör mannen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Maxim, 17 november 2013.

1. Ponlarsson

Ponlarsson Brons

Jag har tre stycken därifrån sedan tidigare som jag är väldigt nöjd med. Men får väl slänga in brasklappen att jag inte tvättat någon av dem. Tvättar sällan stickade ullplagg över huvud taget, är de inte fläckiga räcker det med att vädra. Har en kashmirtröja som är fem år och som jag fortfarande aldrig tvättat.

Grafton och Psykel gillar detta.
  2. Lindrian

Lindrian Titan

:wtf:

Nasty

3. Kör Y3

aximand och PIC gillar detta.
  4. Yrsnö

Yrsnö Tantal

Har köpt jeans för första gången på säkert 10år, blev ett par Levi Vintage Clothing 501Z. Sitter tight och bra i midjan men är nog minst 5cm för långa.
    Ni som kan, hur fungerar shrink-to-fit och hur mycket kryper de?

5. christian-h

christian-h Guld

Exakt vilken modell är det? Länka gärna. Är det ett z med i namnet bör nämligen jeansen vara sanforized, alltså motsatsen till shrink-to-fit.

Yrsnö gillar detta.
  6. 501z är väl 501 från 1954, första med dragkedja.

Yrsnö gillar detta.
  7. Om jag minns rätt så krympte mina ganska mycket.

Yrsnö gillar detta.
  8. christian-h

christian-h Guld

Bör vara, men den modellen har kommit både STF och som sanforized. Min uppfattning är:

Sanforized= 3-5 %
    Unsanforized= 10 %

9. Mina heter 501z och de var STF

10. pnt

pnt Silver Premium

Från:
    Borås
    Spontanfyndade den här kavajen från Oscar Jacobson för ca 800kr på en outlet idag. Loro Piana. Hur matchar jag den snyggast? Tänker bruna eller blåa flanellbyxor typ.

2018-12-04 20_03_27-Oscar Jacobson Einar Loro Piana Blazer Dark Red hos CareOfCarl.co.

Henkesson, PIC, kalufsen och 5 andra gillar detta.
  11. Hippokrates

Hippokrates Titan

Snyggt! Grå flanell hade nog varit mitt förstahandsval, man går aldrig fel i det..

classeknut, Åskviggen och pnt gillar detta.
  12. Gusvigilante

Gusvigilante Titan

Snygg! Hade nog oxå gått på grå om jag skulle köpa brallor till.. annars funkar den, enligt mig, även finfintmed jeans. Var det i Gällstad?

pnt och Hutti gillar detta.
  13. pnt

pnt Silver Premium

Från:
    Borås
    Mellangrå flanell hade nog funkat perfekt :)

Råa jeans hade nog funkat till denna, helt klart. Gällstad korrekt!

14. Gusvigilante

Gusvigilante Titan

Sist jag var där, för några månader sen, så var det riktigt välsorterad. Då hade dom rätt så fräcka grejer från provkollektionen. blev sugen på ett återbesök nu. Kör dom några extra reor? Man får väl överleva jul och nyår först kanske... :banghead::)

15. pnt

pnt Silver Premium

Från:
    Borås
    De skulle köra 3 för 2 i hela butiken under mellandagarna förstod jag det som :)

Gusvigilante gillar detta.
  16. Gusvigilante

Gusvigilante Titan

Härlig spaning! Då får man bege sig dit då! :)

pnt och Hutti gillar detta.
  17. Yrsnö

Yrsnö Tantal

Tack för svaren!
    Det är dessa jag köpt: https://www.levi.com/SE/sv_SE/klader/herr/jeans/1954-501-jeans/p/501540068

Så de lär krypa en heldel alltså, vill behålla dem så mörka som möjligt så kommer undvika tvätt i största möjliga mån.
    Låter som om de blir bra i längd, men om även midjan krymper ska jag då gå runt med två storlekar för stora byxor tills det är dags för tvätt?

Funderar på om man kan doppa endast benen i varmt badkar och låta dem torka, thoughts?

18. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Grått, blått, brunt, grönt och jeans! :)

pnt och ewk414 gillar detta.
  19. Grafton

Grafton Silver

+1 på Smedley. Aldrig varit missnöjd.

20. Jag drog på mig jeansen och satte mig i badkaret med ljummet vatten så att de krympte. Sedan töjer de ut sig något utom på längden när man använder dem. Vattenbadet påverkar inte färgen speciellt mycket.
    Men jag är ingen jeans expert och det finns ett gäng olika åsikter om vad som är bäst när det gäller jeans. Vissa tycker väl att man ska ha på sig dem ett tag innan man krymper dem.

Yrsnö gillar detta.
  21. Yrsnö

Yrsnö Tantal

Låter klokt, de krympte alltså på längden efter badet men inte midjan efter som du bar dem?
    Skönt att höra att färgen inte helt spolats bort :)

22. Lindrian

Lindrian Titan

Jag orkar inte oroa mig över storleken och det faktum att allt jag rör de närmsta månaderna kommer färgas blått, så jag köper tvättade jeans.

M.L. gillar detta.
  23. Typ så.
    Nä färgen spolas def inte bort, men den ändras lite, det blir helt enkelt en liten annan typ av blå. Som jag har förstått det hela rätt så menar vissa att man ska ha dem okrympta ett tag för att få en snyggare/mer markerad slitning. Samtidigt så färgar de ju av sig ganska rejält då. Jag valde därför att krympa dem men har sedan varit försiktig med tvätt.

Som sagt en hel vetenskap med jeans och många åsikter. Jeans är inte riktigt min grej så jag har inte nördat ner mig. Oavsett det så har du köpt ett jättebra par. Tycker 501z är LV snyggaste 501-variant med en perfekt avsmalning på benen. Har även LV 501 1947 men de är mer raka och därför vidare nertill vilket jag inte tycker är lika snyggt.

Yrsnö gillar detta.
  24. pnt

pnt Silver Premium

Från:
    Borås
    Så här blev det idag :)

8F7ADB77-A325-4F34-B3CE-C7CFF5F9F4BD.

Swordthain, wahlgren11, Ftira och 12 andra gillar detta.
  25. stelah

stelah Platina

Kul bild. Den får formen av en morgonrock.

26. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Den där klädseln är ju för bra för att förstöras med den där klockan ;)

M.L. gillar detta.
  27. M.L.

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Jefla snygg kavaj!:) Jag tror dock att helheten skulle bli bättre om du bär brallor som kontrasterar mer mot den (hörde jag någon säga mörkblått?).

pnt gillar detta.
  28. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Riktigt bra. :)
    Ser ut som en mångsidig och härlig kavaj!

pnt gillar detta.
  29. Lindrian

Lindrian Titan

Bara jag som känner benvita byxor med ljusblå skjorta hade varit störtsnyggt? Kanske inte så vintrigt förvisso.

gurta_g, Åskviggen, OscKon och 2 andra gillar detta.