• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Yes! Gött. Blev dessa två (vita custom fit)

9F2D39AE-3C00-4F4B-84A3-F3C783F81A95.png

96132C4D-AC09-4B15-8C6D-C08058F94C65.png
Kul! Jag gillar verkligen den blå, riktigt fin.

Ja, den är trevlig för pengen. Köpte i butik, och de var mysiga nog att ta in ryggen under tiden jag iväg och jobbade lite. Budgetalternativ till denna;
http://www.linnegatan2.com/100-hands-jpn-slvge-denim-44?blockid=3&catid=93
Jag som kanske har dåligt minne men har inte Mazzarelli skjortorna dragit iväg i pris sista åren? Har ngt minne att det låg på 1200-1300 hos
Gabucci för några år sedan, men minnet kan svika mig.
Säkert. Har aldrig klämt på den, men hade inte pröjsat listpris för dem :)
Kul! Jag gillar verkligen den blå, riktigt fin.
Instämmer! :)

Ska ladda på med lite vita skjortor och funderar på vilken skillnad det är på shirtonomy, som jag brukar beställa ifrån, och tex barba, finamore etc som kostar snäppet mer. Har ni experter någonting att säga om det? Mvh!

Enorm skillnad. Tyget, passformen, detaljerna. Som priset föreslår.
Fast passform måste ändå vara väldigt individuellt? Är f.ö. inte Shirtonomy någon slags tjänst för måttsydda skjortor. Har isf svårt att se att att måttsydda skjortor har sämre passform än RTW (fast du kanske refererar till Barbas och Finamores måttsydda tjänster?)? Det är väl viktigaste USP:n för sådana tjänster. För mig personligen sen några år tillbaka beställer jag bara skjortor från Luxire för att de erbjuder mig perfekt passform utifrån min kropp.:)

Ska ladda på med lite vita skjortor och funderar på vilken skillnad det är på shirtonomy, som jag brukar beställa ifrån, och tex barba, finamore etc som kostar snäppet mer. Har ni experter någonting att säga om det? Mvh!

Finns ju en del modeller på rea när det kommer till vita skjortor från Barba hos Brissman, får hoppas att din stl finns kvar.

https://www.brissmans.store/barba-napoli

Inte testat shirtonomy än, men Barba är förjävla bra tycker jag. Håller dem betydligt högre än t.ex Eton.
Barba är bra men blir lite som med Mazarelli (ovan) då priset är betydligt högre än Eton (deras klassiska twill tyger). Skiljer ju ca 700-800:-/skjorta då. Om det är värt det, köparen får avgöra.
Personligen har jag haft mer kvalitetsbrister på mina Barba vs Eton och Stenströms plus att jag tycker de är lite svårare att stryka.
Men passformen är något bättre, om det är värt det..?
Ibland, ibland inte :D

Nån som vet hur Mazzarellis custom fit är?
Bra att Gabucci har börjat med mått på vissa plagg (mer sånt).
Blir dock inte klok på Custom vs Slim på Mazzarellis skjortor
Slim
Bröst 112cm
Midja 105cm

Custom
Bröst 113cm
Midja 100cm

Känns mer som att Custom har en slim passform då midjan är mindre än på Slim?
Du får gärna hojta till hur det är i verkligheten när du får skjortorna:)

Fast passform måste ändå vara väldigt individuellt? Är f.ö. inte Shirtonomy någon slags tjänst för måttsydda skjortor. Har isf svårt att se att att måttsydda skjortor har sämre passform än RTW (fast du kanske refererar till Barbas och Finamores måttsydda tjänster?)? Det är väl viktigaste USP:n för sådana tjänster. För mig personligen sen några år tillbaka beställer jag bara skjortor från Luxire för att de erbjuder mig perfekt passform utifrån min kropp.:)
Måtten är inte allt

Jag kollade i en av butikerna idag. De hade vara kroppsfärgade. Hugo boss hade en kvar, men tyvärr i svart, annars verkade den vara i fin kvalite. Sen är jag lite svag för den lilla metallskylten längst ner. Har OJ den lilla detaljen?

Jag kollade i en av butikerna idag. De hade vara kroppsfärgade. Hugo boss hade en kvar, men tyvärr i svart, annars verkade den vara i fin kvalite. Sen är jag lite svag för den lilla metallskylten längst ner. Har OJ den lilla detaljen?
Inga små detaljer på de jag har från OJ. Måste väl också gå att plocka hem någonstans ifrån om du är på det klara med storleken.

Som tur är så har OJ inte den lilla metallskylten, imho så ser det inte bra ut med den typen av logos och ngt jag brukar plocka bort
om jag gillar plagget i övrigt.:)

Så det här med att vissa märken "har bättre passform" verkar inte vara något som någon vill förklara?
Sorry om jag går på just dig gällande detta. Men jag börjar vara less på att att många slänger ur sig att vissa märken har "bra passform", när passform ändå måste vara j-vligt indivudellt.:)

Håller med. Passform är invidviduellt. En bra passform för någon är en dålig passform för någon annan. Sedan är passform mer än bara mått. Det handlar inte om att tex. Få plats eller inte i en särskild storlek/modell. Det handlar om mått utifrån design och look också.

Jag är väldigt basic i storlek (rak Strl 52 som sällan behöver justera plagg hos skräddaren) men brukar ändå säga att något har bättre passform ifall plaggets design också är estetiskt ur ett perspektiv gällande mått. Att plagget är sytt så att vissa delar av plagget antingen markeras eller följer kroppen naturligt. Med det sagt är passform väldigt individuellt ur ett stilperspektiv med.

Tillbaka
Topp