• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Scipio

Patek
2-Faktor
Så det här med att vissa märken "har bättre passform" verkar inte vara något som någon vill förklara?
Sorry om jag går på just dig gällande detta. Men jag börjar vara less på att att många slänger ur sig att vissa märken har "bra passform", när passform ändå måste vara j-vligt indivudellt.:)
Man behöver en kropp som passar som passar in i skjortan. Skjortan anpassar sig inte efter våra kroppar. De storlekar som finns täcker de flesta, men det kan inte vara många som de sitter perfekt på. Anpassat är alltid bäst, om man har möjlighet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Barba är bra men blir lite som med Mazarelli (ovan) då priset är betydligt högre än Eton (deras klassiska twill tyger). Skiljer ju ca 700-800:-/skjorta då. Om det är värt det, köparen får avgöra.
Personligen har jag haft mer kvalitetsbrister på mina Barba vs Eton och Stenströms plus att jag tycker de är lite svårare att stryka.
Men passformen är något bättre, om det är värt det..?
Ibland, ibland inte :D
För mig känns detaljerna betydligt vassare, och den dagen jag gick från en Eton till att ta på på mig en Barba var det no turning back. Men då ska tilläggas att Barba sitter perfekt på mig of the rack; vilket givetvis adderade till wow-känslan när Eton t.ex helst behövde 2-3 ändringar.
Bra att Gabucci har börjat med mått på vissa plagg (mer sånt).
Blir dock inte klok på Custom vs Slim på Mazzarellis skjortor
Slim
Bröst 112cm
Midja 105cm

Custom
Bröst 113cm
Midja 100cm

Känns mer som att Custom har en slim passform då midjan är mindre än på Slim?
Du får gärna hojta till hur det är i verkligheten när du får skjortorna:)
Kollade inte ens detta faktiskt, så får se när grejerna dyker upp! Lovar meddela.
Så det här med att vissa märken "har bättre passform" verkar inte vara något som någon vill förklara?
Sorry om jag går på just dig gällande detta. Men jag börjar vara less på att att många slänger ur sig att vissa märken har "bra passform", när passform ändå måste vara j-vligt indivudellt.:)
Håller med. Passform är invidviduellt. En bra passform för någon är en dålig passform för någon annan. Sedan är passform mer än bara mått. Det handlar inte om att tex. Få plats eller inte i en särskild storlek/modell. Det handlar om mått utifrån design och look också.

Jag är väldigt basic i storlek (rak Strl 52 som sällan behöver justera plagg hos skräddaren) men brukar ändå säga att något har bättre passform ifall plaggets design också är estetiskt ur ett perspektiv gällande mått. Att plagget är sytt så att vissa delar av plagget antingen markeras eller följer kroppen naturligt. Med det sagt är passform väldigt individuellt ur ett stilperspektiv med.
Kan det vara så att bättre passform = en mer skräddad passform med ett större fokus på smådetaljer?
 

Frele

Cartier
Klippte denna på Gabuccis rea :) slimfit men hoppas den inte sitter som ett korvskinn.
D32CB20D-1FCF-468B-8828-AF903CC1EE82.png
 

kalufsen

Panerai
Bra att Gabucci har börjat med mått på vissa plagg (mer sånt).
Blir dock inte klok på Custom vs Slim på Mazzarellis skjortor
Slim
Bröst 112cm
Midja 105cm

Custom
Bröst 113cm
Midja 100cm

Känns mer som att Custom har en slim passform då midjan är mindre än på Slim?
Du får gärna hojta till hur det är i verkligheten när du får skjortorna:)
Custom har darts, tror inte slim har det.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Påverkar det midjan till att vara mindre vs att slima ner skjortan i sidsömmen?
Att skjortan har darts gör att den blir smalare över midjan men det är inte möjligt (eller ja, men det blir inte så bra) att slimma ned den över sätet/höften. Jobbar man med sidsömmen kan man se ut som Johnny Bravo och ändå få skjortan att passa bra.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Att skjortan har darts gör att den blir smalare över midjan men det är inte möjligt (eller ja, men det blir inte så bra) att slimma ned den över sätet/höften. Jobbar man med sidsömmen kan man se ut som Johnny Bravo och ändå få skjortan att passa bra.

Det ger kunden möjlighet att öppna upp midjan - potentialen ökar för vilka kunder som kan använda skjortan
Fullt med på fördel med darts (har själv bett skräddare sy det på några av min skjortor som jag vill få en smalare figur på runt midjan)
Men att det ska skilja 5cm mellan Mazzarellis Custom vs Slim där Slim är den större av det två känns ändå lite främmande, med eller utan darts.
T ex Etons Slim vs Contemporary mäter 97cm (stl 40) vs 106cm imidjan och bägge modeller har darts.
Det känns mer naturligt vs Mazzarellis där Slim modellen är större i midjan.
 

Takuan

Omega
Jag letar fortfarande efter bra vita buttondownskjortor i prisklass 500-1500. Rimligtvis runt 1k men det beror väl mycket på upplevd prisvärdhet. Testat lite allt möjligt än så länge, de ska bäras utan kavaj över, gärna inte vara varma men ändå framförallt inte vara genomskinliga. Tänkte åka in och testa Granqvist nu någon dag. Jag provade en Eton från rean som tyvärr var väldigt genomskinlig, annars brukar jag gilla deras skjortor.
 

Jackee

Omega
Någon som handlat hos Hans Alldé, håller dom hög klass?
Tänkte köpa en mtm-kostym nästa gång jag har vägarna förbi huvudstaden.
Om du har tänkt spendera dom pengarna på en MTM-kostym så skulle jag rekommendera dig att titta på Saman Amel som också håller till i huvudstaden.
https://samanamel.se

Är extremt nöjd med mina grejer från Saman och bemötandet har alltid vara 110%.
Kruxet för dig kan vara att de vill att man ska besöka dom 2ggr för första leveransen (1. Måttagning, 2. Avprovning).
 

Korsvold

Omega
Jag letar fortfarande efter bra vita buttondownskjortor i prisklass 500-1500. Rimligtvis runt 1k men det beror väl mycket på upplevd prisvärdhet. Testat lite allt möjligt än så länge, de ska bäras utan kavaj över, gärna inte vara varma men ändå framförallt inte vara genomskinliga. Tänkte åka in och testa Granqvist nu någon dag. Jag provade en Eton från rean som tyvärr var väldigt genomskinlig, annars brukar jag gilla deras skjortor.

Tycker the shirt factory gör förvånansvärt bra oxfords. Helt okej kragar om man inte ska hålla på med slips, brukar gå att hitta på rean, gott om storlekar m.m.
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Fullt med på fördel med darts (har själv bett skräddare sy det på några av min skjortor som jag vill få en smalare figur på runt midjan)
Men att det ska skilja 5cm mellan Mazzarellis Custom vs Slim där Slim är den större av det två känns ändå lite främmande, med eller utan darts.
T ex Etons Slim vs Contemporary mäter 97cm (stl 40) vs 106cm imidjan och bägge modeller har darts.
Det känns mer naturligt vs Mazzarellis där Slim modellen är större i midjan.
Kommentaren är generell, benämning custom och slim kan man inte riktigt lita på i fallet Mazzarelli enligt min erfarenhet. Jobbar inte @Åskviggen på Gabucci och kan ge lite klarhet?
 

Belfort

Omega
Provade en Large idag från C.P och den är för liten!
Gick in på end clothing där jag beställde ifrån och frågade livechatten om min order hade skickats, det hade den inte så de ändrade bara storlek! Så hiss till end clothing!
Även kanske en hiss till den butik/person som ställde upp och gav dig möjligheten att testa plagget för att sedan beställa produkten från en affär som inte erbjöd fysisk prövning.
 

Frele

Cartier
Börjar nytt jobb i mars och tänker att det är ett bra tillfälle att lägga om fokus i garderoben. Vilken typ av skjortor, säg 4-5, bör ingå i basgarderoben om jag vill ha en mer informell klädsel? Tänk typ jeans och kavaj eller uddabyxor och kavaj.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Börjar nytt jobb i mars och tänker att det är ett bra tillfälle att lägga om fokus i garderoben. Vilken typ av skjortor, säg 4-5, bör ingå i basgarderoben om jag vill ha en mer informell klädsel? Tänk typ jeans och kavaj eller uddabyxor och kavaj.
Kanske satsa på klassiska OCBD-skjortor (oxford cloth button down)? Vitt/ljusblått/ljusblå randiga. Det är en väldigt enkel skjorta som gör sig lika bra till jeans som formella uddabyxor. Framförallt längden på kragsnibbarna som är viktiga. För korta ser alltid dåligt ut. Drake's gör riktigt bra.
 

Frele

Cartier
Kanske satsa på klassiska OCBD-skjortor (oxford cloth button down)? Vitt/ljusblått/ljusblå randiga. Det är en väldigt enkel skjorta som gör sig lika bra till jeans som formella uddabyxor. Framförallt längden på kragsnibbarna som är viktiga. För korta ser alltid dåligt ut. Drake's gör riktigt bra.
Oxford kommer helt klart ingå bland skjortorna. Finns det något annat material/stil som jag bör överväga?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Oxford kommer helt klart ingå bland skjortorna. Finns det något annat material/stil som jag bör överväga?
De flesta skjortor "funkar" om det är enkla färger, bra tyg och bra snitt (dvs snåla inte). Såklart är välskurna, formella skjortor med cutawaykrage i lättare tyg än Oxford sällan fel. Däremot är jag inte så förtjust att klä ned den typen av skjorta för mycket. OCBD kan du klä ner hur mycket du vill samtidigt som de funkar utmärkt till udda byxor och kavaj. Slips till OCBD är ju en smaksak, där kan ju en formellare skjorta falla fler i smaken. Helheten blir ju generellt bäst om formalitetsnivån på delarna är på samma nivå.
Tipsar om denna: http://italianindustrialist.tumblr.com
Där finns otroligt många bilder på alltifrån italienska premiärministrar till allmänintellektuella, och väldigt mycket inspiration att hämta. Italienarna är bäst på informellt :)

Edit: rekommenderar överlag italienska märken såsom Barba, Mazzarelli, Finamore. Italienarna förstår sig på att göra bra kragar (både button down och cutaway) som formar sig snyggt utan slips.
 
Senast ändrad:

Frele

Cartier
De flesta skjortor "funkar" om det är enkla färger, bra tyg och bra snitt (dvs snåla inte). Såklart är välskurna, formella skjortor med cutawaykrage i lättare tyg än Oxford sällan fel. Däremot är jag inte så förtjust att klä ned den typen av skjorta för mycket. OCBD kan du klä ner hur mycket du vill samtidigt som de funkar utmärkt till udda byxor och kavaj. Slips till OCBD är ju en smaksak, där kan ju en formellare skjorta falla fler i smaken. Helheten blir ju generellt bäst om formalitetsnivån på delarna är på samma nivå.
Tipsar om denna: http://italianindustrialist.tumblr.com
Där finns otroligt många bilder på alltifrån italienska premiärministrar till allmänintellektuella, och väldigt mycket inspiration att hämta. Italienarna är bäst på informellt :)

Edit: rekommenderar överlag italienska märken såsom Barba, Mazzarelli, Finamore. Italienarna förstår sig på att göra bra kragar (både button down och cutaway) som formar sig snyggt utan slips.
Tack för alla tips :) När det kommer till Barba är det Dandylife-serien som gäller? Tänkte klippa den här ( https://www.brissmans.store/product-page/barba-napoli-6 ) skjortan men sjukt svårt att avgöra strukturen i tyget.
 
Topp