• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Fabian

Patek
2-Faktor
Det tråkiga är att det är samma utbud (SS hade väl, precis som Blugiallo idag, Munro som leverantör) men prislappen är en helt annan.

Att bolag har olika omkostnader/ rabatter hos leverantörer är ändå inte särskilt konstigt.

Sen handlar mått lika mkt om utprovning och kunskap hos personalen som utför måttningen. Således kan en slutprodukt bli jävligt mkt bättre hos ett varumärke kontra ett annat - trots att kläderna i sig tillverkats på samma plats.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ni som testat Blugiallo (möjligtvis i jämförelse med SS): Hur upplevde ni det första plagget? Tog det många försök innan allt satt väl? Mina senaste byxor från SS blev otroligt skeva, vilket berodde på att de tog samma mått från sitt gamla Munro-system och förde det in i deras nya. Fick dock möjlighet att göra om dem utan extra kostnad, så det löste sig i alla fall.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Någon som har testat lite billigare kashmir produkter? Tex. Gobi eller Uniqlo, är det bortkastade pengar eller funkar? 100% kashmir som 100% kashmir eller tänker jag fel? Förstår så klart att kvalitén inte kommer vara densamma i andra avseenden.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har testat lite billigare kashmir produkter? Tex. Gobi eller Uniqlo, är det bortkastade pengar eller funkar? 100% kashmir som 100% kashmir eller tänker jag fel? Förstår så klart att kvalitén inte kommer vara densamma i andra avseenden.
Jag har en polo från uniqlo, väldigt bra för priset om man jämför med tex soft goat. Tror dock inte att man kan säga att all kashmir är samma sak heller, är nog stor variation av kvalité. Man har ju även hört att det produceras mer "kashmir" än vad som är möjligt. Om det är en skröna eller inte låter jag vara osagt
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Någon som har testat lite billigare kashmir produkter? Tex. Gobi eller Uniqlo, är det bortkastade pengar eller funkar? 100% kashmir som 100% kashmir eller tänker jag fel? Förstår så klart att kvalitén inte kommer vara densamma i andra avseenden.
Jag har en polo från uniqlo, väldigt bra för priset om man jämför med tex soft goat
Håller med hampusg. Går kanske inte jämföra med alla finare och dyrare alternativt - men väldigt bra för priset.
 
Någon som har testat lite billigare kashmir produkter? Tex. Gobi eller Uniqlo, är det bortkastade pengar eller funkar? 100% kashmir som 100% kashmir eller tänker jag fel? Förstår så klart att kvalitén inte kommer vara densamma i andra avseenden.
Ju längre ullfiber desto finare tyg. Längre fiber kostar mer.

Du får ett sämre tyg från uniqlo för 500kr än du får från gran sasso för 5000kr, sen är det upp till var och en att avgöra huruvida de tycker prisskillnaden är rättfärdigad eller inte.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Jag har en polo från uniqlo, väldigt bra för priset om man jämför med tex soft goat. Tror dock inte att man kan säga att all kashmir är samma sak heller, är nog stor variation av kvalité. Man har ju även hört att det produceras mer "kashmir" än vad som är möjligt. Om det är en skröna eller inte låter jag vara osagt

Håller med hampusg. Går kanske inte jämföra med alla finare och dyrare alternativt - men väldigt bra för priset.
Tack för svar, testar att klicka hem en polo! Googlade lite också, överlag verkar folk nöjda med kvalitén i förhållande till priset.
Ju längre ullfiber desto finare tyg. Längre fiber kostar mer.

Du får ett sämre tyg från uniqlo för 500kr än du får från gran sasso för 5000kr, sen är det upp till var och en att avgöra huruvida de tycker prisskillnaden är rättfärdigad eller inte.
Okej, intressant. Tack! Funderar på om det kanske är bättre att lägga samma pengar på en tröja i "vanlig" ull och på så sätt få högre kvalité men inte riktigt samma material.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Provar lite nytt från colhays. Ser fram emot att få använda den på riktigt när det blir lite kallare
(edit, tröjan är bak och fram :D )
20200916_140129.jpg
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Tips på bra skräddare i Stockholm som kan hjälpa mig ta ut sömsmånen på ett par kostymbyxor i ull över låren/hela benen? Tack!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rätt mycket on topic diskussionen ovan, vart ska man vända blicken för en bra mössa? Inte ogärna i kashmir.

Har dessa nedan på min shortlist f.n. Maxbudget är runt tusenlappen.

Ljusgrå i kashmir från Doriani, 1150:-
ljusgra-beanie-doriani-hats-gabucci-13396316586084_1440x1900.jpg

Drakes Donegal, 695:-
Drakes-Light-Grey-Merino-Wool-Donegal-Hat-Feature.png
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Rätt mycket on topic diskussionen ovan, vart ska man vända blicken för en bra mössa? Inte ogärna i kashmir.

Har dessa nedan på min shortlist f.n. Maxbudget är runt tusenlappen.

Ljusgrå i kashmir från Doriani, 1150:-
ljusgra-beanie-doriani-hats-gabucci-13396316586084_1440x1900.jpg

Drakes Donegal, 695:-
Drakes-Light-Grey-Merino-Wool-Donegal-Hat-Feature.png
Kan varmt rekommendera Granqvists mössor i ull/kashmir. Riktigt bra, jag har haft min i två säsonger nu och är jättenöjd.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Rätt mycket on topic diskussionen ovan, vart ska man vända blicken för en bra mössa? Inte ogärna i kashmir.

Har dessa nedan på min shortlist f.n. Maxbudget är runt tusenlappen.

Ljusgrå i kashmir från Doriani, 1150:-
ljusgra-beanie-doriani-hats-gabucci-13396316586084_1440x1900.jpg

Drakes Donegal, 695:-
Drakes-Light-Grey-Merino-Wool-Donegal-Hat-Feature.png

Jag har ett par av den Drakes-mössan. Mycket nöjd.

Även mycket nöjd med johnstons of elgin i Kashmir. Ger ett lite mer dressat intryck.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Eftersom mössor kommit på tal kan vi ju diskutera handskar också. Sugen på ett par bruna läderhandskar med tunt foder. Kikat på Hestra, vad finns det för alternativ?

EDIT: Kan lägga till att jag har en svart rock och en beige rock. Tänker att bruna handskar borde gå att kombinera med båda?
 
Senast ändrad:

herr_raev

Omega
2-Faktor
Eftersom mössor kommit på tal kan vi ju diskutera handskar också. Sugen på ett par bruna läderhandskar med tunt foder. Kikat på Hestra, vad finns det för alternativ?

EDIT: Kan lägga till att jag har en svart rock och en beige rock. Tänker att bruna handskar borde gå att kombinera med båda?
Nu är det ju kanske inte lika enkelt som annars, men hos Jamrozinski i Warszawa får man måttade handskar för runt 500:-. Lätt värt en weekend dit för att köpa ett par eller två i samband med mat och öl.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Eftersom mössor kommit på tal kan vi ju diskutera handskar också. Sugen på ett par bruna läderhandskar med tunt foder. Kikat på Hestra, vad finns det för alternativ?

EDIT: Kan lägga till att jag har en svart rock och en beige rock. Tänker att bruna handskar borde gå att kombinera med båda?

Går inte att gå fel med dessa. Grymt nöjd med mina:

https://sv-se.hestragloves.com/handskar/20080-710-peccary-handsewn-cashmere-cork

Finns ju även utan foder.
 

Ftira

Omega
Eftersom mössor kommit på tal kan vi ju diskutera handskar också. Sugen på ett par bruna läderhandskar med tunt foder. Kikat på Hestra, vad finns det för alternativ?

EDIT: Kan lägga till att jag har en svart rock och en beige rock. Tänker att bruna handskar borde gå att kombinera med båda?

Minst lika viktigt att handsken fungerar med dina skor. Ett par bruna och ett par svarta räcker långt. Hestra gör bra grejer!
 

Wibo

Omega
Vivianne på Riddargatan 54! Överlägset bäst och väldigt kunnig. Men ändå lite billigare än många andra
Är också intresserad av detta.
Skulle du säga att hon har "rimliga" priser? Jag har tidigare använt mig an NK-skrädderi men jag känner att det är för dyrt att hela tiden lämna in saker för ändringar/justeringar där...
 

ErikDg

Omega
När jag är lat går jag till skräddaren dörr i dörr med jobbet. De tar 250 för att lägga upp byxor med slag. Tror vivianne tar 150. Var ett tag sedan nu men ska dit imorgon och hämta en rock jag kortat i ärmarna och lämna ett par byxor då så kan återkomma med pris då.
Pratade lite med henne sist om kortning av kavajärmar. De jag gått till som är bra öppnar ju upp runt axeln och drar upp ärmen. Det har jag gjort hos både vivianne och christians på Östermalmstorg med mycket väl godkänt resultat. Men kostar runt 950kr. Dock sa vivianne sist att hon köpte en symaskin för 200 papp(!) för tio år sedan som kan sy knapphål osv. Så är det inte så mkt som ska kortas kan hon flytta upp knapparna på kavajärmen och korta den för om det var 400 kr vilket är klart prisvärt. Rocken skulle också kosta det.
Så både vivianne och Christian är bra. Gabucci tror jag använder royal på Östermalmstorg så skulle gissa att de också är bra(ej testat dem personligen). Min erfarenhet är iaf att vivianne har något lägre pris. Men huvudsaken är att man går till en duktig. Lämnade in en boglioli kavaj för kortning av ärmar på en dussinskräddare närmast där jag bodde en gång. Inte helt nöjd då han bara follat upp den och sytt ihop allt kring knapphålen så ingen gick att öppna efter....
 
Topp