• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Mörkbruna sneakers i mocka, tips? Tycker skolyx ser alldeles för rostbruna/orangea ut för min smak. Detsamma gäller suitsupply.
Buttero?
smor.jpg

Var drar ni gränsen för OK tyg på skjorta till dressad klädsel?

Behöver egentligen något relativt mjukt för att min hals ska överleva.

Hur resonerar ni kring skötsel av finare skjortor och tröjor? Vädrar ni eller tvättar efter varje användning? Hur många tvättar kan man räkna med att ett bomullsplagg klarar i tvätt? Mellan tumme och pekfinger :)

Hur resonerar ni kring skötsel av finare skjortor och tröjor? Vädrar ni eller tvättar efter varje användning? Hur många tvättar kan man räkna med att ett bomullsplagg klarar i tvätt? Mellan tumme och pekfinger :)

Hur långt är ett snöre? Bra skjortor kan tvättas efter varje användning i flera år, dåliga kan det inte.

Hur långt är ett snöre? Bra skjortor kan tvättas efter varje användning i flera år, dåliga kan det inte.
Det är en sanning med modifikation. Givetvis har en skjorta av bra kvalitet bättre hållbarhet än en fast fashion skjorta för en bråkdel av priset. Men sedan handlar det ju om tvätt, vad man gjort med skjortan etc. Tyg matrialet spelar även en enormt stor roll. Tunnare tyger kommer att slitas fortare än grövre.

För dressskjortor försöker jag tvätta varannan gång. Däremellan ev hänga för vädring eller köra i steam/refresh i maskinen.

Om det är en vanlig hemma skjorta blir det nog var tredje eller fjärde gång.

Sedan kan det ju vara så att man på sommaren svettas mer etc. vilket gör att man måste tvätta dem oftare.

Det är en sanning med modifikation. Givetvis har en skjorta av bra kvalitet bättre hållbarhet än en fast fashion skjorta för en bråkdel av priset. Men sedan handlar det ju om tvätt, vad man gjort med skjortan etc. Tyg matrialet spelar även en enormt stor roll. Tunnare tyger kommer att slitas fortare än grövre.

För dressskjortor försöker jag tvätta varannan gång. Däremellan ev hänga för vädring eller köra i steam/refresh i maskinen.

Sedan kan det ju vara så att man på sommaren svettas mer etc. vilket gör att man måste tvätta dem oftare.
Ja, beror ju på vad det är för typ av användning också. Jag försöker tänka att en skjorta ska ha typ 16h användning innan jag slänger i tvätten.

Alltså typ en heldag om man är ute och reser, eller två dagar på kontor.

Allt det du skriver hoppas jag är självklarheter för alla som någonsin köpt en skjorta :)

Ja, beror ju på vad det är för typ av användning också. Jag försöker tänka att en skjorta ska ha typ 16h användning innan jag slänger i tvätten.

Alltså typ en heldag om man är ute och reser, eller två dagar på kontor.
Detta kanske är självklart. Låter du skjortan vila på galje en dag innan du använder den igen, eller två dagar i rad?

Skjortor tvättar jag efter varje användning och gjort så i flera år utan att en enda gått ner sig. Roterar förvisso ganska många skjortor men blir nog minst 30 tvättar om året för de flesta. Ulltröjor blir väl typ 1-2ggr om året.

Tvättar skjortor efter varje användning. Jag vet inte varför men har en stor hang up på att återanvända skjortor, det går bara inte.

Tillbaka
Topp