• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ja lite väl pricy tyvärr. Men snygga grejer.

Man ser lite ut som michelin-gubben i de jackorna. Jag har inte haft en dunstoppad jacka sen jag var ett litet barn. Hur varma är de egentligen? Klarar man sig med en tshirt under, eller är det flera lager som gäller oavsett? När det är kallt ute brukar jag köra ullrocken och en ordentlig ullkofta under, vilket har fungerat bra.
Slår rysskylan till som tidigare i år med temperaturer runt -20 blir det rätt svettigt med ullrock.
Ullrock med tjockare tröja under och dunväst tycker jag funkar till typ -10 ish.
Men tänker att det kan vara rätt schysst med en dunjacka/parkas som man kan ha runt ner till typ -10/15 också
 
Ja lite väl pricy tyvärr. Men snygga grejer.


Slår rysskylan till som tidigare i år med temperaturer runt -20 blir det rätt svettigt med ullrock.
Ullrock med tjockare tröja under och dunväst tycker jag funkar till typ -10 ish.
Men tänker att det kan vara rätt schysst med en dunjacka/parkas som man kan ha runt ner till typ -10/15 också
Ja, du kanske har rätt.

Jag har en rock i ~650 gsm som jag hoppas ska hålla mig varm. Vår se när den riktiga vintern kommer hur den håller sig.

Annars har jag en parkas från private white som inte egentligen är avsedd för vinter, men jag har klarat mig bra med den vid -10 och en tjockare tröja under.
 
Ullrock och -20? Bring it on! Jag är redo. :)
D8926BCA-C158-4E2C-AB71-302D5AE1B517.jpeg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor

Bilagor

  • 12045385-DACE-49DF-9886-9C59889802E9.jpeg
    12045385-DACE-49DF-9886-9C59889802E9.jpeg
    114 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Vissa saker tycker jag dom gör fantastiskt bra, andra inte lika mycket.

Det står på produktbeskrivningen att dom gjort vanten 1.5cm längre från tidigare år. Kan inte ens föreställa mig hur en sån vante måste sett ut.
Handskarna är mycket bra kvalitetsmässigt, skulle sätta några hundralappar på att det är Omega i Neapel som tillverkar. Har ett par i hjortskinn och de passar utmärkt. Men vad menar du med sydd från två hudar? Olika läderkaraktär över- respektive nederdel?
 
Handskarna är mycket bra kvalitetsmässigt, skulle sätta några hundralappar på att det är Omega i Neapel som tillverkar. Har ett par i hjortskinn och de passar utmärkt. Men vad menar du med sydd från två hudar? Olika läderkaraktär över- respektive nederdel?
Kvalitén var på topp, men pssformen var inte för mig.

Vad jag menar med två hudar är att du kan se en söm över lilfingrets sida, såväl som pekfinngrets. Det betyder det är två delar som är ihopsydda, och inte en bit som är vikt.

Den sistnämnda metoden är dyrare
 
Snackar ju såklart om en "vanlig" överrock som inte är fodrad

Men man kanske ska köra på en beprövad variant

https://www.broadwayandsons.com/product-page/vtg-1944-swedish-army-sheepskin-coat
3145a0_efaf9facc2194d70a4c85e3afe555e94~mv2.jpg
Ha ha förstod det men var bara tvungen att lägga ut en bild. Inte ofta jag kan ha den dock, en normal vinter blir den för varm med foder och tjock tweed.
Schysst armerock. Har något liknande men av sämre kvalitet från Tiger men den gör jobbet när det är riktigt kallt.
3D48BA58-F4C6-4F94-8F7C-0806CBA8918B.jpeg
 
Kvalitén var på topp, men pssformen var inte för mig.

Vad jag menar med två hudar är att du kan se en söm över lilfingrets sida, såväl som pekfinngrets. Det betyder det är två delar som är ihopsydda, och inte en bit som är vikt.

Den sistnämnda metoden är dyrare
Intressant, du menar alltså att det finns handsydda handskar som inte är två (+tumme) ihopsydda delar? Handsytt brukar ju vara från utsidan. Aldrig sett, men är inte handskmakare för den delen. Har du några bilder?
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Vet att det är svårt o säga utan att se bild osv. Men är det någon som har koll på ett ungefär hur många cm man kan korta en kavaj med?
 

kalufsen

Panerai
Vet att det är svårt o säga utan att se bild osv. Men är det någon som har koll på ett ungefär hur många cm man kan korta en kavaj med?
Inte alls mycket enligt mig, men beror lite på hur fickorna sitter och vad för fickor kavajen har. Viktigt att balansen samt proportionerna på kavajen fortfarande lirar samt att symmetrin är kvar.

Värt att tänka på är även att sprund/en blir kortare vilket kan se underligt ut.

Lättare med bild :)
 

Jey

Cartier
Har nu bokat en solsemester till Thailand i Januari, närmare bestämt Ao Nang och funderar på att sy upp några skjortor och kostymer, så frågan är om någon här har gjort det och kan komma med några tips om kvaliten och passform är bra nog? Kanske även tips på skräddare.
 

Zingo

Rolex
Har nu bokat en solsemester till Thailand i Januari, närmare bestämt Ao Nang och funderar på att sy upp några skjortor och kostymer, så frågan är om någon här har gjort det och kan komma med några tips om kvaliten och passform är bra nog? Kanske även tips på skräddare.
Skjortor torde inte vara något problem men kostym lite mer utmaning. Lättast att ta men nån som sitter bra som de kopierar med mindre justeringar.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Har nu bokat en solsemester till Thailand i Januari, närmare bestämt Ao Nang och funderar på att sy upp några skjortor och kostymer, så frågan är om någon här har gjort det och kan komma med några tips om kvaliten och passform är bra nog? Kanske även tips på skräddare.

Finns några rätt vassa i Bangkok. (CNN har nån guide till dem). Men generellt är min uppfattning att det går 18 på dussinet av skit-dåliga skräddare i Thailand.

Jag är i Thailand i snitt en gång per år (flyger tex till Bkk om 2h) och shopping för män är katastrof IMO. För kvinnor däremot finns obegränsade mängder.
Undantaget är om du är kort, smal och gillar att klä dig i regnbågens alla färger. Samtidigt.
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
En fråga, kan man göra om vanlig krage på skjortan till button down hos skräddaren? Har nämligen två störtsköna skjortor där kragen står rakt ut och de blir inte burna mer än till brevlådan.
 
Topp