• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag gillar Sunspel, kan dock tycka att priset är något högt. Även om kvalién är super. Annars har uniclo någon basT-shirt, som jag endast har hört gott om :)
Jo, har några andra plagg från sunspel men att pröjsa £65 för en t-shirt, där går min gräns alltså... Man vill ju kunna köpa fler än en i stöten :rolleyes:

Har tittat på uniqlo också men det fanns bland annat ingen ljusblå!
Grymt nöjd med mina från Filippa K.
H&M’s premium quality är helt ok sett till priset
Annars gillar många här Asket
Ska kolla in dem, tack!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Där ser man, varit inne i den världen själv?Jo, du har nog rätt i att man kanske ska ha en andra frack som ska vara ordentligt fin, kommer onekligen bli lite nålstick i den med tiden, har redan lite pynt som ska åka på den. Punsh skulle jag dock aldrig spilla, det är för gott för att gå miste om! Fickur är värt att tänka på, tack för att du påminde mig om det!
Inte på den nivån, men sex år som student kan ev ha satt sina spår:)
 
Jag vill ha en ullfodrad jacka, typ shearling. Nåt riktigt störtvarmt men som samtidigt ser snyggt ut på utsidan. Jag fixar inte riktigt michelin-gubbe-looken.

Har nån tips? Ingen direkt budget, men tar gärna all inspiration jag kan få.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fick hem ett par skjortor från LA i veckan... Kan inget annat än att älska det krag-rullet han får till.
collar-roll.jpg
 
Lyckades fastna i en dörrkarm med ny Canali Kei kavaj :banghead: Någon som vet om en skicklig skräddare enkelt trollar bort detta?
09EE6040-149E-485C-A57E-B456ED751F16.jpeg
B854FE04-4C5D-4C07-9B27-5A718AFD2D96.jpeg
Jävlar!

Om det är vid armbågen kan du sy fast en liten kontrasterande tygbit, vilket kan se väldigt snyggt ut.

Annars är ju tyget melerat, så en lagning kanske inte syns supertydligt?

Men du måste verkligen ryckt hårt!
 
Senast ändrad:

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jävlar!

Om det är vid armbågen kan du sy fast en liten kontrasterande tygbit, vilket kan se väldigt snyggt ut.

Annars är ju tyget kanske melerat, så en lagning kanske inte syns supertydligt?

Men du måste verkligen ryckt hårt!
En bit ovanför armbågen tyvärr, jag får lämna in den och hoppas på det bästa. Går till en duktig skräddare och ner dem fixa, har dock inte varit med om detta tidigare
 

Richard1987

Panerai
Någon som har testat Taylorstore? Dem har provapå erbjudande på skjortor där man själv kan välja exakt hur skjortorna ska se ut och sen använder man deras app för måttagning..typ AR :) Någon som testat?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Fick hem min första skjorta från shirtonomy häromdan. Provade flanell. Riktigt nöjd, ska tvätta den några gånger o se om ngt behöver justeras, men tror inte det.
 
  • Like
Reactions: PIC

christian-h

Vacheron
2-Faktor
EU-Japan economic partnership agreement

Det ska blir intressant att se hur det här påverkar marknaden inom vissa premiumsegment framöver (Och mycket annat. Förtjänar typ en egen tråd).

The EU has finalised negotiations for a trade agreement with Japan. The remaining formalities are expected to be done in time for the agreement to become effective as soon as 1 February 2019.

http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/eu-japan-economic-partnership-agreement/
 

stigge

Omega
2-Faktor
EU-Japan economic partnership agreement

Det ska blir intressant att se hur det här påverkar marknaden inom vissa premiumsegment framöver (Och mycket annat. Förtjänar typ en egen tråd).

The EU has finalised negotiations for a trade agreement with Japan. The remaining formalities are expected to be done in time for the agreement to become effective as soon as 1 February 2019.

http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/eu-japan-economic-partnership-agreement/
Blir intressant
Shoegazing har skrivit hur det kommer påverka skobranschen.
http://www.shoegazing.se/2018/12/16/nyhet-frihandel-mellan-eu-och-japan-fran-februari/
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Plisserad axel på skjorta. Vad har det för betydelse egentligen?
Estetiskt om du tar av dig kavajen. Annars bara nördigt kul om man gillar handsydda (främst syditalienska) neapolitanska skjortor.
Tillverkarna/skräddarna själva brukar hävda att känslan blir mjukare, men det överlåter jag till mer finkänsliga persoener att avgöra
om det stämmer. Handsydda moment gör inget direkt för kvalitén. Jag uppskattar dock en fint handplisserad axel. T.ex. från Mazzarelli.
 

Frele

Cartier
Estetiskt om du tar av dig kavajen. Annars bara nördigt kul om man gillar handsydda (främst syditalienska) neapolitanska skjortor.
Tillverkarna/skräddarna själva brukar hävda att känslan blir mjukare, men det överlåter jag till mer finkänsliga persoener att avgöra
om det stämmer. Handsydda moment gör inget direkt för kvalitén. Jag uppskattar dock en fint handplisserad axel. T.ex. från Mazzarelli.
Tack för snabbt och utförligt svar :)
 

kalufsen

Panerai
Plisserad axel på skjorta. Vad har det för betydelse egentligen?
Självklart finns det en estestik poäng i det hela vilket jag uppskattar, men det man gör är att man använder en större ärm i ett mindre ärm huvud och fixerar överskottet av tyg för att då skapa denna illusion av ett vattenfall. Det viktigaste med denna detalj enligt mig är givetvis komforten som ökar pga volymen ökar.

Om du inte har testat det, gör det. Tittar du på t ex Mazzarelli och Bergberg skulle jag inte påstå att det är mycket till plissering om ens något, självklart kan det bero på modell men det som Gabucci har skulle jag inte räkna som plisserat. Tittar vi vidare på t ex Finamore (beroende på modell) eller något måttsytt från SA eller 100 Hands så snackar vi enorm skillnad kontra ovan två leverantörer och en plissering som faktiskt just skapar volym och med det komfort.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå frackandet.
Nu är det ju högtider igång, vill någon ha manschettisar med monogram så fixar jag det smajdigt. Har hyfsat mycket vintage, med monogram, så vill någon ha (billigt) så pm:a initialer.
Har även ett par olika par 18K bröstknappar till bra kurs.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tänkte dela med mig av mitt syprojekt här i tråden. :D

Har länge haft en gammal Sir of Sweden-kostym i grå kritstreck hängande i garderoben, köptes second hand för länge sen - för bra skick, närmast nyskick, och för billig för att släppa förbi. Kruxet var bara att den hade 4x1-knäppning, så den kom aldrig ut ur garderoben. Så för ett tag sen bestämde jag mig för att, med mycket begränsad kunskap, göra om den till en 6x2.

Detta innebar förflyttning och tillägg av knappar samt att jag skulle handsy ett nytt knapphål, menmen, ingen minns väl en fegis?

Resultatet är inte perfekt, men jag är nöjd och tycker den blev bra nog för att jag ska kunna använda den bland folk. Knapphålet döljs av rullningen, vilket är lite skönt då jag känner att mina handsydda knapphål behöver lite övning. :D

Utgångsläget (men efter knapphålet sytts)
C66DFA69-9455-471B-9E3F-B2E91A61BFB0.jpeg


Knäppt på nya hålet.
C1173746-8EBD-4380-9444-75051AC0BBCA.jpeg

Och till sist - helt färdigställd. :)
D0898463-6095-419B-B028-DA75614C5ECC.jpeg


6A4217EC-36D0-4C5D-AAB2-D82026A94300.jpeg
 

Frele

Cartier
Självklart finns det en estestik poäng i det hela vilket jag uppskattar, men det man gör är att man använder en större ärm i ett mindre ärm huvud och fixerar överskottet av tyg för att då skapa denna illusion av ett vattenfall. Det viktigaste med denna detalj enligt mig är givetvis komforten som ökar pga volymen ökar.

Om du inte har testat det, gör det. Tittar du på t ex Mazzarelli och Bergberg skulle jag inte påstå att det är mycket till plissering om ens något, självklart kan det bero på modell men det som Gabucci har skulle jag inte räkna som plisserat. Tittar vi vidare på t ex Finamore (beroende på modell) eller något måttsytt från SA eller 100 Hands så snackar vi enorm skillnad kontra ovan två leverantörer och en plissering som faktiskt just skapar volym och med det komfort.
Jag har kikat på en från suitsupply men då antar jag att plisseringen är likt Mazzarelli och bergberg som du nämner. Jag ska kolla in 100 Hands och SA :) tack för tipset!
 

Psykel

Patek
Känner att jag skulle vilja ha en klassisk flanellpyjamas att ha som loungewear hemma. Vad finns det för bra märken för sånt?
Inte för snordyrt, typ upp till 1.500 kanske.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Topp