Notorious Niklas
Silver
@Åskviggen säkerligen om han vill/får dela med sig.Någon som har intel på vad som händer på Gabucci imorgon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
@Åskviggen säkerligen om han vill/får dela med sig.Någon som har intel på vad som händer på Gabucci imorgon?
Massa bilder på slipser på insta..Någon som har intel på vad som händer på Gabucci imorgon?
Japp, kanvas i framsidan. Axlarna är orelterade. Ja det är vanligt.Har jag förstått det rätt att om man köper en okonstruerad kavaj så saknar den kanvas?
Undrar främst för blugiallo erbjuder okonstruerad axel men säljer även kavajen med halv eller full kanvas. Då gissar jag att dom valt att köra kavaj axeln helt okonstruerad för bättre komfort?
Är det vanligt att hitta okonstruerad axel men med kanvas RTW?
Beror konstruktionen enbart att man får högre komfort? För mig när jag testade kändes det så iaf för mig, kanske mindre formellt också mot en uppbyggd axel?Japp, kanvas i framsidan. Axlarna är orelterade. Ja det är vanligt.
Konstruktionen på kavajen och axlarna är två skilda saker. Den ena syftar till mellanlägget, det andra till (ev. Avsaknad av) axelvaddering.Beror konstruktionen enbart att man får högre komfort? För mig när jag testade kändes det så iaf för mig, kanske mindre formellt också mot en uppbyggd axel?
Kan avslöja att vi har tagit in någonting nytt. Bilderna får stå för narrativet@Åskviggen säkerligen om han vill/får dela med sig.
@vaniljglassHur är PT01 från Rose & Born storleksmässigt? Jag har ett par flanell från SS som är något tighta runt lår och rumpa i strorlek 50 men bra runt midja men jag tänker att de är ganska tighta generellt?
Beror ju på vilken fit de har. Deras slim fit var perfekt för mig, men jag bär mina byxor lite tightare (dock utan att de kramar huden nånstans).Hur är PT01 från Rose & Born storleksmässigt? Jag har ett par flanell från SS som är något tighta runt lår och rumpa i strorlek 50 men bra runt midja men jag tänker att de är ganska tighta generellt?
Slim fit funka inte på mig. Halva röven hängde ut. Gentleman fit var perfekt.Hur är PT01 från Rose & Born storleksmässigt? Jag har ett par flanell från SS som är något tighta runt lår och rumpa i strorlek 50 men bra runt midja men jag tänker att de är ganska tighta generellt?
Jag högg en från A Day's March på rean, slut nu men kanske kommer någon ny variant till våren. En som på bilden nedan fast mörkgrön![]()
Dags att börja fundera på vårjacka. Vad kan detta tänkas vara? Gissar aspesi, men vilken modell? Rena djungeln. Tror jag föredrar en variant i bomull snarare än tekniskt material. Input?
Du kan fortfarande köpa en jacka som är the real deal (vintage) till rimligt pris. I min mening finns det tre väldigt vettiga modeller av Fields jackets som US Army har använt sig av. M-43, M-51 och M-65. Namnet står för Model 1943, model 1951 och model 1965. Det vill sägs årtalet när jackan kom. Jackan ovan bygger mot designen från M-43.![]()
Dags att börja fundera på vårjacka. Vad kan detta tänkas vara? Gissar aspesi, men vilken modell? Rena djungeln. Tror jag föredrar en variant i bomull snarare än tekniskt material. Input?
Tack för ett som alltid lärorikt och inspirerande inlägg! Faktum är att jag stod och valde lite mellan Drakes m43 och aspesis m65, hade ingen aning om att där fanns en m51 också! Ska kika på detta. Är det Broadway and sons som gäller om man vill ha vintage?Du kan fortfarande köpa en jacka som är the real deal (vintage) till rimligt pris. I min mening finns det tre väldigt vettiga modeller av Fields jackets som US Army har använt sig av. M-43, M-51 och M-65. Namnet står för Model 1943, model 1951 och model 1965. Det vill sägs årtalet när jackan kom. Jackan ovan bygger mot designen från M-43.
M-1943 (1943-1950)
![]()
![]()
M-51 (1951-1965)
![]()
![]()
M-65 (1965-2000 ish)
![]()
![]()
![]()
Min favorit är M-51. Den har det bästa av både M-43 och M-65. Det bästa av allt är att du kan köpa alla tre modeller till ungefär samma pris som Aspesi begär för sina modeller numera.
Båda är trevliga, speciellt Drake’s tolkning i antingen linne eller den vaxade varianten. Jag har handlat en del från forum och eBay, men jag vet min storlek. Modellerna anges i vanliga storlekar, exempelvis medium, men även längd. Så medium short, medium regular eller medium long. Längden alltså, i övrigt ingen skillnad på axel- och ärmlängd vad jag har märkt. Det finns även små storkar, jag köpte en till flickvännen nyligen i XS som fungerar klockrent. Ropa till i pm om du vill ha hjälp.Tack för ett som alltid lärorikt och inspirerande inlägg! Faktum är att jag stod och valde lite mellan Drakes m43 och aspesis m65, hade ingen aning om att där fanns en m51 också! Ska kika på detta. Är det Broadway and sons som gäller om man vill ha vintage?
Skall ha detta i åtanke! Tack för hjälpen.Båda är trevliga, speciellt Drake’s tolkning i antingen linne eller den vaxade varianten. Jag har handlat en del från forum och eBay, men jag vet min storlek. Modellerna anges i vanliga storlekar, exempelvis medium, men även längd. Så medium short, medium regular eller medium long. Längden alltså, i övrigt ingen skillnad på axel- och ärmlängd vad jag har märkt. Det finns även små storkar, jag köpte en till flickvännen nyligen i XS som fungerar klockrent. Ropa till i pm om du vill ha hjälp.
Skulle precis ta på mig min nya polo från linnégatans rea, när jag ser det är ett hål(!) i den... Trist.
![]()
Tack! Ska se vad linnégatan säger.Ta den till närmaste skräddare. Tar 3 min att sy ihop det där, Bara sömmen som släppt.
// F
Ni som är kunniga på material och byxor, vad är det som gäller om man vill ha något annat än jeans men ska klara av "student livet" och vara lätta att tvätta? Har testat suitsupply chinos och vart nöjd med passform och hur de hållt efter tvätt, men nu efter knappa halvåret brast byxorna i grenen. Vet inte riktigt vad som hände, men kände att man hade ett hål. Så har ni några tips på vad ska man leta efter för byxor för att inte behöva köpa nytt varje år?
![]()
Fina färger, föredrar dock enfärgat. Men det alltså bara att inse att handla byxor måste göras på rutin?
Fina färger, föredrar dock enfärgat. Men det alltså bara att inse att handla byxor måste göras på rutin?
Finns det någon tumregel på hur stor en rotation ska vara? Utgår ifrån att det ska vara större än tre då, men man kan i princip inte förvänta sig mer av dyrare material eller tjockare tyger om man inte har en bra rotation?Handlar mer om rotation. Ha fler byxor att varva med.