Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Kläderna gör mannen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Maxim, 17 november 2013.

1. Scipio

Scipio Platina

Man behöver en kropp som passar som passar in i skjortan. Skjortan anpassar sig inte efter våra kroppar. De storlekar som finns täcker de flesta, men det kan inte vara många som de sitter perfekt på. Anpassat är alltid bäst, om man har möjlighet.

2. Scipio

Scipio Platina

Basfärgerna reas sällan ut. De säljer ändå.

Senast ändrad: 11 januari 2019
  3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    För mig känns detaljerna betydligt vassare, och den dagen jag gick från en Eton till att ta på på mig en Barba var det no turning back. Men då ska tilläggas att Barba sitter perfekt på mig of the rack; vilket givetvis adderade till wow-känslan när Eton t.ex helst behövde 2-3 ändringar.
    Kollade inte ens detta faktiskt, så får se när grejerna dyker upp! Lovar meddela.
    Kan det vara så att bättre passform = en mer skräddad passform med ett större fokus på smådetaljer?

Biohazard gillar detta.
  4. Frele

Frele Tantal

Klippte denna på Gabuccis rea :) slimfit men hoppas den inte sitter som ett korvskinn.
    D32CB20D-1FCF-468B-8828-AF903CC1EE82.

vaniljglass gillar detta.
  5. McManaman

McManaman Tantal

Enorm skillnad alltså! Det låter som att jag måste testa då. Passformen på shirtonomy blir ju perfekt eftersom det är måttat, det var mer kvalité på tyg och detaljer som jag funderar på.

6. kalufsen

kalufsen Brons

Custom har darts, tror inte slim har det.

vaniljglass gillar detta.
  7. stigge

stigge Titan

Påverkar det midjan till att vara mindre vs att slima ner skjortan i sidsömmen?

8. aximand

aximand Tantal

Att skjortan har darts gör att den blir smalare över midjan men det är inte möjligt (eller ja, men det blir inte så bra) att slimma ned den över sätet/höften. Jobbar man med sidsömmen kan man se ut som Johnny Bravo och ändå få skjortan att passa bra.

9. kalufsen

kalufsen Brons

Det ger kunden möjlighet att öppna upp midjan - potentialen ökar för vilka kunder som kan använda skjortan

10. stigge

stigge Titan

Fullt med på fördel med darts (har själv bett skräddare sy det på några av min skjortor som jag vill få en smalare figur på runt midjan)
    Men att det ska skilja 5cm mellan Mazzarellis Custom vs Slim där Slim är den större av det två känns ändå lite främmande, med eller utan darts.
    T ex Etons Slim vs Contemporary mäter 97cm (stl 40) vs 106cm imidjan och bägge modeller har darts.
    Det känns mer naturligt vs Mazzarellis där Slim modellen är större i midjan.

11. Takuan

Takuan Titan

Jag letar fortfarande efter bra vita buttondownskjortor i prisklass 500-1500. Rimligtvis runt 1k men det beror väl mycket på upplevd prisvärdhet. Testat lite allt möjligt än så länge, de ska bäras utan kavaj över, gärna inte vara varma men ändå framförallt inte vara genomskinliga. Tänkte åka in och testa Granqvist nu någon dag. Jag provade en Eton från rean som tyvärr var väldigt genomskinlig, annars brukar jag gilla deras skjortor.

12. Jackee

Jackee Titan

Från:
    Stockholm
    Om du har tänkt spendera dom pengarna på en MTM-kostym så skulle jag rekommendera dig att titta på Saman Amel som också håller till i huvudstaden.
    https://samanamel.se

Är extremt nöjd med mina grejer från Saman och bemötandet har alltid vara 110%.
    Kruxet för dig kan vara att de vill att man ska besöka dom 2ggr för första leveransen (1. Måttagning, 2. Avprovning).

CrocoKrokodil och Notorious Niklas gillar detta.
  13. kvantfysik

kvantfysik Titan

Från:
    Göteborg
  14. Korsvold

Korsvold Titan

Tycker the shirt factory gör förvånansvärt bra oxfords. Helt okej kragar om man inte ska hålla på med slips, brukar gå att hitta på rean, gott om storlekar m.m.

Senast ändrad: 11 januari 2019
  15. kalufsen

kalufsen Brons

Kommentaren är generell, benämning custom och slim kan man inte riktigt lita på i fallet Mazzarelli enligt min erfarenhet. Jobbar inte @Åskviggen på Gabucci och kan ge lite klarhet?

16. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Den generella passformen avgörs inte av storleken på midjan.
    Slimen har smalare armhål, ärmar, axlar och bröst. :)

kalufsen gillar detta.
  17. Duddee

Duddee Titan

Man undrar lite vilken kroppsform skjortan är gjord för då? Päronformad överkropp? :)

18. Åskviggen

Åskviggen Tantal

Bröstvidden är fortfarande vidare än midjemåttet (6cm), så möjligtvis ett upp och nedvänt päron ;)

Duddee gillar detta.
  19. Helgesson

Helgesson Titan

Provade en Large idag från C.P och den är för liten!
    Gick in på end clothing där jag beställde ifrån och frågade livechatten om min order hade skickats, det hade den inte så de ändrade bara storlek! Så hiss till end clothing!

gruby gillar detta.
  20. Belfort

Belfort Titan

Från:
    Innanför tullarna
    Även kanske en hiss till den butik/person som ställde upp och gav dig möjligheten att testa plagget för att sedan beställa produkten från en affär som inte erbjöd fysisk prövning.

Scipio, Txistorra och zzaphod gillar detta.
  21. Frele

Frele Tantal

Börjar nytt jobb i mars och tänker att det är ett bra tillfälle att lägga om fokus i garderoben. Vilken typ av skjortor, säg 4-5, bör ingå i basgarderoben om jag vill ha en mer informell klädsel? Tänk typ jeans och kavaj eller uddabyxor och kavaj.

22. agraw

agraw Tantal

Kanske satsa på klassiska OCBD-skjortor (oxford cloth button down)? Vitt/ljusblått/ljusblå randiga. Det är en väldigt enkel skjorta som gör sig lika bra till jeans som formella uddabyxor. Framförallt längden på kragsnibbarna som är viktiga. För korta ser alltid dåligt ut. Drake's gör riktigt bra.

Frele gillar detta.
  23. christian-h

christian-h Guld

willbur, krämbulle, Biohazard och 3 andra gillar detta.
  24. Frele

Frele Tantal

Oxford kommer helt klart ingå bland skjortorna. Finns det något annat material/stil som jag bör överväga?

25. agraw

agraw Tantal

De flesta skjortor "funkar" om det är enkla färger, bra tyg och bra snitt (dvs snåla inte). Såklart är välskurna, formella skjortor med cutawaykrage i lättare tyg än Oxford sällan fel. Däremot är jag inte så förtjust att klä ned den typen av skjorta för mycket. OCBD kan du klä ner hur mycket du vill samtidigt som de funkar utmärkt till udda byxor och kavaj. Slips till OCBD är ju en smaksak, där kan ju en formellare skjorta falla fler i smaken. Helheten blir ju generellt bäst om formalitetsnivån på delarna är på samma nivå.
    Tipsar om denna: http://italianindustrialist.tumblr.com
    Där finns otroligt många bilder på alltifrån italienska premiärministrar till allmänintellektuella, och väldigt mycket inspiration att hämta. Italienarna är bäst på informellt :)

Edit: rekommenderar överlag italienska märken såsom Barba, Mazzarelli, Finamore. Italienarna förstår sig på att göra bra kragar (både button down och cutaway) som formar sig snyggt utan slips.

Senast ändrad: 12 januari 2019
    Frele gillar detta.
  26. Lindrian

Lindrian Titan

Söker en lite grövre stickad ullcardigan i blått. Har nån tips?

27. CrocoKrokodil

CrocoKrokodil Tantal

Från:
    Västkusten
    Risken är ju alltid överhängande att kläderna krymper under December :D
    Måste vara något fel i vattnet.

28. dauit

dauit Brons Premium

Från:
    Stockholm
    classeknut gillar detta.
  29. Lindrian

Lindrian Titan

30. Frele

Frele Tantal

Tack för alla tips :) När det kommer till Barba är det Dandylife-serien som gäller? Tänkte klippa den här ( https://www.brissmans.store/product-page/barba-napoli-6 ) skjortan men sjukt svårt att avgöra strukturen i tyget.