Vissa saker tycker jag dom gör fantastiskt bra, andra inte lika mycket.Berg&Berg är mkt konstigt
Det står på produktbeskrivningen att dom gjort vanten 1.5cm längre från tidigare år. Kan inte ens föreställa mig hur en sån vante måste sett ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vissa saker tycker jag dom gör fantastiskt bra, andra inte lika mycket.Berg&Berg är mkt konstigt
Ja lite väl pricy tyvärr. Men snygga grejer.För vinterkläder kan Moorer vara ett alternativ. Ganska dyrt dock:
https://www.moorer.clothing/product-category/man/autunnoinverno-u-en/?lang=en
Slår rysskylan till som tidigare i år med temperaturer runt -20 blir det rätt svettigt med ullrock.Man ser lite ut som michelin-gubben i de jackorna. Jag har inte haft en dunstoppad jacka sen jag var ett litet barn. Hur varma är de egentligen? Klarar man sig med en tshirt under, eller är det flera lager som gäller oavsett? När det är kallt ute brukar jag köra ullrocken och en ordentlig ullkofta under, vilket har fungerat bra.
Ja, du kanske har rätt.Ja lite väl pricy tyvärr. Men snygga grejer.
Slår rysskylan till som tidigare i år med temperaturer runt -20 blir det rätt svettigt med ullrock.
Ullrock med tjockare tröja under och dunväst tycker jag funkar till typ -10 ish.
Men tänker att det kan vara rätt schysst med en dunjacka/parkas som man kan ha runt ner till typ -10/15 också
Fast tvärtom va?Slår rysskylan till som tidigare i år med temperaturer runt -20 blir det rätt svettigt med ullrock.
Tolkade han menade svettigt som att det blir svårt att hålla värmen, även om det har dubbel betydelse i detta avseendeFast tvärtom va?![]()
Snackar ju såklart om en "vanlig" överrock som inte är fodradUllrock och -20? Bring it on! Jag är redo.
![]()
Jag har en ärvd sådan i väldigt bra skick. Strl L/XL om någon är intresserad. Tänker mig verkligen inget fantasipris. Ser typ oanvänd ut.Snackar ju såklart om en "vanlig" överrock som inte är fodrad
Men man kanske ska köra på en beprövad variant
https://www.broadwayandsons.com/product-page/vtg-1944-swedish-army-sheepskin-coat
![]()
Handskarna är mycket bra kvalitetsmässigt, skulle sätta några hundralappar på att det är Omega i Neapel som tillverkar. Har ett par i hjortskinn och de passar utmärkt. Men vad menar du med sydd från två hudar? Olika läderkaraktär över- respektive nederdel?Vissa saker tycker jag dom gör fantastiskt bra, andra inte lika mycket.
Det står på produktbeskrivningen att dom gjort vanten 1.5cm längre från tidigare år. Kan inte ens föreställa mig hur en sån vante måste sett ut.
Kvalitén var på topp, men pssformen var inte för mig.Handskarna är mycket bra kvalitetsmässigt, skulle sätta några hundralappar på att det är Omega i Neapel som tillverkar. Har ett par i hjortskinn och de passar utmärkt. Men vad menar du med sydd från två hudar? Olika läderkaraktär över- respektive nederdel?
Ha ha förstod det men var bara tvungen att lägga ut en bild. Inte ofta jag kan ha den dock, en normal vinter blir den för varm med foder och tjock tweed.Snackar ju såklart om en "vanlig" överrock som inte är fodrad
Men man kanske ska köra på en beprövad variant
https://www.broadwayandsons.com/product-page/vtg-1944-swedish-army-sheepskin-coat
![]()
Intressant, du menar alltså att det finns handsydda handskar som inte är två (+tumme) ihopsydda delar? Handsytt brukar ju vara från utsidan. Aldrig sett, men är inte handskmakare för den delen. Har du några bilder?Kvalitén var på topp, men pssformen var inte för mig.
Vad jag menar med två hudar är att du kan se en söm över lilfingrets sida, såväl som pekfinngrets. Det betyder det är två delar som är ihopsydda, och inte en bit som är vikt.
Den sistnämnda metoden är dyrare
Här kan du se. Det fnns alltså ingen söm över ovansidan (pekfingret), utan enbart vid lill-fingret.Intressant, du menar alltså att det finns handsydda handskar som inte är två (+tumme) ihopsydda delar? Handsytt brukar ju vara från utsidan. Aldrig sett, men är inte handskmakare för den delen. Har du några bilder?
Jag köpte Spiewaks Deck Jacket för 6-7 år sedan. Kan garantera att den är svinvarm.Bli coolast i stan och bär denna både upp- och nedklätt @aleks. Alpackafodrad.
[Bilder]
Intressant, du menar alltså att det finns handsydda handskar som inte är två (+tumme) ihopsydda delar? Handsytt brukar ju vara från utsidan. Aldrig sett, men är inte handskmakare för den delen. Har du några bilder?
Inte alls mycket enligt mig, men beror lite på hur fickorna sitter och vad för fickor kavajen har. Viktigt att balansen samt proportionerna på kavajen fortfarande lirar samt att symmetrin är kvar.Vet att det är svårt o säga utan att se bild osv. Men är det någon som har koll på ett ungefär hur många cm man kan korta en kavaj med?
Snygga! Tack för tipset. Inte sett innan. Har du någon personlig erfarenhet?
Skjortor torde inte vara något problem men kostym lite mer utmaning. Lättast att ta men nån som sitter bra som de kopierar med mindre justeringar.Har nu bokat en solsemester till Thailand i Januari, närmare bestämt Ao Nang och funderar på att sy upp några skjortor och kostymer, så frågan är om någon här har gjort det och kan komma med några tips om kvaliten och passform är bra nog? Kanske även tips på skräddare.
Ja lite så jag tänker också, kanske borde ta med en kavaj nerSkjortor torde inte vara något problem men kostym lite mer utmaning. Lättast att ta men nån som sitter bra som de kopierar med mindre justeringar.
Har nu bokat en solsemester till Thailand i Januari, närmare bestämt Ao Nang och funderar på att sy upp några skjortor och kostymer, så frågan är om någon här har gjort det och kan komma med några tips om kvaliten och passform är bra nog? Kanske även tips på skräddare.
Tveksamt. Möjligtvis dold knapp under kragen för att hålla den på plats, men inte BD.En fråga, kan man göra om vanlig krage på skjortan till button down hos skräddaren? Har nämligen två störtsköna skjortor där kragen står rakt ut och de blir inte burna mer än till brevlådan.
Hm, varför inte egentligen? I mitt huvud känns det väl som ett ganska enkelt ingrepp. Så länge det är passande kragtyp i alla fall.Tveksamt. Möjligtvis dold knapp under kragen för att hålla den på plats, men inte BD.
Att göra det är väl en baggis. Om det blir bra är kanske en annan femma.Hm, varför inte egentligen? I mitt huvud känns det väl som ett ganska enkelt ingrepp. Så länge det är passande kragtyp i alla fall.