• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Fabian

Patek
2-Faktor
Vad tror ni, går det att fixa eller bara kasta?
Mina favoritbyxor i flanell från Berg&berg.
IMG_20181212_174932.jpg

Har du tyg kvar från uppläggning kan en kil monteras. Annars är det bara att slänga.
 
  • Like
Reactions: PIC

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni, går det att fixa eller bara kasta?
Mina favoritbyxor i flanell från Berg&berg.
IMG_20181212_174932.jpg
Släng bara på en sån där jeanslagningslapp på insidan (eller sy fast lämpligt tyg, också på insidan). Kommer inte bli jättesnyggt utvändigt på byxan, men hur många kommer att se grenen på dina byxor på väldigt nära håll?
Har du tyg kvar från uppläggning kan en kil monteras. Annars är det bara att slänga.
Dåligt råd faktiskt!
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Nu höll jag på att skriva ett långt inlägg i endast fetstil men jag skulle inte ha något annat än guld, silver eller pärlemor till frack men tänkte att man kanske kan ta ut svängarna liiiite. Dock förutsätter det att fracken i övrigt sitter perfekt för att inte riskera att det missuppfattas ;) Och med ta ut svängarna menar jag att ha typ onyx eller något annat, men att ha något färgglatt skulle jag säga tvärnej till.
Kör gärna manschettknappar med plattor där du har initialer graverat (bonuspoäng om du hittat dem på second hand med dina initialer) eller en gravyr som relaterar till din utbildning.
Matcha (helst) metaller i manschett med bröstknappar, glöm inte att ha svarta knälånga sidenstrumpor och byxorna ska sitta högre än du tror! :woot:
Du skriver precis det jag tänker, tack för bekräftelsen att det är det enda rimliga. Klart att metallerna ska matcha, gör det även till vardags då jag tycker att det är rent ut sagt skitfult när de inte gör det. Och ja, jag har redan sett till att västen täcker byxornas överkant men inte sticker ut nedan om kavajen, det är så tragiskt att se hur ingen verkar förstå att det är så det ska se ut. Höga byxor är mysigt! :woot:
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Tack för svaren.
Syns inte när jag står upp men med tanke på det tunna tyget är risken att det spricker på andra sidan eller i anslutning till lagningen. Ska ta den till skräddaren och göra ett försök.
(avskyr att köpa byxor, jobbigt att prova, tråkigt att lägga mkt pengar på och inga byxor sitter bra på mig från början).
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jodå. Jag har lagat byxor som sett värre ut än så. Har förlängt livslängden på många favoritbyxor. Utan att ha haft samma tyg som byxan. Ser som sagt inte jättevackert ut på nära håll, men ingen som ser det.

Om byxan ser ut som den gör på ena sidan grensömmen spricker den med säkerhet på andra sidan vilken sekund som helst. Förstärker du den skadade delen blir också den andra sidan än mer utsatt för förslitning då det tyget redan är på bristningsgränsen och blir den ”svagaste länken” i grenen. Absolut kan man laga på ena sidan men med största sannolikhet får man inom kort två fula lagningar på varsin sida grensömmen som jag tycker ser ok ut på jeans men inte ser särskilt snyggt ut på flanell-byxor.

@PIC bor du i Stockholm kan jag rådge dig bra tips på skräddare som löser kil. Kan ha snarlikt tyg över också.

// F.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Om byxan ser ut som den gör på ena sidan grensömmen spricker den med säkerhet på andra sidan vilken sekund som helst. Förstärker du den skadade delen blir också den andra sidan än mer utsatt för förslitning då det tyget redan är på bristningsgränsen och blir den ”svagaste länken” i grenen. Absolut kan man laga på ena sidan men med största sannolikhet får man inom kort två fula lagningar på varsin sida grensömmen som jag tycker ser ok ut på jeans men inte ser särskilt snyggt ut på flanell-byxor.
@PIC bor du i Stockholm kan jag rådge dig bra tips på skräddare som löser kil. Kan ha snarlikt tyg över också.
// F.
Tack för en bra replik som tydligt förklarar din ståndpunkt!
Då har vi helt enkelt olika uppfattning vad som är acceptabelt utseendemässigt!:)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tycker verkligen inte att du är oförskämd! Jag ska kliva på som andre kurator (På svenska: Ekonomi & fastighetsansvarig) för en av Uppsalas studentnationer, vilket även innebär mycket representation i akademiska sammanhang, därav behovet :)
Haha, exakt den typ av jobb jag tänkte på när jag läste ditt första inlägg! Första tipset är såklart att du på sikt behöver två frackar, så att du inte behöver förstöra finfracken med punschfläckar och nålstick efter hemliga medaljer... Om du redan vågar hissa upp brallorna ordentligt och har ett par hyggliga skor (skippa lack, vanliga svarta oxfords håller stilen bättre) ser du bättre ut än de flesta. Bröstknapparna är väl som de är och manschetterna tycker jag att man ska hålla klassiska. Du kommer säkert bära ett fräsigt band i finare sammanhang, så svängarna tar ut sig själva! Men en klockkedja och ett litet fickur kanske vore något?
 
Vill skaffa ett par långkalsonger så jag kan gå varm om underdelen av kroppen också. Har nån några tips? Får gärna vara åt det billigare hållet!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Haha, exakt den typ av jobb jag tänkte på när jag läste ditt första inlägg! Första tipset är såklart att du på sikt behöver två frackar, så att du inte behöver förstöra finfracken med punschfläckar och nålstick efter hemliga medaljer... Om du redan vågar hissa upp brallorna ordentligt och har ett par hyggliga skor (skippa lack, vanliga svarta oxfords håller stilen bättre) ser du bättre ut än de flesta. Bröstknapparna är väl som de är och manschetterna tycker jag att man ska hålla klassiska. Du kommer säkert bära ett fräsigt band i finare sammanhang, så svängarna tar ut sig själva! Men en klockkedja och ett litet fickur kanske vore något?
Att man håller stilen bättre i oxfords än lackpumps är i bästa fall tveksamt! ;)
Men ja - fickur, fickkniv med medföljande kedja är definitivt bra. Glöm bara inte att matcha metaller där också :rolleyes:
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack för svaren! Icebreakers ser ju bra ut, men kostar en del. Uniqlo har en del billigt, men det kanske är skräp?
Som med det mesta får man det man betalar för. Nu vet jag inte om du bara tänkt ha det för promenad t/r jobbet eller friluftsliv men jag skulle inte vilja ha dåliga prylar på tex ett fjäll när det är skitväder. Dessutom är slitstyrkan väldigt bra.
I längden kommer troligen Icebreakers att löna sig.
 
Som med det mesta får man det man betalar för. Nu vet jag inte om du bara tänkt ha det för promenad t/r jobbet eller friluftsliv men jag skulle inte vilja ha dåliga prylar på tex ett fjäll när det är skitväder. Dessutom är slitstyrkan väldigt bra.
I längden kommer troligen Icebreakers att löna sig.
Promenad till jobb var tanken!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
När det gäller vanliga, run-of-the-mill-tshirts, vad kör ni på då? Mina nuvarande håller på att ge upp och jag skulle vilja ha nya, enkla färger (grå, vit, ljusblå, ev mörkblå/grön) i lagom kvalité.

Edit: Inga logotyper! :oldman:
 

Åskviggen

Panerai
Jag är också förtjust i det :) det borde väl fortfarande vara bärbart till klädkoden mörk kostym?
Vad tror ni, går det att fixa eller bara kasta?
Mina favoritbyxor i flanell från Berg&berg.
IMG_20181212_174932.jpg
det går att fixa utan problem. Jag föreslår att du går till royal, mitt emot Östermalmshallen!
Har gjort två par flanell med liknande slitningar, det löste dom utan problem. :)
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PIC

Åskviggen

Panerai
När det gäller vanliga, run-of-the-mill-tshirts, vad kör ni på då? Mina nuvarande håller på att ge upp och jag skulle vilja ha nya, enkla färger (grå, vit, ljusblå, ev mörkblå/grön) i lagom kvalité.

Edit: Inga logotyper! :oldman:
Jag gillar Sunspel, kan dock tycka att priset är något högt. Även om kvalién är super. Annars har uniclo någon basT-shirt, som jag endast har hört gott om :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
När det gäller vanliga, run-of-the-mill-tshirts, vad kör ni på då? Mina nuvarande håller på att ge upp och jag skulle vilja ha nya, enkla färger (grå, vit, ljusblå, ev mörkblå/grön) i lagom kvalité.

Edit: Inga logotyper! :oldman:
H&M’s premium quality är helt ok sett till priset
Annars gillar många här Asket
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Haha, exakt den typ av jobb jag tänkte på när jag läste ditt första inlägg! Första tipset är såklart att du på sikt behöver två frackar, så att du inte behöver förstöra finfracken med punschfläckar och nålstick efter hemliga medaljer... Om du redan vågar hissa upp brallorna ordentligt och har ett par hyggliga skor (skippa lack, vanliga svarta oxfords håller stilen bättre) ser du bättre ut än de flesta. Bröstknapparna är väl som de är och manschetterna tycker jag att man ska hålla klassiska. Du kommer säkert bära ett fräsigt band i finare sammanhang, så svängarna tar ut sig själva! Men en klockkedja och ett litet fickur kanske vore något?
Där ser man, varit inne i den världen själv?Jo, du har nog rätt i att man kanske ska ha en andra frack som ska vara ordentligt fin, kommer onekligen bli lite nålstick i den med tiden, har redan lite pynt som ska åka på den. Punsh skulle jag dock aldrig spilla, det är för gott för att gå miste om! Fickur är värt att tänka på, tack för att du påminde mig om det!
 
Topp